Innen indult

2008. október 25-én Komárom-Esztergom megye egy része arra ébred, hogy az ókori Kárpát-medence veszi körül őket. A blog szerzői a múltba sodródva próbálnak élni és túlélni. Levél nekik: atkerulesKUKACgmail.com

Olvasnivaló

Kommentek

Web II



free counters


Címkék

2évad (64) 6evesOM (3) Á.u. 50-es szkíta felkelés (6) airport280bc (3) albertizmus (5) alexandria (5) állat (11) angyali (3) anyagtudományi intézet (2) Anya választása (3) átkerülésnap (1) Áu20 (2) az átkerülés lovasai (38) balaton (1) beteg (11) brennus (4) bz (1) bz249 (36) cian (8) corpus (19) család (17) csentőfa (26) csentőfaitúszharc (4) csk260 (1) drazsé (2) druida (2) égbőlpottyantott (8) eomagyarorszag (5) esztergom (27) evadvaro (3) farkasrolandsaga (2) fegyver (39) fiume (9) fiumeévad (24) fórumposzt (4) franciák (1) gador (25) Galliaiháború (4) gellérthegy (10) ghery (31) gheryévad (9) háború (15) hajó (2) Halmai (6) hamilkar barkasz (1) Hannibál a kapun belül (11) harkaly (7) hellókarácsony (1) hirdetés (2) hírek (24) hirsarok (86) hirsarok au2 (7) horánszky (9) ibéria (2) iskola (8) Isztria (11) jatek (5) katonadolog (6) kelták (56) kindle (2) kitekintő (36) kölyöktomi (4) könyv (15) kovácsgusztáv (6) kritikarólunk (2) laza (2) lázadás (16) love (6) maggoth (1) megtörők (1) mezőgazdaság (3) minisorozat (10) morgolódó (3) munka (6) nemfikció (36) novella (9) őkisátkerültek (3) ómagyarország lángokban (78) ÓML2 (12) ómr1 (4) operation iulia (4) palyazat (4) passer (1) polgárőr (10) politika (6) promó (1) r!t (1) rajz (1) rendőr (9) repülő (4) róma (16) rómaikövetség (18) sacco (4) sport (1) sütőbalázs (4) szavazás (4) szentendre (5) szerepjáték (6) szereplők (1) szerzők (11) szinfalmögé (1) szkíták (3) szs (34) t1gris (25) találkozó (4) tát (2) távközlés (3) technológia (6) teddybear (11) tekercsraktár (19) térkép (1) triumpathor (47) tudomány (1) uránsaga (8) vallás (12) védelemigazgatás (32) vegleg atkerulve (10) vers (1) videó (2) vigyazó szemetek (4) vinitor (25) vitezkapitany (21) wiki (9) zsidók (3) zsozsóbácsi (1) Címkefelhő

ÓmHH Cadifor (NG-1) géppuskás naszád gyári próbaút

2009.06.17. 08:30 | bz249 | 26 komment

Címkék: kitekintő fiume

Műszaki adatok 

Hossz: 32.7m

Szélesség: 5.1m

Merülési mélység: 1.35m 

Vízkiszorítás: 70t standard, 95t maximum 

Főhajógép: 2db Doroggőz H-2 nagynyomású gőzgép

      Üzemanyag: szén vagy fa

      Névleges teljesítmény: 2x95kW (szén) illetve 2x75kW (fa)

Üzemanyag: 7.5t szén vagy fa

Névleges maximális sebesség: 19km/h fa illetve 22km/h széntüzelés esetén

Névleges hatótávolság (15km/h utazósebesség esetén): 275km 

Fegyverzet: 2db PKM 7.62mm-es géppuska

Páncélzat: 5mm vastag lecsavarozható bronz lemezek a teljes oldalfalon a vízvonal alatt 20cm-ig 

Építési adatok: 

Gyártó: Nagymarosi Állami Hajóépítő Vállalat 

Gerincfektetés: Kr.e. 279./Á.u. 1. február 14.

Vízrebocsátás: Kr.e. 279./Á.u. 1. május 6.

Befejezés: Kr.e. 279./Á.u. 1. június 9. 

1.) A hajó építése 

Az ÓmHH Cadifor (NG-1) géppuskás naszád az Dunai Hadiflotta II.kategóriás folyami naszádjának prototípusa és Ideiglenes Kormányzótanács Kr.e. 279./Á.u. 1. január …-i határozatában megrendelt öt egységből álló osztály első hajója. Ugyanezen határozat rendelkezik a hajók elnevezéséről is, mely (II.kategóriás naszádok esetén) az NG (Naszád/Géppuska) lajstromjelet illetve a behódolt népek uralkodóinak nevét írja elő.  

Az NG-1 lajstromszámú naszád építése a hajógyár területének kialakítása után azonnal megkezdődött. Az eredeti terv szerint a hajó vízrebocsátását június végére, befejezését augusztus közepére tervezték. Több szerencsés körülmény együttese azonban az építést lerövidítette. Először is az enyhe időjárásnak köszönhetően az építkezés folyamatosan haladhatott a tavasz folyamán. Magát a hajógyárat is a kitűzött időpont előtt két héttel sikerült átadni. A hajóépítéshez értő szakember száma szintén pozitív meglepetést jelentett, már a második hónapban sikerült az összes álláshelyet betöltenünk. 

Az építést nagymértékben megkönnyítette az … tüzép telepen katonai célokra lefoglalt épületfa készlet. Sajnos ez a mennyiség csupán további két naszád elkészítéséhez elégséges, a háttérként szolgáló faipar nélkül egy-egy hajó elkészülte akár egy évet is igénybe vehet. 

Megjegyzés1: A további fejlesztésben azonban komoly gátló tényező, hogy mindössze egyetlen sólya működik a hajógyár területén. 

Megjegyzés2: A generátorokat, az akkumulátorokat és a villanymotorokat az NG-1 esetén nem építettük be és az eredeti 3 helyett csupán két direkt hajtott csavart alkalmaztunk, ez az építési időt kb. három héttel lerövidítette. Üzemanyag takarékossági szempontokból a gőz-elektromos meghajtás alkalmazását javasoljuk, amint a megfelelő eszközök a rendelkezésünkre állnak. 

Megjegyzés3: Az NG-1-be, elektromos rendszer hiányában nem építettünk be rádiót, navigációs fényeket valamint keresőreflektort. Emiatt a tervezettnél egyszerűbb árbocot alakítottunk ki. 

Megjegyzés4: a vízhatlanítást a későbbi hajóknál szurokkal oldjuk meg, az NG-1 esetén azonban a sürgős befejezés igénye miatt a raktárakban található epoxigyantát illetve műanyag alapú festéket használtunk. 

2.) Műszaki próba 

a.) a motorok száraztesztje  

A Dorogi Gőzgépgyár a nagynyomású energiatermelő gőzgépének a hajófedélzeti alkalmazáshoz módosított típusát építette be a hajóba. A H-2-es típusjelű gőzgépek már az április 19-ei kazánrobbanás tapasztalatainak felhasználásával készült el. A gőzgépek száraztesztjét még a gőzgépgyárban végezték el. Sajnos a lencsehegyi bánya a vártnál nehézkesebb újraindítása miatt csupán fa illetve faszén tüzelőanyag állt rendelkezésünkre. A gőzgépek fa tüzelőanyaggal a névleges 75kW helyett 74,8kW illetve 76,5kW csúcsteljesítményre voltak képesek. 

A gyári tesztek során a gőzgépek 8 órát csúcsteljesítményen, 60 órát 70kW teljesítményen míg 100 órát az utazósebességhez szükséges 50kW teljesítményen üzemeltek. A szárazteszt során a gőzgépek végig megbízhatóan működtek. A gépeket május 23-án Nagymarosra szállítottuk és május 31-ével befejeztük a beépítésüket. 

b.) a hajó gyári tesztje 

A gőzgépek május 31-i beépítése után megkezdtük a hajó gyári tesztjét (az építés befejező fázisaival párhuzamosan). Ennek során 41 út során, összesen 147 óra alatt 1875km utat tettünk meg, benne egy maximális sebességgel végrehajtott megállás nélküli Esztergom-Szentendre-Esztergom úttal. 

Tapasztalatok:

  • a csúcsteljesítménnyel működő gőzgépek komoly vibrációt okoznak, melyek a csavartengelyek élettartamát megrövidíthetik, szélsőséges esetben akár tengelytörést is okozhatnak. A vibrációt a tesztek során sikerült csökkenteni, ám a 2x65kW feletti teljesítményt csak különösen indokolt esetben szabad használni.
  • a hajó (vízhez képest mért) maximális sebessége a tesztek során, teljesítménykorláttal együtt teljes terhelésnél 16.9km/h, átlagos terhelésnél 18.1km/h
  • az utazósebesség teljesen biztonságosan használható
  • a hajó fogyasztása a vártnál nagyobb, a hatótávolság utazósebességen teljes terhelésnél 215km, míg átlagos terhelésnél 245km
  • a hajó rendkívül stabil, vízfekvése kiváló még erősen hullámzó víz esetén is
  • FONTOS: a tüzelőanyag ballasztként is szolgál, a tüzelőanyag-rekeszeket csak a kezelési útmutatónak megfelelő sorrendben lehet leüríteni
  • a szállítható teher az előzetes várakozásoknak megfelelően 12t, a páncéllemezek leszerelésével 16t (ebben az esetben a hajót minimum 4t rakománnyal le kell terhelni!)
  • a két csavartengely utazó és maximális sebességen jó kormányozhatóságot tesz lehetővé
  • a direkt kihajtás miatt a hajó alacsony sebességen lomha, az önerejű kikötés nehézkes feladat
  • a megtett távon jelentős műszaki meghibásodást nem észleltünk, a meghajtás igen megbízható

 

 

 

 

Az NG-1 géppuskás naszád gyári tesztjének eredményét elfogadom, és csapattesztre átadom 
 
 
 

-------------------------      ------------------------ 

főmérnök, Dorogi Gőzgépgyár   min. bizt. vezető, Nagymarosi Hajógyár  
 

Az NG-1 géppuskás naszád gyári tesztjének eredményét elfogadom, és csapattesztre átveszem 
 
 
 

------------------------- 

alezredes

A bejegyzés trackback címe:

https://omagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr991189697

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bz249 2009.06.17. 10:50:40

A nemrég ócskavasnak eladott BMP-ket hol tárolták, kerülhetett át pár ágyú és lőszer? Mert a flotta biztos örülne a 73mm-es ágyúknak a gonoszabb változatokhoz...

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2009.06.17. 11:28:43

A tengelytörés viszont durva, pont amikor nagyon kéne, akkor fog eltörni... :)

bz249 2009.06.17. 12:01:55

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: ez van, ha a minőségbiztosításon akarnak spórolni... meg sietni kell az expedíció miatt. :)

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2009.06.17. 14:41:07

@bz249: ...meg ez már előrevetíti a drámai feszültséget, amit egy fél csavarral küszködő hajó jelent, fedélzetén egy vajúdó terhes anyával, a világvége elkerülését biztosító utolsó információmorzsával, aranyos (néger) kisgyerekkel, egy árva kiskutyussal, valamint egy szabotőrrel, akinek csak időre van szüksége, a hajó farvizén meg ott izmoz a gyorsreagálású kelta kenus-század csupa emberevő keltával...

T1GRIS 2009.06.17. 14:49:16

Cadifor? Nehogymá' hajót nevezzünk el arról a lúzerről! :) Még csak nem is király, ráadásul lenyúlta a kardunkat!

Vinitor · http://omagyar.blog.hu 2009.06.17. 15:07:42

gratula, gőzpánkot még a népnek! :)

laikus kérdés:
értem én, hogy bazinagy hajó, de biztos, hogy a bronz védőlemezek súlya összesen 4!!! tonna?? már a leszereléses bekezdésből következtetem így
ez rengeteg szerintem, nem járható út, hogy ennyi anyag kelljen egyetlen hajó bevédéséhez, ráadásul ha ez egy géppuskás hajó (tehát nem nagy rombolóerejű, ráadásul komolyabb csapatszállításra sem alkalmas), akkor mi lesz az igazán nagy folyami hadihajókkal? vagy a tengeriekkel? más alternatíva kellene a felépítmény védelmére, mert ez így szerintem bukó

ehhez csak plusz megjegyzés, ha esetleg mégis sikerül a felszín alatt kilyukasztani a hajótestet, akkor ez a 4 tonna eléggé meggyorsítja a menetidőt a meder aljáig

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.06.17. 15:34:57

T1gris: eredetileg Sztipánról akarták elnevezni. ;)

teddybear01 2009.06.17. 15:36:20

@Vinitor: A bronz fajsúlya elég magas, a réz miatt, ami a fő összetevője.
Amire majd a tengeri hajók megépítése aktuális lesz, addigra már az ipar képes lesz hengerelt acéllemezt is szállítani.

bz249 2009.06.17. 15:38:25

@Vinitor: üdv ugye a gőzhajó legnagyobb baja, hogy gyenge a gép hatásfoka... egy ilyen fejletlen típusnál, mint ami ebben van (egyszeres expanziójú nagynyomású gép) nagyjából 10% körül lehet. Vagyis nagyon sok szén kell bele. Ráadásul minél kisebb arányaiban annál több (a hajtáshoz szükséges energia a felülettől függ, a raktér meg a térfogattól). Ez egy nagyon kompromisszumus jármű, mert kellett a nagy hatótávolság.

páncélzat: 2x35m hosszúságon, ~1.3m magasságon 5mm-> az nagyjából fél köbméter bronz ami kb. 4 tonna és nem a felépítményt védi, hanem a törzset :)

Amúgy két fő funkciója van neki meg egy nem annyira látható:

- Kovács II. József honvéd nyugodtan bebújhasson a palánk mögé, azt nem nagyon lövik át az anti nyilak
- mivel a hajótest fából van, nem lenne jó ötlet, ha egy csúnya rönk átütné, éppen ezért van a vízvonal környékén (gyakorlatilag elosztja a terhelést egy ilyen ütközésnél)
- mivel mélyen van leviszi a súlypontot és stabilabb lesz tőle a vízfekvés

Nagyobb rombolóerő: ha az inkurrencia-raktárban porosodó BMP-k átkerültek (most olvastam, hogy nemrég adtuk el őket ócskavasnak)

akkor van egy csomó 2A28 típusú 73mm-es ágyú és hozzá való lőszer... ennek az önsúlya 115kg, legyen a felépítmény ugyanennyi... az 50 lövedék az kb. 800kg) vagyis 2 ilyen ágyú az 2t plusz súly. Mondjuk legyen még 1t a szerkezet megerősítése. Az úgy összesen 3t.

Azt meg le lehet csípni a szénből és ennyivel rövidül a hatótávolság. Az ágyús változat úgyis gyíkolászni járna, nem járőrözni.

bz249 2009.06.17. 15:48:45

@T1GRIS: ez egy gagyi Anti-osztályú kísérőhajó... az igazi gonosz harcimarcik majd a Hős-osztályú ágyúnaszádok lesznek:

- ÓmHH Konzel Károly Kormányzó (NÁ-1)
- ÓmHH Sztipán Honvéd (NÁ-2)

és természetesen bár lehet, hogy inkább az osztály vezérhajójának kellett volna lennie :)

- ÓmHH Radnai Csilla (NÁ-3)

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.06.17. 16:50:42

Az ellátóhajó pedig ÓmHH Dzsudi Franciska. (K-1)

A hatótávolságot meg növeli az, hogy ahol ki tudnak kötni, a hajó fegyvereinek hatótávolságában (fedezet) rengeteg fát találnak. Nem olyan jó, mint a szén, de helyben van.

bz249 2009.06.17. 17:28:48

@szs.: nyilván a hatótávolság úgy lett megállapítva, hogy egy töltés fűtőanyaggal ilyen távolságból még visszajönnek a bázisra... ha Kapitány kapitány, Horánszky ales meg Gadácsi tizedes nekiáll fát szecskázni, akkor sokkal messzebb is el lehet menni. :)

Mondjuk a frissen vágott jó vizes fa az nem éppen a legtökéletesebb megoldás.

teddybear01 2009.06.17. 17:54:05

@bz249: Ennek a hajógépnek a hatásfokát inkább olyan 5% körülire taksálnám. A legjobb triciklikus gőzgépek hatásfoka is csak 25% körüli.
A frissen vágott fa tényleg nem jó, de ha nincs más kéznél?

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.06.17. 19:17:10

A nem túl távoli jövőben faszénégető-telepeket is lehet elszórni a hajózható folyók partján, bevédve meg minden, az sokat tud dobni rajta. + ha uszadékfát gyűjtenek, az jobb, mint a frissen vágott s ha szerencséjük van, találnak a gondozatlan ártéren bőven. De a lényeg tényleg az, amit teddybear mondott: ha nincs más kéznél...

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2009.06.17. 19:32:54

Esetleg vontatmányként nem vihet fát - afféle utánfutón, vagy "szerkocsin"?
Vagy ez most nagyon hülye kérdés? És ha muszáj?

teddybear01 2009.06.17. 20:01:16

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: A vontatott uszály lecsökkenti a hatótávot és a sebességet, ha csak a hajón tárolt tüzelőanyagot nézzük. Viszont a szakaszos utánpótlás (favágásos tankolás) kisebb időt vesz igénybe, főleg ha akad egy-két motorosfűrész. Az uszály akkor az igazi, ha nem tudsz utánpótlást vágni a víz (tenger) közepén. Na de a tengerre nem ilyen kis hajó kell.

teddybear01 2009.06.17. 20:11:11

@szs.: Vagy áttérni kiadósabb tüzelőanyagra. A szén sokkal több hőt ad ugyanakkora térfogatban.
A fűtőolaj meg kevésbé fáradságos.

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.06.17. 21:05:32

Csak a szenet először ki kell bányászni valahonnan, majd odaszállítani. A fűtőolajat dettó. Itt most a kezdeti szakaszról van szó, a felderítés után/közben bizonyos szakaszonként kipakolni arra érdemes embereket, hogy tessék állomást építeni és faszenet gyártani, halászni, vadászni, vetni, hogy a többi hajónak már könnyebb legyen. Később ezek az állomások alkothatják a magját a szén/üzemanyagellátó depóknak, városoknak, kiköktőknek, szárazföld felé irányuló emancipáció hídfőjének.

teddybear01 2009.06.17. 23:08:51

@szs.: Persze. De a faszén nehezen beszerezhető. A kőszén, akár barnáról, akár feketeszénről van szó, könnyebben felhalmozható, és szállítani sem nehéz. Ha egy hajót direkt erre beállítunk.

A kolóniákat vagy az ásványi lelőhelyeknél, vagy a fő közlekedési utak csomópontjánál érdemes megalakítani. Vagy a fontosabb folyami átkelőknél, ha szárazföldi utakról van szó.

bz249 2009.06.18. 09:22:32

@teddybear01: a számolásban én is 5%-ot adtam neki (ha meg mégis valamivel nagyobb, akkor a hajtáslánc úgyis elviszi)

Azért a szenelő állomások nem elvetendő gondolat, az angolok is szinte minden szigetre ledobtak egy szénraktárat, mert biztos ami biztos...

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: vontatmány helyett érdemes egy kicsit nagyobb hajót építeni. Illetve hát a fiúk előbb-utóbb belejönnek a gőzgép építésbe és akkor sokkal jobb technikát lehet a tengerészek segge alá tenni. Az meg simán megháromszorozza a hatótávolságot.

Harkaly 2009.06.18. 14:46:55

Na végre, visszajött a net. Jó poszt, tetszik a hajó, de lenne pár kifogás:
- Mi a fenének kell új hajót építeni? Nincs valami átalakítható vontató vagy túrahajó?
- Fegyverzet: 7.62mm-es géppuska helyett 12.7mm-es gépágyú? Esetleg egy 82mm-es aknavető, ha part menti települést kell bombázni?
- Nincs rádió?! Mivel kommunikálnak? Tam-zam dobokkal?

A kötözködés ellenére várom a vízrebocsátást. Már látom magam előtt, ahogy a part közelében bekerített felderítőszakasznak a naszád ad tűztámogatást, aztán a csapatszállítón érkező matrózkülönítmény felszabadítja őket...

bz249 2009.06.18. 14:57:38

@Harkaly:

- át lehetett volna bármit alakítani, de előbb-utóbb kell saját hajókat is építeni és azt jobb a Dunán gyakorolni, mint a tengeren... a népeknek ki kell tapasztalniuk milyen fából hajót építeni, hogy kell gőzgépet beépíteni stb.

plusz nem hinném, hogy a meglévő, megfelelő méretű hajók átalakítása gőzüzemre sokkal kisebb munka lenne egy új hajó építésénél

- fegyverzet: ez elvileg felderítőhajó, a cél a nagy hatótávolság, és a megbízhatóság. A PKM meg tökéletes az anti csónakok ellen... természetesen ágyús hajók is lesznek, mivel a telepeket leginkább így lehet bevédeni, meg különben is "gunboat diplomacy rulez" (ja és még senki nem válaszolt, hogy a BMP ágyúi átkerülhettek-e)

- rádió: úgy ahogy Gadorék kommunikáltak, a matrózok kapnak egy kellemes kis hátirádiót és leteszik a kormányosfülkében, nem tökéletes, de működik... a rendes hajókra nyilván kell valami nagyobb teljesítményű, a hajó elektromos rendszeréről működő rádió, de sietni kellett.

teddybear01 2009.06.19. 13:22:22

Ami ezt a hajót illeti, kb. a korabeli hadihajókkal összemérhető a nagysága és a sebessége. Komoly taktikai előnye viszont a gépi hajtás, mert a rabszolgák előbb fáradnak el.
A két géppuska meg még nagyobb előny. A korabeli fahajókat ez is el tudja süllyeszteni, még hagyományos lőszerrel is.

Ha jól tudom, hasonló hosszú evezős hadihajót csak a rómaiak használtak a Dunán, egy evezősoros liburnát, döfőorral felszerelve.

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.06.19. 14:48:25

Én azért remélem, hogy hosszabb távon nagyobb sebességfölényt tud majd az ómagyar haditengerészet produkálni.

Liburnákról bővebben:
lemil.blog.hu/2008/07/11/a_romai_classisok

teddybear01 2009.06.19. 15:11:19

@szs.: A tengeri hajókat mindenképp nagyobbnak kell építeni, mert sokkal nehezebb lesz utánpótlást keríteni. Kőszén ugyan van pl. a Brit Szigeteken, de nem bányásszák még. Olaj is sok van, de a föld alatt. Egy darabig úgy kell tervezni, hogy a tüzelőanyag oda-vissza elég legyen, mint a Liberty-osztálynál. Ezeket a hajókat Amerikában feltankolták, és megrakták, és egy fordulót megtettek Európába újratankolás nélkül.

Hamarosan el kell indítani egy-két expedíciót a Dunán felfele is, és lefele is. Nem baj, ha két-három ekkora hajó megy laza csoportban. Kisebb lesz az esély egy kis folyami kalózkodásnak a környező népek részéről is.
süti beállítások módosítása