Innen indult

2008. október 25-én Komárom-Esztergom megye egy része arra ébred, hogy az ókori Kárpát-medence veszi körül őket. A blog szerzői a múltba sodródva próbálnak élni és túlélni. Levél nekik: atkerulesKUKACgmail.com

Olvasnivaló

Kommentek

Web II



free counters


Címkék

2évad (64) 6evesOM (3) Á.u. 50-es szkíta felkelés (6) airport280bc (3) albertizmus (5) alexandria (5) állat (11) angyali (3) anyagtudományi intézet (2) Anya választása (3) átkerülésnap (1) Áu20 (2) az átkerülés lovasai (38) balaton (1) beteg (11) brennus (4) bz (1) bz249 (36) cian (8) corpus (19) család (17) csentőfa (26) csentőfaitúszharc (4) csk260 (1) drazsé (2) druida (2) égbőlpottyantott (8) eomagyarorszag (5) esztergom (27) evadvaro (3) farkasrolandsaga (2) fegyver (39) fiume (9) fiumeévad (24) fórumposzt (4) franciák (1) gador (25) Galliaiháború (4) gellérthegy (10) ghery (31) gheryévad (9) háború (15) hajó (2) Halmai (6) hamilkar barkasz (1) Hannibál a kapun belül (11) harkaly (7) hellókarácsony (1) hirdetés (2) hírek (24) hirsarok (86) hirsarok au2 (7) horánszky (9) ibéria (2) iskola (8) Isztria (11) jatek (5) katonadolog (6) kelták (56) kindle (2) kitekintő (36) kölyöktomi (4) könyv (15) kovácsgusztáv (6) kritikarólunk (2) laza (2) lázadás (16) love (6) maggoth (1) megtörők (1) mezőgazdaság (3) minisorozat (10) morgolódó (3) munka (6) nemfikció (36) novella (9) őkisátkerültek (3) ómagyarország lángokban (78) ÓML2 (12) ómr1 (4) operation iulia (4) palyazat (4) passer (1) polgárőr (10) politika (6) promó (1) r!t (1) rajz (1) rendőr (9) repülő (4) róma (16) rómaikövetség (18) sacco (4) sport (1) sütőbalázs (4) szavazás (4) szentendre (5) szerepjáték (6) szereplők (1) szerzők (11) szinfalmögé (1) szkíták (3) szs (34) t1gris (25) találkozó (4) tát (2) távközlés (3) technológia (6) teddybear (11) tekercsraktár (19) térkép (1) triumpathor (47) tudomány (1) uránsaga (8) vallás (12) védelemigazgatás (32) vegleg atkerulve (10) vers (1) videó (2) vigyazó szemetek (4) vinitor (25) vitezkapitany (21) wiki (9) zsidók (3) zsozsóbácsi (1) Címkefelhő

Kitekintő: Ágyús naszád

2009.07.20. 08:30 | szs. | 51 komment

Címkék: hajó kitekintő teddybear

Ikatószám: 2009/270

Minősítés: Szigorúan Titkos!

Kapja: A Védelmi Bizottság Katonai Törzse

Témafelelős: Sárisáp Lajos ny. folyamőr alezredes;

Szervezeti Egység: Tatabányai Stratégiai Haditechnikai Kutatóintézet, Hadihajózási Osztály.

Tárgy: A folyami Flottilla harci eszközeinek fejlesztése.

Kelt: Tatabánya. 2009-06-10.

Mellékletek száma: -

 

 

ÓmHH Esztergom (PÁN-1) ágyús naszád

 

 

Ez a hajóterv egy jövőbeli koncepcióterv lenne akkorra, amikorra már legalább hengerelt acélt tudna termelni az ómagyarság, illetve nekilátnának a kőolajtermelésnek.

Természetesen a tervre alapozva fatestű és gőzgépmeghajtású ágyús-naszádot is lehet építeni, amolyan átmeneti megoldásként. Vagy akár a géppuskás naszád átépítésével is megteremthető egy hasonló hadihajó.

 

Már az ÓmHH Cadifor (NG-1) géppuskás naszád tervezésekor felmerült az igény egy komolyabb ütőerejű ágyús úszóegységre. Mivel a géppuskás naszád tűzereje a hadi követelményeket csak közepes szinten teljesíti, támogató jelleggel szükségesnek ítéltük egy jóval nagyobb tűzerejű, akár a tengeren is használható ágyús hajóosztály létrehozását.

A fellehető gépészeti és tüzérségi anyagokra (nagyobb teljesítményű kamionmotorok, illetve a honvédségi löveganyagok) alapozva, és felhasználva az NG-1 géppuskás naszád tervezési tapasztalatait, a tatabányai Haditechnikai Kutatóintézet megtervezte a PÁN-1 Esztergom páncélozott ágyús naszádot.

 

Műszaki adatok:

 

Legnagyobb hossz:

33,25 m

Hossz a függélyek között:

32,80 m

Szélesség a főbordán:

3,90 m

Fixpont magasság:

3,40 m

Oldalmagasság:

0,70 m

Legnagyobb merülés:

1,10 m

Vízkiszorítás:

87,0 t szerkezettömeg, 124 t max.

Főgép típus:

2 db MAN D0826 LF dízelüzemű, vízhűtéses, turbófeltöltős, soros 6 hengeres belsőégésű motor hajóüzemre módosítva

Főgép teljesítmény:

2 X 198kW, (2X 250LE)

Segédüzemi gép:

Suzuki 1.3L DDiS, 36 kVA, (400V/240V, 3x50A) elektromos telj.

Holtvizi sebesség:

Max. 29,5 km/ó, 18 km/ó utazó

Max. hatótáv:

600 km (18 km/ó utazó sebességgel) 1

Üzemanyagtank:

Főgépek: 2X 850 liter, segédüzem: 350 liter dízelolaj

Fő fegyverzet:

2 db 75 mm-es simacsövű ágyútarack, többféle gránáttal

Másodlagos fegyverzet:

2 db 12,7 mm NSZVT géppuska; a fő lövegekkel párhuzamosítva

Személyzet:

4 tiszt, 4 matróz, 2 gépész, 6 tüzér, 1 szakács, összesen 17 fő2

Szállítható teher:

20 t rakomány, vagy 40 felfegyverzett katona;

Vontatható teher:

1 db uszály vagy hajó max. 600 t. (max. vont. seb. 9,5 km/ó) 3

 

1 A naszád hátsó rakterének üzemanyagtartállyá történő átépítésével a maximális hatótáv a többszörösévé nő, de ekkor a hasznos teher az eredetinek a kétharmadára (13t, vagy 26 katona) csökken.

 

2 A harci létszám ennél 4 matrózzal és 6 tüzérrel több, összesen 29 fő. Ekkor a legénység tagjai felváltva használják a fekhelyeket.

 

3 Ebben az esetben a hatótáv drasztikusan le fog csökkenni, a számított érték kb. 320 km.

 

Nézeti rajz

 

 

 

 

A hajó felépítése:

 

A hajó klasszikus elrendezésű, kétfedélzetes felépítésű. Egy nyitott, és egy zárt fedélzettel rendelkezik. A zárt fedélzeten található sorrendben a horgonykamra, az elülső raktér, a legénységi szállás, az elülső lövegállás alatt található a lőszerraktár, amit közrefog a két élelmiszerraktár. A kormányosfülke elé-alá lett beépítve a jobboldalra rádiósszoba, baloldalra a hajókonyha. A kormányosfülke mögött található a kormányosfülke és a zárt alsó előfedélzet, valamint a gépház közös lépcsője, amelytől előre egy rövid folyosó vezet a legénységi szálláshoz, illetve a raktárakhoz. A gépházban nyert elhelyezésre a két főgép, illetve a segédüzemi gép a generátorral, illetve az akkumulátorfülkével. A gépház mögött található baloldalt a mosdó, jobboldalt a gépészeti raktár. Ezek mögött helyezkedik el a hátsó raktér, és a hajófarban a kormánymű rekesze. Az üzemanyagtartályok, és az ipari és ivóvíztartályok a hajófenék bordázatának rekeszeibe vannak beépítve, és tartalmuk szivattyúkkal jut el a rendeltetési helyükre. Amennyiben valamelyik tartály kiürül, szükség esetén ballasztvízzel feltölthetők.

Az elülső legénységi szállásból menekülési útként egy létrán és egy búvó-nyíláson át lehet feljutni a fedélzetre. A legénységi szállás és az elülső raktár közötti rekeszfalon egy vízmentesen záró ajtó is található. Ugyanilyen ajtó található a második rekeszfalon, ami egyúttal a legénységi szállás főbejárata. A harmadik rekeszfal, ami a gépházat választja le a fő lépcsőházról, ugyanilyen ajtóval rendelkezik. A negyedik rekeszfal a gépház és a mosdó és a gépészeti raktár között található, csak egy vészhelyzeti búvó-nyílással rendelkezik.

A főfedélzeten a hajóorrban tárolják menetben a hajó két horgonyát, illetve itt van elhelyezve az elülső két csörlő és az elülső két kikötőbak. Majd az elülső raktárfedél következik, utána a legénységi szállás búvó-nyílása található, utána az első forgatható lövegtorony következik. Mögötte a kormányosfülke, tetején a jelzőárboccal, majd a gépház két szellőzőkürtője és a rádió adóvevő antennája, a kémény, kétoldalt a gépház szerelő nyílásainak fedeleivel, majd a hátsó lövegtorony található. A tatfedélzeten a hátsó raktárfedél jön, majd a vontatóbak és a két hátsó csörlő, a két hátsó kikötőbakkal és a tartalék horgonnyal.

 

A hajó szerkezeti kialakítása:

A hajó egy fő és két segédgerince, valamint a függőleges és vízszintes bordái formára hajlított, Ι keresztmetszetű acélgerendából készülnek. A függőleges bordák felső végeit ugyanilyen anyagból készült fedélzeti keresztgerendák kötik össze. A felépítmény alatt, és az ágyútalpaknál hosszgerendás merevítést építenek be, hogy a hajó torzulás nélkül elviselje az ágyúk visszarúgásának plusz terhelését. Az alsó vízszintes borda a vízvonalon húzódik, extra védelmet nyújtva az anti evezőshajók döfőkosa ellen.

A külső borítás a fenéken, és a hátsó fedélzeten 6 mm-es nagyszilárdságú acéllemezből készül, az előfedélzeten, az ágyúk pajzsán és az oldalfalakon pedig 12 mm-es acéllemezt használnánk. A hajótestet négy rekeszfallal öt egymástól elkülönített részre tagolnánk, a biztonság kedvéért.

 

Hajógépek:

 

Főüzemi gépek:

MAN D0826 LF dízelüzemű, vízhűtéses, turbófeltöltős, soros 6 hengeres belsőégésű motor hajóüzemre módosítva. Ez annyit jelent, hogy az eredeti léghűtő radiátort, és a hozzátartozó ventillátort lebontva, a motor hűtését egy hőcserélőn keresztül a külső vízzel oldjuk meg.

A tengeri üzemeltetésnél a fokozott korrózióveszély miatt csak megfelelően ellenálló ötvözetből készülhet a hőcserélő és a hozzátartozó szerelvények.

Az esetleges ellenfelek minél későbbi riasztása céljából a kipufogógázt ideiglenesen a víz alá vezetve, csökkentett motorfordulatszámmal ”csendes” üzemmódban is haladhat a hajó.

A két főgép egy-egy hidraulikus nyomatékkuplungon, fix fordulatszám-csökkentőn, és egy-egy szinkronizált irányváltón keresztül hajtja meg a két főcsavart.

 

Segédüzemi gép:

Suzuki 1.3L DDiS típusú dízelmotorral felépített 3 fázisú váltóáramú generátoros egység. Csúcsüzemben 36 kilo-voltampert szolgáltat, ami a hajó belső energia-elosztó hálózatába táplálódik. A motort eredetileg Suzuki Swift típusú személyautóba építették, így a megfelelő hajóüzemi módosítások után biztonsággal felhasználható.

 

Géptermi személyzet:

 

1 gépésztiszt, 2 (4) beosztott gépész.

Fegyverzet:

 

 

Főfegyverzet:

 

2 darab, 75 mm-es kaliberű, forgatható ágyútoronyba beépített ágyútarack. Az ágyú célzott lőtávolsága max. 2200 méter, elméleti lőtávolsága 4500 méter. Elméleti tűzgyorsasága 22 lövés/perc, gyakorlati tűzgyorsasága 6 lövés/perc.

 

Leírása:

 

Osztatlan lőszerrel tüzelő, sima, huzagolatlan csövű ágyútarack. Többféle gránáttal használható, azaz van páncéltörő, repesz-romboló, világító és gyújtógránát. A hajó ehhez a fegyverhez normál esetben csövenként 30 gránátot szállít, a következő felosztásban: 20 repesz-robbanó, 5 páncéltörő, 3 gyújtó és két világítógránát. Maximális feltöltésben, a hajó lőszerkamrájában ágyúcsövenként 60 gránát fér el.

Az ágyútornyokban a szokásos készültségi készlet 5 lőszer, amely nappal áll egy gyújtógránátból, egy páncéltörőből, és három repesz-rombológránátból. Éjjel egy világító, egy gyújtó, egy páncéltörő és két repesz-romboló gránát az előírásos készlet.

 

 

Segédfegyverzet:

 

Mindkét ágyúval párhuzamosítva van egy 12,7 mm-es kaliberű, NSZVT típusú nehézgéppuska. A géppuska hevederes rekesszel van szerelve, ami a lőszertartója.

Egy rekeszben 60 lőszer van, amelyek tetszőlegesen lehetnek tömör, robbanó, és nyomjelző-gyújtó lövedékűek. A szokásos készültségi lőszerkészlet tornyonként 3 rekesz. A hajó ebből a lőszerből csövenként normál esetben 600 lőszert (10 rekeszt), maximálisan feltöltött lőszerkamrával csövenként 1200 lőszert (20 rekesz) tud szállítani.

 

Az ágyútornyok a tervek szerint csak mellső pajzslemezzel vannak szerelve, a kisebb súly, és a könnyebb mozgatás miatt. Ha szükséges, az ágyútornyok körben részlegesen, vagy teljesen burkolhatók. Ekkor a mellső páncél marad az eredeti 12 mm vastag acél, az oldal, és ha kell, a hátsó páncél 6 mm –es vastagságú.

Normál körülmények között a két ágyútornyot egy-egy 1,1 kW-os elektromotor forgatja a kívánt oldalirányba, de szükség esetén a tornyot mechanikus áttétel segítségével, kézzel is mozgathatják. A lövegek magassági irányzása mechanikusan történik.

A lőszert az első ágyútoronyba az alatta elhelyezkedő lőszerkamrából mechanikus lőszerlifttel lehet feljuttatni, a hátsó ágyútoronyba kézzel szállítják.

 

Tüzérállomány:

 

1 fegyverzeti tiszt.

 

Ágyútornyonként:

 

1 irányzó-lövegparancsnok,

1 töltő-kezelő,

1 lőszerhordó

 

Harci helyzetben mindkét ágyútoronyhoz két váltás személyzetet rendelnek a hajóra.

 

Egyéb fegyverzet:

 

A személyzet minden tagja egyéni lőfegyverrel van felszerelve, a hajótisztek 9mm-es 96M P9RC pisztollyal, a legénység AMD-65-ös rohamkarabéllyal. Normál körülmények között csak a tisztek tarják maguknál a lőfegyverüket, a személyzet többi tagjának fegyverét az alsó fedélzet főfolyosójának falán elhelyezett, zárt fegyverszekrényekben tárolják, géppisztolyonként két-két tárral. A kézifegyverekhez további tárakat, és tartalék lőszert, valamint két rekesz kézigránátot a lőszerkamrában tárolnak kellőszámú tartalékfegyverrel együtt.

Ezen felül készletezve van 2 db. 7.62 mm-es géppuska, illetve 2 db. 82 mm-es aknavető, amelyeket szárazföldi hadműveletekre is igénybe vehetnek.

 

Rádiók:

 

A hajó összesen 4 rádió-adóvevővel, külső és belső kihangosítással, külső megafonnal, szirénával, ködkürttel és belső telefonhálózattal rendelkezik.

 

A rádiók (2 az URH, 2 az RH sávban üzemel) a rádiósfülkébe vannak beépítve. Hatótávolságuk: Az URH adóvevő (R111 típus) nyílt terepen legalább 60 km-es távolságig, az RH adóvevő (R130 típus) legalább 1350 km távolságig képes összeköttetésre.

 

Ezeken felül a hajó fel van szerelve egy nagyteljesítményű keresőfényszóróval, illetve a szükséges navigációs műszerekkel.

 

Kisegítő és mentő eszközök:

 

A hajó felszerelésébe beletartozik két dízelmotorral meghajtott, hordozható szivattyú, amelyeket az esetleges hajótűznél, vízbetörésnél vennének használatba, vagy ha másik hajót, vagy szárazföldi igényt kell kisegíteni. Szabvány tűzoltótömlővel működnek.

Szintén beletartozik a felszerelésbe két evezős mentőcsónak, amelyeket a hátsó fedélzeten tárolnak menet közben, vagy kötéllel vontatnak a vízen. A csónakokban az előírt mentőfelszerelés zárt rekeszekben, leplombálva került elhelyezésre. Van még a fedélzeten két felfújható gumicsónak, tartaléknak. Ezenkívül a személyzet el van látva mentőmellénnyel is.

 

 

 

Alternatív megoldások

 

 

Alternatív ágyútornyok

 

Jól használható alternatív megoldás az ágyútornyok megépítésére, hogy a megfelelően átalakított alapzatokra egy-egy T-72-es harckocsi-tornyot építünk fel, így egy nagy tűzerejű monitort kapunk.

 

A hátsó raktér átépítése üzemanyagtartállyá

 

Számítgatásaim szerint így még kb. 12 köbméter üzemanyag-tartalékkal lehet számolni, ami hozzávetőleg nyolcszor nagyobb hatótávot jelent, azaz úgy 3200 kilométer körülit. Ez a hatótáv már a tengeren is megfelelő. Ennek az átépítésnek a legnagyobb hátránya az, hogy a hasznos teher az eredetinek a kétharmadára (13t, vagy 26 katona) csökken.

 

Alternatív meghajtás:

 

A PÁN-1 Esztergom páncélozott ágyús naszád átalakítható gőzmeghajtásúvá is. Az

ÓmHH Cadifor (NG-1) géppuskás naszádnál alkalmazott Doroggőz H-2 nagynyomású gőzgép ebben a hajóban is alkalmazható, de a hajótest belső elrendezését alaposan meg kell változtatni. A kormánymű rekesze érintetlenül marad, de a hátsó rakteret fűtőanyagraktárnak kell átépíteni. A gépház helyén épül fel a kazánház, ahová elhelyezik a két főkazánt. A kazánház elé kell beépíteni a kapitány, a rádiós, és a tiszti kabin valamint a hajókonyha helyére a gépházat. Ekkor ezeket a kabinokat a legénységi szállás helyére kell beépíteni, ami az első raktér helyére kerülne.

A számítások szerint az alternatív meghajtással a maximális sebesség 17.5 km/ó–ra csökken, az utazósebesség, 12 km/ó –ra mérséklődik. A maximális hatótáv mindössze 230-250 km-re csökkenne. A hajó ezenkívül nem lenne képes terhet, illetve csapatokat szállítani, maximum a felső fedélzeten korlátozott mennyiségben, valamint a főgépek kisebb teljesítménye miatt képtelen lenne hajót vontatni.

 

(c) Teddybear

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://omagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr351253822

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bz249 2009.07.20. 09:25:57

A simacsövű ágyú az miként működil? Abból nem csak golyóbist, meg szárnystabilizált űrméret alatti lőszert lehet kilőni (mármint úgy, hogy el is találjon valami célpontfélét)?

drazsé 2009.07.20. 09:30:47

itt a hétfő, itt a post! :)

és kritika a fegyverzetet illetően:)

75 mm-es sima csövű ágyútarack semmiképpen nem lehet az átkerült területeken... 73 mm-es sima csövű löveg lehet (SZPG-9, de az hátrasiklás nélküli móka ileltve 2a28), vagy 85mm-es huzagolt d44

a fő löveggel párhuzamosítani egy nehézgéppuskát nem tartom jó ötletnek, inkább kiépíteni a löveg mellől, külön állásba, lévén a nehézgéppuska nem ugyanazok a célok ellen való, mint amire a löveg, és a francnak forgatni a tornyot feleslegesen....

a löveget viszont teljesen zárt toronyba helyezném, mint ahogyan az egész felépítményt "zárhatóvá" tenném, esetleges rajtaütéses elözönlésnél ne tudjanak bejutni a hajóba... ugyanezen okból most módosítanék, és hanyagolnám a 12,7-t, inkább BTR80/BRDM toronnyal váltanám ki a géppuskaállásokat (14,5+7,62)

T72 tornyot nem tartanám jó alternatív megoldásnak, lévén darabja több, mint 10 tonna! ilyen és ehez hasonló páncélvédettségre jó darabig semmi szükség nem lesz... 10mm biliacél a potenciális ellenfelek számára várfal...


nademost felemrült benenm, hogy mire lehet ezt alkalmazni?

foylami hajózás ellenőrzése? akár egészen nagy foylmai hajókat is meg lehet semmisíteni akár csak a PKM páncéltörő-gyújtó lőszerável

a saját területen kívüli folyóvizeken tüzérségi támogatás biztosítása? 60/120 lőszerrel? máris megvan, mit teszünk a raktérbe :)

foylami hajózás ellenőrzése? akár egészen nagy foylmai hajókat is meg lehet semmisíteni akár csak a PKM páncéltörő-gyújtó lőszerável

erőszakos átkelés megakadályozása? itt már jó lehet a löveg, de megint csak kicsi a lőszerkiszabat...

egyszóval azt igencsak megnövelném, alapból 2x60-al engedmén el járőrbe a hajót (még ha csak esztergom előőt is parádézik egy sort), hoszsabb, veszélyesebbnek tartott járőrbe pedig dupla lőszerkészlettel

hirtelen enniy, ne üssetek dulván )

(F)ordító · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2009.07.20. 09:32:25

biztos véletlen, de mielőtt beestem volna a honlapra, a wikin a k.u.k. flottás főoldalas bejegyzést olvastam nagy beleéléssel. :)
a hajó neve külön kedves nekem.

drazsé 2009.07.20. 09:35:37

@bz249:

nem, azt is lehet, ileltve csak abból lehet, de ez sem igaz, mert a britek szórakoznak csapágyas szárnystabilizált lőszerekkel ha jól emlékszem

és ki lehetne lőni hagyományos lövedékeket is a sima csőből ,csak értelme sok nincs, ezért nem gyártanak hozzá, tehát igen, a pontossák érdekében minden lőszer szárnystabilizált, a HE és HEAT lőszerek is

en.wikipedia.org/wiki/125mm_Smoothbore_Rounds

wiki, mert fényképek is vanank!

bz249 2009.07.20. 10:27:13

@drazsé: aham... szóval itt az a technikai kérdés, hogy a huzagolt ágyúcső vagy a szárnystabilizált lövedék az egyszerűbb szitu. Valszeg a lövedék lesz a nyerő, mert amennyire tudom a simacsövő ágyú tartósabb is.

A torony helyett nem elég lövegház? Bár mondjuk 10mm acél az nem is igazi torony, szóval ez innentől csak fogalmi zavar.

Egy ágyús hajó legfőbb célja szerintem a rugalmas tűztámogatás lehet. Az emik és a megtörők nem igazán kaphatnak más nehézfegyverzetet. A vontatott/"önjáró" löveg túl sok üzemanyagot igényel. A repülőgép pláne, plusz a merev szárnyú gép az jön és megy. Helikopter jó darabig nem lesz... az ahhoz hasonló karakterisztikájú léghajó meg max egy nehézgéppuskát tud cipelni esetleg egy két bombát.

ja és teddy, mire hengerelt acél lesz (mostanra nyersvasat tudnak csinálni vashulladékból, de kénproblémás) addigra már simán a H-5-nél fog tartani a gőzgépgyár. ;)

drazsé 2009.07.20. 10:42:07

@bz249:

nos, anank utána kellene néznem, hogy a simacsövű vagy a huzagolt cső a tartósabb e, de az én emlékeim szerint pont a sima csövű a kevésbé tartós.. kopik, mint a veszedelem

az egyszerűség meg megint csak erősen kétséges szerinem, hiszen ha abba az irányba akarunk menni, hogy melyiekt egyszerűbb gyártani, nos, a sima csövet sem annyira egyszerű

ráadásul a sima csövű ágyúnak egyetlen egy ok miatt van úgymond létjogosultsága, ez pedig az APDS-FS lőszerek.. amikre úgymond egy jó darabig nem lesz szükségünk
gyakorlatialg minden egyéb paraméterben veri a huzagolt cső (lőtávolság - ami számunkra meglehetősen fontos! - pontosság - ami szintén)

maradjunk a torony elnevezésnél, mégiscsak szebben hangzik :)

a géppuskák önvédelmi célokra kellenek csak a hajóra szerintem, bár hozzá kell tennem, vélhetőleg többet fogja használni azokat, mint a lövegeit
azok ritkán kellenek majd, de akkor nagyon

ami most így hirtelen eszembe jutott, hogy a legénységhez és a felszereléshez ha hozzá lehetne csapni több rádiót és több rádióst...
azon egyszerű oknál fogva, hogy a hajót lehetne mobil átjátszóadónak/hírközpontnak is használni - jó, ez meszi jövő még - mindenféle expedíciós erők, követségek, stbstbstb és esztergom/tata között

amikor meg nézegettem az "átkerülhetett" ipart, mintha láttam volna egy kis finomhengerművet talán tatán... vagy öntödét? ejj-ejj

bz249 2009.07.20. 12:11:27

@drazsé: tudtommal attól torony valami, hogy páncélozva van (páncélozás=kibírja, hogy reális harcérintkezési távolságból saját löveggel rálőnek). Legalábbis az angolszászok így használják, persze mivel a tengerészet nyelve is magyar lesz, ezért átnevezhetjük. :)

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2009.07.20. 13:37:04

Azért itt nem valószínű, hogy saját löveggel lőnének rá - hacsak valaki újra nem játsza a Vadászat a Vörös Októberre sztoriját - úgyhogy a gyújthatatlan fémborítás már kvázi torony.

Ellenben nem növelné a hajó közelharci értékét, ha a lövegek és a géppuskák mellett (egyébként tengelybe rögzíteni szerintem is öntökönrúgás), a legénység vagy a szállított élőerő védelme érdekében legalábbis ideiglenes palánkozást lehetne felrögzíteni, rajta lőrésekkel?

Egy ilyen hajót nyílt ütközetben úgysem tud megszorítani senki, viszont esetleg meglepve, csapdába ejtve (víz alatt kifeszített láncok, elsüllyesztett roncsok), az álló hajót sok irányból éjszaka meglepve (100-200 kis csónakkal spammelve a védelmét), a legénységet kézitusára kényszerítve van ellene esély. Egy ilyen helyzetben a járulékos tűzerő (fedezékből, több irányba) a túlélést jelentheti.

Tényleg, ezek a hajók hogy reagálnak arra, ha át kell döngetni egy csuklónyi vastag szemekből álló, vízvonal alatt kifeszített láncon? Vagy csak kötélen, fatuskókkal? Szóval ilyen kandácsolt műszaki zárakkal mit tud kezdeni a flotta? (Ne mondjátok, hogy úgyis kiszúrjuk, ha próbálkoznak, a felderítési potenciál az Átkerült területtől távolodva villámgyorsan csökken, a hajóknak meg pont messzebb lenne nagy szerepe.)

bz249 2009.07.20. 14:38:38

Ez ugyan egy jóval nagyobb hajó, de szétszakította a torpedóhálót... nem hinném, hogy gond lenne belőle.

en.wikipedia.org/wiki/St_Nazaire_Raid

en.wikipedia.org/wiki/HMS_Campbeltown_(I42)

teddybear01 2009.07.20. 15:01:39

Üdvözlök mindenkit!

Na nézzük.

Először is a hajónak van valóságalapja. Ez a PN-11 ágyús naszád. A háború alatt kezdték építeni PN-3 néven, de egy légitámadás alatt félkészen elsüllyedt a hajógyári öbölben. A háború után kiemelték, és módosítva befejezték. 1948-ban állították szolgálatba, és 73-ban szerelték le. Sajnos nem őrizték meg, hanem ócskavasnak lebontották.

Az általam eszközölt módosítások között van a 75 mm-es ágyútarack.
Ez az ágyútarack kb. megfelel a II. világháború alatt használt M-4 -es tankok ágyújának. Illetve a PT-76-os úszó harckocsi lövegének.

A sima csöves megoldás rövidtávú tüzelésnél elég, jobban szór persze, mint a huzagolt cső, de ez még itt elfogadható pontosság.
Nem kell szárnyas lövedék, megfelelnek a hagyományosak is.

Gyártani viszont sokkal könnyebb.

Ami pedig a pléhlemez borítást illeti, itt a fedélzetborítás az egyik teherviselő elem, ha gyengébb anyagból készítik, akkor a vázszerkezetnek kell erősebbnek (súlyosabbnak) lennie. Ezért növekedne az önsúly.

Ami a köteles-bójás akasztást illeti az ellen egy hasonló hajó sincs védve, de csak egy ferdén a hajóorra helyezett, mélye a víz alá nyúló rúd kell ellene. Amúgy, ha nem tudják hogy hogyan hajtják meg ezeket a hajókat, akkor miért is dobálnának elé ilyesmit?

bz249 2009.07.20. 15:22:32

@teddybear01: ami készleten lehet nálunk az 73mm-es ágyú a BMP-ről, de ez se valószínű. Előbb utóbb amúgy nem árt nehézfegyverzetet gyártani. A nagyja persze aknavető meg rakétavető lesz, de hajóra inkább rendes löveg kell.

Viszont: 75mm-es ágyútarack helyett nem elég valami rövidebb csőhosszú? Mondjuk a Panzer IV eredeti L/24 lövege. Vagy, ha magyarkodni akarunk, akkor 41M (a Turán II lövege). A hajó úgyis közvetlen irányzással fog tüzelni közeli célokra. Mivel a páncélozott célok mennyisége khm korlátozott ezért a lövedékek kezdősebessége sem olyan lényeges. Viszont a löveg élettartamának gondolom használ, ha kisebb terhelésnek van kitéve.

Lőszer: esetleg érdemes lenne elgondolkodni egy félpáncéltörő változaton. A legtöbb anti erőd falát az is átüti, de még van robbanóereje. Rendes páncéltörő valószínűleg csak igen komoly erődök ellen kellhet. Olyankor meg úgyis tervezni kell, nem lehet menetből támadni, tehát lesz idő bemálházni a páncéltörőt.

Akasztás: azért a hajólánc nem egy olyan modern találmány. Viszont egy ilyen teljesítményű hajónak erőből meg kell oldania.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2009.07.20. 16:27:48

@teddybear01: Hát, te hogy fognál meg egy hajót ókori módszerekkel, ókori ismeretekkel?

Egyébként lehet az ókorban olyan láncot csinálni, amelyik megfog egy 30 km/h-val száguldó 124 tonna tömegű eszközt?

8,33 m/s * 1.240.000 N (124 tonna?) = 10.329.000 Nm/s vagy mi...(esetleg bz249 levezethetné...)

Persze a hajó erejét csökkenti, hogy először kiemeli majd nyújtja a láncot, sőt, ha az anti hadmérnök okosan csinálja a csapdát, akkor a hajót fokozatosan fékezi le valami jó nagy tömegű, fokozatosan nehezedő ballaszttal a parton, vagy több sor féket is alkalmaz. Ha a druidák tényleg corpus víziója szerint jöttek, akkor ez igazán nem lehet gond.

Illetve az ébredő erő nem nyomja be a hajó orrát (még ha át nem is szakítja?)

fabianp 2009.07.20. 16:42:41

Azt hiszem, hogy egy kicsit nagyot akarunk. A kor technikai színvonalán egy simacsövű előltöltös ágyú fekete puskaporral, vas, vagy akár kőgolyóval, vastörmelékkel ( kartács) gőzgéppel tőkéletesen megfelel. Ez még az 1800-as években is létező hajó volt. Gondoljunk csak bele, hogy a klasszikus vitorlás hadihajók is könnyedén legázolnának mindenkit. A Dunán pedig a monitorok mindent vinnének. Lapos merülés, egy, forgarható ágyú, bezárkózási lehetőség a pár fős legénységnek,

Ugyanígy a területvédelemnél a fennt említett ágyuk, hasonló elven működő tarackok nagyon hatásos zárótüzet adhatnak.
Ha a jelenlegi lőszerek elfogynak a klasszikus előltöltős kézifegyverek viszonylag könnyen előállíthatók. és szintén átütőerejüek. Még manapság is gyártanak ilyeneket, igaz csak sportcélra.

Ugyanakkor mint a spanyol conquistadorok könnyű mellpáncélt viselhetnének.

Ennyí lenne, remélem van egy két használható gondolat.
Üdv

bz249 2009.07.20. 16:47:50

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: nyilván nem köszöni meg az akasztási kísérletet, de nem hinném, hogy javíthatatlan károkat szenvedne a hajó. Plusz egy szivárgó orrésszel hazacsoszogó jármű még mindig jobb, mint közelharcolni az antikkal.

Egyébként a hajó mozgási energiája

0.5*m*v*v=0.5*124.000kg*4m/s*4m/s=1MJ

ez ugye egyszerű számítással annyi mint 140-nel érkező 7-es BMW, ezt kellene megállítani. Egy ilyen kocsi meg simán kidönti a szalagkorlátot vagy a sorompót! A hajó előnye, hogy a nagyobb tömeg miatt több impulzust szállít, viszont vízben van.

Egyébként tengeralattjáró elhárító háló

en.wikipedia.org/wiki/File:Anti-submarine_net_1.JPG

namost ezt azért meglehetősen komoly eszköz... ok a PÁN-1 kisebb, mint egy tengeralattjáró, viszont nem is akkora felületen kell megfogni.

drazsé 2009.07.20. 16:54:32

@bz249:

a torony attól torony, hogy toronyszerű, zárt és forog :)

az, hogy páncélozott-e, óhatatlanul azonnal felveti a kérdésnek, hogy mi a fenét tekintünk páncélozásnka.. jelen helyzetben 5mm biliacél már páncél :)

méghozzá wotan minőségű


@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél:

addig, amíg a hajó létfontosságú részeinek többsége vag yakár mindegyik (meghajtás, irányítás, fegyverzet, stbstbstb) teljességgel elszigetelhető a külvilágtól - értsd, zárható oyl módon, hogy nem lehet kívülről erőszakosan kinyitni - addig semmi szükség külső palánkozásra, lőrésekre, miegymás...

hiszen mi történhet legfeljebb?
felkerül a fedélzetre tetszőleges létszámú mondjuk kelta, és ott razhatják maximum az öklüket a zárt ajtók felé... hajó meg odébbmegy, nyugodt területre és lehet megkezdeni a fedélzet megtisztítását

mivel a hajó fémépítésű, kivülről ókori módszerekkel felgyújtani ráadásul gyakorlatilag lehetetlen

mindaddig, amíg az alap előírásokat betartják (nem horgonyzunk este a part mellett nyitott ajtókkal) a hajóval sokat nem lehet kezdeni

fatuskó, fatörzsek problémásak lehetnek, de aki képes olyan minőségű és menyniségű láncot készíteni, amivel pl mg lehet fogni egy ilyen hajót, az meg is érdemli, hogy megfogja :)

@teddybear01:

azt láttam, hogy a folyami monitorokat másoltad le... a 75 ileltve 76,2 mm-es lövegek valóban létező konstrukciók, azonban gyakorlatilag teljeséggel kizártnak tartom, hogy valahol is legyenek akár a tljes mai honvédésg eszköztárában... az ágyútarackokat már nagyon rég kivonták, a PT76-ot szintén

pedig ere a célra pont jók lennének

sima cső tekintetében nem vagyok meggyőződve továbbra se arról, hogy a gyártás anynival egyszerűbb lenne, amennyivel töbet veszítünk pontosság és lőtávolság tekintetében

amit csak úgy lehetne korrigálni, hogyha elkezdenénk szárnystabilizált lőszereket is gyártani... áhhh nem

ha valaha is elkezdünk - valamikor biztos - nehézfegyverzetet gyártani, akkor huzagolt cső felé kell elmenni

egyszerűen megéri a belefektetett energiát


bz249 megint:

nem lehet a csöves tüzérséget kiváltani rakétavetővel és rakéta sorozatvetővel, sajnos nem megy.. mint ahogy manapság se megy

valóban kell a csöves tüzérség, főleg iylen jelelgű hajóra

aknavetőt, ami ugye a legkönnyebben gyártható tüzérségi eszköz esetünkben, hajóról alkalmzni elég kétesélyes... brutális szórásokat lehet vele elérni :)


fejelsztendő lövegek tekintetében a csőhossz (ebből kifolyólag a lövedék kezdősebessége valamint a a páncélátütés mértéke) jó darabig kevésbé lényeges szempont lesz... ami számítani fog, az a pontosság valamint a lőtávolság (amit ugyancsak lehet variálni a csőhosszal, tegyük hozzá)

azzal viszont nem értek egyet, hogy a hajó leginkább közvetlen irányzással fog tüzelni.. sőt, inkább közvetetel fog

egyszerűen nem igazán van oylan célpont, ami igényelné ekkora löveget közvetlen irányzással

erődök, erődített pontok esetén éppen lehet róla szó, de az megoldható egy nymavadt RPG-vel is akár, minden más célpont esetén bőségesen elég a (nehéz)géppuska

ezek a monitorok inkább mobil tüzérségi ütegként kellene hogy funkcionáljanak

páncéltörő-romboló lőszer kifejlesztését figyelembe véve az antik erődítéseket szerintem felesleges, a sima rombolólőszerek bőségesen elegendők kellenek hogy legyenek a célra

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.07.20. 16:56:38

A Duna mentén nincs és az átkerülés miatt nem is lesz olyan hatalom, ami képes hajóakasztó láncot kovácsolni és kifeszíteni. Ha pedig mindenkinek van a keze ügyében egy sörétes fegyver, az anti roham se olyan nagy gond - ésszerűtlenül nagy rákészüléssel és veszteséggel lehetne csak egy ilyen hajót elfoglalni, már ha nem teljesen lúzer a legénysége.

drazsé 2009.07.20. 17:08:22

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél:

óhatatlanul felmerül bennem a kérdés, lelassítják valamiylen lánccal a hajót, és akkor mi van? :)

annyi van, hogy a hajó tisztjei végre felébrednek és elkezdik keresni a lánc rögzítési pontjait... én nem szeretnék ott lenni, amikor megtalálják

@fabianp:

pár dolgo ezzel kapcsolatosan

a meglévő csövek élettartama meglehetősen magasnak mondható.. pláne, hogy lehet őket "végkimerülésik" (csőrobbanásig) használni

a csövek élettartamát jelenelg az korlátozza le legjobban, hogy a kopás miatt elkezd szórni a löveg, mint a veszedelem - ez most nem akkora probléma, bár probléma

ekkora visszalépést technikailag (fekete lőpor, előltöltés) teljességgel feleslegesnek tartok
szilárd lövedék és kartács tekintetében meg teljességgel feleslegessé válik maga a tüzérségi eszköz, lévén ugyanazt, vagy akár jobb hatást elhet elérni egy géppuskával

amenyniben a rendelkezésre álló lőszerkészlet elfogy és pótláást nem sikerült megoldani, akkor sem előltöltős monstrumok gyárátására kellene fordítani az erőket, hanem akkor már a viszonylag könnyen előállítható aknavetők felé kellene fordulni


és valóban, ez a hajó(osztály) gyakorlatilag egyeduralkodó lehet a dunán, de még akár tengeren is

ha meg már elő tudunk állítani előltöltős fegyvereket, akkor igazán megoldható már legalább a lőszerutánpótlás megoldása, de akár az AK gyártása is, lévén akkor már képesek vagyunk legalább puskacsövet előállítani, mi talán a legmacerásabb a gyártásai foylamatban.. ha nem muszály, nem lépjünk vissza 3 lépést

bz249 2009.07.20. 17:16:41

@drazsé: a csőkopástól annyira szerintem nem kell tartani. A lőpor alapja a nitrocellulóz viszonylag könnyen gyártható, ha van némi vegyipar. Viszont az égésjavítók, kopásgátlók, konzerválószerek és más adalékok azok szerintem egy darabig nem lesznek elérhetőek, szóval már csak a nem egyenletes minőségű lőpor miatt is nagyon retek lesz a fegyverek szórásképe. Ezen a rossz minőségű cső nem fog annyit rontani. Bár a hadseregnek doktrínát kell váltania az új körülményekhez igazodva.

A tüzérség viszont szerintem el fog tolódni az aknavetők és a rakétavetők irányába. Lévén ezek egyszerűbb eszközök. Kivétel a flotta, ahol a pontosságnak nagyobb szerepe van, az extra hely viszont luxus.

teddybear01 2009.07.20. 17:25:42

@bz249: Megnyugtatlak, a BMP lövege épp úgy nincs az átkerülteknek, mint az általam javasolt ágyútarack. Már régen szétvágták az összest. A csöves hadianyagot meg nem az Átkerült Területeken tárolták, hanem máshol. Ki kell fejleszteni.

Páncéltörő lövedék: mondjuk ez elég megtévesztő meghatározás. Ebben az űrméretben, és a mostani követelmények szerint ez az ágyúfajta nagyjából átvisz egy 60-80 mm vastag acéllemezt, vagy úgy egy 80 cm-es kő vagy betonfalat. Ami elég komoly ókori szinten.

Ez a hajó nem csak a dunai felhasználásra épülne.

Ha Fiumét elfoglalja a tervezett expedíció, akkor kelleni fog egy olyan hadihajó, amely a korabeli harci gályákat alapból leveri. Másrészt ha Fiumébe nagyobb szállítmányt akarunk eljuttatni, akkor azt a Dunán-Fekete-tengeren-Égei-tengeren át kell hajón elküldeni. Ehhez meg szükséges lesz egy-két ütős kísérőhajó is. Ebben a korban egész népcsoportok élnek kalózkodásból.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2009.07.20. 17:37:59

@drazsé: "gyakorlatilag egyeduralkodó lehet a Dunán"

Hát pont ezért kell majd mindenkinek, jöttment bandavezértől a római császárig (vagy mi is volt akkor)...

És mit lehet az álló hajóval kezdeni? Rá lehet hordani egy csomó rózsét és izzásig hevíteni, a legénységet kiéheztetni, füstöt (és vele mindenféle vicces dolgot) beengedni, csákánnyal lyukat ütni rá és randa kilgyókat, meg bogarakat beereszteni (druida powa rulez)...

Sok idejük nem lenne, mert az elfogott hajó gond nélkül radión kér mentést, de ezt nem biztos, hogy az antik tudják. És egy győzhetetlen fegyver minden pénzt és egyéb erőforrást megér.

Persze hosszú távon nem tudják üzemeltetni, de mondjuk néhány dezertált katona, köztörvényes körözött bűnöző, kiugró rabszolgahajcsár egy fél királyságért cserébe sokmindenre megtaníthatja az antikat...Maga a fegyverrendszer erős, legsérülékenyebb benne az ember...

fabianp 2009.07.20. 17:45:29

Puskaport mindenki tud gyártani aki már látott kémiakönyvet. Egy AK előállítása szintén megoldható szinte házilagos eszközökkel, max, hamarabb tönkremegy és nem olyan pontos ( lásd Afganistáni gyártás) viszont a cső az más kérdés.
Már a pontos 7,62- furat sem egyszerű a gépigény miatt, de a huzagolás ilyen kis átmérőnél nem csak gép, hanem szerszámkérdés is.
Nem tudom került-e át ehhez való gyártókapacitás.

A másik meg a lőszer.
A mag legyártása még elmegy. A hüvely már macerásabb. Ugyebár két részből áll a gyutacs miatt ami szintén külön szerszámok gyártósor kell.
Ezen ezerrel kell dolgozni, mert ha nem sikerül ezt megoldani bizony muszály lesz egy fegyvertecnikai szintet visszalépni, és a modern technikát csak veszély esetén alkalmazni.

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.07.20. 18:07:30

A Duna torkolatig való hajózhatóvá tétele egy külön meccs lesz, Fiume még jó darabig csak a szárazföldön kaphat utánpótlást.

bz249 2009.07.20. 18:14:12

@fabianp: mivel ez 1860-ban már rutinszerűen tudtak fémhüvelyes egységes lőszert (asszem ez a töltény neve) gyártani, ez azért nem lehet egy akkora vasziszdasz (hogy görögül fejezzem ki magam). Nyilván kell hozzá gyakorlat (mert elég kevés hozzáértő ember van), de komoly ipari hátteret nem igazán igényelhet.

teddybear01 2009.07.20. 18:41:35

@fabianp: Meglepő módon a nagyobb kaliberekhez könnyebb lőszerhüvelyt készíteni. Csak egy sajtológép kell hozzá. A repeszromboló gránátot is mély-húzással készítik mostanában. A felhasznált lőszerhüvelyt meg újratöltik a kezdetek óta.

@szs.: Pedig szükség lesz rá, mert a nagyobb gépeket, és a nagyobb tömegű utánpótlást még ezzel a kerülővel is könnyebb eljuttatni oda, amíg vasútvonalat nem építenek ki odáig. Lovaskocsival sokkal nehezebb, és annak is kell út. Azt meg a rómaiak építettek volna erre először, az átkerülés után vagy kétszáz évvel.
Kell egy expedíció, amely utat robbant későbbi felhasználásra a Vaskapu szoroson át.

teddybear01 2009.07.20. 18:43:21

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: Ezért van a legénység kézi-fegyverzete a főfolyosón elhelyezve. Ha közelharcra kerül sor, akkor kéznél van az ÁK.

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.07.20. 18:50:59

@bz249: "vasziszdeszosz", hogy teljesen görögül legyen. :)
@teddybear01: a Vaskapu szabályozása is fontos projekt lesz, de Fiume első éveiben nem realizálódik. Addig marad a vizi út Sisakig, majd onnan egy bő 120 km szárazföldön Fiume, egy kiépített és biztosított korridoron. De a legjobb majd az Egom-Fiume vasút lesz egykor. :)

teddybear01 2009.07.20. 19:02:21

@szs.: Ha nagyobb tömegű, mondjuk pár tucat tonna feletti, vagy nagyobb méretű (mondjuk egy komplett kotrógép a kikötő kiépítéséhez) műszaki cuccról van szó, akkor a vasút nem az igazi megoldás. Azt még most is inkább vízen visszük le, pedig most már autópálya is van végig.

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.07.20. 19:33:33

Ilyen cuccokat még nagyon sokáig nem fognak mozgatni ilyen messzire. Meg ahhoz nagy hajó is kellene, hogy külön kotrásra legyen szükség.

teddybear01 2009.07.20. 19:44:18

@szs.: Gőzgépes áramfejlesztő, hajóépítéshez felszerelés, kikötői daru, hadihajó a kikötő védelmére, és ez csak az ami fél percen belül jutott az eszembe.
Ne feledd, az a 120 kilométer a legrosszabb terepek közé tartozik, amit ismerek. És nincsenek kiépített utak.

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.07.20. 19:49:18

A telep technikai szintje messze az ómagyar szint alatt lesz egy darabig - nem is az a cél, hogy azt elérje, hanem az, hogy az antikét magabiztosan meghaladja. Egy Vaskapu felé irányuló terjeszkedés, szabályozás, tengerhajózás körbe - ez akkora befektetés lenne, és annyira időigényes, amit jelen helyzetben még nem tudnak bevállalni, már a Fiume is feszegeti a határokat. A minimálisan szükséges gépeket szétbontva szállítják majd át, amit csak lehet, azt helyben kokányolnak össze, meg persze kereskednek, szereznek - pl. az ÓM tengeri flotta első hajói szinte biztos, hogy nem ómagyar kezek munkái lesznek.

teddybear01 2009.07.21. 09:26:16

@szs.: Pedig muszáj lesz a lehetőségek határáig felfejleszteni. Egyszerűen nagyon sok dolgot csak a távolsági kereskedelemmel lehet beszerezni. Ehhez jó hajó kell, és nem a környező népek tákolmányai. Ezeket a hajókat meg kell építeni, a legénységet ki kell képezni.
Gumi Amazóniából vagy Indiából, kávé Arábiából, ón és szén Brytuniából, aszfalt Trinidadból, fűszerek az Indonéz szigetekről, tea és selyem Kínából, hogy csak a leginkább fontosakat említsem.
Persze azonnal célpont is lesz, így a védelmét is meg kell oldani.

bz249 2009.07.21. 09:36:37

@teddybear01: a selyemhernyó Magyarországon megél, úgyhogy ahhoz egyszer elmenni.

hu.wikipedia.org/wiki/Selyem

teddybear01 2009.07.21. 10:18:02

@bz249: Már ha eperfát is hozunk, hogy legyen mit zabálnia.

De akkor is el kell menni érte, ahhoz meg akkora hajó kell, aminek a készletei kitartanak az úton. Az ilyen hajót meg nem lehet csak úgy összeütni az első tengerparton. Akár vitorlás, akár gőzös, akár motoros az építéséhez komoly hajógyárra lesz szükség.
És ott van a legénység kiképzése is. Nagyon sok mindent kell tudniuk, mert magukra lesznek utalva, az úton nem igen lesz segítségük.

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.07.21. 10:35:28

@teddybear01: Ismétlem, a kezdeti szakaszról beszélünk. Mármint én. ;)

drazsé 2009.07.21. 11:14:38

nézegetem a térképeket, meg próbálok több infót szerezni, gombolkozom

ugye miután a kelták behódoltak, nem képtelen elgondolás, hogy a balaton végénél nagyobb készletlerakat-támaszpont létesüljön

legyen ez keszthely

a keszthely-fiume távolság az kb 350 km, legyen 400, és számoljunk óvatosan, úgyhogy legyen 15 napi út könnyű felszereléssel

tehát az első expedíció, amelyik eljuthat oda, viszonylag hamar odaérhet, minimális felszereléssel (lőszer, robbanóanyag, élelmiszer, könynű szerzsámok, motorosfűrész, zseblángszóró, iylesmi), majd azzala felszereléssel képes kiépíteni egy alap bázist

felfogható ez elsődlegesen útvonalfelderítésnek

mire odaérkeztek, és lekezdik építeni a települést, már indulhat is ellátószállítmány no.1, ami vihet magával további készleteket, menet közben felmerült problémákra megoldást (hídépítő felszerelés és munkaerő, pl) pár tucat békésebb keltát, miegymást

hmhmhm

gyakorlatilag 3 egység kellene:

- maga az expedíció, ami építené a telepet-várost-kikötőt
- egy ingajáratban közlekedő ellátókonvoj
- és egy útépítő egység, amelyik szépen haladna előrefelé, hidakat építene, meglévő utat szélesíten-hozna rendbe, stbstbstb

értelemszerűen a konvoj apránként odaszállíthatna akár komolyabb berendezéseket is.. kezdetnek egy fűrészmalom, gőzgépek, miegymás

mire az út készen lesz, mehetnek is vissza vasútat építeni :)

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2009.07.21. 11:48:59

@drazsé: ...aztán a vasúttal elkezdhetik hozni a hangár főelemeit a reptérhez, aztán mire beáll a légiforgalom, addigra műholdakat is összedobják majd.... :)

drazsé 2009.07.21. 11:56:10

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél:
gúmyolódj csak, gúnyolódj :P


száz vasutat! ezret!

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.07.21. 12:08:27

Az út nagy részét vízen teszik meg - Duna, majd Száva Sisak városáig, ami az ókorban is flottabázis volt a rómaiak idejében, a folyó addig hajózható. Onnan kell csak gyalog menni, Sisak (Sig-seg) kelta település meg hídfőállás - depó szerepet tölt be.

drazsé 2009.07.21. 12:24:55

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél:

BTW:

nem tudom, milyen gépek maradtak az esztergomi repülőtéren, de ettől függetlenül egy repülőteret-kifutót össze kell majd dobni fiuméban is :P

teddybear01 2009.07.21. 13:11:30

@szs.: Na igen, előbb el kell foglalni, és meg is kell tartani.

De azért nem árt, ha a lőszert, fegyvert nem háton kell odacipelni.

teddybear01 2009.07.21. 13:14:55

@drazsé: Egyszer már írtam, de itt a lista:

Egy-másfél tucat vitorlázógép, a fele szóló, a többi kétszemélyes.
Egy repülőképes, két kibelezett AN-2 Ancsa.
Egy PZL-107 Wilga, és egy Morava.

Ezen kívül rendszerese akad ott egy-két magángép is.

drazsé 2009.07.21. 15:00:05

@szs.:

ebben az esetben ez már csak valami 200 km, minimális híd- és hát elég macerás hegyvidéki útépítéssel

viszont ez eléggé leegyszerűsíti az ellátást illetve lerövidíti a nagyobb méretű eszközök vonszolását elég jelentősen

@teddybear01:
igen, igen, valóban írtad már, eszembe jutott már.. hát, ha egy menetből nem is tud egyik se elmenni fiuméig, de kettőből biztosan...

teddybear01 2009.07.22. 08:07:11

@drazsé: Az Ancsa elméletileg az egyik irányban képes leszállás nélkül végig menni az Esztergom-Fiume útvonalon, de oda-vissza már nem. Ha mondjuk Sisaknál újra tankolják, akkor már igen. De komoly probléma a tájékozódás, és az időjárás. A Dinári-hegység komoly terep, és nincs GPS.

teddybear01 2009.07.24. 15:22:52

@szs.: Az útvonallal nagyjából egyet értek, de Sziszaknál (horvátul Sisak) ömlik a Szávába a Kalpa. Ez napjainkban még úgy 120 kilométeres további hajóutat jelent. Evezős csónakokkal talán még tovább is. Jócskán megkönnyítené az utat, talán egészen Károlyvárosig is.

teddybear01 2009.07.24. 15:24:26

Bocs, a folyó neve Kulpa, nem Kalpa.

bz249 2009.07.24. 18:49:49

@teddybear01: vannak horvátok a környéken? Nincsenek, max ősalbánok, akkor minek erőlködni a horvát névvel, ami amúgyis kimondhatatlan az esetek 99%-ban. :D

teddybear01 2009.07.24. 22:06:16

@bz249: Azért, mert a mostani térképeken csak így találod meg. Sisak magyarul Sziszek, a kelták Segestica néven alapították, a rómaiak Siscia néven emlegették.
Károlyváros meg Karlovac néven keresendő, erre megy a Fiume-Zágráb vasút is, meg az autópálya is, szóvak kell ez a hely később is.

Rettenet Tábornok11 2009.08.08. 17:38:49

Szokásom szerint Antipárti vagyok, de ez a ladik sajna tényleg elég ütős darab. Az Anti admirálisok azért megpróbálhatják tőrbe csalni, egy két felgyújtott hajóval ütköztetni hátha lesz tőle baja de őszintén szólva kétlem hogy az ókorban bármiféle brutális erőkoncentrációval érdemi kárt lehet benne tenni. Talán Bizánc.. legkorábban.
Csakhogy van egy gyenge pontja, mint azt már többen elmlegették: az ember, 20 fő van rajta? 100 kg arany /fő + menedék biztosítása áron megvehetők vajon?

Üdv,

Tilleo

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.08.08. 17:51:50

Tilleo, újra itt? :)

A gond a +menedék-el van, szerintem, az ómagyar állam nyilván nem komálná az ilyesmit és pusztán elvi okokból is igen komoly erőket állítana rá az árulók felkutatására és megbüntetésére.

teddybear01 2009.08.09. 08:36:57

@Tilleo11: Ez a hajó azért készülne, hogy egyfajta végső érvként szolgáljon.

Túlerővel persze elnyomható, de azért komoly ellenfél.

A személyzet persze megvesztegethető elvileg, de a hajóhad vezérhajójára nem kötéllel fogott személyzet kerül.
süti beállítások módosítása