Innen indult

2008. október 25-én Komárom-Esztergom megye egy része arra ébred, hogy az ókori Kárpát-medence veszi körül őket. A blog szerzői a múltba sodródva próbálnak élni és túlélni. Levél nekik: atkerulesKUKACgmail.com

Olvasnivaló

Kommentek

Web II



free counters


Címkék

2évad (64) 6evesOM (3) Á.u. 50-es szkíta felkelés (6) airport280bc (3) albertizmus (5) alexandria (5) állat (11) angyali (3) anyagtudományi intézet (2) Anya választása (3) átkerülésnap (1) Áu20 (2) az átkerülés lovasai (38) balaton (1) beteg (11) brennus (4) bz (1) bz249 (36) cian (8) corpus (19) család (17) csentőfa (26) csentőfaitúszharc (4) csk260 (1) drazsé (2) druida (2) égbőlpottyantott (8) eomagyarorszag (5) esztergom (27) evadvaro (3) farkasrolandsaga (2) fegyver (39) fiume (9) fiumeévad (24) fórumposzt (4) franciák (1) gador (25) Galliaiháború (4) gellérthegy (10) ghery (31) gheryévad (9) háború (15) hajó (2) Halmai (6) hamilkar barkasz (1) Hannibál a kapun belül (11) harkaly (7) hellókarácsony (1) hirdetés (2) hírek (24) hirsarok (86) hirsarok au2 (7) horánszky (9) ibéria (2) iskola (8) Isztria (11) jatek (5) katonadolog (6) kelták (56) kindle (2) kitekintő (36) kölyöktomi (4) könyv (15) kovácsgusztáv (6) kritikarólunk (2) laza (2) lázadás (16) love (6) maggoth (1) megtörők (1) mezőgazdaság (3) minisorozat (10) morgolódó (3) munka (6) nemfikció (36) novella (9) őkisátkerültek (3) ómagyarország lángokban (78) ÓML2 (12) ómr1 (4) operation iulia (4) palyazat (4) passer (1) polgárőr (10) politika (6) promó (1) r!t (1) rajz (1) rendőr (9) repülő (4) róma (16) rómaikövetség (18) sacco (4) sport (1) sütőbalázs (4) szavazás (4) szentendre (5) szerepjáték (6) szereplők (1) szerzők (11) szinfalmögé (1) szkíták (3) szs (34) t1gris (25) találkozó (4) tát (2) távközlés (3) technológia (6) teddybear (11) tekercsraktár (19) térkép (1) triumpathor (47) tudomány (1) uránsaga (8) vallás (12) védelemigazgatás (32) vegleg atkerulve (10) vers (1) videó (2) vigyazó szemetek (4) vinitor (25) vitezkapitany (21) wiki (9) zsidók (3) zsozsóbácsi (1) Címkefelhő

A felcser és a többiek

2009.06.12. 08:30 | Vinitor | 40 komment

Címkék: vinitor fiume

- Akkor vegyük át még egyszer. Mielőtt bármilyen sebészi beavatkozást csináltok, ezzel fertőtlenítetek. Mi ez?

- Cickafark. Bárhol megtalálható a Kárpát-medencében.

- És miért cickafarkkal?

- Mert nincs rá allergiás reakció. És bárhol megtalálható. És minden mikroorganizmust kinyír.

- Na nem mindent, de ami gázos lehet, ha olyan a szitu, arra tökéletes. Ráadásul, ha rámentek valami ordas anti luvnyára, és esetleg csöpögne utána a pöcsötök, még arra is jó. Rendben. Holnap reggel a kungfu-edzés után, tízkor itt találkozunk. Addig tanuljátok meg ezeket. Leléphettek.


Jól haladtak a srácok, nem mondom. Kellett is, napokon belül megérkezik a leendő szakaszuk, állítólag valami szupertitkos és különleges egység. Sok hülyeséget beszélnek a népek (beszélnek bazeg, beszélnek, na ennyire szupertitkos a projekt), ezt elkönyveltem magamban már rég, de nap, mint nap érnek meglepetések. Akár röhöghetnék is rajta. Valszeg egy csapat frissen sorozott/kiképzett jómunkásember lesz, akiket valamiért ide vezényelnek egy kis időre, nem a gyepűre.  Persze az, hogy gyorsított képzés, rám is érvényes. Napi 12, 14 óra fejtágítás a harctéri orvoslásról. Nagyjából két hete kaptam a jelenlegi feladatomat, speciális (azaz speciális, mint ne_kérdezősködjek_mert_szétrúgják_a_seggem) bevetésekben résztvevő szanitécek „továbbképzését". Emlékszem, ahogy beragyogta a napomat az eligazítás. Na persze, csak képletesen.

***


- Kovács, reggeli után irány a parancsnokság, új feladatot kap. - Már majdnem aludtam, mikor a körletvezető kedélyesen kappanhangú ordítása felcsattant az ajtóból. Én hülye. Nem kell nekem a városi pecó, minek az, takarítani kell, meg minden, jó lesz itt a közös szálláson. Én hülye. A kellemes ébredés után (se cigi, se kávé, csak egy kellemes didergés a fűtetlen vécén) egy kellemes reggeli séta, egy kellemes ember kellemesen berendezett irodájába. Inkább pucoltam volna álló nap a fegyvereimet.

- Brenner parancsnok úr! Hívatott.

- Kovács, a pár héten belül érkezik egy speciális különítmény. Szanitécek kellenek az egységbe, ők ma délutánra futnak be, maga pedig kiképzi őket a harctéri feladatokra. Természetesen a lehető legjobban optimalizálva a jelenlegi körülményekre. Egy óra múlva legyen az asztalomon a vázlatos terve a képzés tematikájáról, részeiről, idejéről, az esetleges eszközigényről. A Légióban volt külföldi kiküldetésben, igaz? Afrika, Ciprus, Koszovó, ha jól tudom. Azokra a körülményekre készítse fel őket. Vagy rosszabbakra. Leléphet. A tervezettel ne késsen!

                                                                ***

A két „szanitéc" valójában két bűnöző volt. Ezen kicsit meglepődtem, na jó, nem kicsit. Milyen egység lehet az, ahová ez a két rosszarcú befér? Az egyik mentősként dolgozott, csak elég feltűnően seftelt az orvosi cuccokkal, aztán bevarrták, mikor félholtra verte az egyik tanút, aki fel akarta nyomni. Másnap szállították volna Szegedre, csak aztán az éjszaka során Szeged eltűnt, mint tudjuk. A másik valami patológián dolgozott. Elmebeteg hülye, de a daraboláshoz nagyon ért. Szerencsére könnyen belejött abba is, hogy itt majd utána össze is kell rakni a népeket. Ő amolyan vicces fiú, orvosisoknak csempészett ki mindenféle szerveket a boncteremből meg a hűtőkamrákból, gyakorolni. Aha, persze, orvosisoknak. Mindegy. Mint egészségügyi dolgozók, már az Átkerülés utáni héten a seregben találták magukat, legalább a fegyveres kiképzéssel nem kellett bajlódnunk. 8 hónap alatt egész jól belejöttek, nekem csak az elsősegéllyel kellett foglalkoznom. Elsősorban a növényi gyógyszerekre, házi, népi praktikákra fektettem a hangsúlyt, megspékelve egy kis „Hasznos tippek, ha sárban, porban, mocsárban, dzsuvában kell sebészkednünk" modullal. Csupa móka, kacagás. Muszáj volt a fejükbe vernem, hogy a kincstári morfinhoz, fertőtlenítőhöz, féregtelenítőhöz csak az utolsó utáni pillanatban (vagy a lejárat előtti napon, de akkor szigorúan némi pálinkával megfűszerezve) nyúljanak, vagy, hogy bár a XX. században némileg feledésbe merült az információ, attól még a természetben járva elég sok problémás dologra ott a gyógyír. Majdnem mindenre. Szóval egészségügyi képzettség ide vagy oda, akadt tanulnivalójuk bőven. Nekem is jól jött a megbízás, ha lehet hinni a kósza híreknek, jövő tavasszal indul egy expedíció Fiume emancipálására (mivel szigorúan bizalmasan már jelezték, - értsd, az orrom elé tolták a jelentkezési lapot - hogy esetleg mehetnék, azt hiszem, hihetek a kósza híreknek), és ott ugyanez lesz a szitu. Az orvosi csapat tagjaként valószínűleg rám hárul az ókori körülményekre való kiképzés, és hasonló nyalánkságok. Istenem, gyűlöltem Koszovót, de most örülök neki, hogy ott rohadtam hónapokig. Ott is többnyire azzal dolgoztunk a kórházban, amit megvásároltunk a környék lakói által összegyűjtött növényekből. Segélyszállítmány, Vöröskereszt? Ugyan már. Még földet sem ért a csomag, a szerbek már körbevették. Köszönjük. Jó biznisz volt azért, a városban két karton magyar sörért megvettünk egy gépkarabélyt, a szomszéd faluban típustól függően egy kiskocsinyi, utánfutónyi cuccot kaphattunk érte. A német cuccokat zabálták az ottaniak, egyszer állítólag valaki egy élő lóval fizetett egy H&K mesterlövészpuskáért. Elbaszott egy hely volt.

                                                            ***

A raktáros hadnagy már akkor is meglepődött, mikor a kiképzés eszközlistájával felkerestem, de a lapra nyomott pecsét láttán nem akadékoskodott sokat. Most is meglepődött, de most pecsét helyett más volt a tarsolyomban. Pontosan még én sem tudtam, hogy mi, de úgy okoskodtam, hogy majd improvizálni fogok.

- Nézd, öö, magunk között szólva, én sem tudok szarból várat építeni. Tudom, hogy az eredeti listán ezek nincsenek rajta, de az öreg Brenner elzavarna a sunyiba, ha minden szir-szarért hozzá szaladgálnék. Nekem pedig szükségem van rájuk.

- Értem én, de ezek nagyon forró cuccok. Épületenként lett átnézve a város, hogy összeszedjük ezeket. Fel kell küldenünk Egomba, a laborfelszerelés manapság kincset ér, ezt te is tudod, Guszti.

- Persze, hogy tudom, nem is azt kérem, hogy egy raklapnyi cuccot passzolj át nekem, csak néhány apróság kell. Akár ki is húzhatnád a beérkezési listáról, senkinek sem fog feltűnni.
- Ez volt a legneccesebb része a kis beszerző körutamnak. Ha a kedves kolléga felnyom, hogy meg akarom vesztegetni némi zárolt felszerelésért, nagyon-nagyon komolyan megüthetem a bokám. Eléggé összehaverkodtunk már, de azért bennem volt a félsz. Akkor improvizáljunk. - Nézd, őszinte leszek. Tényleg nem a kiképzéshez kell. Illetve nem mind. Látod, mik vannak a listán? Tudod, mit lehet összerakni belőle? Megmondom, pálinkafőzőt! - Azonnal észrevettem, hogy ezt a menetet megnyertem. Az alkohol jobb valutának számított, mint a cigi, pedig azt is aranyáron lehetett szerezni, ha egyáltalán. A hadnagy egyből lágyabb tekintettel méregetett. Már-már elérzékenyült. Ki tudja, talán a diófa alatti borozásokra gondolt az öregapjával. Én ugyan csak a tántorogva rókázás semmivel nem helyettesíthető életérzésére gondoltam (amitől persze semmiképpen nem érzékenyülök el, bár könnycseppek azért járnak hozzá néha), de egy diófa borral kombinációban is benne lettem volna. Úgy gondoltam, ütöm még egy kicsit a vasat. - Nem csak piát lehet vele csinálni. Van egy-két trükk ott, ahonnan ez jött, jóféle házi gyorsítók kotyvasztásához. A kotyvasztás ne tévesszen meg, szigorúan tudományos alapokon nyugszik a munkamenet. Tudom, hogy neked is hiányzik a kávé. Mit nem adnék egy adag zaccos-automatás-műanyagpoharas förmedvényért. Ha lesz hozzá cuccom, összerakok valamit, ami sokkal jobb a kávénál. Ebben pedig te tudsz segíteni nekem. Ugye tudsz? - A pilláimat azért nem rezzentettem meg, az már nagyon az alja lett volna. Így is épp elég szentimentális voltam, meg aztán nem nő volt a hadnagy, a csillag szemeimet az állomány gyengébb nembe tartozó részének tartogattam, hátha. Eddig ugyan nem dicsekedhettem casanovai előélettel a bázison, de hát most nem fogékonyak az itteni asszonynépek az ilyesmire. A külpolitikai helyzet fokozódik, vagy mi.

- Az istenit neki, odaadom, ami kell, de ha eljár a szád…

- Nyugi, nem fog. Amint lesz kész árum, te kapod az első fordulót! Ígérem!

- Azt ajánlom is! Na gyere, segíts összeszedni ezeket.


                                                         ***

A „speciális szakasz" megérkezése kicsit, hm, furára sikerült. Az Albert Farkasai srácok (eszement egy banda, ha csak a fele igaz, amit hallani róluk) leugráltak a csapatszállító teherautóról, majd feltűnően tapló módon „lesegítették a másik járművön érkezőket is, egy csapat szakadt rosszarcút. Megmondom istenesen, úgy néztek ki, mint a sittesek, a két tanítványom hamar be fog illeszkedni, az fix. A Farkasokat vezető fickó, Hunyadi, ha jól értettem a nevét, kicsit még pattogott, egrecíroztatta a bandát a kapun belül. A kisfőnöknek kinéző nagydarab benga láthatóan ugyanannyira élvezte a helyzetet, mint a kopaszok. Ő nem nézett ki sittesnek, sőt. Pont az a fajta volt, akit az ember fekete terepjárók volánjánál ülve szokott látni (talán még kevesebb hajjal), bömbölő kommersz zenét hallgatva, a fukszos kezével a nyitott ablakban hadonászva, esetleg telefonálva. Az ilyeneket sosem ültették le, ők voltak azok, akikről a mezei rendőröket a feletteseik rendszerint leállították, hogy menjenek inkább trafipaxozni, meg fánkot burkolni valami benzinkúthoz. Vagyis itthon nem tudom, mit burkoltak, az amcsi filmekben a fánk meg a műanyag poharas kávé hódított. Ki tudja, lehet, hogy ide is elért az amerikai életstílus, sokat voltam távol Magyarországtól, talán túl sokat is. Rögtönzött eligazítással folytatódott a fogadóceremónia. Brenner, Hunyadi, Kapitány (ő a benga, de bemutatkoztunk egymásnak; legalább az előítéleteim beigazolódtak, méla távolságtartással állt szóba velem, na mindegy, majd az észosztás után új lappal kezdünk, úgy terveztem), meg én. Az ilyenkor szokásos udvariaskodás és Albert meg a rendszer kötelességszerű, de legalább rövid fényezése után szót kaptam.

- Kovács, halljuk, mit végzett az elmúlt napokban! - Néha imádtam Brenner stílusát, a két vendégünknek egyből feltűnt, hogy semmi rangjelzés, egyszerűen csak Kovács, pedig a vállamon lévő szanitéc-felvarró ellenére sem úgy néztem ki, mint egy frissdiplomás kezdő nőgyógyász.

- Uram. A táblán vázlatosan fenn van, milyen tematikát követtem a képzés során. - Valószínűleg egy iskolából hozhatták ide a klasszikus, zöld színű palatáblát, hasznos volt most, mikor nem lehetett minden dokumentumot x példányban kinyomtatni és a megbeszélés résztvevői közt szétosztani. - A külföldi tapasztalataimra, elsősorban a koszovói és a ciprusi kiküldetések során szerzett ismereteimre fektettem a hangsúlyt. A Balkán is mérsékelt égöv, a miénkhez nagyon hasonló klímával, így az átadott tudásanyag nagy biztonsággal használható fel a jelen körülmények között. Alapvetően a megelőzésre koncentráltam, a higiéniai és egészségügyi biztonságra, valamint a sürgős beavatkozást igénylő sebészi feladatokra. Elhúzódó fertőzések, betegségek, valamint különösen speciális esetek kezelésére az egységnek valószínűleg úgysem lesz lehetősége, az érintett embert, embereket vagy hátrahagyják, vagy mindannyian vállalják a plusz kockázatot. Külön kitértem az alkalmazható természetgyógyászati módszerekre, a gyűjthető és felhasználható növényi anyagokra. A felszerelést az alapján terveztem meg, hogy minél szélesebb alkalmazási lehetőséget biztosítson a lehető legkisebb tömeg és terjedelem mellett. Az egység, jellegénél fogva igen kevés orvosi felszerelést tud majd magával vinni, így összeállítottam egy rövid, második listát is olyan eszközökről, gyógyszerekről, amit minden katona személyes felszereléséhez ajánlatos lenne hozzáadni. Ezek leírásáról, használatáról egy rövid összefoglalót is írtam, igény szerint sokszorosítható, és a katonák rendelkezésére bocsátható. Így a szanitécek leterhelése nélkül jelentősen több egészségügyi felszerelést tudnak az egység számára biztosítani, ennek fontosságát azt hiszem, nem kell ecsetelnem. A kiképzett két fő jelen körülmények között tökéletesen alkalmas egy közepes méretű harcoló alakulat orvosi feladatainak ellátására, valamint sok információt át tudnak adni társaiknak is a hétköznapi harctéri, háborús egészségvédelemről, ami lényegesen megnöveli az egység túlélési esélyeit bármilyen környezetben. Mármint bármilyenben, amivel találkozhatnak. - Biccentettem, majd visszaültem az asztalhoz. A Nap, ahogy betűzött az ablakon, pont a hátamat sütötte, le is izzadtam másodpercek alatt. Természetesen NEM azért, mert izgultam. Tűzött a Nap. Én elvégeztem a feladatom, a két messziről jött ember pedig rögtön véleményt mond.

(Újabb leendő szereplővel ismerkedhettünk meg a harmadik évad felhozatalából.) 

A bejegyzés trackback címe:

https://omagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr91179860

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gador · http://omagyar.blog.hu 2009.06.12. 13:14:37

Hmm... biztos mindenki eltávon van... Én gratula elsőnek! :)

/az egyeztetések alatt ugyanis nem volt alkalmam olvasni az anyagot.../

Harkaly 2009.06.12. 14:47:47

Üdv az új karakternek! Jó poszt, és ahogy látom, ez a figura erősen elüt Szomoditól...

boibo 2009.06.12. 14:49:41

Ez egy nagyon jó poszt, és igazán érdekes kérdést vet föl. Én spec olyan szinten nem hiszek a gyógynövényekben, hogy egyáltalán: ha van nagy hatásfokú modern orvosság egy kórra , mi a csuda vihet rá ép eszű embert, hogy vmi mással kísérletezzen?! Na de ha nincs más lehetőség?
Szóval: jó vonal, grt!

Niadal Ranien 2009.06.12. 15:31:00

Hello,

A poszt és a karakter jó, kíváncsian várom az expedíciót.

@boibo: (Kérlek olvasd végig ezt és elnézést a kezdeti hangnemért, a szöveg végén leírtam miért írtam így, ezt is a megfogalmazás végén írtam hozzá.) Amit a gyógynövényekről írtál az számomra elég komoly tudatlanságot mutat részedről ezen a téren. Mint másodéves kémia hallgató a biokémia előadómtól tudnék pár gondolatot nem teljesen -szó szerint- idézni neked, hogy kicsit jobban ráláss erre a problémára. A tanár úr megkérdezett minket, hogy szerintünk, hányféle hatóanyag lehet egy gyógyszertárban, egy közepes gyógyszertárban. Erre mindenki mondott egy számot ez átlag 0,5-1 millió volt. Erre kicsit keserédes mosollyal közölte, hogy téves, mivel ALIG 1000 különböző hatóanyag található egy átlag gyógyszertárban, majd hozzátette, hogy ebből kb 10-15 az amit az ember állított elő. ÖSSZESEN. Az többi, mint különböző növényi hatóanyagok esetleg állati eredetű vegyületek. Amiket a több ezer éve ismert gyógynövényekből vonnak ki, és koncentrálnak, kamilla és társaik.

Az általad említett nagy hatékonyságú gyógymód pedig általában abból áll, hogy ha a beteg szervezetének mondjuk valamelyik belső szerve beteg és egy adott hatóanyagból kb 1 adagot kell odajuttatni naponta, egy héten át, hogy "meggyógyuljon", akkor a beteg kap egy gyógyszert amiből bevesz naponta mondjuk 1 szemet, a gyógyszerben van 100 adagnyi hatóanyag, mivel mire elérne az adott belső szervig, ennek nagy része kioldódik/elreagál/elbomlik/stb. Eközben végig mérgezi azokat a területeket ahol elhalad. Ismerősek ugye a másfél oldalas mellékhatás listák: a hasmenés, hányinger, fejfájás, szédülés és társaik?(Az elmúlt évtizedben indult meg komolyabban -sikerrel- az intelligens gyógyszerhordozók fejlesztése amik 1 adag hatóanyagot visznek és ott és akkor engedik ki amikor kell.) Na már most, az, hogy te nem hiszel a gyógynövényekben egyedül azt jelenti, hogy fogalmad sincs róla, miből és hogyan készülnek a gyógyszerek a gyógyszerek. Igaz, hogy ma már jó néhány hatóanyagot egyszerűbb szintetizálni mesterségesen, de az attól még ugyan az a növényi/állati vegyület marad. Ennyit a gyógyszerekről. A különböző "modern" orvosi beavatkozásokról nem is beszélve, melyek a nyugati ember létezése óta, kb az ókortól változatlanok. A modern orvoslás kb ennyi: ha valami "elromlott" azt kivágjuk/kiégetjük/kiöljük, az ókortól kezdve ugyan ezek a fogások használatosak, a hályogot már az ókorban is letudták vágni az emberek szeméről, erről törvény is rendelkezett, ha jól emlékszem a suméroknál. És ami a legviccesebb: "mi a csuda vihet rá ép eszű embert, hogy valami mással kísérletezzen?" nos, el kell keserítselek, a modern orvoslás a "mással kísérletezés" gondolj csak a fogamzásgátlókra az XX.sz közepén és Németországra, jó a hatóanyag, csak hát ki gondolta volna hogy az egyik enantiomer mutagén/teratogén. Érdekes módon a kamillás borogatás még soha senkinek sem ártott. A modern gyógyszerek, nagyrészt a régi jól bevált (természet)gyógyászatból származó növényi és állati hatóanyagok mesterségesen és nagy tömegben gyártott koncentrált változatai, és ami több ennél, az is csak néhány extra funkciós csoporttal, vagy apró módosítással. Elnézést a hosszú és kioktatónak tűnő hangnemben íródott agymenésért, véletlenül sem akartalak megbántani vagy leszólni. Csak kicsit feldühített, hogy az emberek mennyire nincsenek tisztában bizonyos dolgokkal, és mennyire lejáratta és meghamisította a gyógyszerlobbi a természetgyógyászatról alkotott képét az embernek, hogy ha már vannak olyanok, akik a gyógyfüveket gondolják "kísérletezgetésnek" vagy újdonságnak :( . Bele sem gondolnak az emberek, hogy a naaagy modern gyógyszereek és orvoslás, kb 150 éves, és az az előtti "orvoslás" sokkal több kárt okozott mint hasznot, mert ugye 200 éve az érvágás még csúcsgyógymód volt. Az, hogy a gyógyszergyárak/tárak ugyanúgy felvásárolják a gyógyfüveket az azokat gyűjtőktől, pl kamillát azt hiszem pár éve még egész jó áron vettek át, az meg mindegy. Az átlagember túlságosan is el lett bolondítva, és azt hiszi, hogy amit az ember állít az jobb mint a természeté, csak azért mert nem ért hozzá, és pár szakszóval és tudományoskodással le lehet nyűgözni. A valóság ezzel szemben az, hogy az átlag vegyész, pl a fél karját odaadná azért, ha olyan reakciókat lenne képes csinálni laborban szintetikus úton mint amit a természet pillanatok alatt megold pár enzimmel, és valószínűleg Nobel díjat is kapna érte (ettől kevesebbért is adtak már, és az is csodaszámba menő felfedezés volt).
Még egyszer elnézést a hosszú és kellemetlen írásért, nem támadólag írtam, hanem, hogy jobban megvilágítsak néhány dolgot.

Üdv: N. Ranien

bz249 2009.06.12. 15:44:53

@Niadal Ranien: mondjuk azért a fordított gondolatvilág, minden amit a természet csinál az szuper és egészséges (aki komolyan gondolja, az egyen abszolút természetes gyilkos galócát), ami most harapódzik el az sem teljesen normális. Épeszű egyensúly kell. :)

teddybear01 2009.06.12. 16:53:47

@Niadal Ranien: Azért egyes "természetgyógyászok" is sokat tettek ezért a lenézésért. Pl. egy reiki "mester" próbált engem kezelni mert fájt a hátam, és zsibbadt a bal kezem. A kezelése teljesen hatástalan volt, a végén meguntam, és elmentem a normális orvosomhoz. Két hét múltán tünetmentes lettem.

Vinitor · http://omagyar.blog.hu 2009.06.12. 17:14:25

köszönöm a dícséretet mindenkihez, remélem ennél már csak jobb posztok születnek :)

természetgyógyászat, gyógynövények:
Niadalnak sajna igaza van
sőt, Boibonak is igaza van

Boibonak abban van igaza, hogy a mai társadalmi berendezkedés, a különböző intézmények rengeteget tettek azért, hogy a természetgyógyászat a sarlatánsággal, a kísérletezéssel legyen egyrangú
ennek több oka is van, nem sorolnám fel mindet, csak egyet említek meg:
a gyógyszereket lehet szabadalmaztatni, a növényi hatóanyagokat pedig nem
innentől kezdve meg ugye pénz beszél
szóval a mai általános nézet, mely szerint a természetgyógyászat sarlatánság, teljesen helyénvaló a mai körülmények között
az, hogy a körülmények botrányosak, most nem érdekes

Niadalnak is igaza van, bár én inkább 99%-ra tenném a növény eredetű hatóanyagokat a gyógyszereken belül

a növényi hatóanyagok működnek
a szintetikusak úgy ahogy, de inkább sehogy

tünetmentesség: na igen, a gyógyszerekkel a tüneteket lehet kezelni, a gyógynövényekkel az okot
ha Teddynek fáj a háta, kap egy gyógyszert, ami érzésteleníti, és már nem is fáj annyira
egy természetgyógyásztól kapna egy olyan keveréket, ami mondjuk helyreállítja a porcok vérellátását, az inak rugalmasságát, ellazítja és regenerálja a munkától állandó görcsben lévő izomzatot, végeredményben megszűteti a hátfájást

sztem ez utóbbi jobb megoldás

én a kertemben 50-100 gyógynövénnyel elő tudom állítani kb. a lehetséges betegségek 99,99%-ára a gyógymódot
és nem megtermelni a kihívás, hanem kordában tartani a növényzetet, hogy ne borítsa be a házat is :)

reiki:
a reiki NEM természetgyógyászat
a reiki az életerő (csi, ki, stb) áramoltatásán alapuló energetikai rendszer, aminek csak az egyik szegmense a gyógyító képesség
ugyanezt használják a harcművészek, a feng shui lakberendezők, az auralátók, a radiesztéták, az aszkéta szerzetesek tibetben, ésatöbbi

a reiki és a természetgyógyászat annyiban közös, hogy nem használ szintetikumokat, másban nem

a reiki nagyon divatos manapság, ezért ott különösen nagy a kibicek száma
a csalóké
a reikit nem lehet erőből megtanulni
mindenki képes rá, de előbb magával kell tisztába jönnie, és csak utána foglalkozhat efféle dolgokkal
a legjobb vicc volt, mikor nálunk egy reiki "mester" tartott előadást, és előtte elnézést kért, hogy olyan búvalb*szott képe van, csak sajna nagyon depressziós a munkahelyi problémái miatt. WTF?

szóval a reiki is olyan, hogy a disznók elé vetették, és hát mindenféle belekerült a korpába :)

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.06.12. 17:59:12

A kinek van igaza- kérdés Vinitor féle megoldásáról eszembe jutott a kedvenc rabbis viccem: Kohn és Grün összeveszik s elmennek a rabbihoz. Kohn előadja az álláspontját, a rabbi bólint: Igazad van, fiam. Erre Grün berág, ő is gyorsan előadja az ő verzióját. Mire a rabbi: Igazad van, fiam. Mire egy hallgató: De rabbi, mindkét félnek nem lehet igaza! A rabbi meg: Neked is igazad van, fiam.

boibo 2009.06.12. 18:19:50

Azért akkor ehhez még pár szót csak hozzáfűznék:

1., Milyen remek kis vitát kavartam :)

2., A természetgyógyászattal semmi bajom. A gyógynövényekkel sincs semmi bajom. Ha képzett, hozzáértő szakember alkalmaz ellenőrzött helyről származó, megfelelően kiválasztott gyógynövényeket, abból csak haszna származhat a betegnek. Ámde! Láttatok már pl. főutak mentén csipkebogyót gyűjtögetőket??? Naidal, szerintem Te nálam is sokkal jobban tudod, mi minden káros anyag halmozódhat fel abban a termésben a hasznos c-vitaminon kívűl. Inkább végig se gondolom. A másik eset, mikor valaki úgy dönt, hogy mától pedig akkor ő gyógynövényekkel fogja kezelni magát. És vesz egy könyvet és azt gondolja, hogy akkor most ő már tudja az egyedül üdvözítő utat. Nem. Ez is egy szakma, gondolom én, épp úgy, ahogy a "hagyományos" orvosok évekig tanulnak komoly egyetemeken, én azt gondolom, a természetgyógyászat, és az ahhoz való hozzáértés sem isteni adomány, igen is meg kell azt is tanulni, éppúgy TUDÁS és TAPASZTALAT kell, hogy álljon mögötte, enélkül igenis sarlatánság.

3., Legyen az reiki, csonkovácsolás, gyógyfüvezés, noni, ginzeng, indiai csodabogyó, indiántövis, aloevera, anyámkínja - az, hogy időnként fölkapják ezeket az egyébként megfelelő alkalmazás esetén nagyon is hasznos és hatékony dolgokat, a visszájára üt(het). Olyan ez, mint mikor megjelenik egy nagyon jó szám (pl most ez a Quimby most) és eleinte nagyon tetszik, de amikor már minden adón folyon csak ezt hallom, a bugyrom is tele vele. Vagyis: ha náthás vagyok, megfőzöm a hársfateát és mézzel iszom, meg sok citrommal, de azért benyomok mellé egy kalmopyrint is. Nagyobb bajom hál istennek nem szokott lenni. ha lenne, és bárki azt mondaná, hogy kenjem be varjúhájjal, mert a szomszédasszonyának is az segített, hát...

4., Ezt most végképp nem kötözködés képpen, komolyan kérdezem: ha a gyógyszereknek van mellékhatásuk (márpedig igen), akkor a gyógynövényeknek nem lehet? Tehát ha nem a megfelelő fajtát használom, vagy nem a megfelelő dózisban, akkor max nem gyógyulok, de majom nem lehet tőle?

5., Ennek az egésznek asszem semmi köze nem volt a poszthoz, bocs!

boibo 2009.06.12. 18:20:40

:))) nem majom, bajom
egyébként egyetértek magammal

boibo 2009.06.12. 18:29:49

Még valami eszembe jutott, még egy kérdésem lenne ezen a blogon belüli, "házi" gyorstalpaló fűvésztanfolyamon.

Én szénanáthás vagyok. Nagyon. És nem csak parlagfűre, mint a szerencsésebbek, hanem növények pollenjei közül amire egyáltalán bevizsgáltak, a világon mindenre. (Lehet, hogy ezért is vannak ellenérzéseim velük szemben.) Attól még az egyéb részeikre nem vagyok allergiás? Pl. ha kövirózsát csöpögtetek a fülembe, nem kétesélyes, hogy elmúlik a fülfájásom, vagy összedagad az egész hallójáratom?

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.06.12. 18:41:52

Ez a "majom nem lehet tőle" kiakasztotta a rekeszizmaimat. Már megérte feltenni ezt a posztot. :))) Kár, hogy javítottad magad, remek felvilágosító és genetikai kommentek özönlöttek volna rá. :)

Vinitor · http://omagyar.blog.hu 2009.06.12. 19:08:21

a gyógynövény készítményeknek ritkán van mellékhatása
mégpedig azért, mert EGÉSZ növényi részueket tartalmaznak
tehát pl. a c vitamin mellett van még két tucat egyéb vegyület, ami segít abban, hogy a c vitaminos csipkebogyó zabálása (mert manapság már sajna ez van) közben ne legyen veseköved, prosztatagondod, gyomorpanaszod

a szintetikus bogyóban csak a c-vitamin van
nincs kísérőanyag, ami a mellékhatásokat leblokkolná, így azok szépen előjönnek

allergia:
az allergia egy válaszreakció, amit a szervezeted az idegen fehérje érzékelésekor mutat
túlérzékeny vagy arra a bizonyos fehérjére
elméletileg a növény minden részére allergiás vagy ilyenkor, csak gyökérdarabok ugye nem szálldosnak a levegőben, ellentétben a pollennel (ami amúgy is a növényi részek legfehérjedúsabb eleme)

amúgy ha érdekel a dolog, akkor javaslom a homoktövis teáját, esetleg az aszalt termését
nagyon jó olajok vannak benne, amik elég sok féle allergiára hasznosak
leginkább a liszt és a tejcukor érzékenységre, de azt hallottam, hogy szénanáthára is jó

bz249 2009.06.12. 19:13:11

@Vinitor: na jó, de a két tucat egyéb vegyületből bármelyik lehet mérgező... gondolom a növényi dolgoknak éppen ezért nincs komoly mellékhatása, mert akkor az már nem mellékhatásként jelentkezik, hanem egy az egyben káros, és azt meg senki nem szedi be.

Niadal Ranien 2009.06.12. 20:16:00

Hello,

Hű, látom jól megkavartam a dolgokat XD. Természetesen nem azt akartam mondani, hogy a természetgyógyászat a csúcs mindenki menjen legelni és ne egyetek gyógyszereket. A bogyók és tabletták vitathatatlanul gyorsabbak tudnak lenni, ám alig van ami nem csk tüneti kezelést nyújt, amíg a szervezet meggyógyul magától/kis segítséggel.
Csupán felhívtam a figyelmet, hogy a modern orvostudomány is akkor kezdett működni amikor a természetgyógyászat eredményeit tudását elkezdték alkalmazni és átvenni. Addig volt a beöntés és az érvágás. Az autópálya melletti csipkebogyó pedig valóban veszélyes ha a nagyi lekvárt főz belőle vagy teát esetleg kétpofára zabálja, ám iparban nem nagyon fogják használni, a C-vitamin elég egyszerű vegyület ahhoz, hogy teljesen szintetikusan állítsák elő, másrészt nem érné meg kiszedni belőle a rengeteg szennyezőt. A természetes gyógykészítmények nagy előnye amit Vinitor is megjegyzett, az hogy nem tisztán egyedül a hatóanyagot tartalmazzák (esetleg egyéb lényegtelen hordozót), hanem rengeteg egyéb anyagot is amik kellemes irányba befolyásolják a hatóanyag működését, ám ennél sokkal fontosabb, hogy nem töményen és koncentrálva sokat kis helyen. És míg az embernek (vagy bármely lénynek) volt több ezer éve, hozzászokni a környezetéhez, addig a mostani gyógyszerek teljesen idegenek a szervezetnek.
Az allergia szénanátha és társaik pedig tipikus civilizációs betegségek. Köszönhetjük ezt a rengeteg belsőégésű motornak, a XIX.-i ipari forradalom gyárkéményeitől Csernobilig mindennek, a töménytelen aeroszolszennyezésnek pornak mocsoknak az elektroszmognak a műtrágyázástól kezdve a nagyipari termelésen át az eltunyuló életmódunkig. Az emberiség az elmúlt 1 évszázadban olyan óriási mértékben rongálta meg a saját evolúcióját és tépázta meg a génkészletét, hogy az valami félelmetes. Például a nemzőképes nyugati világban élő férfiak iszonyatos tömege tűnt el az I. és II. VH alatt, mert katonának nem a nyomorékokat és betegeket vitték el, hanem az egészséges erős embereket. Tehát már itt elérte az emberiség, hogy az amúgy kevésbé életképes egyedek sokkal nagyobb eséllyel szaporodjanak tovább. Tudom csúnya dolog, ilyet mondani, de gondoljatok csak bele, ez történt. Ilyen borzalmas értelmetlen mészárlás még nem volt az emberiség történetében, ám utána az (ázsiai és dél amerikai) kommunistáknak azért sikerült felülmúlni azt népírtásban. Csak egy kis bizonyíték a fentiekre: az angol hadsereg a II. VH után arra kényszerült, hogy lejjebb vigye a fizikális követelményeket, mert az emberek egyszerűen nem bírták teljesíteni őket, gyengébbek voltak és kisebb állóképességgel rendelkeztek. Szóval az allergiát és társait és igazából bármit amire valóban modern gyógyszer kell, sok és gyorsan azt az emberiség mind magának köszönheti, kezdve egészen a középkor mocskából előtörő pestissel.
Másrészt a természet sokkal jobban tudja mi kell az embernek, mint ő maga, így a csipkebogyó és paprika evészete sokkal egészségesebb mint a C-vitamin tablettáé. Igaz megehet valaki naponta 1 kg C-vitamint is, baja nem lesz, mert vízben oldódó és nem lehet túl sokat bevenni belőle: a felesleg simán távozik, viszont príma vesekövet lehet kapni, ha valaki tonnaszám zabálja.

Üdv: N.Ranien

teddybear01 2009.06.12. 22:31:24

Ajaj, ez darázsfészek lesz, de mindegy nem most fogok megváltozni.

@Niadal Ranien: A probléma alapvetően az, hogy kevered a fogalmakat.

Az orvostudomány és a természetgyógyászat nem szemben álló felek, hanem egymást nem kizáró fogalmak.
Az orvostudomány sok-sok tapasztalat és kísérlet összessége. Az orvosok nemzedékei folyamatosan halmozták fel a tudást, és ami ellentmondott ennek, az elvetették. Mindig komoly figyelmet fordítottak az utánpótlás képzésére is, mert csak így tudták a tudásukat töretlenül átadni.

A gyógynövényekkel gyógyító javasasszonyok és füvesemberek is részben ezt az eljárást követték, de mivel a tapasztalataikat nem nagyon tudták továbbadni, tudásuk töredékes maradt, és a gondolkozásmódjuk miatt képtelenek voltak meglátni az összefüggéseket. Nem volt meg a kellő szervezettségük sem a tudásuk továbbadására és rendszerezésére.
Ettől függetlenül sok értékes felismerést köszönhetünk nekik.
Viszont sok babona is kötődik hozzájuk. Mindenek ellenére az orvosok szakmai őseinek tekinthetjük őket.

Ami azt illeti az orvosok átvették a természetgyógyászatból mindazt, amely a tudományos szempontból (hipotézis-kísérletek-eredmények értékelése-elmélet-ellenőrző kísérletek) helyesnek bizonyultak. Bizony a javasasszonyok receptjei közül nagyon sok megtalálható a patikákban.

Ami a gyógynövényekkel történő gyógyítást illeti, a nem megfelelően használt gyógynövények több kárt okoznak, mint amit használnak. Ami azt illeti nem csodaszerek, több betegség esetén a gyógynövény sem több, mint tüneti kezelés. És vannak mellékhatásaik, néha elég komolyak is. Erről a mentősök tudnának mesélni. Volt pár esete az egyik ismerősömnek is ott.

Vegyünk egy pozitív és egy negatív példát:

ACHILLEA MILLEFOLIUM L.
Fészkesvirágzatúak családja (Compositae, Asteraceae)
CICKAFARKKÓRÓ, EGÉRFARKÚFŰ, PULYKAFŰ, EZERLEVELŰ FŰ
Évelő növény. Gyöktörzséből fejlődő föld feletti szára elérheti a 80 cm-es magasságot. A levelek 2–3-szorosan szárnyasan szeldeltek, nagyszámú szelettel. Az apró virágok félgömb vagy tojásdad alakú fészekvirágzatba tömörülnek, melyek sátorozó virágzatot alkotnak. A nyelves sugárvirágok fehérek, ritkábban rózsaszínűek vagy ibolyás-pirosak.
A termések apró kaszatok.
Közönséges, mindenfelé megtalálható növényünk, különösen parlagokon, füves, napos területeken gyakori.
Gyulladáscsökkentő hatású. Egyes készítményei hámosító, vérzéscsillapító, továbbá antibiotikus tulajdonságai is igazoltak. A sötétkék színű illó olajat 0,2–1%-os arányban kenőcsökhöz keverve égési sebek és a különböző bőrgyógyászati folyamatok kezelésére
alkalmas készítményeket nyerünk, melyeket visszeres lábszárfekély kezelésére is használnak. Nagyobb hígításban testápoló szerek gyakori hatóanyaga, ilyenkor éppen csak érzékelhető a kék szín (sárga kenőcsalapanyagok esetében halvány zöldes). A vizes kivonatok keserű ízűek.
A teljes föld feletti részt értékes (Millefolii herba), de van hogy csupán a virágzatokat szedik le (Millefolii flos).
Ellenjavallatok, mellékhatások nem ismertek.

ACONITUM NAPELLUS s.l.
Boglárkafélék családja (Ranunculaceae)
KÉK SISAKVIRÁG

Rendkívül mérgező, háziszerek készítésére nem alkalmas ! Évelő növény, kúpalakú, répára emlékeztető, 8–10 cm hosszúságot elérő gyökérgumóval. Virágzáskor a ráncos főgumó mellett kialakul egy (esetleg több) tömör leánygumó, ebből fejlődnek a következő évi föld feletti részek. A virágzó szár kb. 1 m magas, levelei sötétzöldek, tenyeresen szeldeltek. A virágok sötétkék vagy ibolyás kék színűek, az 5 sziromszerű virágtakaró levél közül a felső sisak alakú. A három tüszőtermés csillagszerűen rendeződik el.
Az Aconitum nemzetséghez sárga és kék virágú fajok tartoznak, főleg az utóbbiak változékonyak. Hegyvidéki réteken, patakok mentén, sziklás, sziklaomlásos helyeken, kőgörgetegeken fordulnak elő. Kedvelik a nitrogénben gazdag helyeket is az alhavasi, havasi övezetben. Egyes fajokat és változatokat dísznövényként termesztenek, ezek is mérgezőek.
Júliustól szeptemberig virágzik.
A növény minden része alkaloidokat tartalmaz, a legtöbbet (legalább 0,5%-ot) a gumók. A főalkaloid az akonitin, ez észter jellegű és a tárolás során bomlást szenvedhet.

A gyógyszertári szeszes kivonat (Tinctura Aconiti,) legnagyobb egyszeri adagja 0,30 g, napi adagja pedig 0,60 g.
Köhögéscsillapító gyógyszerek (SIROGAL, TUSOMAG) tartalmazzák, alkalmazásukat, adagolásukat csak orvos írhatja elő. A Tinctura Aconiti orvosi vényre a háromosztatú arcideg fájdalmaiban (trigeminusz neuralgia), esetleg köszvényes betegek kezelésében is használható.

Felnőttnél már néhány milligramm is halálos kimenetelű mérgezést okozhat, legnagyobb egyszeri adagja, szájon keresztül adagolva, 0,1 mg. A nyálkahártyákra vagy bőrre kerülve is felszívódhat.
Mérgezéskor a szájban égető érzés lép fel, az ujjakban hangyamászásra emlékeztető bizsergés, valamivel később a mérgezett bőségesen verejtékezik, borzong, ujjait jéghidegnek érzi. Az általános rosszullétet hányás és kínzó hasmenés kísérheti, a testhőmérséklet süllyed. A légzésbénulás és szívmegállás az eszmélet megőrzése mellet következik be. Az elsősegélyt orvos nyújtja: hánytatással, gyomormosással (aktív
szénporos szuszpenzióval). Az akonitinnek fajlagos ellenszere nem ismeretes.
E növény részeinek gyűjtése, szárítása, feldolgozása és természetesen a készítmények adagolása kellő elővigyázatot igényel a mérgezés elkerülése végett.

Azaz a mellékhatása akár halál is lehet!

Ami a homoki tövist illeti:
Bogyója vitaminokban és ásványi sókban gazdag. Olaja baktericid hatása miatt keresett gyógyszer, gyümölcshúsa értékes élelmiszer-alapanyag.
A gyümölcse normál esetben közvetlenül nem fogyasztható
A gyümölcshúsból különleges zamatú dzsem, zselé, ivólé, bor és likőr készíthető. Kissé fagyott gyümölcsét egyesek nyersen is fogyasztják.

A gyümölcs olajából a gyógyszeripar fájdalomcsillapítót, nőgyógyászati gyulladásgátlót, nehezen gyógyuló fekélyek kezelésére alkalmas kenőcsöket és sugárártalom elleni szereket készít.

Mellékhatása a vesék erős ingerlése.

teddybear01 2009.06.12. 22:46:24

@boibo: a kövirózsa nagyobb dózisban hányingert kelt, ezért nem tanácsos belsőleg alkalmazni. A homeopátia bőrkeményedésekre, szemölcsök ellen, és menstruációs panaszok esetén alkalmazza.
Allergiás panaszok esetén használat előtt ajánlatos a bőrt egy helyen enyhén bedörzsölni vele, és ha pár órán belül bőrpír lép fel, akkor inkább mellőzd.

Niadal Ranien 2009.06.12. 22:49:55

Hello,

@teddybear01: Nem látom miért keverném fogalmakat. És nem igazán értem mi újat akartál mondani néhány (gyógy)növény leírásával. Sőt igazából teljesen ugyan azt írtad le mint fentebb a többiek és én, csak kicsit szájbarágósabban és részletesebben. Igen valóban mindent csak ésszel lehet alkalmazni és csak hozzáértőknek, és mindennek van jó és rossz oldala. Azt hittem ezeket nem kell külön leírni. Ettől függetlenül amit írtál az igaz, csak én pl nem részleteztem ennyire, mert evidensnek vettem, hogy nem minden fekete és fehér.
Viszont ezen:"Azaz a mellékhatása akár halál is lehet!" kicsit hangosan mosolyogtam. A világon bárminek lehet a mellékhatása akár halál is, ha az ember hülye, az autóvezetésnek elég sokszor szokott pl.

Üdv: N. Ranien

(Természetesen ezen komment sem sértő vagy bántó szándékkal íródott, de mint jó pár ismerősöm megjegyezte sajátos stílusom és modorom, van elnézést ha ez bánt valakit, ha szándékos lenne azt érezné mindenki.)

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.06.12. 22:57:46

Szerintem tök jó ez a diskurzus, a blog szórakoztatva ismeretterjeszt :), de ne pakoljuk át a Fórumra, ha már van, hogy később is könnyen megtalálható legyen? Bárki nyithat új témát, első hozzászólásnak belinkeli ezt a posztot, és onnan lehet folytatni. ;)

teddybear01 2009.06.13. 00:39:25

@Niadal Ranien: Egy kicsit elkalandoztam. Bocs.

Amit mondani akartam az az, hogy a természetgyógyászat nem mindenre jó csodaszer. Akárcsak a gyógynövények. Akad olyan eset, amivel sem a gyógynövények, sem a természetgyógyászok nem tudnak mit kezdeni. És igen a gyógynövényre is lehet valaki allergiás, annak is lehet mellékhatása. Pl. a homoki tövis soknak erős vizelést okoz. És ezek egy részének meg is fájdul a veséje.

És akkor még nem is említettem a sok kissé, vagy nagyom mániákust, aki mindenféle csodatevőnek képzeli magát.
Mint az a kozmikus energiából élő "fényevő", akinek sikerült félig kiirtani a saját családját nemrég.

A vakbélgyulladást például egyik reiki mester sem fogja meggyógyítani, oda legalább antibiotikum kell, de komoly esetben a sebész a végleges megoldás.

Az én esetemben sem jött be a kuruzslása, az orvos viszont rendbe hozott.

És ez még az enyhébb esetek közé tartozik.

Mit szóljunk ahhoz, hogy a nyolcvanas évek végén az egyik "természetgyógyász" a spirituális erejével a tévén keresztül "gyógyított"?
Tiszta röhej!
És nemrég Uri Geller adta elő ugyanezt, főműsoridőben...

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2009.06.13. 00:48:07

TV-s gyógyítók!? Egy dolog gyógyíthatatlan marad míg világ a világ! Az emberi hülyeség!

Még jó, hogy TV-adást nem lehetett beiktatni, bár lehet, hogy az OMR1-en bepróbálkozott már valaki, hogy ő főműsoridőben mondjuk valami mantrát nyomna, vagy egy gongot ütögetne, vagy mittudomén, ami a hangjával is gyógyít, és a tehenekből is több tejet fejni ha hallgatják...

A gyógynövényhez való visszalépéssel az a baj, hogy sokszor nem elég koncentrált a hatóanyag. Viszont Fiumében sokáig nem lesz más, úgyhogy marad a cickafark, meg a nyírfakéreg...

Niadal Ranien 2009.06.13. 00:58:02

Hello,

@teddybear01: Semmi gond én is elég össze vissza írok néha. De úgy látom ugyan azt látjuk mindketten, mint amit anno Einsteint is mondott: "A világegyetem és az emberi hülyeség határtalan, bár az elsőben nem vagyok biztos". TV-n át gyógyító fényevő és egyéb idióta sarlatánokkal nem kívánok foglalkozni, amiket leírtam azok az általam (valós) tényként kapott ismeretanyagból származnak. De látom már, hogy ott volt a gond, hogy nem kötöttem ki, hogy sem természetgyógyászokról sem vajákosokról nem szólok nem is érdekelnek, csupán a természetes formájú hatóanyag bevitelt és felhasználást támogattam inkább. Inkább tea, mint injekció, ennyi, HA mindkettő működik. Ha a tea baromság akkor persze, hogy nem használjuk. Alapelv, hogy mindent a lehető legjobban leggyorsabban és legkevesebb energiabefektetéssel teszünk meg -sorrend változhat- na most ha valami egyáltalán nem is megoldás vagy rossz akkor szóba se jöhet, így az emberi hülyeség hiszékenységben való egyes megtestesítőiről nem is írtam. Cserébe csak egyet érteni tudok azokkal akik utálják őket, ezek az emberek csak ártanak, mindenkinek, de ugyanígy a pí víz és egyéb áltudományos baromságok is. Az a baj, hogy az emberek buták és befolyásolhatóak, állítom, hogy legalább a szavazati jogot meg kéne vonni az olyanoktól akik kanalat pakoltak a tvre mert egy kókler azt mondta, hogy majd elhajlik ha ő rágondol. Nagyon tudnak bosszantani az ilyenek, akik kihasználják a hiszékenységet, ilyesmikkel. De örülök, hogy nagyrészt mindenki egy véleményen van itt, csak mindegyikünk más szemszögből mondta el a dolgot. A természetes hatóanyagok pedig persze, hogy nem jelentenek megoldást mindenre, tüdőgyulladásba veszettségbe stb. régen bele is haltak ahogy kell, de egy megfázás vagy influenza esetén nem egy orvos mondta nekem azt, hogy majd legyőzi a szervezetem igyak sok meleg lehetőleg mézes teát és kész. Ne mérgezzük magunkat feleslegesen.

Üdv: N.Ranien

boibo 2009.06.13. 07:45:55

@szs.: ez a Te blogod, oda pakolod benne a dolgokat, ahová csak akarod. Esetleg én a büdös életben sem fogom megtalálni. Mert "a nők mind hülyék", hogy egy klasszikust idézzek. De különben teljesen igazad van: ennek az eszmecserének nincs túl sok köze se Ómagyarországhoz, sem adott poszthoz. És ezt a sz.rt én kavartam. Nem vagyok rá büszke, de végre nem csak fegyverhatótávolságok kérdésében pezseg a vita (ahhoz úgyse értek, még ennyire se, pedig ehhez se).
Sorry!

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.06.13. 08:24:12

Boibo: szerintem teljesen a témába vág, biztos is, hogy a modern orvostudomány teret fog veszíteni ómagyarországon és nem csak az áthozott alternatív, hanem a helyben talált, mágikus "tudással" megkever gyógymódok is hódítanak majd, na meg persze természetgyógyászat ezerrel. Épp ezért javasoltam a külön fórumot, hogy később is könnyen megtalálható legyen (A "Fórum" gombon keresztül ;) ), mert ez a bejegyzés azért két héten belül eltűnik alant és szerintem ott nehezebb megkeresni.
Egyébként nem rémlik, hogy negatívan minősítettem volna a témafelvetésedet.

teddybear01 2009.06.13. 10:52:58

@szs.: A fórum ötlete jó, de ahogy nézem az nincs nagyon látogatva.

Ami az ómagyar orvostudományt illeti, igen vissza fog egy kicsit esni a lehetőségeinek határa. Nem lesz például vesedialízis, szervcsere, és még pár dolog. A gyógyszerek is inkább természetes forrásból fognak származni, gyógynövénykészítmények, ásványi és állati eredetű kivonatok, meg hasonlók. Emberi eredetű gyógyszerek is kellenek majd, mondjuk a vérátömlesztéshez például. A gyógyszerészet újabb átalakulásnak néz elébe.

Ami az orvostudomány felhígulását illeti, lehetséges. A frissen emancipált népesség jobban hisz a jól megszokott szertartásoknak. El tudom képzelni, hogy a békesség kedvéért a betegeket szertartásoknak vetik alá a vizsgálat előtt/után a segítők.
Ami a druidákat és sámánokat illeti, azok vagy áttérnek más jellegű elfoglaltságra, vagy kiszorulnak a szakmából. Esetleg, ha mágikus úton próbálják átvenni az újonnan jöttek tudását, azaz feláldozzák a dokit a szellemeknek, akkor meg lelövik őket mint egy kutyát.
Vagy a sámán elküldheti a fiát/lányát az esztergomi egyetemre is, hogy megszerezze a kellő tudást békés úton.

bz249 2009.06.13. 16:12:28

@Niadal Ranien: milyen orvos az olyan, aki megfázásra nem javasolja a szilvapálinkát, mint természetes gyógymódot? Te ilyen kóklerekhez jársz? :P

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.06.13. 16:20:42

Én egy ideje a kezdődő torokfájásaimat tömény sós vízzel kezelem le sikeresen, de nemrég egy makacsabb esetnél szükség volt pálinkás beöntésre is. Azóta a bacik mukkani se mernek. Ráadásul mindez ómagyar-kompatibilis is. :)

A fórum valóban elzombult, mert kommenteztek helyette, bár igazából nem bánom, mert itt pörög a látogatottság és nem ott. Csak anno közkívánat volt a fórum, azt...

Druidák meg sámánok manapság is vannak, aktívan praktizálnak is, nem kevesen járnak hozzájuk, pedig nem emancipált terület vagyunk. Kétlem, hogy kiszorulnának a szakmából, meglesz a piacuk bőven, és gyanítom, hogy nem csak az antinak születettek között. Ráadásul a nehéz egészségügyi helyzetben lévő emberek nem szoktak finnyáskodni, a remény hal meg utoljára...

bz249 2009.06.13. 16:46:18

@szs.: még egy ómagyar kompatibilis megfázás kezelési javaslat jutott eszembe: erőltetett menet (ugye régi népi gyógymód az izzasztás), de a kazánfűtés is működhet.

Egyébként pl. mézet is szoktam megelőző jelleggel fogyasztani... a pálinka tényleg csak a kezelés része, kivéve amikor más ok van rá. :)

Gador · http://omagyar.blog.hu 2009.06.14. 20:35:50

Torokfájás ellen: fekete retek-méz kombó! Igazán hatásos! Javallom mindenkinek.

Szakyster 2009.06.15. 15:14:31

Pestis,gyermekágyi láz, torokgyík, hasi sérülés, veszetség... csak ízelítő azokból a rengeteg áldozatot követelő betegségekből, amiket a hagyományos gyógyászat nem, vagy nagyon rossz arányban gyógyít. Ja, és persze nézhetjük az átlagéletkort is.

teddybear01 2009.06.15. 18:05:38

@Szakyster: A hagyományos gyógyászaton mit értesz?

Ami a pestist illeti, Európában már nincs, a világ egyéb részein úgy 3000 fő/év gyakorisággal fordul elő.
Gyermekágyi láz: ezt pont egy magyar orvos szüntette meg, orvosegyetem viseli a nevét.
Diftéria(torokgyík): Magyarországon ellene 4 hónapos korban védőoltást kap minden gyerek, kivéve ha a szülei elég hülyék ahhoz, hogy ne oltassák be, a kockázatra hivatkozva.
Veszettség: esetenként elő-elő fordul, főleg a beoltatlan háziállatoknál(kutyák és macskák), de ember is elkaphatja. A háziállatok kötelező védőoltásával, illetve az erdészek munkájának következtében visszaszorult. Gyógyítható amíg a központi idegrendszeri tünetek ki nem alakulnak. Megelőzése lehetséges, egy legyengített vírustörzs beinjekciózásával, állatorvosok és veszélyeztetettebb foglalkozásúak körében.

bz249 2009.06.15. 19:08:07

@Szakyster: a várható élettartam szerintem jobb kategória arra, amit keresel. :)

Teddy: a veszettség tudtommal nem gyógyítható... de utólag is elég beoltani a pacienst és ilyenkor megmenekül.

teddybear01 2009.06.15. 19:31:31

@bz249: A veszettség gyógyítható, az utolsó fázisig. Akkor már nem. De a gyógyítás eléggé körülményes, és nincs kockázat nélkül. Az oltóanyagot Lois Pasteur fejlesztette ki, és azóta is használják.

bz249 2009.06.15. 19:39:26

@teddybear01: ez szerintem szemantikai vita :)

OFF

egyébként az első veszettség ellen beoltott emberkének végül elég csúnya halála lett... igaz jó sok évvel később

\OFF

Szakyster 2009.06.16. 08:55:46

nálam a hagyományos orvoslás: javasasszony, ősi bölcsességek, füvek-fák-bokrok. Megfázáskor, kissebb gyulladáskor, horzsoláskor jó, de komolyabb esetekben hamarabb okoz kárt. Na jó, talán a placebónak van hatása.

Panzer 2009.06.16. 15:01:06

Szerintem egy-ket ev utan ki fog alakulni az omagyar orvostudomanyban bizonyos egeszseges egyensuly a modern es a hagyomanyos, termeszet-alapu orvoslas kozott.

a, Van rengeteg dolog, amit at lehet venni / ujra fel lehet fedezni a termeszetgyogyaszat temakoreben. Hosszu tavon egyaltalan nem elkelpzelhetetlen az 'antik' tudasanak bevonasa is.
Kisebb betegsegek megelozese ill. kezelese, lakossag altalanos egeszsegi allapotanak javitasa (pl. vitaminellatas novenyi teak hasznalataval), stb.
A tomeges, alapszintu ellatasban nyilvan ezekre az eszkozokre-modszerekre fog harulni a foszerep, kezdve a gyerekek megfazasanak kezelesetol a torokgyulladason at az egyszerubb borbetegsegekig, stb.

b, Vannak viszont olyan betegsegek, serulesek, amiket a hagyomanyos orvostudomany egyszeruen nem tud kezelni. Kicsit egyszerusitve fogalmazva komoly mutetet az antik nem tudnak ugy vegezni, hogy a fertozesveszely (+ esetleg belso verzesek, muhibak, stb.) miatt ne a szerencsen muljon a tuleles (amputacio, csaszarmetszes, stb.), testuregi mutetet pedig semmilyet (a trivialisabbak kozul vakbel, serv - amik ma rutinnak szamitanak, viszont meg ketszaz eve is siman halalos volt pl. egy vakbelgyulladas.).
A harcteri serulesekre ugyanez igaz: a vagott sebbol meg a kozepkorban is viszonylag gyakran talpra tudott allni a paciens - a szurt sebek viszont szinte minden esetben szennyezodnek (fertozes, halal), a zuzott sebeknel pedig a belso serulesek feltarasa volt megoldhatatlan 'anti' eszkozokkel. Athatolo seruleseknel (pl. lott sebek) ugyanez fokozottan igaz. A fertotlenites, steril kotes, stb. szinten modern talalmanyok. A veratomlesztes (es a vercsoport fogalma!!!!) szinten.
Betegsegek ellen oltast adni is csak a modern orvostudomany tud, oltoanyagot tomegesen eloallitani meg foleg.
A koztisztasagi-kozegeszsegugyi kerdesek (pl. ivoviz-ellatas minosegenek ellenorzese, stb.) is inkabb a 'modern' korebe tartoznak.
A diagnosztikai eszkozokre ugyanez igaz. Pl. az ultrahang viszonylag egyszeruen mukodik, ahhoz meg a potalkatresz-gyartas sem elkepzelhetetlen - ezzel szemben egy 'anti' orvos legfeljebb kopogtatni tudja a beteget, ha 'bele akar latni.'
Fogaszati ellatas: szinte teljes egeszeben modern ugy, a megelozes resze (azaz a rendszeres fogmosas jelentosege, vitaminok szerepe a fogak egeszsegeben, stb.) pedig teljesen.


Az egy-ket ev 'atfutasi ido' pedig szvsz azert kell, mert annyi ido alatt fog nagyjabol stabilizalodni az atkerult teruletek ipara - amibe beletartozik a vegyipar, gyogyszeripar, stb. is. Onnantol lehet majd ujra gyartani (nyilvan szelektiven, es csokkentett kapacitassal) antibiotikumokat, oltoanyagot, orvosi eszkozoket, stb.


Mit szoltok?
Udv,
Panzer

teddybear01 2009.06.16. 17:51:19

a. Persze. Ami a teát illeti, Kína még egyenlőre elérhetetlenül messzi van. Valamilyen tea viszont itt is akad, pl. csalán.
De volt itt már pár "házi recept".

b. Gyakran hiányzott az elméleti tudás is hozzá. Pl. az alapvető anatómiai ismeretek. Vagy mondjuk egy betegség pontos leírása, kezelésének módja.

c. A köztisztaság már más tészta. A római mérnökök ebben nagyon elől jártak. A tiszta víz biztosítása mindig a legfontosabb problémák egyike volt egy római városban. Nem is volt igazi város az, amelyik nem rendelkezett vízvezetékkel és csatornázással. A közfürdők is hozzátartoztak a mindennapi élethez. A rómaiak nagyon tiszta népek voltak. Le is nézték azokat, akik nem.

Diagnosztikai gépek: azt hiszem a röntgen-gépet könnyebb előállítani. A legfontosabb eleme a röntgencső aránylag egyszerűen elkészíthető. A kiértékeléshez meg elég a hagyományos film, normál fotólaborban megoldható.
Az ultrahanghoz viszont bonyolultabb sugárzó és kiértékelő berendezés kell.

Fogászat. Na igen, fogat húzni, vagy inkább kiütni a rómaiak is tudtak, Még fogpótlással is próbálkoztak. De nem volt igazán alkalmas anyaguk a fogtöméshez, illetve a műfogsorhoz.

Az Átkerült Területek vezetősége még csak a technológiai rendszer toldozásával-foltozásával bíbelődik, tulajdonképpen még nem is mérték fel, hogy mi hiányzik a rendszerből.

bz249 2009.06.16. 18:18:43

@teddybear01: az Átkerült Területek összesen 300.000 embert számlál ebből a blog szerzői közé tartozik 8 (ebből Gherry ugye kelta) és van még azt hiszem 2 eseti szerző (pl. én). Nem derülhet ki minden ennyi ember nézőpontjából.

Az elmúlt egy évben valószínűleg bizottságok sorai járták körbe az országot, hogy felmérjék, hogy mi van (Vinitort pl. meglátogatták). Ezzel párhuzamosan meg igenis voltak ipari fejlesztések. Pl. a fémfeldolgozó ipar épül kifele. A hadsereg meg már a terjeszkedést készíti elő, és nem hinném, hogy Albert dandi "a menjünk neki az antiknak, mert az jó" szellemben csinálja. Valószínűbb, hogy volt egy csomó kormányülés, ahol a Nagy Világatlaszt, meg a Monarchia Ipara és Bányászata c. kiadványokat behatóan tanulmányozták, hogy merre is van az előre.

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.06.16. 19:31:53

Sőt, kedves, érdeklődő tekintetű fiatal emberek (és hölgyek :) ) még az öreg bányászokat is mind meglátogatták és mindent (de mindent) meghallgattak, felvettek, feljegyeztek, a legidétlenebb sztorikat is, volt, amit egy embertől ötször, majd szépen nekiálltak adatbázisba rendszerezni mindent, ami így csurrant-cseppen, ki tudja, mikor lesz jó és milyen felesleges köröket spórolnak meg vele.
Szóval megy a munka a háttérben, de ezt nyilván nem T1gristől vagy a semmihez sem értő szs-től fogjuk megtudni. :) Gador látna rá legjobban, de neki más a csapásiránya és különben is házasság előtt áll, akkor meg kicsit szétszórt az ember. (Utána meg főleg. :) )
süti beállítások módosítása