Innen indult

2008. október 25-én Komárom-Esztergom megye egy része arra ébred, hogy az ókori Kárpát-medence veszi körül őket. A blog szerzői a múltba sodródva próbálnak élni és túlélni. Levél nekik: atkerulesKUKACgmail.com

Olvasnivaló

Kommentek

Web II



free counters


Címkék

2évad (64) 6evesOM (3) Á.u. 50-es szkíta felkelés (6) airport280bc (3) albertizmus (5) alexandria (5) állat (11) angyali (3) anyagtudományi intézet (2) Anya választása (3) átkerülésnap (1) Áu20 (2) az átkerülés lovasai (38) balaton (1) beteg (11) brennus (4) bz (1) bz249 (36) cian (8) corpus (19) család (17) csentőfa (26) csentőfaitúszharc (4) csk260 (1) drazsé (2) druida (2) égbőlpottyantott (8) eomagyarorszag (5) esztergom (27) evadvaro (3) farkasrolandsaga (2) fegyver (39) fiume (9) fiumeévad (24) fórumposzt (4) franciák (1) gador (25) Galliaiháború (4) gellérthegy (10) ghery (31) gheryévad (9) háború (15) hajó (2) Halmai (6) hamilkar barkasz (1) Hannibál a kapun belül (11) harkaly (7) hellókarácsony (1) hirdetés (2) hírek (24) hirsarok (86) hirsarok au2 (7) horánszky (9) ibéria (2) iskola (8) Isztria (11) jatek (5) katonadolog (6) kelták (56) kindle (2) kitekintő (36) kölyöktomi (4) könyv (15) kovácsgusztáv (6) kritikarólunk (2) laza (2) lázadás (16) love (6) maggoth (1) megtörők (1) mezőgazdaság (3) minisorozat (10) morgolódó (3) munka (6) nemfikció (36) novella (9) őkisátkerültek (3) ómagyarország lángokban (78) ÓML2 (12) ómr1 (4) operation iulia (4) palyazat (4) passer (1) polgárőr (10) politika (6) promó (1) r!t (1) rajz (1) rendőr (9) repülő (4) róma (16) rómaikövetség (18) sacco (4) sport (1) sütőbalázs (4) szavazás (4) szentendre (5) szerepjáték (6) szereplők (1) szerzők (11) szinfalmögé (1) szkíták (3) szs (34) t1gris (25) találkozó (4) tát (2) távközlés (3) technológia (6) teddybear (11) tekercsraktár (19) térkép (1) triumpathor (47) tudomány (1) uránsaga (8) vallás (12) védelemigazgatás (32) vegleg atkerulve (10) vers (1) videó (2) vigyazó szemetek (4) vinitor (25) vitezkapitany (21) wiki (9) zsidók (3) zsozsóbácsi (1) Címkefelhő

Sandru

2009.07.10. 08:30 | corpus | 28 komment

Címkék: minisorozat corpus vegleg atkerulve

- Nem, nem – rázta a fejét, mint már annyiszor. - Nem lehet menni oda. Varázshely. Keltek, drudák. Veszélyes.
A jurta közepén ültünk a földön, körülöttünk a népes család. Az asszonyok tettek, vettek, az öregek aludni próbáltak, a kölykök pedig bennünket bámultak, és még mindig ösztönösen fel-felszisszentek, ha az órám számlapja zöldes fényben felizzott a csuklómon egy-egy hirtelen mozdulatomra.
- De nekem oda kell mennem.
Törökülésben ültünk, egymással szemben. Közöttünk, a földön, porba karcolt vonalak. A Kárpát-medence sematikus rajza. Má,r amit össze tudtunk hozni ketten, én és Sandru.

Tőlem balra reszketeg függőleges vonal, amely a tetején élesen balra kanyarodott. Nekem Duna, neki Istr. Így nevezték. Jobbra egy másik függőleges vonal, amely a tetején élesen jobbra kanyarodott. Nekem Tisza, neki Tkisz. Mint megtudtam, egy sárgát virágzó növény neve Sandru népének messzi hazájában, valahol Ázsia belsejében. A Tiszavirágzás miatt nevezték el a növényről a folyót. A Tkisz is úgy borítja be a messzi mezőket minden tavasszal, mint a Tiszavirág a folyót. Ott, ahol a Tisza/Tkisz élesen jobbra fordult egy porba rajzot kör. Azon vitatkoztunk.

Már több mint egy hónapja éltem közöttük. Ez az idő elég volt ahhoz, hogy összebarátkozzunk, de arra nem, hogy lebeszéljen a tervemről.

- De mitől varázshely? - kérdeztem.
- Ég a föld. Lángol. Zöld tűz, mint az – bökött az órámra. - A keltek mondják, szent hely, szellemek tanyája. Minden tavasszal drudák jönnek északról. Összegyűlnek. Varázsolnak. A kelteket könnyű legyőzni. Kényelmes népség, folyton részegek. Csak a bort szeretik. De ha oda akar valaki bemenni - bökött a körre -, megvadulnak. Úgy védik, mint a farkasok az almot, vagy a hegyi medve a vackát.
- Megpróbáltátok kiűzni őket onnan?
- Még rég – vonta meg a vállát. - Négy éve.
Ez két emberöltőt jelentett. Sandru törzse, mint a legtöbb abban a korban a hold járásán alapuló 19 éves ciklusokat értett egy év alatt. - Azóta nem. De nem is kell. Nincs legelő, nincs ott semmi. Csak mocsár. Alattomos. Elnyeli az embert lovastul. És néha ég.

- Sandru – kérdeztem. - Történt itt valami furcsa, mielőtt idejöttem?
Nem először tettem fel neki ezt a kérdést. De ő most is azt válaszolta, mint mindig. Hogy semmi. Semmi különös.

Aztán csak ültünk, és bámultuk a rajzot a földön.

Amikor először találkoztunk, nem úgy nézett ki, hogy mi valaha is fogunk így ülni békésen egy jurta közepén, és beszélgetünk az Ecsedi lápról, amit ő, és a népe a druidák átkokkal teli varázshelyének ismert. Ő volt az, aki a hajamat markolta, és el akarta vágni a torkomat.

Amikor a kezemet az arcom elé kaptam, a társai ijedten hátra ugrottak, és mekegésnek tűnő, különben dallamos nyelvükön hangosan kiabálni kezdtek. Sandru is elengedte a hajamat, de benne több bátorság lehetett, mint a többiben, mert nem nagyon szándékozott feladni eredeti tervét. Mint utóbb megtudtam, inni akart a véremből, és ezzel egy fokkal feljebb léphetett volna a törzsön belüli ranglétrán. Kiabáltak egy ideig egymással, amelyben egyetlen szó ismétlődött a legtöbbször; druda. Mint utóbb megtudtam, druidának hittek a világító karórám, és a kapucnis széldzsekim miatt. Félték a druidákat, mert hitük szerint varázslók voltak. Viszont egyetlen druidát se láttak varázsolni addig, ameddig a karórámban fel nem kapcsolt az automata világítás a mozdulattól. Végül Sandru nem vágta el a torkom. Helyette a lova után kötött, így hurcolt magával a szálláshelyig. Sörényt pedig pányván vezették utánunk.

A szálláshely a Tisza túlpartján állt. Amint elértük a folyót, Sandruék letáboroztak, és nagyon különös foglalatosságba kezdtek. Állatbőröket vettek elő, és felfújták valamennyit. Sandru nekem is odavetett egyet, és intett, hogy fújjam. Aztán a bőröket a hónuk alá vették, a lovakat a vízbe hajtották, és a felfújt tömlőket mentőmellényként használva, átúsztak a folyón. Nekem kellett átúsznom legelőször.

A szálláshely olyan volt, mint egy cigánytelep. A szélén a „senkik” laktak. Sandru népe így nevezte azokat, akiknek se lovuk, se jurtájuk, se nevük. A szemétből éltek, alantas munkákat végeztek némi alamizsnáért. A csupasz földön aludtak, ha kimúlt egy közülük, senkinek se hiányozott. Porontyaik csupaszon, halálos mocskosan, taknyos orral rohangáltak körülöttünk.
Az igazi szállás beljebb kezdődött. A jurták nem szabályos sorokban álltak, hanem a legnagyobb összevisszaságban, hatalmas, tereket hagyva egymás között, szabadon. De ezek a terek se voltak üresek, lovak, karámok, asszonyok, gyerekek zsibongó kavalkádja töltötte be őket. Naná, hogy mind ott tolongott körülöttem, ahogy átvágtunk rajtuk. Volt, amelyik leköpött, volt, amelyik röhögött rajtam. Egyik megpróbált megütni. Sandru itt elégelte meg a dolgot. Leugrott a lováról, kiosztott néhány pofont, mire a népek tisztes távolságot tartva ordítottak, kiabáltak és köpködtek tovább.

Pár perc múlva megérkeztünk. Sandru kikötött egy díszes jurta mellett álló karám faoszlopához, nem messze tőlem kipányvázta Sörényt is, aztán magamra hagyott. A kölykök, öregek és asszonyok gyülekezete még egy ideig jól elszórakozott rajtam, aztán én is csak egy lettem a szálláshely mindennapos dolgai között. Estére már csak a kutyák osontak a közelembe, hogy körbeszaglásszanak, és megmorogjanak.
Későre járt, mire a tábor elcsendesült, és engem is elnyomott a kimerültség.

Arra ébredtem, hogy valaki belém rúgott. Sandru volt. Kioldotta a kötelékeimet, és intett, hogy kövessem. A jurtába mentünk.

Odabent sötétség, és orrfacsaró bűz fogadott. Emberi ürülék, húgy-, izzadság-, lábszag, kioltott tűz, és faggyú szagának émelyítő keveréke. A földön kupacok, mind egy-egy ember, takarók alá bújva. Gyerekek, asszonyok, öregek vegyesen. Lehettek vagy tízen. Sandru az egyik kupachoz vezetett, amely alatt egy lány kuporgott. Kitakarta, és mondott valamit. Aztán hangosabban mondta ugyanazt, és kíméletlenül meglökött. Térdre estem.

Shira, Sandru legidősebb lánya volt, egyben első gyermeke. Lázas volt. Éreztem, ahogy hallottam zihálását, és a homlokán is, amikor megtapogattam. Forró, száraz láz. Sandru újra belém rúgott, és a lányra intett. Értettem én; tegyek csodát, hisz druida vagyok. Legalábbis, ő azt hittem. Láttam rajta, ha itt és most nem bizonyítom be, hogy képes vagyok segíteni ezen a lányon, senki sem lesz, aki lebeszélje arról, amit ott, a fa tövében meg akart tenni velem. Ideje volt hát komolyan elgondolkodnom a dolgokon.

Igazi hipochonder voltam, úgy féltem az orvosokat és a betegséget, mint vámpír a fokhagymával bedörzsölt, kereszt alakú, ezüstből öntött karót. Miután pedig az egyik albérlőtársam – egyetemista volt, orvostanhallgató – felvilágosított, hogy a legtöbb gyógyszer hosszú távon méreg, és legalább annyi betegség okozója, mint amennyit meggyógyít, így voltam a gyógyszerekkel is. Nem is nyúltam egyikhez sem, pedig manduláim hiányában a legkisebb megfázás is úgy liftezett a homloküregem és a tüdőm között hetekig, mint hülyegyerekek az újonnan beszerelt felvonóval a lépcsőházban. A másik pedig, igazi Rák lévén, rendszeresen küszködtem emésztőszervi problémákkal. Mindezek okán két dolgot tartottam magamnál rendszeresen, Kalmopyrint és glicerines kúpot. Gyorsan vágott hát az agyam, és valahogy, kézzel-lábbal elmagyaráztam Sandrunak, kellene a hátizsákom. Az már tovább tartott, amíg az meg is értette, és a kezembe tarthattam a Kalmopyrin dobozát.

A bejegyzés trackback címe:

https://omagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr601228323

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Timi3 2009.07.10. 12:34:40

Számomra még mindig teljesen természetes módon találkozik a mai kor technikája és az idegen világ az írásban. A szerző privát élete és a fikció.
Egy dologra szeretném felhívni a figyelmet: 'direkt ne' rakjunk bele valós elemet, csak spontán. Mert az teljesen rendben van és a világ legjobb dolga (a Legek Legje!!), hogy Rák jegyben születtél:), de szerintem túl direkt itt. Elvontabban, miért van nálam ilyen s ilyen gyógyszer vagy egyszerűen elhagyom a mondat elejét.
"Rendszeresen küszködtem emésztőszervi problémákkal." Ennyi.

Magára a problémára amit javasolni tudok: este egy csésze kamillatea ízesítés nélkül. Reggel őszibarackkal, rostos lével kezdeni a napot. A kúp helyett. Megfázás megelőzése végett: rendszeres szauna.:) És nem megsértődni mostan rám a kritika miatt..
Még mindig tetszik a történet. Még mindig túl hamar ér véget.

corpus 2009.07.10. 12:37:16

Dehogy sértődöm! :D A jó pap is holtig tanul, hát még én! :) A eü-i tanácsot pedig köszönöm!

Timi3 2009.07.10. 12:49:52

Könnyen adom az eü-tanácsokat, mert az egyikkel én is sokáig kínlódtam. Íráshoz pedig a végén meghozod a kedvem és bejelentkezem Sándornál! Vicceltem.:))

corpus 2009.07.10. 12:52:09

Csak ne viccelődjünk, kérem! :D Én maximálisan támogatom az ötletet.

Timi3 2009.07.10. 17:31:45

@corpus: @Gador:
Nagyon kedvesek vagytok és köszönöm a bizalmat, de ilyen jellegű történeteket még nem írtam és a műfaj is új!! Ha ebbe fognék, át kéne néznem történelmi anyagokat, melyre építkezhetnék vagy kitalálni dolgokat, melyek újak, mások és érdekesek.

Nem kis munka. Nagy kihívás. Sajnos nem elég hozzá a tény, hogy az ember tud írni - valamennyire. Mer' nem analfabéta!:))

bz249 2009.07.10. 18:15:29

@Timi3:

maradt ám civilizált rész is, ha az könnyebben menne :)

Harkaly 2009.07.10. 20:07:29

@Timi3: Ne csak ígérgess, hanem írj is! Nekem is új a műfaj (mondjuk meg is látszik :-), de ha meg se próbálod, sose tanulsz bele!

@corpus: Jól halad a történet (na persze én már olvastam). Sandru könnyen átrugdos téged a nyelvi nehézségeken! :-)
Egy pofon száz szóval is felér!

Timi3 2009.07.10. 21:25:12

@bz249:
:) Mindenünnen csak a vér, vér.. megriasztani azt a nyulat és szétfeszíteni a kis sünt! Hol itt a civilizált rész??
@Harkaly:
Mióta megismertem (erős túlzás, mert alig tudok róla valamit!!) corpust elég sokat írok. Sokkal többet, mint az utóbbi 15 évben. Sok függ corpustól, írok-e újra és az is, hogy mit.
Te azonban jól belejöttél!! Mert olvasgatok alant is.:)

(F)ordító · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2009.07.10. 21:53:07

jaj, ilyenkor sajnálom, hogy már korábban olvastam a történetet... elvész az újabb részre ácsingózás varázsa. de nekem nagyon tecc még másod-harmadjára is.

Timi3 2009.07.10. 22:16:26

@triumphator:
Úgy tűnik, hogy itt csak nekem új minden.. Szép kis társaság!!!:)))

corpus 2009.07.10. 23:29:00

Olyanok vagyunk, mint a szabadkőművesek, vagy az illuminátusok, esetleg a Koponya klub.Közénk csak bekerülni lehet... :-| (:D)

corpus 2009.07.11. 10:46:47

(...nem AZOK, OLYANOK... :D)

bz249 2009.07.11. 18:45:00

@triumphator: Operation Iulia mikor lesz legközelebb? lassan elfelejtem, hogy mi van kedvenc rómainkkal... Amúgy tényleg nem az igazi így, hogy szs kirakta az egészet előre. Nem tudom mire számított, hogy majd senki nem olvassa el a pirosakat, mert tilos :D

@corpus: ugye a hétfői rész után még folytatódik? lécci lécci :)

teddybear01 2009.07.11. 18:52:59

@bz249: Jó nektek!

Iulia, tényleg, vele mi van? Ha már a Védelmezőt is átlőtt testtel vitték a műtőbe (apropó ki lőtt?), akkor rá ki vigyáz?

Meg jönnek a rómaiak is!

bz249 2009.07.11. 19:32:04

@teddybear01: hidd el, hogy neked jobb, van miért izgulni, hogy mi lesz a következő részben... :)

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2009.07.12. 08:35:14

Tényleg nagyon rövidekre van szabdalva corpus hányattatása... (tényleg, ő hányt már? Ez fontos!)

Pedig príma sztori! Bőven bennem van az ácsingó...

corpus 2009.07.12. 10:03:47

Hánytam biz. Fentebb. A sün feldolgozásakor. :D

A mi "nagy kitalálónk" - szs - szabdalta az írást.

corpus 2009.07.12. 10:23:53

Nofene! A blog.hu-nak is megjött az étvágya a sünre. :)

bz249 2009.07.12. 13:43:23

@corpus: ezekkel a sünökkel vigyázni kell... különösen amelyiknél vipera meg paprikaspray van ;)

Timi3 2009.07.12. 14:33:32

@bz249:
Jellemző különben, hogy mindig a legvédtelenebbek vannak kifigurázva!! Lásd. kis sün.

Timi3 2009.07.12. 14:38:53

@bz249:
... mert ezek a sünök NEM azok a sünök!

corpus 2009.07.13. 09:23:24

Viperás sün (Erinaceus viperus)

Csak Közép-Európában, ezen belül is csak Magyarországon fordul elő. (Nem tévesztendő össze a Kárpát-medencével!) Rendkívül ritkán látható, csak és kizárólag jeles események kapcsán - vagy ezek évfordulóin - bukkanhat fel. Jellemző rá a rendkívüli agresszivitás, ha veszélyt érez. Ilyenkor viperát használ, ill paprikaspray-t fröcsköl szanaszét. A keleti sünök (Erinaceus concolor) családjába tartozik. Különös ismertetőjegye, hogy semmilyen ismertetőjegyet nem használ - pl. azonosító szám - viszont védekezéskor ugyanolyan, önmagába záródó alakzatot formál, mint a család többi tagja.
Ha mindenképp látni akarunk egy példányt, öltözzünk fekete-fehérbe, terítsünk a vállunkra egy zöld-fehér zászlót, és szavaljunk hangosan Petőfi verseket. Garantálható, hogy a találkozás nem marad el.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2009.07.13. 10:03:54

@corpus: Növényvédelmi szempontból (bocsánat, szakmai poén következik - talán vinitor érti majd meg én...)

A viperás sün egy nemzedékes, imágó alakban telel át, ólomtartalmú kontakt szerekkel gyérítjük.

corpus 2009.07.13. 10:13:01

Ezt már a szakemberekre bízom. A magam részéről kerülöm. :)
süti beállítások módosítása