Innen indult

2008. október 25-én Komárom-Esztergom megye egy része arra ébred, hogy az ókori Kárpát-medence veszi körül őket. A blog szerzői a múltba sodródva próbálnak élni és túlélni. Levél nekik: atkerulesKUKACgmail.com

Olvasnivaló

Kommentek

Web II



free counters


Címkék

2évad (64) 6evesOM (3) Á.u. 50-es szkíta felkelés (6) airport280bc (3) albertizmus (5) alexandria (5) állat (11) angyali (3) anyagtudományi intézet (2) Anya választása (3) átkerülésnap (1) Áu20 (2) az átkerülés lovasai (38) balaton (1) beteg (11) brennus (4) bz (1) bz249 (36) cian (8) corpus (19) család (17) csentőfa (26) csentőfaitúszharc (4) csk260 (1) drazsé (2) druida (2) égbőlpottyantott (8) eomagyarorszag (5) esztergom (27) evadvaro (3) farkasrolandsaga (2) fegyver (39) fiume (9) fiumeévad (24) fórumposzt (4) franciák (1) gador (25) Galliaiháború (4) gellérthegy (10) ghery (31) gheryévad (9) háború (15) hajó (2) Halmai (6) hamilkar barkasz (1) Hannibál a kapun belül (11) harkaly (7) hellókarácsony (1) hirdetés (2) hírek (24) hirsarok (86) hirsarok au2 (7) horánszky (9) ibéria (2) iskola (8) Isztria (11) jatek (5) katonadolog (6) kelták (56) kindle (2) kitekintő (36) kölyöktomi (4) könyv (15) kovácsgusztáv (6) kritikarólunk (2) laza (2) lázadás (16) love (6) maggoth (1) megtörők (1) mezőgazdaság (3) minisorozat (10) morgolódó (3) munka (6) nemfikció (36) novella (9) őkisátkerültek (3) ómagyarország lángokban (78) ÓML2 (12) ómr1 (4) operation iulia (4) palyazat (4) passer (1) polgárőr (10) politika (6) promó (1) r!t (1) rajz (1) rendőr (9) repülő (4) róma (16) rómaikövetség (18) sacco (4) sport (1) sütőbalázs (4) szavazás (4) szentendre (5) szerepjáték (6) szereplők (1) szerzők (11) szinfalmögé (1) szkíták (3) szs (34) t1gris (25) találkozó (4) tát (2) távközlés (3) technológia (6) teddybear (11) tekercsraktár (19) térkép (1) triumpathor (47) tudomány (1) uránsaga (8) vallás (12) védelemigazgatás (32) vegleg atkerulve (10) vers (1) videó (2) vigyazó szemetek (4) vinitor (25) vitezkapitany (21) wiki (9) zsidók (3) zsozsóbácsi (1) Címkefelhő

Kő a medence közepébe

2009.06.29. 08:30 | (F)ordító | 29 komment

Címkék: háború kitekintő brennus

Történelem tankönyv

a honi középiskolák II. osztálya számára

(emancipációs területen és célra nem használható!)

5., változatlan kiadás

Kr. u. 82. (Á. u. 362.)

 

Brennus támadása Kr. e. 279. április 21-én

 

I. Előzmények

 

A környező népek igen hamar tudomást szereztek arról, hogy a gyéren lakott Pilisi és Dunazug-hegység környékén új nép jelent meg. A területen a Duna vonalát követve vándorló kelta törzsek korábban több kisebb telepet hoztak itt létre, de nagy létszámú letelepedést, illetve folyamatos tartózkodást a régészeti feltárások valamint a későbbi kikérdezések sem igazoltak.

 

A kelták hírforrásai a Duna folyását követő thrák és makedón kereskedőkaravánok voltak, amelyek a kelta bronz- és vasművesség kiemelkedő minőségű áruit vitték a Balkánra, de jelentős vásárlói voltak a kelták által áruba bocsátott rabszolgáknak is. Az egyik ilyen kereskedő, Khisszoszi Bazsír (Khisszosz, Kr. e. 312. – Pécs, Kr. e. 244. márc. 12.) volt, akivel közvetlenül az első kelta betörés, az ún. „Sacco” (Kr. e. 280. október 28.) utáni megtorló csapás során találkoztak a magyarok. Khisszoszi Bazsír nyelvtudása és ismeretségi hálózata révén hamarosan pótolhatatlan hírforrássá vált. A Magyar Honvédség vezetése tényleges állományba vette és szolgálatai elismeréseként őrnaggyá nevezte ki, egyben hivatalosan is hírszerzői tevékenységet végeztetett vele. Későbbi életútjával a tanév során részletesebben is megismerkedünk.

 

Bazsír tevékenységnek köszönhetően Brennus kelta vezér ( ? – Ságvár, Kr. e. 279. április 21.) tervéről tudomást szereztek a magyarok és lehetőségük volt az ún. „Gyepűvidéket” és a lakosságot is megfelelően felkészíteni a védekezésre. A településeken úgynevezett területvédelmi riadógyakorlatokat tartottak, amelyet a köznép tréfásan „tévézésnek” nevezett.

 

II. Brennus terve

 

Brennust kortársai heves vérmérsékletű, de ugyanakkor összetett gondolkodásra képes, vezetői képességekkel rendelkező hadvezérnek írják le, aki a támadás idejére a különböző kelta törzsek és nemzetségek fölé tudott emelkedni, és egyfajta királyként tevékenykedett. Utolsó heteiről, személyéről, az általa követett politikáról és végül haláláról a Gesta Philippiae, az egyik legnagyobb becsben tartott korabeli magyar leírás ad nagyszerű képet. Ennek alapján kijelenthetjük, hogy Brennus terve valós fenyegetést jelentett a fiatal ómagyar államra, amely a hírszerzési tevékenység és (I.) Fülöp Gergely, a későbbi Gergelyjárás helytartója hiányában valószínűleg igen súlyos veszteségeket okozott volna a magyaroknak.

 

Brennus a gazdag zsákmány ígéretével vette rá a többi kelta törzs vezetőjét a támadásra, amelyet egyszerre három irányból kívántak végrehajtani. A kelta fősereg a Pusztazámor – Felcsút – Szárliget arcvonalon, három körülbelül azonos nagyságú lovas és gyalogos hadtesttel nyomult volna előre, míg egy külön hadtest, a szkordiszk-eraviszk származású és az eraviszkok behódolása miatt korábban bosszút fogadó, a Morvai-puccs során meggyilkolt Skostokos törzsfő unokaöccse, Skosabanas (? – Budaörs, Kr. e. 279. április 21.) vezetésével a Szövetséges Törzsi Területet kívánta délről megtámadni.

 

A támadásban mintegy 40.000 harcos vett részt, akiket az akkori szokás szerint követett a köznép és a szolgálók további 40.000 fős tábora, akik társzekereken utazva maguk előtt hajtották a törzsek vágóállatait is. Ebből is látszik, hogy a kelta támadás célja nem bosszúállás volt, hanem valószínűleg a terület megszállását tervezték.

 

A kelta sereg vezetőiről és összetételéről nincs sok tudomásunk, az írásos emlékek hiánya, valamint a csekély számú túlélő nem szolgált elegendő és főképp hiteles leírással. A csatatéren összegyűjtött fegyverzeti anyagok és ruházat alapján annyi azonban megállapítható volt, hogy jól felszerelt és a maguk szintjén ütőképes haderő állt a magyarokkal szemben.

 

A sors furcsa fintora, hogy maga Brennus a támadás előtt meghalt, de erről a készülődő seregeknek nem volt tudomásuk. (I.) Fülöp kis magyar egysége, amelyről a korábbiakban már volt szó, a támadás előtti nap hajnalán rajta ütött a vezéren és közvetlen társain. Maga Fülöp ölte meg Brennust, akinek négyfelé vágott testét elküldette a négy nagyobb kelta településre. A támadás megindítását Brennus halála nem hátráltatta, mivel a seregtestek már jó ideje elfoglalták saját kiinduló állásaikat és az adott nap hajnalán támadásba lendültek.

 

III. A támadás

 

A támadás napjának hajnalán napkeltekor a kelta sereg a Vértes-hegység északi lejtőjét borító őserdő rejtekéből folyamatosan özönlött le az átkerült területek szélét jelző mezőkig, ahol ellenállásba nem ütköztek, ezért könnyű menetben és felderítő egységek előreküldése nélkül észak felé gyors iramban haladtak tovább. A keleti seregtest a kora hajnali órákban ért el az első műszaki zár – mintegy tíz méter széles, botló drótos jelzőrakétákkal felszerelt sáv – vonalához, nem messze a Gyepű legdélebbi településétől, Pusztazámortól. A jelzőrakéták fényét a pusztazámori helyőrség gépesített lövészei, valamint a közeli szemétlerakónál járőröző 2 fős rendőr felderítő észlelte és rádión azonnal jelentette az etyeki magasabb egység ügyeletesének. Két perccel később a rendőrjárőr látcsövön is meglátta a kibontakozó kelta támadósereget. A fennmaradt jelentés szerint a kelták „létszámát megbecsülni nem lehet, de a látóhatár teljes szélességében mozgás észlelhető”. A jelentés nyomán az Etyeken állomásozó tüzérszázad a telepített D-20-as tarackokkal a jelentésben megjelölt szektorokra elkezdte a tűzvezetést és riadókészültségbe helyezték az ott állomásozó Klapka harckocsizó századot és a Rákóczi gépesített lövészszázadot is. Ezzel szinte egy időben futottak be jelentések a bicskei, óbaroki és szárligeti felderítőktől is nagy ellenséges csapatmozgásokról. Reggel 6-kor az egész védelmi vonalon készen álltak a csapatok a megindulásra, de Esztergomból erre parancsot nem kaptak. A Zsámbék Dél Hadseregcsoport Parancsnoksága csak a telepített tüzérségnek adott parancsot, amelyek a teljes arcvonalat tűz alatt tartották. A tüzérségi tűz ugyan megbontotta az egységes kelta arcvonalat, de a harcosok nagy száma miatt az előrenyomulásuk nem állt meg. 6 óra 40 perckor az etyeki harckocsizók és gépesített lövészek megindulási parancsot kaptak és menetből letarolták a Pusztazámort körülvevő kelta seregeket, amelyből alig páran tudtak elmenekülni. Ezzel egy időben a bicskei harckocsizó szakasz is délnek nyomult és eltiporta a kelta középső seregtestet, amelynek maradványai nyugat felé menekültek, de ott az óbaroki és bicskei gépesített lövésszakaszok kereszttüzében pár perc alatt felmorzsolódtak. Közben a nyugati kelta sereg Tatabánya elővárosi részéig nyomult előre, mivel itt volt a legvékonyabb a Gyepű. Itt azonban gépesített lövész és harckocsizó egységekbe ütköztek és kelet felé kezdtek hátrálni. Ezek az egységek a nyugat felől érkező bicskei harckocsizókba ütköztek és mind odavesztek. 7 óra 20 percre az egységes kelta seregből a harcmezőn kóválygó százas csoportok maradtak, akiknek a vérszemet kapó magyar egységek – felderítők, gépesített lövészek és a hozzájuk csapódó paramilitáris egységek – nem kegyelmeztek. 8 órakor a felderítők kivételével minden egységet visszarendeltek saját körletébe. 8 óra 15 perckor futott be egy rádióüzenet a Szövetséges Törzsi Területen állomásozó expedíciós szakasztól, amiben segítséget kértek egy váratlan kelta támadás miatt. A riasztás nyomán a biatorbágyi Vihar Gépesített Lövész Század előrenyomult a területre és rövid harc során felszámolta a támadó kelta sereget, amelynek azonban feltételezhetően sok tagja elmenekült dél felé vagy jutott át a Dunán. A harcokban az ott kiépített expedíciós telep megsemmisült, és az eraviszk népesség nagy része is földönfutóvá vált, akiket a későbbiekben Pusztazámortól keletre, a Gyepű déli határai mentén telepítettek le. A támadás hírére az esztergomi helyőrséget is riadóztatták és délre vezényelték, de a harcokba már nem kellett beavatkozniuk. A riadókészültséget a következő napon, Kr. e. 279. április 22-én 8 órakor vonták vissza.

 

(A támadásról szóló jelentés és az ÓMR1 aznapi adásának egy részlete)

 

IV. Következmények

 

Az egyesített kelta sereg megsemmisülése egyszersmind a pannóniai kelta kultúra végét jelentette. A harcoló népelemek elvesztésével a kelta köznép védtelenül menekült nyugati irányba, ahol talán őseik földjére akartak visszatalálni. Eközben sokan estek a rabszolga kereskedők áldozatául, másokkal a kimerültség és az éhség végzett. Tudomásunk szerint csak az eredeti népesség tizede élte túl a kataklizmát. A szinte teljesen kiürülő Észak-Dunántúlt ellenállás nélkül vették folyamatosan birtokba a magyar csapatok, amelyek azonban a korlátozott üzemanyagkészlet miatt csak az eredetileg kiépített állásaik közvetlen közelségében használhatták gépesítettségüket.

A támadás során meghalt keltákat halomba hordták és tetemeikre földet hordtak, amelyeket ma keltadombokként ismerünk és kegyeleti okokból védettséget élveznek. A halottakról az összes fémtárgyat levették, illetve begyűjtötték a harcmezőkön elhagyott fegyverzetet.

 

A területi nyereségek elérhető közelségbe hozták a mecseki szén- és a zalai olajmezők feltárását, amelyekhez a kormányzat nagy reményeket fűzött. Ugyanakkor, a megszerzett területek mezőgazdasági hasznosításának lehetőségét keresztülhúzta a vidék adottsága, amelyről a hivatalos szervek csak most szerezhettek első kézből hiteles információkat. A terület nagy részét erdő borította, amelyet mocsarak és lápok szabdaltak. A Velencei-tó és a Balaton körüli vidék gyakorlatilag járhatatlan nádas berkek hálózata volt, ahol maláriát terjesztő szúnyogokat figyeltek meg. A központi kormányzat egyik prioritása már korábban is az Adriai-tenger partján létrehozandó kikötő építése volt, amelyhez utat kellett vágni a vadonon keresztül. Az útépítést közmunka keretében még Kr. e. 279-ben megkezdték.

A terület határait igyekeztek a természetes határelemek mentén kialakítani, ami keleten a Duna vonala, délen pedig a Dráva ártere volt. A nyugati határszél nyitottsága miatt a Rába folyó és a Keszthelyi-öböl között különböző kelta maradványnépek letelepítésével újabb gyepűt alakítottak ki, amelynek az élén katonai kormányzó állt.

 

 

Noha az átkerülés metafizikáját a mai napig sem lehet egyértelmű elméletekkel megmagyarázni, abban minden fontosabb filozófiai megközelítés egyetért, hogy a kelta sereg megsemmisítése volt az első olyan nagyobb arányú cselekmény, amely miatt az általunk ismert múlt megváltozott. Emiatt az átkerülés előtt írt történelemkönyveinkben leírtakat ettől a naptól nem lehetett még annyira sem tényként kezelni, mint azt addig tettük. „Hatalmas követ dobtunk a Kárpát-medence közepébe, amely hullámokat gerjeszt és megváltoztatja az egész világot” – írta találóan a korabeli újságíró, amikor a győzelemről tudósított. Az azóta eltelt több mint 360 év ismeretében valóban megállapíthatjuk, hogy az őseink könyveiben leírt múlt megváltozott, az események nem úgy és nem akkor történtek, ahogy addig tudtuk. Gondoljunk Pürroszra, aki nem hódította meg Szicíliát, vagy Karthágóra, amelynek hajósai felfedezték Amerikát, vagy akár a 79-ben történt Vezúv-kitörésre, amely nem követelt halálos áldozatokat, mert mi évtizedekkel előtte figyelmeztettük az illetékes római hatóságokat a veszélyre. Azonban ne feledjük, hogy az őseink meg nem történt történetei is emberekről szólnak, akiknek cselekedeteiből, mulasztásaikból, tévedéseikből vagy bűneikből tanulnunk lehet és kell.

 

(Brennus "igazi" sorsa iránt érdeklődők ezen a linken szerezhetnek bővebb információkat.)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://omagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr341214144

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

drazsé 2009.06.29. 10:06:35

höhö, belekerültem a törikönyvekbe :)

és méretes spoiler, kedvenc elfünk némi nevelés után úgy látszik, visszatér kedvenc keltáihoz, mint uralkodó :)

a modern pedagógia csodája, én mondom :)

bz249 2009.06.29. 10:15:38

@drazsé: a scannelt térképpel mi a helyzet?

muhahahaha ]:-)>

drazsé 2009.06.29. 10:27:23

elküldve, nem érkezett meg, elküdve mégegyszer, csak egyik érkezett meg, ma este újra próba... ilyen hülyeséget többet nem csinálok még egyszer :)

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2009.06.29. 11:09:26

Azért középiskolai törikönyvhöz képest kicsit sűrűnek érzem a "Nagy Honvédő Háború" részletes leírását... Nyilván ilyen szinten csak az 5-ért kell tudni, de azért az ókori "plázacicák" (hellókittis hasvillantós tóga? :) )igényeire is tekintettel lehetnének a Tankönyvkiadónál... :)

horwy 2009.06.29. 12:40:13

tetszetős írás.
lehetne egy olyan is, ami bemutatja az adriai kolóniát, a kolónia kialakulását.
( vagy mondjuk folytatni a szorit, ahol abbamardt :) )

bz249 2009.06.29. 12:49:18

Karthágó hajósai fedezték fel Amerikát? Hogyhogy nem a Kapitány könnyűcirkálóból a Téglás rombolóból álló ómagyar expedíciós különítmény?

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.06.29. 13:05:59

@horwy: Az egy egész évad témája lesz, amint túlestünk a nyári szünet megpróbáltatásain.

@bz249: Pszt, az titkos akció volt...

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2009.06.29. 15:01:50

ÉÉÉÉÉÉÉÉs Gratula az újabb index címlapért a Pannon Vadkan odavág 2.0-val! :)

Harkaly 2009.06.29. 21:47:31

I. Fülöp Gergely, a kelták királya?! Na, erre kíváncsi vagyok :-)

Amúgy középiskolai tankönyvnek egy kicsit sűrű, max a rádióműsort lehetne meghallgatni forráselemzés órán. Amúgy teccik.

teddybear01 2009.06.29. 22:05:03

@bz249: Mivel alighanem kerítettek egy Világatlaszt, némi pénzmagért cserében. És persze le akarták ellenőrizni.

Ami pedig a képességeiket illeti, Afrika megkerülése II. Nékó fáraó parancsára (ie. 595-ben) a föníciai hajósok érdeme. Azon kívül az Átkerülés idejében már rendszeresen jártak a Kanári-szigetekre is.

teddybear01 2009.06.29. 22:05:43

@bz249: Mivel alighanem kerítettek egy Világatlaszt, némi pénzmagért cserében. És persze le akarták ellenőrizni.

Ami pedig a képességeiket illeti, Afrika megkerülése II. Nékó fáraó parancsára (ie. 595-ben) a föníciai hajósok érdeme. Azon kívül az Átkerülés idejében már rendszeresen jártak a Kanári-szigetekre is.

teddybear01 2009.06.29. 22:07:30

Francba, baromkodik az internetem, bocs a kettőzésért!

Ghery88 · http://omagyar.blog.hu/ 2009.06.30. 00:06:22

Szerk úr, ha már úgyis lebuktunk kirakhatnád a kedvenc leszármazottam esetét is amíg végre sikerül végeznem az aktuális poszttal. Kb. olyan lelkesen sikerül (nagy ritkán, esetleg) írogatni, mint amennyire Tigris szerette Morvait:)

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.06.30. 07:21:02

Ghery, ha a megbeszéltekhez igazítod, akkor semmi gond, mehet. ;)

bz249 2009.06.30. 09:18:06

@teddybear01: azért a part menti hajózás meg a nyílt óceáni, nem ugyanaz a műfaj... ráadásul az ómagyar hajókról max. a kormánylapátot leshették el, mert nem hiszem hogy rendes latin és keresztvitorlázatot és karvel palánkozást alkalmaznak egy gőzhajón. ;)

teddybear01 2009.06.30. 11:13:59

@bz249: Először a tudás, hogy van ott egy másik part, majd ellenőrizni kell a térképet, a már ismert területen. Tájékozódásra ott van a nap és a csillagos égbolt, ezek után már csak akkora hajóra van szükség, ami képes elég készletet hordozni magában. A kor vitathatatlanul legjobb és legmerészebb tengerészei a föníciaiak(punok) voltak. Ahová ők nem hajóztak el, az nem létezett az akkori világban.

A Kanári-szigetek voltak Kolombusz Kristofék kiindulópontja az amerikai útjuknak. Ezt később a déli útvonalként emlegették.

Ott van még Thor Heyerdahl Raa II. hajóútja, ami sikeres volt, (a Raa I. nem volt az) a marokkói Szafi-ból indulva 57 nap alatt, 6100 km-ert megtéve keresztülszelte az Atlanti-óceánt. Pedig az egy papírusz-hajó volt!

teddybear01 2009.06.30. 12:56:11

Ami pedig a többit illeti: Számomra mindig fura, hogy lazán felhasználhatónak és gyárthatónak hiszitek a régebbi technikai eszközöket. Gondolok itt a lovas művelésre, de a gőzgépekre, és a zeppelinekre. Mintha az olyan egyszerű lenne. Csak felnyúlok a polcra és leveszem. Pedig nem. Ami technikával felhagyunk, annak komoly oka van. Azt később már nem nagyon fogjuk újra használni, mert a későbbi ilyen, vagy olyan okból kifolyólag jobb. Kevesebb emberrel lehet működtetni, vagy olcsóbb, vagy épp sokkal gyorsabban megvan ugyan az az eredmény.
Szemléletes példa erre a mezőgazdaság. Az itteni gépesítés a munkaerőhiány miatt kezdődött. Az első mezőgazdasági gépekkel kevesebb ember is elvégezte a szükséges munkát. Azután ez átlépett minőségi változásba is. A traktorral végzett szántás nem csak termelékenyebb, de magasabb terméseredményt is jelent a lovas műveléshez képest.
Visszalépni lehet, de minek? Ráadásul újra fel kell építeni a régebbi struktúrát is. Ha lemondunk a gépekről, akkor viszont lovak kellenek. Ráadásul idomított, gyakorlott lovak. Nem a legelőn frissen befogott musztángok. De a gazdáknak is meg kell tanulniuk a régi módon szántani-vetni, és legfőképp lovat hajtani.

Ami pedig a hajókat illeti, a Raa I, és a Raa II. papíruszból készült, esetükben semmi sem olyan, mint Kolombusz karavelláiban. Mégis képesek voltak (pontosabban a Raa II.) átszelni az óceánt.

bz249 2009.06.30. 13:17:07

@teddybear01: ha jól tudom vissza már nem jutott volna azzal sem... illetve az egy dolog, hogy modern körülmények között ennek neki lehet fogni, de egy ókori hajóra azért személyzetet is kell találni. Az meg ugye még Kristófnak sem volt egyszerű játék.

Gőzgép: szerintem ez triviális, a gőzgép egy egyszerű műszer, és ha figyelted a helyzetet nagyon primitív technikával kezdték és egyre jobb cuccokat csinálnak. Vagyis itt lényegében 30-50 év ipari fejlesztését zavarták le szűk egy év alatt. Ami szerintem nem lehetetlen, tekintve, hogy ismerik az utat, csak gyártási tapasztalatra van szükségük. Illetve ugye azért gőztechnikát ma is alkalmazunk, tehát egy csomó dolog azért megvan. Nem mondom, hogy egy magas nyomású turbina ismeretében könnyű alacsony nyomású dugattyús gépet tervezni és üzemeltetni, de nem teljesen idegen terület.

Zeppelin: majd egyszer később, alacsony prioritású projekt, ha egyáltalán lesz valaha (a regény szerint lesz)... de 40 év alatt bőven ki lehet újra fejleszteni, ha ez kell

Lovas szántás: passz, nincsenek ilyen ismereteim

teddybear01 2009.06.30. 18:12:34

@bz249: Na igen, visszafele teherhajón jött, most Oslóban van múzeumban. De az ilyen papiruszhajókat az egyiptomiak még az óbirodalom idejében használták, több ezer évvel a föníciaiak ideje előtt. Azért akkor is volt fejlődés.

Ami a gőzgépet illeti, a dízelmotor egyszerűbb. Csak nézz bele egy csőrös Csepel orrába. Meg fogsz lepődni, hogy milyen egyszerű. És 35-45% a hatásfoka. Mivel nincs dízelüzemanyag, és nem is akarnak mesterséges pótlást csinálni, marad a gőzgép, még ha technikailag igazán nincs értelme akkor is.

www.youtube.com/watch?v=nw6NFmcnW-8

Ez meg egy gőzrepülőgép, a Besler-testvérek műve.

A zeppelin meg csak arra jó, hogy a külföldi uralkodók előtt villogjanak vele. A repülőgép sokkal használhatóbb.

bz249 2009.06.30. 18:43:29

@teddybear01: hát nem tudom, a dízel azért sokkal erősebb anyagokat és ja dízel üzemanyagot igényel. A gőzgép fő előnye, hogy az tényleg mindenevő, bármi amivel gőzt lehet termelni meghajtja. Vagyis expedíciós körülmények között simán nyerő. Ugye Rommelnek is az volt a fő problémája, hogy az üzemanyag nagy részét az üzemanyagszállító teherautók fogyasztották el. Fa meg van a helyben.

Ha van infrastruktúra akkor már persze érdemesebb dízelmotorral játszani. Mert ugye, ha az üzemanyag szállítást is belevesszük a hatásfokba (márpedig az ómagyar viszonyok miatt bele kell), akkor egyből nem olyan jó a leányzó fekvése.

Mesterséges pótlást pedig akarnak csinálni, csak műbenzint összevegyészkedni hiányos ipari bázison egy kicsivel több idő, mint bronzból kiönteni egy munkahengert a gőzgépnek.

Gumzi 2009.06.30. 19:00:02

bz én azt nem értem minek szarakodtok itten gőzgéppel meg dízellel, mikó' lehetne egyből atommeghajtású gépeket is gyártani, mer' atomot már Nagasakiban is használtak... tök eccerű, csak el kell érni, hogy hasadjon az a mag, Ómagyarban meg még ez senem megy? :P

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.06.30. 19:26:12

"Atomot nekik! Atomot a bestiáknak!" :)

A léghajó igen jó erdővel borított, félvad terepen, ahol a repülőgép körözhetne, körözhetne, aztán hazamehetne. ;) Egyébként eljátszottam a gondolattal, hogy kiveszem a léghajózós részeket a regényből, vagy átírom valami Ju-52 féle repülőre, meg is lehetne oldani (addigra már valamennyi benzin is van, bár a határvidéken a fent is vázolt okokból kevésbé), de végül arra az egyhangú döntésre jutottam, hogy maradnak. A hangulatuk miatt, számomra egész más életérzés (világérzés) a léghajójárat és a léghajós felderítő egység, mint a repülős, mint kiderül, 100%-ban nem is hülyeség, csak 90-ben, így megtartottam őket. Remélem, a leendő olvasók is majd elnézik nekem.

teddybear01 2009.06.30. 22:25:08

@bz249: A dízelmotor bármilyen éghető és folyékony anyaggal elmegy, csak a kompressziót kell hozzáállítani. Ilyen motorja van például a T-72-eseknek.

Műbenzingyártás (műdízel): Miután a románok kiugrottak(átálltak) a II.Világháborúban, a zalai olaj maradt a németeknek és a magyaroknak az egyetlen olajforrásuk. A németek ezért megszervezték a műbenzingyártást. Az eljárás során barnaszénből (de végül bármilyen széntartalmú anyag jó!) jókora mennyiségű műbenzint gyártottak. Erre a célra még az utak felmart aszfaltja, vagy a kommunális szemét is alkalmas. A ledarált fa is!

Ami Rommelt illeti, a legnagyobb probléma ott volt, hogy a német vezérkar számára Észak-Afrika nem volt fontos. Ezért nem kapott megfelelő mennyiségű haderőt, és a szövetséges légi fölény miatt annak a kevés utánpótlásnak a nagyobbik fele is elveszett, amit küldtek. Pedig ha sikerül kijutnia a Vörös tengerre, az angol gyarmati rendszer komolyan belerokkant volna.

Rommel legnagyobb balszerencséje meg ott volt, hogy Líbiában szó szerint a kőolajon taposott, de nem tudta hogy ott van.

Ami az akkori teherautókat illeti, azok benzinnel mentek. Ilyen volt pl. az Opel Blitz. Meg a tankok is. Még a T-34-es is benzinmotoros volt az egész háború alatt. Ebben a típusban az ötvenes években cserélték ki a benzines motort dízelre.

teddybear01 2009.06.30. 22:26:50

@szs.: Egy regényben a hangulat fontos. Ha jó a sztori, akkor hajlamos vagyok a kétségeimet az olvasás alatt félretenni.

teddybear01 2009.06.30. 22:32:02

@Gumzi: Az amerikaiaknak a három atombomba előállítása többek között az állami ezüsttartalék többségébe ( több mint 3000 tonna ezüst!) került! Ekkora gazdasági háttere nincs az Ómagyar Területeknek, és lehet hogy a majdani Ómagyarországnak sem lesz.

Ghery88 · http://omagyar.blog.hu/ 2009.07.01. 00:34:03

Nem kell ezüst, a szaki vagy dógozik a atomgombán, vagy nem kap gombát a paprikáshoz:D

teddybear01 2009.07.01. 00:42:54

@Ghery88: Az ezüst az izotóp-szétválasztáshoz használt elektromágnesek tekercséhez kellett.

bz249 2009.07.01. 09:32:35

@teddybear01: majd kézzel fogja szétválogatni... ráérünk :D

Szakyster 2009.07.01. 17:24:46

Szerintem az időutazás miatt felhalmozódott nulltér-feszültséget kellene megcsapolni, irgalmatlan mennyiségű energia lehet, és egy vízkereső-pálca kell csak hozzá.
süti beállítások módosítása