Ha tetszett...





Facebook

Innen indult

2008. október 25-én Komárom-Esztergom megye egy része arra ébred, hogy az ókori Kárpát-medence veszi körül őket. A blog szerzői a múltba sodródva próbálnak élni és túlélni. Levél nekik: atkerulesKUKACgmail.com

Olvasnivaló

Kommentek

Web II



free counters


Címkék

2évad (64) 6evesOM (3) airport280bc (3) albertizmus (5) alexandria (5) állat (11) angyali (3) átkerülésnap (1) az átkerülés lovasai (38) balaton (1) beteg (11) brennus (4) bz (1) bz249 (34) cian (8) corpus (19) család (17) csentőfa (26) csentőfaitúszharc (4) csk260 (1) drazsé (2) druida (2) eomagyarorszag (5) esztergom (27) evadvaro (3) farkasrolandsaga (2) fegyver (39) fiume (9) fiumeévad (24) fórumposzt (4) franciák (1) gador (25) gellérthegy (10) ghery (31) gheryévad (9) háború (15) hajó (2) hamilkar barkasz (1) harkaly (7) hellókarácsony (1) hirdetés (2) hírek (24) hirsarok (86) hirsarok au2 (7) horánszky (9) ibéria (2) iskola (8) jatek (5) katonadolog (6) kelták (56) kindle (2) kitekintő (36) kölyöktomi (4) könyv (15) kovácsgusztáv (6) kritikarólunk (2) laza (2) lázadás (16) love (6) maggoth (1) megtörők (1) mezőgazdaság (3) minisorozat (10) morgolódó (3) munka (6) nemfikció (36) novella (9) őkisátkerültek (3) ómagyarország lángokban (78) ÓML2 (12) ómr1 (4) operation iulia (4) palyazat (4) passer (1) polgárőr (10) politika (6) promó (1) r!t (1) rajz (1) rendőr (9) repülő (3) róma (16) rómaikövetség (18) sacco (4) sport (1) sütőbalázs (4) szavazás (4) szentendre (5) szerepjáték (6) szereplők (1) szerzők (11) szinfalmögé (1) szkíták (2) szs (34) t1gris (25) találkozó (4) tát (2) távközlés (3) technológia (6) teddybear (11) tekercsraktár (17) térkép (1) triumpathor (44) tudomány (1) uránsaga (8) vallás (12) védelemigazgatás (32) vegleg atkerulve (10) vers (1) videó (2) vigyazó szemetek (4) vinitor (25) vitezkapitany (21) wiki (9) zsidók (3) zsozsóbácsi (1) Címkefelhő

Kérdések Órája: Vendégünk Cs. Németh Béla iskolaigazgató (Utána Zenebutik!)

2009.03.08. 19:25 | corpus | 44 komment

Címkék: iskola esztergom 2évad corpus

ÓMR: A Szent Adalbert központban vagyunk, ahol az egy négyzetméterre eső iskolaigazgatók száma igen magas értéket ér el. Előttem ül Cs. Németh Béla igazgató úr, a Testnevelési Bizottság elnöke. Jó estét, elnök úr!

Cs. Németh Béla: Jó estét!

ÓMR: Mondana pár szót arról, hogy mi történt itt a mai napon?

Cs. Németh Béla: Nos, valóban, igen sok iskolaigazgató találkozott a mai napon. A kora délelőtt eseményei feledhetőnek tűnnek a számomra. Hogyan is fogalmazzak, hogy megértse... szóval, nem mindenki volt tisztában azzal, milyen feladat is vár itt ránk a mai napon. Régi beidegződések, sztereotípiák jöttek elő, de aztán sikerült helyes mederbe terelnünk a dolgokat.

ÓMR: Milyen feladat várt itt Önökre?

Cs. Németh Béla: Nyilvánvaló, az oktatás megszervezése. Természetesen, alkalmazkodva az igencsak megváltozott körülményekhez No, ez ment nehezen. (nevet) Sok meddő vita után, végre sikerült körvonalaznunk, mi is az a feladat, amely ebben a megváltozott környezetben az iskolákra hárul. Aztán, amikor az alapokat lefektettük, már viszonylag olajozottan ment a munka bizottságok alakultak, amelyek a fontosnak ítélt részterületek kidolgozását kapták feladatul.

ÓMR: Az oktatási rendszert sok kritika érte már az Átkerülés előtt is, sokan egyenesen odáig mentek a véleményalkotásban, hogy az esemény után elrendelt kényszerszünet a legjobb dolog volt, ami a magyar oktatást érte az utóbbi időben. Felmerül a kérdés, hogy milyen jellegű átalakítások körvonalazódtak itt ma?

Cs. Németh Béla: Nos, hogy a kérdés első felére reflektáljak, valóban, az átkerülés előtt az oktatás kapott hideget-meleget egyaránt. Sokszor okkal, sokszor ok nélkül. De ez már a múlt, és igaz lelkemre mondom, hála Istennek! Véleményem szerint, az oktatás ebben az új helyzetben végre azt teheti, amire kitaláltatott; felkészíteni a gyermekeket a rájuk váró feladatokra. Fogalmazhatnék úgy is, az Életre. Mindannyian látjuk, érzékeljük, ez az élet alaposan megváltozott. Annyi, de annyi dologra nincs már szükség, amelyekre régen annyi energiát pocsékolt az iskola, megjegyzem, feleslegesen. Új, és izgalmas idők jönnek, izgalmas kihívásokkal. Mi, itt, arról vitáztunk a legtöbbet, mit tartsunk meg, és mit ne a régi oktatási rendszerből. Mind a két területen, mind a nevelésben mint pedig az oktatásban. Itt és most valóban a túlélésünk a tét! Gyermekeinket többé nem holmi ködös, sokszor érzékelhetetlen dolgokra kell megtanítanunk, hanem a való életre, pl. hogyan maradhatnak életben. Most van csak értelme a valódi kompetencia alapú oktatásnak. A másik kérdés, hogy nem szabad sutba dobnunk azokat az ismereteket, amelyeknek a huszonegyedik században birtokában voltunk. A kérdés csak az, mit tartunk meg belőle.

ÓMR: Azt hiszem, a hallgatókat, akiknek a gyermekei nemsokára újra iskolába fognak járni, ez utóbbi érdekli a legjobban: milyen óra lesz, milyen nem lesz. Tudna erről valamit mondani?

Cs. Németh Béla: Természetesen. Ami teljesen nyilvánvaló, két dolgot, amit eddig unos-untalan ismételtek az oktatással kapcsolatban, nem lesz. Informatika- és nyelvoktatásnak nem sok értelme van, egyelőre. Mármint angol, német, francia, netán cigány.

ÓMR: Tudunk más nyelvet oktatni?

Cs. Németh Béla: Amint tudunk, fogunk is. De ez most másodlagos. Nincs globális világrend. A környező ókori népek nyelvét nem kell mindenkinek feltétlenül tudni. Egyelőre. Sokkal fontosabb feladataink vannak. Az írásbeliséget és az elemi matematikai ismereteket tovább kell oktatnunk. ÓMR: Tehát marad a matekóra?

Cs. Németh Béla: Igen. Ebből nem engedhetünk. Viszont a történelem - legalábbis a kelta kor utáni történelem - sem sok vizet zavar ezután. Csöppnyi kis sziget vagyunk, és abban mindannyian egyetértettünk, nem szabad asszimilálódnunk. Az Átkerülés egyben lehetőség is, történelmi lehetőség, csak okosan kell vele bánnunk. A természettudományos ismeretekre viszont hatalmas hangsúlyt kell helyeznünk. És természetesen a testedzésre, testnevelésre. A világ, ahol élünk, az erő világa. Itt nincs jog. Egyszerű a törvény; aki erős, az győz. A gyenge veszít.

ÓMR: Tehát a testnevelés az egyik legfontosabb tantárgy lesz? Focival nevelés az Életre?

Cs. Németh Béla: Nos, ez a testnevelés nem az a testnevelés. Focizni persze lehet, sőt kell is, de eztán a testnevelés nem perifériára szorult tantárgy lesz, készségtárgy, melynek érdemjegyét ahhoz igazítják, éppen milyen átlagot kell adni annak a gyermeknek félévkor vagy év végén. A legfontosabb tantárgy lesz, ezt a tanácskozás eldöntötte.

ÓMR: Azt hiszem, most sok fiatal fiú szeme csillant fel a készülékek előtt.

Cs. Németh Béla: Csillanjon is! Erőnlét, gyorsaság, és új elemként honvédelmi ismeretek. Kvázi katonai kiképzés. Azok a népek, akik körülöttünk élnek erősen militarizált társadalmat alkotnak. Nekünk is azzá kell válnunk.

ÓMR: És a lányok?

Cs. Németh Béla: A lányok? Az ő erőnlétük is fontos. Természetesen rájuk merőben más feladatok várnak. De mint tudjuk, voltak amazonok is a történelemben.

ÓMR: A "militarista" szónak elég rossz íze van sokak számára. Nem tartanak attól, hogy ha az oktatásba is beépítik, akkor az komoly torzulásokat okoz a társadalomban?

Cs. Németh Béla: Igen, talán rosszul fogalmaztam. A fáradság, ugye... (fáradtan nevet) Biztos, hogy a társadalom változni fog, de ez nem feltétlenül jelent torzulást. Azt kell eldöntenünk, fenn akarunk e maradni, vagy hagyjuk magunkat "ledaráltatni" az ókor által. Ahol kell, alkalmazkodnunk kell a körülményekhez, ahol pedig indokolt, meg kell őriznünk technikai és tudományos előnyünket. Ezért is kerül bevezetésre a kétszintes iskolarendszer.

ÓMR: Kétszintes? Mint az érettségi?

Cs. Németh Béla: Nem. A cél az, hogy amelyik gyermek arra alkalmas, speciális iskolába kerüljön. Ezek az iskolák nagyobb hangsúlyt fektetnek az un. tudományos képzésre. Itt képezzük ki társadalmunk technikai-tudományos elitjét. Nincs annyi erőforrásunk, hogy ezt az un. magasabb szintű oktatást mindenkinek elérhetővé tegyük. A többieknek maradnak a legszükségesebb alapismerete. Tudjuk, hogy ezzel tagoljuk a társadalmat, de most erre van szükség.

ÓMR: Elég éles fordulatnak tűnik ez az Átkerülés előtti trendekhez viszonyítva.

Cs. Németh Béla: Az Átkerülés is az volt. Lebénított mindannyiunkat, tudjuk jól. El kell kerülnünk a káoszt, és azt, hogy nyomtalanul feloldódjunk az ókori környezetben. Véleményünk szerint ez járható út. Ez a járható út.

ÓMR: Ha jól tudom, Ön a csentőfai iskola igazgatója?

Cs. Németh Béla: Igen.

ÓMR: Közrejátszott ez a tény, és most az ismert szomorú eseményekre gondolok, hogy Ön lett a Testnevelési Bizottság elnöke?

Cs. Németh Béla: Igen, engem választottak meg erre a posztra. Kellett nekem annyira kardoskodnom bizonyos irányelvek mellett. (nevet) De ez persze csak irónia. Nagy örömmel vettem a felkérést. Nemrég fejeztük be az első bizottsági ülést. Mondhatom, igen fontos dolgokban döntöttünk.

ÓMR: Publikusak ezek?

Cs. Németh Béla: Természetesen. Elsősorban a mindennapos testnevelés nem csak üres beszéd ezután. Gyermekeink minden reggel fél órás testedzéssel kezdik a napot. Futás, tornagyakorlatok, erősítő gyakorlatok. Ez a szinten tartás.

ÓMR: És a felmentettek?

Cs. Németh Béla: Nincs felmentés többé, és nincsenek ködös kibúvók. Felmentettek? Hiszem - és a bizottság is hiszi - hogy ennek a szónak többé nincs értelme. A szülő ezt vagy elfogadja, vagy egyszerűen a gyermeke életéről van szó. Nem az egészségéről, szeretném hangsúlyozni. Aki annyira beteg, hogy nem tudja teljesíteni a feladatot, az persze kezelendő dolog. De egy kis takonykórral még lehet futni. A kelták, vagy a vaddisznók nem fognak letenni a gyermek üldözéséről az erdőben, ha esetleg éppen meg van fázva. Ugye, ez érthető?

ÓMR: Tartok tőle, hogy ebből sok konfliktus és tiltakozás lesz. Tekintve a mai fiatalok általános egészségi állapotát.

Cs. Németh Béla: Persze. Tiltakoznak majd, de még egyszer mondom, vagy ezt tesszük, vagy ne is tegyünk semmit. Ez már egy más világ.

ÓMR: Lassan lejár az időnk, de még pár fontos kérdésem lenne.

Cs. Németh Béla: Csak nyugodtan!

ÓMR: Mondanék néhány hívószót, ha ezekre röviden válaszolna. Fegyelmezés?

Cs. Németh Béla: Alapvető. Liberális maszlagoktól mentes. Ha nincs rend, nincs semmi. Ezt az elmúlt hónapok történései - azt hiszem - megmutatták.

ÓMR: Tanár eszközei a fegyelmezéshez?

Cs. Németh Béla: Nos, ez kényes kérdés volt. Nézze! Aki pedagógus, az nem veréssel nevel. De azt is be kell látnunk, kell néha az a makarenkói pofon. Ha a szülő adja, az még jobb. Akkor a tanárnak már nem kell adnia. Egy biztos: az Ómagyar iskolában a rend a legfontosabb.

ÓMR: Tankötelezettség?

Cs. Németh Béla: Nem kötelező. Viszont előjogokkal jár, ha a gyermek iskolába jár.

ÓMR: Nem kötelező? Nincs általános tankötelezettség?

Cs. Németh Béla: Nézze! Ha valaki beíratja a gyerekét az iskolába, gondoskodik a jövőjéről. Az iskolák meg fogják tanítani mindenre, amire ebben a világban szüksége lehet. Válhat belőle pl. katona. Vagy kiderül, hogy olyan jó esze van a gyermekének, hogy a felsőbb iskolába járhat; lehet belőle akár vezető is. De azzal nincs időnk és energiánk bajolni, aki nem akar tanulni vagy iskolába járni. Arról még folynak egyeztetések, hogy az alapképzést - első két, esetleg három osztály - kötelezővé tegyük-e vagy sem.

ÓMR: És mi lesz azzal, aki maga vagy a szülei miatt nem jár iskolába? Az utca neveli fel?

Cs. Németh Béla: Induljunk ki abból, hogy a szülők fel fogják ismerni az iskola szükségességét.

De minden társadalomban van néhány százalék, akik nem akarnak semmit, se dolgozni, se tanulni.

ÓMR: Nem lepődnék meg, ha sok olyan lenne, aki nem. Főleg az Átkerülés okozta fásultság és depresszió miatt.

Cs. Németh Béla: Nincsenek erőforrásaink, hogy ezeket a hátunkon cipeljük. De én úgy gondolom, nem ilyen rosszak a kilátások. Itt van ugye az odaátról hozott beidegződés, hogy a gyermeknek iskolába kell járnia. És ha a szülő beleszalad néhány "szociális" pofonba, akkor ő fogja az iskolába vinni a gyermeket, erről kezeskedem. De ismétlem, ez az iskola már nem szabad hogy ugyanaz az iskola legyen.

ÓMR: A munkatársam most jelezte, hogy a téma fontosságára való tekintettel lecsípnek majd pár percet a zenebutikból, így van időm pár személyes jellegű kérdésre.

Cs. Németh Béla: Rendben.

ÓMR: Tartok tőle, hogy sok hallgatóban az elmondottak alapján egy olyan kép alakult ki magáról, mintha valami hatalmas, zömök, brutális alak lenne, aki mellett egy porosz kiképzőőrmester elsőáldozós kislánynak tűnik csupán. Pedig a valóságban egy kedves, megnyerő ember, aki - ha nem haragszik érte - igazából fel se tűnne egy nagyobb társaságban.

Cs. Németh Béla: Nem haragszom!

ÓMR: Mi az Önben, a múltjában, ami miatt alkalmasnak látja magát egy ilyen kemény feladatra, mint a Testnevelés Bizottság vezetése, gyerekek kvázi katonává képzése, lusta szülők megregulázása, és még sorolhatnám?

Cs. Németh Béla: Korábban tizennyolc évig dolgoztam pedagógusként. Huszonévesen kerültem a pályára, napközis nevelőként kezdtem, aztán voltam tanító, tanár, majd igazgató. Mindezt a régi ország keleti felének egyik falusi iskolájában, ahol az is előfordult, hogy felpofoztak egy tanárt. Néhanapján. Egy személyes ok folytán - igen kalandos úton kerültem Csentőfára, de ez hosszú történet. Szóval, egy olyan iskolában dolgoztam majd két évtizedet, ahol bizony kutya kemény dolog volt tanítani. Ott tanultam meg a szakmát, és azt is, hogy a követelményeket mindig a helyzet hozza, és nem az épp aktuális "trend". Valóban nem vagyok olyan kinézetű, de higgye el, nem adom könnyen magam. De hozzáteszem, egész pályafutásom alatt ha négy nyaklevest, ha kiosztottam.

Viszont összesen ennyi lehet azon órák száma is, amit a diákok rendetlenkedése miatt nem tudtam megtartani. Hogy miért a testnevelésre, és a katonai kiképzésre vállalkoztam? Én még a szocializmusban nevelkedtem, akkoriban volt egy un. Ifjú gárda. nem tudom, ki emlékszik még rá. Nos, én tagja voltam, és egészen a szakaszvezetői posztig jutottam. Innen jöhet majd egy kis katonai, hadi ismeret. De alapjában nem vagyok militáris jellem.

ÓMR: De, gondolom, a bizottságban katonai, rendészeti szakemberek is helyet kaptak, kapnak.

Cs. Németh Béla: Hogyne! Sőt! Már holnap egész komoly egyeztetések kezdődnek. Ők tudják mit, mi pedig azt, hogyan. Ilyen egyszerű ez. És még valami, a szürke jellegemről, ha lehet!

ÓMR: Természetesen!

Cs. Németh Béla: A korábbi iskolámban, ahol majd 300 gyermek tanult - 60% HHH-s, ha tudja valaki, mit jelent! - minden gyermek előre köszönt nekem a folyosón. De nem azért, mert féltek tőlem, ha érti mire gondolok. Csentőfán eddig nem jutottam, mert hamar jött az Átkerülés.

ÓMR: Tehát Ön nem született csentőfai?

Cs. Németh Béla: Nem. Budapesten születtem, aztán a sors Szatmárba vetett, az akkori Román határ közelébe. Ott éltem negyven éves koromig. Tavaly nyáron pályáztam meg az igazgatói állást, így kerültem Csentőfára. Aztán a kelták közé. (fáradtan nevet)

ÓMR: Hogy élte meg kvázi külsősként a csentőfai eseményeket?

Cs. Németh Béla: Nos, őszinte leszek. Nagy lelki kataklizma vetett Csentőfára, és sajnos az azt követő események sem voltak valami vidámak. Augusztusban nyertem el a pályázatot, és mindjárt az első feladatom a tantestület megritkítása volt. A létszámleépítés. Az első pár hónap pedig óvatos tapogatózással telt el, mint a részemről, mint a csentőfai iskola részéről. Aztán az Átkerülés ehhez képest már smafu volt, mondhatnám viccesen. Természetesen nem volt az. Én is összezavarodtam, mint bárki más. Nekem még esélyem sem volt, hogy velem maradjanak bizonyos dolgok, barátok, ismerősök, családtagok... Bár ez is egy hosszú történet. Túléltem, no! És ez a lényeg.

Most pedig dolgozni kell. Ez a legfontosabb.

ÓMR: Köszönjük az interjút. Cs. Németh Bélát, a testnevelési Bizottság elnökét hallották. Most pedig Zenebutik, az első számot Cs. Németh Béla választásában hallgathatják meg kedves hallgatóink.

 

A bejegyzés trackback címe:

http://omagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr47989806

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

triumphator · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2009.03.08. 20:49:31

üdvözlöm az elnök úr zenei ízlését!

Szakyster 2009.03.08. 20:52:47

Innen üzenném a tisztelt Igazgató Úrnak, hogy tisztelettel bár, de nem tartom jó ötletnek az átkerülés előtti történelemoktatás elhagyását, hanyagolását. Hosszabb távon az előnyünket csak részben fogja a fejlettebb technika biztosítani, éppolyan fontos a származásunk ismerete, valamint a több, mint kétezer év alatt elkövetett hibák tudásbázisa.

szs. · http://martinluther.blog.hu 2009.03.08. 21:01:20

Nem csak a tömegoktatásból hanyagolnák? Tehát csak annak tanítanák, akinek érdemes. :)

triumphator · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2009.03.08. 21:02:28

mi a helyzet a kelta cserediák-programmal?

Harkaly 2009.03.08. 21:07:19

Cs. Nemeth Belat az Oktatasi Miniszternek! Ideat! Hetfotol!
Ha ideat is el lehetne indulni ebbe az iranyba... A Profeta beszeljen beloled!
HHH mit jelent? Gondolom, nem Einstein-ivadek...

Ja, udv az uj szereplonek!

Ghery88 · http://omagyar.blog.hu/ 2009.03.08. 21:22:19

@Harkaly: Halmozottan Hátrányos Helyzetű - csak most jöttem rá;)

Harkaly 2009.03.08. 21:28:43

ja, aztan nekem is leesett. 16 eves, 6-os, buntetett eloeletu es most is eppen szabadlabon vedekezik rablasert. Gyakorlaton volt ilyen csemetem, elmeny volt, amikor megjelent...

boibo 2009.03.08. 21:33:17

@Harkaly:
HHH = Hármashatár-hegy
Na jó, itt nem illik bele a szövegkörnyezetbe, de azért...
:-)

T1GRIS 2009.03.08. 22:00:02

Nana! Egy MVB-s illetékes elvtárstól (Vinitorpostjában) még elnézek egy "kerül bevezetésre" kiszólást (sőt, oda még illik is), de egy iskolaigazgatótól már csak nem!

szs. · http://martinluther.blog.hu 2009.03.08. 22:02:30

Muszáj rászoknia, mert ha nem így beszélne, nem értenék a főnökei. :)

Harkaly 2009.03.08. 22:23:46

@Szakyster: Tenyleg nem jo dolog elhagyni a tortenelmet az oktatasbol, de NAGYON at kell gondolni. Az alapszintu oktatasban csak okort kell tanitani, meg eredettortenetet (nevezzuk igy, mert a magyar tortenelem meg csak jonni fog). Az emelt szinten, ahol ertelmisegieket es a jovo vezetoit kell kikepezni, ott bele kell majd melyedni a tortenelmi folyamatokba.
Amugy ne legyenek illuzioink a jovo hibainak elkerulese felol: A tortenelmi tapasztalatok mutatjak, hogy a nepek vezetoi nem ismerik azokat, ezert inkabb ujra elkovetik...

Harkaly 2009.03.08. 22:26:15

@Ghery88: Ezeket a gyerekeket is lehetne nevelni, de csak specialisan. Bentlakasos iskola Milne-rajongo igazgatoval ;-) ... es negyven kilometerre a legkozelebbi kelta-omagyar hataratkelotol.

bz249 2009.03.08. 23:23:24

A történelem oktatást én se hanyagolnám teljesen... ugyanis identitásképző elem. Itt-ott persze egy kicsit máshogy kell tanítani (pl. Muhi és Mohács akár ki is kophat), de az átkerülteknek (sőt Átkerülteknek) tudniuk és érezniük kell hogy nem közönséges anti nép.

Szóval az ált. suliban is beléje kell verni a nebulóba, hogy egy különleges csoport tagja. Igaz ettől egy kicsit hajlamosabb lehet a népirtásra, de a hűsége megerősödhet.

Szakyster 2009.03.09. 08:43:26

LTR: te is a Taigetosz Általános Iskola és Szakképző Intézetre gondoltál?

Aloha 2009.03.09. 09:14:32

Miért érzem úgy, h ennek az interjúnak a hatására eszem ágában nem lenne iskolába adni a gyerekemet? Nem hiszem el, h a kiégett, begyöpösödött tanárok (természetesen tisztelet a kivételnek) képesek lennének alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez. A hirtelen istenné vált, szabad kezet kapott látens (?) agresszív testnevelő tanárokról (szintén tisztelet a kivételnek, eddig akiket ismertem, azok egy (azaz 1) kivételével mind ilyenek voltak) pedig ne is beszéljünk. A lebutított tanterv (amiből hatalmas hiba kivenni a történelmet) semmi többletet nem nyújt ahhoz képest, amit otthon meg tudok tanítani a gyereknek.
Az egyetlen bajom ezzel, h az úriember azt sulykolja, h aki nem hajlandó az általa meghatározott (szerintem alapvetően hibás) irányvonalak mentén tanulni, az nem ember, hanem kártevő, akinek semmi helye a társadalomban. Ugyanaz az ostoba kirakathozzáállás, ami miatt az átkerülés előtti iskolarendszer irreális mennyiségű hasznonataln diplomást termelt ki (még akkor is, ha itt alapképzettségről van szó).
Elnézést ha néhol zavaros voltam és sokat zárójeleztem, de ez a poszt valami iszonyat módon feldühített :S

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2009.03.09. 09:54:51

Amúgy gyanús ez a Cs. Németh Béla. Azt mondja, hogy tornatanár, közben olyan szavakat használ, mint "sztereotípia", meg "reflektál", "asszimilálódni"...

Amúgy Hírsarok update?

index.hu/bulvar/2009/03/05/az_igazgatono_parancsara_kellett_tanarral_boxolnia_a_diaknak/

Cs. Németh úrból kinézem...

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2009.03.09. 09:57:06

@Burlogh: Amúgy kiemelt iskolai fejadag az iskolába járóknak? Így beadnád?

Iskolatej program?

Harkaly 2009.03.09. 10:05:37

@Burlogh: Ezzel kapcsolatban csak annyit, hogy az a rendszer nem mukodott, de a mostani sem. Setalj be legyszives egy hetkoznapi altalanos iskolaba, aztan nezz korul egy kicsit.
A legtobb tanar nem latens agressziv, csak szeretne megvedeni magat.
Gondolom, a tekintelyelv az, ami nem tetszik a regi-omagyar rendszerben. A helyette levo okoljog meg tobb embernek nem tetszik...

Harkaly 2009.03.09. 10:09:18

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: Ezt hivjak sztereotipianak.
Belinkeljek valamit egyes kisebbsegekrol, hogy meg jobb legyen a hangulat?

Az ilyen eseteket a tobbi tanar is eliteli, es ezeket az emberek meg is kapjak a buntetesuket.
A gyereket meg nem kell utni, eleg, ha kidobjak az iskolabol, aztan majd tanul otthon. Ne huzza le a tobbieket, menjek el kapalni.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2009.03.09. 10:33:13

@Harkaly: Nem akarom én bántani a fiktív CS. Németh urat! Isten őrizz! :)

Kemény idők kemény megoldásokat kívánnak, és így még egy tornatanár is lehet iskolaigazgató, meg Bizottsági Elnök. (Főleg a Testnevelési Bizottságé)

Mivel a vázolt iskolarendszer valóban elég militáns lett, a fegyelmezésnek akár bevett, engedélyezett eszköze is lehet a helyi tornatanárral rendezett boxmeccs. Aztán amikor a tornatanárt a renitens nebuló már félkézzel lerendezi, még mindig lehet hívni valakit a környékbeli katonai iskolából. :)

A tankötelességet egyébként meg kellene tartani, nem szabadna a szülőkre bízni a képzést. A szinte teljes lakosság írni-olvasni-számolni tudása olyan érték, amit nem szabad veszni hagyni.

Elméletileg a szülőknek is kevesebb idejük vagy gyermekükkel foglalkozni, mert hát nem biztos, hogy a 3*8 vívmányát fent lehet tartani. Emellett gyereket tanítani az alapokra bizony komoly felkészültséget igénylő feladat, nem lehet ezt a szülők tehetségére bízni.

Harkaly 2009.03.09. 10:52:52

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: Nem szabad a gyereket utni, de fegyelemhez kell szoktatni (ez mindenhol, mindenkor igaz). Amugy meg nem azert kell kirugni a gyereket, hogy otthon tanuljon (ha az iskolaban nem akar, otthon sem fog), hanem bunteteskent. Arrol nem is beszelek, amikor egy (1) hulyegyerek (nem a szellemi kepessegekre ertendo)miatt masik 25 nem tud tanulni. Ha pedig van 3-4 ilyen, akkor az ellehetetleniti a munkat es nemcsak a tanarnak, hanem a gyerekeknek is kudarc. Te sem allsz ki szivesen kiseloadast tartani, ha a hatad mogott folyamatosan cikiznek erte, meg a szunetben felloknek.

Az ilyen neveletlen kolykoknek igenis jot tesz a katonai neveles. Nincs semmilyen szabalyrendszeruk, amihez igazodnak, ezert jobb, ha kapnak egyet.

Andy McNab egyik konyveben (Seven Troop) irta le a sajat tortenetet, hogy o is egy orokbefogadott arvahazi kolyok volt, aki a balhei meg a vandalizmusa miatt tobbszor is osszeutkozesbe kerult a torvennyel. 16 evesen bekerult katonai iskolaba ment, bokszbajnok lett (nem a tanar ellen, hanem felnehezsulyban), 18 evesen kituntettek, 23 evesen ormester lett, aztan SAS-hos. Ja, meg azota milliomos iro (ld. Bravo Two Zero). A fiatalkori pofonok megtettek a hatasukat...

Brighton-ban lakok, naponta hallom-latom a 15-16 eves koylkoket, amint uvoltozve, reszegen duhongenek az utcan, nem ismerve se embert, se istent. Iskolai vegzettseguk nincs, es mar a brit oktatasi miniszter is elismerte, hogy:
1. Ezek az emberek hasznalhatatlanok a tarsadalom szamara
2. Az oktatasi rendszer tehet rola, mivel folyamatosan kovetelnek, es nem tanulnak meg erteni dolgokat, csak teszteket irnak.
(csak egy pelda: tanulnak a II. vgh-rol, Churchill-rol, Hitlerrol, De Sztalinrol nem!)

Szoval az uj tananyagnak "emberszagunak" kell lennie, es erkolcsi tartast kell adni a tanuloknak.

Aloha 2009.03.09. 10:57:22

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél:
Amiatt a kényszer miatt adnám be, h ne legyen deklaráltan másodrendű állampolgár. És szívnám a fogam rettenetesen emiatt :(

Asszem amúgy ott vetette el a sulykot az úriember, amikor előjött a (nem is olyan nagyon) burkolt Taigetosz elvvel. Lásd nincs olyan, h "felmentett" gyerek, aki nem bírja, az dögöljön meg. Magyarázza már el ezt egy asztmás (tudom, ezt a modern társadalom termelte ki, majd megtisztulunk amikor kihalnak, sic...), vagy egy szódásszifon szemüveget viselő (úgyis életképtelen, szemüvegben nem lehet agymosott GI Joe-t játszani, sic again) kiskölyök szüleinek. Aki testnevelő tanárnak megy, jó ember nem lehet. Igen, néha nagyon sztereotíp módon gondolkozom, de sajnos vannak olyan gyermekkori emlékeim, amelyeket sajnos nem tudok kitörölni :S

bz249 2009.03.09. 11:15:29

Az kétségtelen, hogy egy erőforráshiányos helyzetben, komoly külső fenyegetés mellett az asztmás gyerek kezelésére kevesebbet fognak fordítani. Azt viszont nem hinném, hogy egy szélsőségesen militarista társadalom fog kialakulni.

Nyilván katonásabb és sportosabb lesz, viszont az Átkerült Területek azért mégiscsak egy darabka XX. század lesz jól-rosszul működő infrastruktúrával. Mivel ez a terület civilizált lesz, alapvetően ugyanazok a tulajdonságok lesznek fontosak, mint a közelmúltban.

A meghódított/újratelepített részek az új gyepü sem hinném, hogy ókori lesz... inkább egy Afrika-Vadnyugat tengelyen lesz valahol, és nem annyira a tényleges fizikai rátermettség, hanem a lemondásra, érzelemmentes viselkedésre (pl. az antik leölése) való képesség lesz a választóvíz a sikerességben.

szs. · http://martinluther.blog.hu 2009.03.09. 11:39:44

Szerintem az interjúalany nem tornatanár, amúgy. :)
+ a teljes társadalom írástudása (és számolni tudása) már ma is csak egy mítosz.
A tankötelezettségen én is sokat töprengtem, de abban is van igazság, hogy aki nem akar tanulni, arra most nem tud a társadalom erőforrásokat pazarolni. A magam tanári pályafutásán, ha belegondolok, kb. 30% volt az, amikor tanítottam, a többi pedig az, amikor ilyen-olyan módszerrel rávettem (illetve próbáltam rávenni) a t. ifjúságot a tanulásra. Ráadásul olyan tárgyban, ami abszolút hasznos és szükséges, pénzre váltható, ezen vita sincs (angol). Pedig én nem HHH-s gyerekkel dolgoztam és nem volt fegyelmezési gond velük. Szóval ez a rendszer (ami már ma is fenntarthatatlan) az Átkerülés után egyáltalán nem működne. Aki nem akar tanulni, vagy a családja nem akarja, az mehet vizet, fát hordani, kistesóra vigyázni, libát terelgetni, stb. De azt hiszem, a nagy társadalmi ellátórenszerek kiestével és a saját utcánkban is megjelenő életveszéllyel (medve, vaddisznó, anti) kevesebb hév fog jutni az örökös felmentettek jogvédelmére, ha a brutális tornatanár (aki képes futtatni és követelni) alternatívája a gyors és dicső hősi vagy a lassú és dicstelen éhhalál.

Egyébként meg nem lesz annyi tanárra szükség, így jobban lehet szelektálni. ;)
++ az interjúban közölt dolgok az első nekibuzdulás elmélete. A gyakorlat majd csak most jön, legalábbis remélem...

T1GRIS 2009.03.09. 11:53:22

Úgy örülök, hogy nem csak nekem nem tetszett az interjú! :))

Aloha 2009.03.09. 11:56:19

@szs.:
TUDJUK, h tornatanár, hiába is véded^^

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2009.03.09. 11:58:56

Az interjú tetszett, csak Cs. Németh úr figurája - illetve a szájába adott taigetosz-elmélet - verte ki a biztosítékot.

Tényleg, Tigris milyen gyerek volt az iskolában? Ebből szerintem messzemenő következtetéseket lehetne levonni.

Iskolázni, tankötelességet fenntartani pedig muszáj. Ez a technológiai előny fenntartásának alfája és omegája.

Még ha útszéli kurva is lesz a lyányból, legalább ne buta kurva legyen!

corpus 2009.03.09. 12:51:51

Sziasztok!

Legelőször, köszöntök mindenkit! Nagy megtiszteltetés szerepelni a blogon, és úgy egyáltalán a történetben.

Nagy meglepetéssel olvastam a kommenteket, és leginkább a következő idézet jut eszembe: "Persze, hogy tudtam, csak nem sejtettem." (Mármint, a reakciókat.)
Jó lenne ezért tisztázni néhány dolgot.
Én - jó néhány írással a hátam mögött -, íróként jelentkeztem szs-nél. Íróként pedig az ember belehelyezi magát a kialakított történet keretei közé, ott keres korlátokat, lehetőségeket, utakat. Persze, a saját személyisége is szerepet játszik a továbbiakban, de...

Az, hogy a való világban, akár emberként, akár pedagógusként hogyan gondolkodom a fenti kérdésekben, mit és hogyan teszek vagy kívánok tenni ebben az ügyben, annak ehhez a bloghoz semmi köze. Egyszerű: más helyzet, más világ - erősen fiktív!, jelzem -, ne vonjunk hát le semmilyen következtetést személyemről, gondolkodásmódomról, tetteimről, stb. Gondolom, a többi poszt írójáról sem gondoljuk, hogy úgy tenne a mindennapi életben, ahogy amúgy az itteni figurája mozog, beszél és cselekszik?

A másik: hajlandó vagyok bárkivel vitatkozni az oktatásról, csak döntsük el, melyikről. Ha az ómagyarról, minden rendben, ha a mai helyzetről, akkor ennek talán nem itt a helye.

Elnézést kérek, hogy mindjárt ezzel nyitok, de úgy éreztem, ezt feltétlen le kell írjam.

Kívánok jó olvasást mindenkinek.

corpus 2009.03.09. 13:25:48

Egy kérdés. Hol is van az a bizonyos "taigetosz elv"? Nem találom.

bz249 2009.03.09. 13:39:41

@corpus: így már más a leányzó fekvése... fiktív személyek fiktív helyzetben azt tesznek amit akarnak. :)

Amúgy senkinek nem kell hibátlannak lennie Ómagyarországon, majd a jövő eldönti működik-e az oktatási koncepció... viszont a "nép" (a blog olvasói) meg hagy zúgolódjanak, amíg Albert dandi megbízik Cs.Németh Bélában, addig úgyis mindegy. :P

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2009.03.09. 13:53:52

@corpus: Tekintve, hogy először én írtam le a Taigesztoszt, próbálok elsőként válaszolni! :)

1. Köszönjük az írást! Régóta fennálló rést foltoztál be, az oktatási rendszer már nagyon rég nyitott kérdésként lebegett.
2. Természetesen nem kell magyarázni, hogy az interjúban vázolt kép Ómagyarország fiktív világához tartozik. A kommentelés során szerintem mindenkiben élesen elkülönül kicsiny valóságunk, és Ómagyarország - bár az egyéni ízt sok esetben pont az adja, hogy a blog, illetve a kommentek bizonyos szinten áthallásoktól, összemosásoktól sem mentesek.
3. Attól, hogy CS. Németh úr tornatanárból felfuttatott karaktere nem nyerte el mindenki tetszését, nem jelenti azt, hogy ne szeretnénk őt azért, amilyen. Ld. még T1grist, akivel kapcsolatban mindenkinek a halálbüntetés ismételt bevezetésének feszítő kényszere jut eszébe, mégis mindenki szurkol neki.
4. Ennek megfelelően a Cs. Németh urat érő kellemetlen beszólások a fiktív karakternek szólnak, nem pedig corpusnak, az írónak. Tulajdonképpen gratulálok az erős karakterhez, akinek a belépője ilyen "zajosra" sikerült.
5. A taigetoszt az interjú vaddisznós-üldözéses jelenete fogalmaztatta meg velem. Egy ilyen rendszerben egy testi fogyatékkal élő, de szellemileg ép gyermekből nagyon hamar számkivetett válik, holott lehet, hogy feltalálná a gőzerővel működtethető időgépet, és rövidre zárná az egész blogot :)
6. Az itteni, oktatást érő kritikákat szerintem értsd az Ómagyar rendszerre. Ellenkező esetben itt Pisa-tesztre, meg tanárverésre, meg a jelenlegi kötelező olvasmányokra lennének a kommentek kihegyezve. Bár ezek is megérnének egy-egy érdemi társadalmi vitát, itt legfeljebb mint hasonlatok, analógiák szerepében tünnek fel.

Még egyszer köszönjük a hiánypótló művet - és ha megoldható, várjuk Cs.Németh úr mindennapi küzdelmeit 100 m-en kifulladó Counter-strike-isten pufigyerekekkel, meg liberális harci-anyukákkal, akik panaszt akarnak tenni az illetékesnél, mert a gyerek büdösre izzadt atlétatrikóban és sárosan ment haza a háromnapos tavaszi menetgyakorlatról... :)

corpus 2009.03.09. 14:18:32

LTR: Semmi gond! :) Értem én, csak tisztázni szerettem volna néhány dolgot, jó előre! :) Így én is nyugodtabban tudom szőni a karakter további sorsát. De a taigetosz dologhoz. Megelőzi az ominózus mondatot egy másik: "Aki annyira beteg, hogy nem tudja teljesíteni a feladatot, az persze kezelendő dolog." Aztán jön a takonykór, ami nem az a takonykór. :) A kétszintes iskolarendszerben pedig pontosan van helye a kiemelkedő szellemi tulajdonságokkal bíró, esetleg testileg gyenge gyermeknek. Volt, van erre példa bőven a történelemben.

A Pisa-mérés, és a kötelező olvasmányok kérdésén túl pedig annyi mindenről lehetne még beszélni, ha... de mint írtuk, ez nem ide tartozik.

Lesz küzdelem, azt ígérem! Aztán majd tényleg eldönti Albert dandi, meddig tehetem. :)

szs. · http://martinluther.blog.hu 2009.03.09. 17:14:19

Ja, amúgy tudtátok, hogy igazából nem is volt Taigetosz, mármint nem használták olyasmire, csak az ellenségek terjesztették? Majd kirakom a Hírsarokba a linket, meg a fentit is. :)

Ghery88 · http://omagyar.blog.hu/ 2009.03.10. 00:47:14

Én tanultam is róla!:D Ha van rá igény, bekommentem ide;)

szs. · http://martinluther.blog.hu 2009.03.10. 06:56:37

Vagy a Hírsarokba becikkelheted és majd mi kommenteljük. ;)

Ghery88 · http://omagyar.blog.hu/ 2009.03.10. 11:29:18

Kész, csak béna vagyok, szóval valaki okos tegye ki a hírsarokba:) Ma vagy holnap tovább gabalyodik az elf élete, már kész a vázlat;)

T1GRIS 2009.03.10. 13:12:35

Találtam az ágyam alatt egy fél zacskó pikás fűszeres chipset - a kedvencem! :) Tudom, hogy nem ide tartozik, csak annyira megörültem neki, hogy meg akartam osztani Veletek! :D

ps. Ghery, a Tajgetoszt kitettem a Hírsarokba.

bz249 2009.03.10. 14:36:16

@T1GRIS: ezzel akarod megúszni a taigetoszt mi? Hogy keménynek mutatod magad, akinek nem árt meg a romlott kaja. :)

T1GRIS 2009.03.10. 15:21:40

A chipsnek hálistennek semmi baja. :)

Ghery88 · http://omagyar.blog.hu/ 2009.03.11. 00:29:11

Ezenfelül a PIKÁS chips még a kelta lovasság ellen is jól jöhet:P

bz249 2009.03.11. 09:06:02

@Ghery88: Svájc nemzeti eledele :)

Harkaly 2009.03.11. 13:04:14

Visszaterve az iskolahoz: Az oktatasnak-nevelesnek a kor szinvonalan es a kor kivanalmainak megfeleloen kell zajlania. Ebben a korban ez a spartai es romai erkolcsoket jelentette, ami igencsak militarista volt.

Egy gyongyszem a tulzottan liberalis neveles zsakutcajarol angolul

www.telegraph.co.uk/education/4966738/Julie-Myerson-Monsters-in-the-making.html