Ikatószám: 2009/270
Minősítés: Szigorúan Titkos!
Kapja: A Védelmi Bizottság Katonai Törzse
Témafelelős: Sárisáp Lajos ny. folyamőr alezredes;
Szervezeti Egység: Tatabányai Stratégiai Haditechnikai Kutatóintézet, Hadihajózási Osztály.
Tárgy: A folyami Flottilla harci eszközeinek fejlesztése.
Kelt: Tatabánya. 2009-06-10.
Mellékletek száma: -
ÓmHH Esztergom (PÁN-1) ágyús naszád
Ez a hajóterv egy jövőbeli koncepcióterv lenne akkorra, amikorra már legalább hengerelt acélt tudna termelni az ómagyarság, illetve nekilátnának a kőolajtermelésnek.
Természetesen a tervre alapozva fatestű és gőzgépmeghajtású ágyús-naszádot is lehet építeni, amolyan átmeneti megoldásként. Vagy akár a géppuskás naszád átépítésével is megteremthető egy hasonló hadihajó.
Már az ÓmHH Cadifor (NG-1) géppuskás naszád tervezésekor felmerült az igény egy komolyabb ütőerejű ágyús úszóegységre. Mivel a géppuskás naszád tűzereje a hadi követelményeket csak közepes szinten teljesíti, támogató jelleggel szükségesnek ítéltük egy jóval nagyobb tűzerejű, akár a tengeren is használható ágyús hajóosztály létrehozását.
A fellehető gépészeti és tüzérségi anyagokra (nagyobb teljesítményű kamionmotorok, illetve a honvédségi löveganyagok) alapozva, és felhasználva az NG-1 géppuskás naszád tervezési tapasztalatait, a tatabányai Haditechnikai Kutatóintézet megtervezte a PÁN-1 Esztergom páncélozott ágyús naszádot.
Műszaki adatok:
Legnagyobb hossz: | 33,25 m |
Hossz a függélyek között: | 32,80 m |
Szélesség a főbordán: | 3,90 m |
Fixpont magasság: | 3,40 m |
Oldalmagasság: | 0,70 m |
Legnagyobb merülés: | 1,10 m |
Vízkiszorítás: | 87,0 t szerkezettömeg, 124 t max. |
Főgép típus: | 2 db MAN D0826 LF dízelüzemű, vízhűtéses, turbófeltöltős, soros 6 hengeres belsőégésű motor hajóüzemre módosítva |
Főgép teljesítmény: | 2 X 198kW, (2X 250LE) |
Segédüzemi gép: | Suzuki 1.3L DDiS, 36 kVA, (400V/240V, 3x50A) elektromos telj. |
Holtvizi sebesség: | Max. 29,5 km/ó, 18 km/ó utazó |
Max. hatótáv: | 600 km (18 km/ó utazó sebességgel) 1 |
Üzemanyagtank: | Főgépek: 2X 850 liter, segédüzem: 350 liter dízelolaj |
Fő fegyverzet: | 2 db 75 mm-es simacsövű ágyútarack, többféle gránáttal |
Másodlagos fegyverzet: | 2 db 12,7 mm NSZVT géppuska; a fő lövegekkel párhuzamosítva |
Személyzet: | 4 tiszt, 4 matróz, 2 gépész, 6 tüzér, 1 szakács, összesen 17 fő2 |
Szállítható teher: | 20 t rakomány, vagy 40 felfegyverzett katona; |
Vontatható teher: | 1 db uszály vagy hajó max. 600 t. (max. vont. seb. 9,5 km/ó) 3 |
1 A naszád hátsó rakterének üzemanyagtartállyá történő átépítésével a maximális hatótáv a többszörösévé nő, de ekkor a hasznos teher az eredetinek a kétharmadára (13t, vagy 26 katona) csökken.
2 A harci létszám ennél 4 matrózzal és 6 tüzérrel több, összesen 29 fő. Ekkor a legénység tagjai felváltva használják a fekhelyeket.
3 Ebben az esetben a hatótáv drasztikusan le fog csökkenni, a számított érték kb. 320 km.
Nézeti rajz
A hajó felépítése:
A hajó klasszikus elrendezésű, kétfedélzetes felépítésű. Egy nyitott, és egy zárt fedélzettel rendelkezik. A zárt fedélzeten található sorrendben a horgonykamra, az elülső raktér, a legénységi szállás, az elülső lövegállás alatt található a lőszerraktár, amit közrefog a két élelmiszerraktár. A kormányosfülke elé-alá lett beépítve a jobboldalra rádiósszoba, baloldalra a hajókonyha. A kormányosfülke mögött található a kormányosfülke és a zárt alsó előfedélzet, valamint a gépház közös lépcsője, amelytől előre egy rövid folyosó vezet a legénységi szálláshoz, illetve a raktárakhoz. A gépházban nyert elhelyezésre a két főgép, illetve a segédüzemi gép a generátorral, illetve az akkumulátorfülkével. A gépház mögött található baloldalt a mosdó, jobboldalt a gépészeti raktár. Ezek mögött helyezkedik el a hátsó raktér, és a hajófarban a kormánymű rekesze. Az üzemanyagtartályok, és az ipari és ivóvíztartályok a hajófenék bordázatának rekeszeibe vannak beépítve, és tartalmuk szivattyúkkal jut el a rendeltetési helyükre. Amennyiben valamelyik tartály kiürül, szükség esetén ballasztvízzel feltölthetők.
Az elülső legénységi szállásból menekülési útként egy létrán és egy búvó-nyíláson át lehet feljutni a fedélzetre. A legénységi szállás és az elülső raktár közötti rekeszfalon egy vízmentesen záró ajtó is található. Ugyanilyen ajtó található a második rekeszfalon, ami egyúttal a legénységi szállás főbejárata. A harmadik rekeszfal, ami a gépházat választja le a fő lépcsőházról, ugyanilyen ajtóval rendelkezik. A negyedik rekeszfal a gépház és a mosdó és a gépészeti raktár között található, csak egy vészhelyzeti búvó-nyílással rendelkezik.
A főfedélzeten a hajóorrban tárolják menetben a hajó két horgonyát, illetve itt van elhelyezve az elülső két csörlő és az elülső két kikötőbak. Majd az elülső raktárfedél következik, utána a legénységi szállás búvó-nyílása található, utána az első forgatható lövegtorony következik. Mögötte a kormányosfülke, tetején a jelzőárboccal, majd a gépház két szellőzőkürtője és a rádió adóvevő antennája, a kémény, kétoldalt a gépház szerelő nyílásainak fedeleivel, majd a hátsó lövegtorony található. A tatfedélzeten a hátsó raktárfedél jön, majd a vontatóbak és a két hátsó csörlő, a két hátsó kikötőbakkal és a tartalék horgonnyal.
A hajó szerkezeti kialakítása:
A hajó egy fő és két segédgerince, valamint a függőleges és vízszintes bordái formára hajlított, Ι keresztmetszetű acélgerendából készülnek. A függőleges bordák felső végeit ugyanilyen anyagból készült fedélzeti keresztgerendák kötik össze. A felépítmény alatt, és az ágyútalpaknál hosszgerendás merevítést építenek be, hogy a hajó torzulás nélkül elviselje az ágyúk visszarúgásának plusz terhelését. Az alsó vízszintes borda a vízvonalon húzódik, extra védelmet nyújtva az anti evezőshajók döfőkosa ellen.
A külső borítás a fenéken, és a hátsó fedélzeten 6 mm-es nagyszilárdságú acéllemezből készül, az előfedélzeten, az ágyúk pajzsán és az oldalfalakon pedig 12 mm-es acéllemezt használnánk. A hajótestet négy rekeszfallal öt egymástól elkülönített részre tagolnánk, a biztonság kedvéért.
Hajógépek:
Főüzemi gépek:
MAN D0826 LF dízelüzemű, vízhűtéses, turbófeltöltős, soros 6 hengeres belsőégésű motor hajóüzemre módosítva. Ez annyit jelent, hogy az eredeti léghűtő radiátort, és a hozzátartozó ventillátort lebontva, a motor hűtését egy hőcserélőn keresztül a külső vízzel oldjuk meg.
A tengeri üzemeltetésnél a fokozott korrózióveszély miatt csak megfelelően ellenálló ötvözetből készülhet a hőcserélő és a hozzátartozó szerelvények.
Az esetleges ellenfelek minél későbbi riasztása céljából a kipufogógázt ideiglenesen a víz alá vezetve, csökkentett motorfordulatszámmal ”csendes” üzemmódban is haladhat a hajó.
A két főgép egy-egy hidraulikus nyomatékkuplungon, fix fordulatszám-csökkentőn, és egy-egy szinkronizált irányváltón keresztül hajtja meg a két főcsavart.
Segédüzemi gép:
Suzuki 1.3L DDiS típusú dízelmotorral felépített 3 fázisú váltóáramú generátoros egység. Csúcsüzemben 36 kilo-voltampert szolgáltat, ami a hajó belső energia-elosztó hálózatába táplálódik. A motort eredetileg Suzuki Swift típusú személyautóba építették, így a megfelelő hajóüzemi módosítások után biztonsággal felhasználható.
Géptermi személyzet:
1 gépésztiszt, 2 (4) beosztott gépész.
Fegyverzet:
Főfegyverzet:
2 darab, 75 mm-es kaliberű, forgatható ágyútoronyba beépített ágyútarack. Az ágyú célzott lőtávolsága max. 2200 méter, elméleti lőtávolsága 4500 méter. Elméleti tűzgyorsasága 22 lövés/perc, gyakorlati tűzgyorsasága 6 lövés/perc.
Leírása:
Osztatlan lőszerrel tüzelő, sima, huzagolatlan csövű ágyútarack. Többféle gránáttal használható, azaz van páncéltörő, repesz-romboló, világító és gyújtógránát. A hajó ehhez a fegyverhez normál esetben csövenként 30 gránátot szállít, a következő felosztásban: 20 repesz-robbanó, 5 páncéltörő, 3 gyújtó és két világítógránát. Maximális feltöltésben, a hajó lőszerkamrájában ágyúcsövenként 60 gránát fér el.
Az ágyútornyokban a szokásos készültségi készlet 5 lőszer, amely nappal áll egy gyújtógránátból, egy páncéltörőből, és három repesz-rombológránátból. Éjjel egy világító, egy gyújtó, egy páncéltörő és két repesz-romboló gránát az előírásos készlet.
Segédfegyverzet:
Mindkét ágyúval párhuzamosítva van egy 12,7 mm-es kaliberű, NSZVT típusú nehézgéppuska. A géppuska hevederes rekesszel van szerelve, ami a lőszertartója.
Egy rekeszben 60 lőszer van, amelyek tetszőlegesen lehetnek tömör, robbanó, és nyomjelző-gyújtó lövedékűek. A szokásos készültségi lőszerkészlet tornyonként 3 rekesz. A hajó ebből a lőszerből csövenként normál esetben 600 lőszert (10 rekeszt), maximálisan feltöltött lőszerkamrával csövenként 1200 lőszert (20 rekesz) tud szállítani.
Az ágyútornyok a tervek szerint csak mellső pajzslemezzel vannak szerelve, a kisebb súly, és a könnyebb mozgatás miatt. Ha szükséges, az ágyútornyok körben részlegesen, vagy teljesen burkolhatók. Ekkor a mellső páncél marad az eredeti 12 mm vastag acél, az oldal, és ha kell, a hátsó páncél 6 mm –es vastagságú.
Normál körülmények között a két ágyútornyot egy-egy 1,1 kW-os elektromotor forgatja a kívánt oldalirányba, de szükség esetén a tornyot mechanikus áttétel segítségével, kézzel is mozgathatják. A lövegek magassági irányzása mechanikusan történik.
A lőszert az első ágyútoronyba az alatta elhelyezkedő lőszerkamrából mechanikus lőszerlifttel lehet feljuttatni, a hátsó ágyútoronyba kézzel szállítják.
Tüzérállomány:
1 fegyverzeti tiszt.
Ágyútornyonként:
1 irányzó-lövegparancsnok,
1 töltő-kezelő,
1 lőszerhordó
Harci helyzetben mindkét ágyútoronyhoz két váltás személyzetet rendelnek a hajóra.
Egyéb fegyverzet:
A személyzet minden tagja egyéni lőfegyverrel van felszerelve, a hajótisztek 9mm-es 96M P9RC pisztollyal, a legénység AMD-65-ös rohamkarabéllyal. Normál körülmények között csak a tisztek tarják maguknál a lőfegyverüket, a személyzet többi tagjának fegyverét az alsó fedélzet főfolyosójának falán elhelyezett, zárt fegyverszekrényekben tárolják, géppisztolyonként két-két tárral. A kézifegyverekhez további tárakat, és tartalék lőszert, valamint két rekesz kézigránátot a lőszerkamrában tárolnak kellőszámú tartalékfegyverrel együtt.
Ezen felül készletezve van 2 db. 7.62 mm-es géppuska, illetve 2 db. 82 mm-es aknavető, amelyeket szárazföldi hadműveletekre is igénybe vehetnek.
Rádiók:
A hajó összesen 4 rádió-adóvevővel, külső és belső kihangosítással, külső megafonnal, szirénával, ködkürttel és belső telefonhálózattal rendelkezik.
A rádiók (2 az URH, 2 az RH sávban üzemel) a rádiósfülkébe vannak beépítve. Hatótávolságuk: Az URH adóvevő (R111 típus) nyílt terepen legalább 60 km-es távolságig, az RH adóvevő (R130 típus) legalább 1350 km távolságig képes összeköttetésre.
Ezeken felül a hajó fel van szerelve egy nagyteljesítményű keresőfényszóróval, illetve a szükséges navigációs műszerekkel.
Kisegítő és mentő eszközök:
A hajó felszerelésébe beletartozik két dízelmotorral meghajtott, hordozható szivattyú, amelyeket az esetleges hajótűznél, vízbetörésnél vennének használatba, vagy ha másik hajót, vagy szárazföldi igényt kell kisegíteni. Szabvány tűzoltótömlővel működnek.
Szintén beletartozik a felszerelésbe két evezős mentőcsónak, amelyeket a hátsó fedélzeten tárolnak menet közben, vagy kötéllel vontatnak a vízen. A csónakokban az előírt mentőfelszerelés zárt rekeszekben, leplombálva került elhelyezésre. Van még a fedélzeten két felfújható gumicsónak, tartaléknak. Ezenkívül a személyzet el van látva mentőmellénnyel is.
Alternatív megoldások
Alternatív ágyútornyok
Jól használható alternatív megoldás az ágyútornyok megépítésére, hogy a megfelelően átalakított alapzatokra egy-egy T-72-es harckocsi-tornyot építünk fel, így egy nagy tűzerejű monitort kapunk.
A hátsó raktér átépítése üzemanyagtartállyá
Számítgatásaim szerint így még kb. 12 köbméter üzemanyag-tartalékkal lehet számolni, ami hozzávetőleg nyolcszor nagyobb hatótávot jelent, azaz úgy 3200 kilométer körülit. Ez a hatótáv már a tengeren is megfelelő. Ennek az átépítésnek a legnagyobb hátránya az, hogy a hasznos teher az eredetinek a kétharmadára (13t, vagy 26 katona) csökken.
Alternatív meghajtás:
A PÁN-1 Esztergom páncélozott ágyús naszád átalakítható gőzmeghajtásúvá is. Az
ÓmHH Cadifor (NG-1) géppuskás naszádnál alkalmazott Doroggőz H-2 nagynyomású gőzgép ebben a hajóban is alkalmazható, de a hajótest belső elrendezését alaposan meg kell változtatni. A kormánymű rekesze érintetlenül marad, de a hátsó rakteret fűtőanyagraktárnak kell átépíteni. A gépház helyén épül fel a kazánház, ahová elhelyezik a két főkazánt. A kazánház elé kell beépíteni a kapitány, a rádiós, és a tiszti kabin valamint a hajókonyha helyére a gépházat. Ekkor ezeket a kabinokat a legénységi szállás helyére kell beépíteni, ami az első raktér helyére kerülne.
A számítások szerint az alternatív meghajtással a maximális sebesség 17.5 km/ó–ra csökken, az utazósebesség, 12 km/ó –ra mérséklődik. A maximális hatótáv mindössze 230-250 km-re csökkenne. A hajó ezenkívül nem lenne képes terhet, illetve csapatokat szállítani, maximum a felső fedélzeten korlátozott mennyiségben, valamint a főgépek kisebb teljesítménye miatt képtelen lenne hajót vontatni.
(c) Teddybear
Kommentek