Innen indult

2008. október 25-én Komárom-Esztergom megye egy része arra ébred, hogy az ókori Kárpát-medence veszi körül őket. A blog szerzői a múltba sodródva próbálnak élni és túlélni. Levél nekik: atkerulesKUKACgmail.com

Olvasnivaló

Kommentek

Web II



free counters


Címkék

2évad (64) 6evesOM (3) Á.u. 50-es szkíta felkelés (6) airport280bc (3) albertizmus (5) alexandria (5) állat (11) angyali (3) anyagtudományi intézet (2) Anya választása (3) átkerülésnap (1) Áu20 (2) az átkerülés lovasai (38) balaton (1) beteg (11) brennus (4) bz (1) bz249 (36) cian (8) corpus (19) család (17) csentőfa (26) csentőfaitúszharc (4) csk260 (1) drazsé (2) druida (2) égbőlpottyantott (8) eomagyarorszag (5) esztergom (27) evadvaro (3) farkasrolandsaga (2) fegyver (39) fiume (9) fiumeévad (24) fórumposzt (4) franciák (1) gador (25) Galliaiháború (4) gellérthegy (10) ghery (31) gheryévad (9) háború (15) hajó (2) Halmai (6) hamilkar barkasz (1) Hannibál a kapun belül (11) harkaly (7) hellókarácsony (1) hirdetés (2) hírek (24) hirsarok (86) hirsarok au2 (7) horánszky (9) ibéria (2) iskola (8) Isztria (11) jatek (5) katonadolog (6) kelták (56) kindle (2) kitekintő (36) kölyöktomi (4) könyv (15) kovácsgusztáv (6) kritikarólunk (2) laza (2) lázadás (16) love (6) maggoth (1) megtörők (1) mezőgazdaság (3) minisorozat (10) morgolódó (3) munka (6) nemfikció (36) novella (9) őkisátkerültek (3) ómagyarország lángokban (78) ÓML2 (12) ómr1 (4) operation iulia (4) palyazat (4) passer (1) polgárőr (10) politika (6) promó (1) r!t (1) rajz (1) rendőr (9) repülő (4) róma (16) rómaikövetség (18) sacco (4) sport (1) sütőbalázs (4) szavazás (4) szentendre (5) szerepjáték (6) szereplők (1) szerzők (11) szinfalmögé (1) szkíták (3) szs (34) t1gris (25) találkozó (4) tát (2) távközlés (3) technológia (6) teddybear (11) tekercsraktár (19) térkép (1) triumpathor (47) tudomány (1) uránsaga (8) vallás (12) védelemigazgatás (32) vegleg atkerulve (10) vers (1) videó (2) vigyazó szemetek (4) vinitor (25) vitezkapitany (21) wiki (9) zsidók (3) zsozsóbácsi (1) Címkefelhő

A Dunai Hadiflotta fejlesztése, technológiai háttéranyag (szigorúan bizalmas)

2009.03.18. 20:26 | bz249 | 18 komment

Címkék: technológia kitekintő 2évad


1. A Dunai Hadiflotta céljai

Bár a jelenlegi helyzetünkben az Átkerült Területek védelmének kialakítása élvez abszolút elsőbbséget már a közeli jövőben is szükségünk lesz az erőprojekció képességével rendelkező katonai egységre. Az Átkerült Területek ugyanis nem rendelkeznek a megfelelő nyersanyagbázissal, így vagy kereskedelem vagy gyarmatosítás útján ezeket biztosítani kell. 

A szárazföldi erők erre a feladatra a jelenlegi formájukban alkalmatlanok, hiszen ellátó infrastruktúra nélkül a jelenlegi befolyási övezetünkön kívül legfeljebb könnyűlövész egységeket vethetünk be. Érdekes lehetőség a légierő és a légi szállítás alkalmazása, azonban megfelelően teljesítmény/tömeg arányú erőforrás (praktikusan belső égésű motorok) nélkül hatékonyan használható kormányozható léghajókat nem tudunk építeni. 

A távolsági kereskedelem fő ütőere belátható ideig a Duna és esetlegesen hajózható mellékfolyói lesznek. Éppen ezért rendkívül fontos egy ütőképes Dunai Hadiflotta létrehozása és felszerelése. A flotta feladatai az alábbiakban foglalhatóak össze: 

  • Az ómagyar gyarmatok, kereskedelmi telepek védelmének támogatása
  • Az Átkerült Területek és gyarmatai valamint az Átkerült Területek és az antik között folyó távolsági kereskedelem biztosítása
  • Az Ómagyar Honvédség műveleteinek támogatása az Átkerült Területektől távol
  • Csapatszállítás
  • A Duna és mellékfolyóinak felderítése
  • Hozzájárulás az Átkerült Területek védelméhez
 

2. A Dunai Hadiflotta hadihajóinak specifikációja 

A böngészője lehet, hogy nem képes ezt a képet megjeleníteni.A Flotta feladatainak listája jól mutatja, hogy a hadihajóinknak elsősorban az Átkerült Területektől távol fekvő területeken kell szolgálataikat teljesíteniük. Ez egyrészről azt jelenti, hogy az egységeknek az Átkerült Területeken elérhető infrastruktúra nélkül is meg kell őrizniük harcképességüket. Másrészről ez azt is jelenti, hogy az adott térségben a hadihajók jelentik az egyetlen nehéz egységet, így a hajók tűzerejének elégségesnek kell lennie önálló feladatok végrehajtásához. 

Ez természetesen kompromisszumokat igényel a Flotta technológiai színvonalában és az egységek méretében (éppen ezért vetettük el az optimális típus, a folyami monitor kifejlesztését és rendszerbe állítását), azonban bármely lőfegyverrel felszerelt, motoros jármű olyan fölényt garantál a szóba jöhető anti ellenfelek ellen, hogy ez nem csökkenti lényegesen a hadihajók képességét. 

A Honvédelmi és az Ipari Bizottság ….-i együttes ülésén a fentiek figyelembe vételével a következő követelményeket határozta meg a Dunai Hadiflotta hajótípusai számára: 

I.kategóriás folyami naszád 

  • Fa hajótest, bronz vagy vas övpáncél a vízvonal felett, a hajótestnek anti technológiával is javíthatónak kell lennie
  • Fatüzelésre alkalmas gőzgépes erőforrás, csavarhajtás
  • Legalább 15km/h maximális sebesség és 200km-es hatótávolság
  • Legfeljebb 2m-es merülési mélység
  • Repeszromboló lőszer tüzelésére alkalmas főlöveg
  • Minimum 2db géppuska
  • Halon- vagy szénsavhóoltó berendezés, ugyanis a görögtűz, noha nem ismert az antik előtt minden gond nélkül előállítható az ő technológiai színvonalukon. (Technológiai szivárgás veszély!!)
 

II.kategóriás folyami naszád 

  • Fa hajótest
  • Fatüzelésre alkalmas gőzgépes erőforrás, csavarhajtás
  • Legalább 20km/h-s maximális sebesség, 150km-es hatótávolság
  • Legfeljebb 1.5m-es merülési mélység
  • Nehézgéppuska főfegyverzet
  • Legalább egy további géppuska
  • Halon- vagy szénsavhóoltó berendezés
 

Mivel a hadihajók valamennyi kultúrában, különösen az ipari forradalom utáni időszakban, a hatalom és a nagyság jelképeinek számítottak az építést és a vízrebocsátást érdemes társadalmi eseményként kezelni. Hasonló okokból fontos lehet a névválasztás is, a hadihajóink neveinek a hazafias érzület kiteljesedését kell szolgálnia (pl. magyar tájak, városok, nemzeti hősök…lehetőleg az Átkerülés utáni időszakból). 

3. Megvalósítás 

Az egyszerűbb tervezés kedvéért az I. és II. kategóriás folyami naszádokat közös alapon, csupán fegyverzetében és felépítményében eltérő tervvel készítenénk el. 

  1. hajótest
 

    Egy igen figyelemre méltó megoldást képviselnek, a világháborús német S-hajók (pl. az S-100), melyek saját koruk legjobb gyorsnaszádjainak számítottak. Törzsük 38m hosszú volt és teljesen fából készült, építésükről sok anyag maradt fenn, és kedveltek a makettezők körében, így a fejlesztési munkát nem a nulláról kellene kezdeni. Merülési mélységük éppen 1.5m alatt volt, így megfelel a kívánalmaknak. Vízkiszorításuk 78t volt, ami kellően nagy variációs lehetőséget kínál a fegyverzet a felépítmény és a meghajtás áttervezéséhez. Ellentétben a kortárs gyorsnaszádokkal, melyek a motorcsónakoknál megszokott módon, a vízen siklottak, az S-hajók teljesen vízbe merülve haladtak, ami növelte a stabilitást, és (ami esetünkben a legfontosabb) kisebb teljesítmény esetén is működőképesek.

     

     

     

     

     

     

     

    b.) erőforrás 

    Mivel a hajók elsősorban az Átkerült Területektől nagy távolságra kell küldetéseiket végrehajtaniuk így üzemanyagként csak olyan jöhet szóba, ami az antiknál is elérhető. Praktikusan ez fatüzelést jelent (hazai vizeken esetleg szénnel kiegészítve). A motornak az első kategóriás naszád esetében 80-100LE, míg a gyorsabb második kategóriás naszád esetében 150-200LE maximális teljesítményt kell leadnia. Ez az érték, tekintve, hogy több tonnás gőzgépet is beállíthatunk, a rendelkezésre álló technológiával elérhető. 

    Az eredeti S-hajókon a meghajtást három független csavartengellyel oldották meg. Ez a megoldás fokozta a manőverezőképességet, és mivel a folyami környezet még inkább igényli a fordulékonyságot, ezt a megoldást célszerű megtartanunk. Ez vagy három kisebb gőzgépet jelent vagy gőz-elektromos meghajtást. A gőz –elektromos meghajtás, noha az elektromos motorok és az akkumulátorok plusz súlyt jelentenek több rendkívül előnyös tulajdonsággal bír. 

  • Hidegindítás képessége: a hajókat a gőzgépek felfutása előtt is üzembe lehet helyezni az akkumulátorok segítségével. Mivel a hajóink főleg konfliktuszónákban tevékenykednek akár életmentő is lehet
  • Gyors teljesítményváltoztatás: az elektromos motoroknak a lomhább gőzgépekhez képest sokkal gyorsabb a felfutása
  • Optimalizált fogyasztás: a gőzgépeket folyamatosan optimális üzemi körülmények között lehet tartani, a teljesítményváltozást az akkumulátorok töltése vagy lemerítése biztosítja. Nincs szükség „tartalékgőzre”.
 

c.) fegyverzet 

Ahogy a specifikációkban is említésre került az I.kategóriás folyami naszádok egyik igen fontos feladata, hogy a tüzérségi támogatást nyújtson a gyarmati csapatoknak. Ehhez repeszromboló lőszert tüzelni képes ágyúra van szükség. Mivel a hajótest fából van, célszerű a lehető legkisebb űrméretű ágyút használni, az ideális jelölt erre a célra az 57mm-es S-60 légvédelmi ágyú hajófedélzetre alkalmazott változta. Ez a fegyver az a hajón a világháborúban alkalmazott eredeti 37mm-es ágyúnál jóval nagyobb torkolati energiával rendelkezik, így alkalmazása előtt további tesztek szükségesek; esetleg csökkentett lőportöltettel bíró lőszer kifejlesztése is szükséges lehet. 

A géppuskák a széles körben elérhető 7.62-es vagy 14mm-es nehézgéppuskák köréből kerülhetnek ki, ezen fegyverek hajófedélzeti alkalmazása minden különösebb probléma nélkül megoldható. 

d.) páncélzat 

A páncélzat alkalmazását csak a kiemelt I.kategóriás naszádokra korlátoznánk gyártástechnikai okokból. Érdemes megfontolni a bronz vértezetet ugyanis a vassal ellentétben, az korrózióálló. A páncél fő funkciója a különféle nehéz íjak lövedékeinek megállítása és a hajótest védelme. A 34m hosszú hajótestet 1m szélességben és 5mm vastagságban beborító 5mm vastag páncélzat tömege mindössze 2.6-3.0 tonna, a felépítmény hasonló páncélozása további 0.6-1.0 tonnát igényel vagyis a hajó össztömegéhez képest csekély. 

[…] 
 

      ……………….. …………………

      Elnök, Ipari Bizottság Megbízott Igazgató, Any. Tud. Kut.Int

A bejegyzés trackback címe:

https://omagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr511010557

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Harkaly 2009.03.18. 21:04:27

Szep munka. Azt hiszem, hogy rossz napja lesz annak a folyami kaloznak, aki belekot egy ilyenbe... Kicsit, mint az Asterix-kepregenyekben :-)

Ekkora hajok mekkora szemelyzetet igenyelnek, es mekkora harcolo kulonitmeny (matrozok, marines?) fer el rajta?

Ha nincs szen, vagy a hajok nehezen ellathatok vele, akkor jobb a faszen a fa helyett.

T1GRIS 2009.03.18. 21:39:33

OFF: Miért írjuk többes számban az Átkerült Területeket? (Tudom, hogy már régebb óta így használjuk, de eddig nem tűnt fel, csak most, ilyen nagy tömegben.) Indokolja valami? Szerintem semmi, elvégre *egy* területünk van. Nem vagyunk Egyesült Államok, úgyhogy felesleges többesszámozni: Átkerült terület.
ON.

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.03.18. 21:54:41

Negyven évvel később is így használják, úgy tűnik, hogy ez már rögzült. :) Az lehet a magyarázata, hogy nem egybefüggő az Átkerülésben érintett rész, hanem a szélén akad jópár szélsziget, meg jobban is hangzik. :)

Harkaly 2009.03.18. 22:38:47

@T1GRIS: Biztos, hogy csak egy terulet kerult at? Esetleg masoknak is sikerult, aztan mondjuk a romanok nagyban teritik a dakokat (getakat)?

bz249 2009.03.18. 22:50:38

Az eredeti S-bootrol itt
en.wikipedia.org/wiki/E-boat
vagy még inkább itt
www.prinzeugen.com/SBOATIND.htm

lehet némi infot találni...

Az eredeti 20-30 fős legénység nyilván a dízelmotorokhoz járt, szóval a gőzgéphez nem feltétlen mérvadó. Harcoló egység elméletben elfér, de azért nem szállítóhajó szóval nem lesz kellemes szállás.

A hajókkal és a későbbi léghajókkal kapcsolatban Albert dandi külön kérése volt, hogy könnyű legyen megépíteni... a javítás és az utántöltés pedig tábori körülmények között (a keltákoknál) is menjen. Szóval a gépeket úgy kell méretezni, hogy fával is röhögve elmenjenek.

Kalózok és rossz nap:

úgyis a kelleténél több webdesigner van, várom a "ne merj belémkötni" zászló ómagyar változatát ;)
en.wikipedia.org/wiki/Gadsden_flag

ja meg hajónevek is jöhetnek... hacsak tri nem csinál valami butaságot negyven év múlva biztos lesznek Szomodi-osztályú monitorok/őrnaszádok (de minimum egy MO-15 ÓHH Szomodi Nándor), tehát ez a név nem ér :D

@T1GRIS: nem jobb birodalomnak látszani, akkor meg? Meg Tigris nem azt a filozófiát követi, hogy az vesse rám az első követ, aki nem fél, hogy utána kitekerem a nyakát?
OFF
ez egy érdekes filozófiai vita, hogy mennyire kell (ó)magyarkodni... ha szs nem ellenzi tőlem mehet
\OFF

Szakyster 2009.03.18. 22:58:44

Azon filózok, hogy szerintem valahol került át bárka (amit tévesen sokan uszálynak mondanak)Ami kitünő alap lehet. Szinte bármivé átalakítható, teher/csapatszállító/hadihajó, alacsony merülés, és elbír akár 2+ tankot is. Viszonylag gyorsan beüzemelhető, gyk némi üzemanyagal/sufnuárbóccal, és két rátelepített tankal/tarack-al már úgy ahogy használható hadihajót kapunk (amig vízre nem bocsájtják az Albert I -et, nyilván.)

Gador · http://omagyar.blog.hu 2009.03.18. 23:31:43

Névjavaslat: Radnai tábornok :D

bz249 2009.03.18. 23:47:09

@Gador: még életben vagy nem? :P

Civilizált országban nem neveznek el hadihajót élő személyről, csak az usákoknál. ;)

Ghery88 · http://omagyar.blog.hu/ 2009.03.19. 01:44:52

Akkor azok civilizáltak?:P Egyébként mint haditechnikarajongónak rendkívül tetszett az írás, már látni vélek is egy grand strategy-t, ahol épp a bronz páncélt szereltetem át alumíniumra...:D

Aloha 2009.03.19. 08:25:22

@bz249: Zászló motívumnak javasolnám a pulit, lehetőleg némi vérrel a száján.
Mondjuk őt: puliklub.atw.hu/php/gallery.php?g=3 ^^

Aloha 2009.03.19. 08:26:35

Remek, elcsesztem a linkelést. Sebaj, utolsó előtti sor, jobbról a második fenevad.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2009.03.19. 08:38:17

Alamínium az drága, mert nem lehet előállítani ókori körülmények között. Bronzot igen.

A gyenge pont ezeken a hajókon így első blikkre maga az ember. Búvár Kund ismerős nekünk, de a kelták is esetleg elgondolkodhanak ilyen huncutségon.

Vagy a klasszikus "éjszaka odacsorgok az árral, felmászok és elvágom mindenki torkát, a koponyákat meg hazaviszem a druidának, hogy adjon abból a kék pirulából, amitől a disznók olyan jól búgnak" módszerrel is hamar kiherélhető a flotilla.

bz249 2009.03.19. 09:00:49

@Ghery88: azért sejted, hogy te melyik felugró ablakért lennél felelős a nagy-stratégiai játékban: "Technológia szivárgás!! A népcsoport megismerte: a fegyverek használatát!!" Bocs, de :P

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: az már a katonák dolga, hogy a miként védik meg a hajót, az ipar csak a seggük alá teszi.

bz249 2009.03.19. 09:02:39

Ejnye nu a kommentben nem ment jól át szóval:

"Technnológia szivárgás!! A (sztring1) népcsoport megismerte a (sztring2) fegyverek használatát!!"

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2009.03.19. 09:43:02

@bz249: Azért valami delejkábel körbefuthatna, hogy ne legyen olyan egyszerű felmászni.

Vagy a felépítmény lehetne zártabb.

Esetleg lékelés ellen vízvonal alatti páncél, vagy belső duplafal?

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.03.19. 10:04:08

A Dunán már az ókortól kezdve hajózgattak, hadihajózgattak a népek, és nem igazán okozott tömeges elhullást az éjszaka fellopakodó ellen, ezek max. egyéni, rendkívüli akciók lehettek, még abban a korban is, amikor se éjjellátó, se kézilámpa vagy reflektor, se sörétes problémamegoldó eszköz nem létezett. Pedig bátorságban és kezdeményezőkészségben biztos nem volt hiány. :)

Harkaly 2009.03.22. 11:09:23

Nem tudom honnan belinkelni, de érdemes lenne megnézni a 48as honvédsereg hajóterveit. Bár egy sem keszult el, de a tervek erdekesek, mivel:
-A Dunara keszultek
-Gozhajok voltak
-Agyukkal es harcolo alakulattal lattak el.

A Barczy-Szabo-fele A szabadsagharc hadserege c. konyvben lehet elolvasni a reszleteket.

bz249 2009.03.23. 22:57:10

@Harkaly: sajnos azok a hajók lapátkerekesek... :(

Azt meg szerintem nem kellene erőltetni. Merthogy kevésbé hatékony, de méginkább van egy triviális célpont rajta az ellennek (a lapátkerék). Plusz a shock and awe taktikába is jobban beleillik egy megmagyarázhatatlan módon haladó vízijármű (a kerék célját előbb-utóbb levennék az antik, míg a hajócsavarnál ez azért inkább az utóbb kategória).

Azért köszi.
süti beállítások módosítása