Ha tetszett...





Facebook

Innen indult

2008. október 25-én Komárom-Esztergom megye egy része arra ébred, hogy az ókori Kárpát-medence veszi körül őket. A blog szerzői a múltba sodródva próbálnak élni és túlélni. Levél nekik: atkerulesKUKACgmail.com

Olvasnivaló

Kommentek

Web II



free counters


Címkék

2évad (64) 6evesOM (3) airport280bc (3) albertizmus (5) alexandria (5) állat (11) angyali (3) átkerülésnap (1) az átkerülés lovasai (38) balaton (1) beteg (11) brennus (4) bz (1) bz249 (34) cian (8) corpus (19) család (17) csentőfa (26) csentőfaitúszharc (4) csk260 (1) drazsé (2) druida (2) eomagyarorszag (5) esztergom (27) evadvaro (3) farkasrolandsaga (2) fegyver (39) fiume (9) fiumeévad (24) fórumposzt (4) franciák (1) gador (25) gellérthegy (10) ghery (31) gheryévad (9) háború (15) hajó (2) hamilkar barkasz (1) harkaly (7) hellókarácsony (1) hirdetés (2) hírek (24) hirsarok (86) hirsarok au2 (7) horánszky (9) ibéria (2) iskola (8) jatek (5) katonadolog (6) kelták (56) kindle (2) kitekintő (36) kölyöktomi (4) könyv (15) kovácsgusztáv (6) kritikarólunk (2) laza (2) lázadás (16) love (6) maggoth (1) megtörők (1) mezőgazdaság (3) minisorozat (10) morgolódó (3) munka (6) nemfikció (36) novella (9) őkisátkerültek (3) ómagyarország lángokban (78) ÓML2 (12) ómr1 (4) operation iulia (4) palyazat (4) passer (1) polgárőr (10) politika (6) promó (1) r!t (1) rajz (1) rendőr (9) repülő (3) róma (16) rómaikövetség (18) sacco (4) sport (1) sütőbalázs (4) szavazás (4) szentendre (5) szerepjáték (6) szereplők (1) szerzők (11) szinfalmögé (1) szkíták (2) szs (34) t1gris (25) találkozó (4) tát (2) távközlés (3) technológia (6) teddybear (11) tekercsraktár (17) térkép (1) triumpathor (44) tudomány (1) uránsaga (8) vallás (12) védelemigazgatás (32) vegleg atkerulve (10) vers (1) videó (2) vigyazó szemetek (4) vinitor (25) vitezkapitany (21) wiki (9) zsidók (3) zsozsóbácsi (1) Címkefelhő

A Legátkerültebb Város

2009.09.15. 08:30 | bz249 | 23 komment

Címkék: zsidók fiume bz249 vitezkapitany

Civitas Transitissima, a Legátkerültebb Város. Sok település pályázhatott volna a Kárpát-medencéből teljes joggal erre a címre. A főváros Esztergom, az egyre izmosodó birodalmi tudatával, Gellérthegy, az első anti település, amelyik behódolt az ómagyaroknak, vagy éppen Sziszek az első ómagyar telep. Ha viszont azt a helyet keressük, ahol a „medence közepébe dobott kő” hullámai összetalálkoztak a klasszikus Antikvitással, a helyet, ahol a Krisztus utáni XXI. és a Krisztus előtti III. század bonyolult interferenciamintázata megmutatja az Átkerülés igazi mélységét és természetét, akkor ott kell hagynunk a medencét és a félig vagy teljesen nomád népekkel viaskodó ómagyarokat. A Civitas Transtissima ebből a nézőpontból csakis kizárólag Fiume lehet.
Itt nem félmeztelen vagy szőrmébe burkolózott barbárok álltak a túloldalon. Óh persze, ilyenek is voltak, hol nem akadt belőlük? Az őslakos népesség nagy részét, ezen a helyen konkrétan, illír halászok tették ki. Illetve az ómagyar flotta erősödésével párhuzamosan lettek halászokká, mivel a számukra jóval kedvesebb eredeti mesterségük jövedelmezősége csökkent, a munkaköri kockázatok viszont növekedtek.
Az érdekes játékosok viszont mások voltak: frusztrált görögök, akiknek a szívéve tövig szaladt a tőr a gondolatra, hogy egy északi barbár nép civilizáltabb náluk, büszkeségükben mélyen sértett rómaiak, a kemény konok fejükkel, ami nem tűrte, hogy egy másik Köztársaság mögött csak másodikak legyenek a sorban. És persze ómagyarok, a legrosszabb fajtából. „Fiume Ómagyarország csatornalefolyója, rajta keresztül eresztjük ki a szennyünket, minden tisztítás nélkül, az ókori világba”, ahogyan azt Kissikátori Balázs, egykori liberális képviselő, a későbbi Egalista Párt egyik megalapítója, oly frappánsan összefoglalta parlamenti szűzbeszédében jó tíz éve.
Nos az ómagyar lakosság zömét tényleg nem akadémikusok és irgalmas rendi nővérek tették ki. Megtörők, tengerészek, kereskedők és a legkülönbözőbb szerencsevadászok, akiknek a medence már nem volt elég izgalmas. A régi boldog napoknak azonban végleg leáldozott, a mesés gazdagság és az üstökösként felívelő karrierek Fiumeja a múlt ködébe veszett. A mostani kalandorok éppen olyan szegényen, ha nem még szegényebben vettek búcsút Kapitány ezredes márványszobrától, ahogyan köszöntötték őt. Már akinek maradt pénze a hazaútra. A maradékra a Megtörők laktanyája vagy egy rosszul fizető hajógyári munkahely várt.
A polgárosodó Fiume egészen másfajta gazdagsággal kecsegtetett. Népek, kultúrák és a velük érkező valós vagy hamis hírek keveredtek a kikötőben. Erre a kincsre újfajta szerencsevadászok csaptak le. A Felderítő Parancsnokság, a Dezinformációs Alosztály, a Belbiztonsági Szolgálat, az Időszennyezés Elleni Alosztály, a Külső Hírszerzés… ómagyar titkos és még annál is titkosabb szolgálatok árasztották el a várost, és nyújtogatták egyre messzebbre csápjaikat, végig az egész Földközi-tenger mentén. Ahogy a fiumei mondás tartja: aki nem besúgója minimum két szervezetnek azzal ne beszélj őszintén, mert roppant gyanús.

A Kikötő söröző egyike volt a város közepes színvonalú kocsmáinak. Ezt a kapura kiakasztott tábla tökéletesen jelezte: Belépés csak hármas emancipációs szint feletti ómagyar állampolgárnak! Ha nem tudsz magyarul olvasni, orrba leszel baszva ’köcsög anti’! Szóval a Kikötő nem egy kifinomult hely, de azért bőven nem anti vedelde volt. A legfőbb szolgáltatását a rádió képezte, ami miatt a tulajdonos húsz fillérrel többet kért a fröccsért, a vizes sörért és a gyenge pálinkáért, mint a hasonló műintézményekben szokták. Ennek ellenére mégis mindig tele volt, a média minden korban függőséghez vezet. A legénység szerette a helyet, de Vitéz kapitány mégsem emiatt választotta a Kikötőt, hanem mert a tulajdonos volt a Dezinformációs Alosztály egyik helyi főnöke.
- …sporthírek, az Ómagyar Labdarúgó Bajnokság huszonhetedik fordulójából: Gőzerő Dorog SE-Esztergom 1:1 Kiss illetve Harangozó góljaival, Bicske FC-Szentendre 0:0, Pilisvörösvár-Tatabányai Bányász 1:0 Beregszászi góljával, Tatai Honvéd-Nagymarosi Matrózok 1:2 Kovács illetve Rezes és Kasztrióta góljával. Ezzel az eredménnyel a Nagymarosi Matrózok behozhatatlan előnyre tettek szert, és a klub története során harmadszor nyerte el az ÓLB bajnoki címét. És most zene, az Emancipátorok: MI Gazsi és Anti Andi legújabb albuma nyilván újabb népeket nyer meg az emancipációs folyamatnak. Szóljon erről a kazettáról a „Piros bicikli”!
A kocsma fergeteges üvöltésben tört ki, Fiume legnagyobb része a Matrózok szurkolója volt, pláne mióta, Kasztrióta Sándort, az egyik emancipálódott illír fiát három éve leigazolta a klub.
- A következő kör az enyém, ezt meg kell ünnepelni – Kassai elsőtiszt nagy focidrukker volt, sőt focista is, állítólag az ÓLB II-be is hívták próbajátékra, de ott már nem felelt meg. – Álléállé csak a Matrózokért csak Matrózokért! Bajnokcsapat! - Énektudása ellenben nem sok volt, hangereje viszont annál jobban
- A legnagyobb bajnokok! Hajrá Nagymaros! – Ez már Periklész volt, az ómagyar foci őszinte csodálója, anélkül, hogy egyetlen meccset is látott volna. Kassai már évek óta ígérgette, hogy egyszer elmennek egy kupadöntőre, de soha nem adódott rá alkalom. Ekkorra az egész vendéglátóipari egység a Matrózinduló valamelyik sorát harsogta. Végül fél perc alatt összeállt a kórus, amihez a Türr István legénysége is csatlakozott. A hamis, borízű de annál erőteljesebb éneklés teljesen elnyomta a MI Gazsit és Anti Andit.
Vitézt hidegen hagyta a foci, túl öreg volt ahhoz, hogy tudja mennyit ért az egész az Átkerülés előtt. Az azóta eltelt évek pedig nem igazán hoztak színvonal emelkedést, épp csak megszűnt a nemzetközi labdarúgó élet (is), és ettől az ómagyar csapatok lettek a semmi királyai. Tüntetőleg nyitotta ki a Fiumei Szemle legfrissebb számát. No nem mintha az újságírás olyan óriási pozitív minőségi változáson esett volna át.
„A százezredes Touaregje Fiuméban!” - hirdette a főcím. Nem tudni ki nevezte először százezredesnek Kapitány ezredest, mindenesetre a név rajta ragadt, Fiume hősét az utca embere leginkább ezen a néven emlegette. A cikk maga egyébként a szokásos szinthez képest egészen érdekesre sikerült, a város ötezer ezüstforintért megvásárolta és felújíttatta az ezredes Átkerülés idejéből származó terepjáróját. A kocsit ezután hosszú teszteknek vetették alá, és miután megkapták a Vezérkar engedélyét Kovács Henrik, Megtörő százados megpróbál vele sebességi csúcsot elérni a Sziszek-Fiume útvonalon. Mivel eddig ezzel senki nem próbálkozott valószínűleg siker fogja koronázni a bátor Kovács százados próbálkozását. Az autót végül a Fiumei Kapitány Mauzóleumban állítják ki, ahol az ezredes tisztelői megtekinthetik. A cikk mellékleteként Kapitány ezredes ’kissé’ átértékelt életrajza szerepelt. Ez a rész meglehetősen mosolyfakasztóra sikerült. Vitéz ismerte Kapitányt, egy brutális bűnöző volt, aki, ha az érdekei úgy kívánták volna, egy husánggal agyonveri a fél várost. Az érdekei viszont úgy kívánták, hogy Fiume lakói szeressék őt, és meg kell hagyni Kapitánynak volt stílusa. Bőven volt pénze és hajlandó volt szórni is, a jelenlegi város nem kis részben az ő hatása nyomán alakult ki. A heroizálás innentől megállíthatatlan volt, Kapitány még életében massalai fehér márványból készült szobrot kapott  (mindig elfelejtette melyik híres görög szobrász munkája) a ravatalát pedig tízezer gyászoló kereste fel. Hamarosan meghal az utolsó ember, aki személyesen ismerte, még ötven év és az ómagyar erények mintaképe lesz. Száz év múlva pedig Szent Csabaként Fiume védőszentjévé avatják. Ha nem száz, akkor százötven. Vitéz a részleteket illetően engedékeny volt.
A külpolitikai rovat már tartalmasabb volt, az éleződő római és karthágói konfliktus újabb fejezetei kerültek terítékre. A Szicíliát a helyi görögöknek juttató szerződés inkább előre megkötött fegyverszünet volt, mint valódi béke. A terület elméletben ómagyar protektorátus volt, de a flotta az utóbbi időben elhanyagolta a kötelességeit és sziget a kalózok paradicsoma lett. Az egyre növekvő feszültség már a kereskedelem légkörét is elkezdte megmérgezni. Ráadásul az ómagyar diplomácia csak egyre nehezebben tudta szétválasztani a feleket. Előbb utóbb a dolog lehetetlen lesz, elvégre, ha nincs az Átkerülés, akkor már régóta hadban állnának egymással, mióta is, gondolkodott el Vitéz kapitány, aztán a túloldalra hajtott.
- Ez tiszta hülye! Ezt a vadbarmot!
- Mi van főnök? – Kassai érkezett vissza az asztalhoz négy új kupával
- Olvastad a mai Szemlét?
- Ja, és? Ugye sört kért főnök?
- A külpolitika részt, a cataniai incidens, a rómaiak és kartágóiak között.
- Nem igazán.
- Nézd, ez a marha Katona, itt mellékletben berakta a három pun háború történetét! Ha egy római szerez valahonnan egy Szemlét, nyilván lesz, aki elad nekik egyet. Sőt már biztosan a kezükben is van.
- Mégis mennyit ér ez az információ főnök? Eszerint már nyolc éve harcolnak egymással, és láthatja, béke van. Szicília meg a szicíliaké! Simán lehet, hogy Katona a Dezinformációs Alosztály embere és értelmetlen hírekkel tömi a rómaiakat. Ne feledje, ez Fiume, itt mindenkinek vannak titkosszolgálati kapcsolatai. Nyilván még neked is van főnök.
Igaz „Egyharmad rész valós, de használhatatlan, egyharmad rész zsákutca, egyharmad rész ökörség” a Dezinformációs Alosztály jelmondata. A pun háborúk már nem fognak megtörténni, úgy, ahogy az Átkerülés előtti történelemkönyvek tanítják. Róma meg fogja hódítani Szicíliát, ez tiszta sor. A Messinai-szoroson (akárhogy is hívják manapság) átdobni pár légiót az nem egy nagy művészet. A kartik nem tudják megakadályozni, az Adria Svadron talán, de a jól szervezett rómaiak sokkal jobb szövetségesek lesznek hosszú távon a civakodó görögöknél. A többi viszont, nos az inkább irodalom, mint történelem.

Schwartz Jeremiás álcája tökéletes volt, mivel pont úgy nézett ki, mint egy ortodox rabbi ezért még a legtuskóbb szemlélő is kiszúrta, hogy a.) egy béna ügynökkel van dolga, akitől nem kell tartania b.) nyilvánvalóan nem ortodox rabbi. Ezzel szemben Schwartz Jeremiás Ómagyarország talán legjobb hírszerzője volt, és nem mellékesen ortodox rabbi.
- De Attila teljes mértékben rám tartozik, hogy mit akar!
A szereplők: a már említett Schwartz Jeremiás. Vitéz József, a Türr István kilencvenöt tonna vízkiszorítású, géppuskás naszádból átalakított kereskedő hajó tulajdonosa és kapitánya. Valamint Nyéki Attila, a Kikötő nevű csehó tulajdonosa és nem mellesleg a Dezinformációs Alosztály egyik Fiumei vezetője (a pontos titulust a kusza szervezeti felépítés miatt inkább hanyagoljuk… különösen, hogy ebben az esetben ki kellene térni Nyéki szerepére a Felderítő Parancsnokság Fiume Kirendeltségében betöltött szerepére is, a lényeg, hogy egy igazi, csupa nagybetűvel írandó Nagy Fehér Főnökkel van dolgunk).
A helyszín: Fiume, ómagyar hadikikötő (fellengzős eposzi jelzőkért olvassa el még egyszer az előző részt) a Kikötő nevű zenés, kulturális és sportkomplexum (kocsma) raktára, ami kedd esténként egyben ultiszobaként is funkcionál, de, mivel a beszélgetés szerdán zajlik ez mellékszál.
Az időpont: kronológiától függ, ha nem lett volna Átkerülés Kr.e 249. augusztus 15.; az ómagyaroknak az Átkerülés utáni 31. év augusztus 15.; az esetleges római kémeknek a Város Alapítása utáni 504. év sextilis idusa.
A bonyodalom: Vitéz rossz fát tett a tűzre, ezért az esztergomi, még Nyékinél is Nagyobb és Fehérebb Főnökök berágtak rá. A kompenzációra kiváló lehetőség adódik, az ómagyar szervek kivételesen nem egymást fúrják, hanem együttműködnek. Vitéznek el kellene játszania a Szállító 3 főszerepét (ne feledjük az Átkerülés 2008. október 25.-re virradó éjszaka következett be… de a nördök kedvéért, mivel az előzetes már elérhető volt legyen Szállító 4) nem kérdez, nem okoskodik, csak elviszi a rakományt a meghatározott helyre. Vitéz kapitány viszont túl sokat természettudományt tanult ezért imád okoskodni és kérdezni.
Na de vissza a cselekményhez:
- De Attila teljes mértékben rám tartozik, mit akar!
- A szolgálati titokról nem hallottál még? Egyetlen dolgod van, hogy elvigyed oda, ahová kéri
- A magántulajdon szentsége, rémlik? Az új Alkotmányban is benne van. Tudod, amit Albert olyan ünnepélyesen írt alá tíz éve. Még a Filmhíradó is bemutatta. A Pista márpedig az én hajóm, és hacsak nem mutatsz egy miniszteri rendeletet, nem tudod kisajátítani. Ok nélkül pedig nem fogom kockára tenni.
- Papír kell? Ha akarod, holnapután meglesz a papír, hogy időszennyező vagy. Azután a hajód lesz a legkisebb gondod. Elintézzem, ezt akarod?
- Egy nő kellene neked Attila bazmeg, akkor végre nem velem…
Ez volt az a pont, ahol Schwartz úr úgy vélte, hogy a jelenlegi vita folytatása számára csak marginális jellegű előnyt biztosítana, ezért igyekszik a kedélyeket lecsillapítani. Ez egyébként a normálistól eltérő gondolkodási sémájának egy újabb bizonyítéka. A Külső Hírszerzés egy átlagos alkalmazottja megvárta volna, amíg Vitéz vagy Nyéki fegyvert ránt, aztán tuti, ami fix alapon lelövi a túlélőt. Elvégre a Dezinformációs Alosztály a fő ellenségek egyike, ha kettővel kevesebb ügynökük van az sose baj.
- Kávé!
- Azt lesheti, ez segg nem tart olyat – Touché, Vitéz kapitány itt veszítette el a meccset
- Úgy értem a küldetés célja a kávé!
- Mi van?
- Láttak Ómagyarországon kávét az elmúlt tizenöt évben? Nyilván nem, mert a második évben elfogyott. Most jutottunk el odáig, hogy ilyen dolgokkal foglalkozzunk. A dolognak az a része, ami magukra tartozik rémségesen egyszerű. Elvisznek Egyiptomba.
- Maximum Alexandriáig, a nílusi hajókázás ki van csukva.
- Mondja, maga tényleg élvezi, ha hülyét játszik, Vitéz kapitány? Ön szerint mennyire feltűnő egy Cadifor-osztályú naszád a Níluson? Várjon, jobb ötletem van, mi lenne, ha trikolorba öltöznék, hátha nem jönnének rá, hogy Ómagyarországot képviselem. Kiraknak Alexandriában, a többi az én dolgom.
Újabb találat, Vitéz kapitány nyelt egy nagyot. Ugyan a Cadifor-osztály folyami hajókat jelölt, a tengerhajózásra alkalmas, jócskán továbbfejlesztett változatát Dráva-osztályank nevezték. Nos ezzel a szőrszálhasogatással csak további pontokat bukhatott volna.
- Akkor most, hogy így a küldetés alapelveiben egyet értünk, már csak egy dolog maradt hátra. A hajót nem angyalok tolják, hanem bizony szénnel és fával megy, amit egyes nyerészkedő kereskedők képesek pénzért adni…

Lovász ezúttal nem tartott velük, még mindig a megfelelő hegyi patakot kereste, amire majd felépíti a hidrogénmalmot. A mostani úthoz szerencsére nem is nagyon kellett vegyész. Tíz kiló fűszerpaprika mindenesetre ott volt a kapitányi kajütben, ha lenne valami bomba üzlet. Alexandriában szokott volt akadni. Schwartz a vegyész kajütjét foglalta el, és egy ’csináld magad kóser konyhát’ alakított ki odabent, de egyébként senkit nem zavart. Vitéz kapitány legnagyobb szerencséjére, bár így is meglehetősen mogorva volt és gyakran ment a géppuskaállásba. Sajnos ezúttal nem akadt legitim célpont…
 

A bejegyzés trackback címe:

http://omagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr461382210

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

szs. · http://martinluther.blog.hu 2009.09.15. 12:54:51

Az a "Kasztrióta" is egy tökös focista lehet...

bz249 2009.09.15. 12:57:24

@szs.: javaslom beszélgess el erről valami nagyszakállú albánnal

hu.wikipedia.org/wiki/Kasztri%C3%B3ta_Gy%C3%B6rgy_alb%C3%A1n_fejedelem

nem én tehetek róla, hogy az emancipátorok ilyen hülye neveket adnak az antiknak

boibo 2009.09.15. 14:03:15

"Kissikátori Balázs, egykori liberális képviselő, a későbbi Egalista Párt egyik megalapítója"

hi-hi!
Így jár, aki munkaidőben a munkahelyén zugolvas!
Első nekifutásra nekem Egoista Párt jött le :)))
Első Magyar Egoista Párt - EMEP - nem is rossz! :)

Gador · http://omagyar.blog.hu 2009.09.15. 14:20:20

@civil: Hajrá Honvéd! :)
@boibo: Az átkerülés előtt az összes az volt...

@bz249: Gratula a sajátos hangvételű írásért! :) Csak így tovább! :)

teddybear01 2009.09.15. 16:07:18

Bocs, de próbáltam kiszámolni, hogy mennyire gazdaságos egy 100 tonna alatti gőzhajó, de csak annyi jött ki, hogy nem fog tudni elmenni és visszajönni a Fiume-Korinthosz útvonalon. Túl kicsi, és túl sok fűtőanyag kell neki.

bz249 2009.09.15. 16:25:15

@teddybear01: csak oda kell tudnia távot, lévén rakodnak fát Korinthoszban. Plusz nem sebességrekordra hajtanak

jó ez ötször akkora

hu.wikipedia.org/wiki/SMS_Husz%C3%A1r_I

viszont háromszor akkora sebességgel ment, ebből visszaszámolva bőven megvan

ja és száz tonna feletti, éppen

teddybear01 2009.09.15. 16:35:49

@bz249: Nekem úgy 30 tonna szén jött ki egyik irányba, igaz nem vagyok hajómérnök, és a HH-3-as gőzgép adatait sem ismerem.

bz249 2009.09.15. 16:41:17

@teddybear01: milyen sebességnél? Mert nem mindegy, amúgy húsz tonnára számoltam egy irányba, szóval az határeset. És sajna én se vagyok hajómérnök, tehát hülye arányosításokból tudok csak becsülni. A legtöbb hajógép kis sebességre és fogyasztásra van optimalizálva. Mert sietni azt nem kell.

Gumzi 2009.09.15. 17:54:01

Nézegetem azt a kis köralakú sárgás képet, nézegetem... először azt hittem, hogy színtévesztő vagyok és ez itt a teszt, aztán másodszor is... az, hogy itten gőzhajókról vitáznak egy ilyen frankó kis írás után, azt sem hittem el teljesen, így a végére rá kellett jönnöm, hogy nem csak színtévesztő vagyok, de tuti olvasni sem tudok :)

Lesz*rom, hogy mennyi szenet visz a hajód bz, nekem tetszik a poszt :)

bz249 2009.09.15. 18:10:32

@teddybear01: navégre

www.battleships-cruisers.co.uk/torpedo_boats3.htm Agile-class 112 tonna 3000 tengeri mérföld hatótávolság, végre találtam ebben a mérettartományban hatótávolság adatot :D

@Gumzi: köszi és további részek a szerkesztő úr ollójának függvényében

teddybear01 2009.09.15. 21:34:11

@Gumzi: Bocsesz, de én nem akarok veszekedni senkivel sem. Csak eszembe jutott valami, és ki akartam kérni egy hasonszőrű véleményét is.

Gumzi 2009.09.15. 22:23:29

Nem is azt írtam, hogy veszekedtek, csak vitáztok :) Csak a poszt után nekem eszembe se jutott a szénkapacitás, de különbözőek vagyunk... csak nekem furcsa volt és ennyi.

Solkim 2009.09.15. 22:58:41

A második feléből már csak az orosz hússaláta hiányzott :)

boibo 2009.09.15. 22:59:16

Azért - remélem, még nem késő! - én is megdicsérnélek bz! Igazán olvasmányosak ezek a posztok (itt-ott látszanak a Rejtő-i alapok), össze se hasonlithatóak az ATI havi működési jelentéseivel, és ennek örülünk (legalább is én személy szerint nagyon :D)!

bz249 2009.09.16. 09:09:51

@teddybear01: egyébként becsülettel meg kell valljam, Fiumét egy kicsit délebbre, Korinthoszt meg északabbra gondoltam :)

DE, szerencsére az ómagyar flottabázisok/lerakatok egyelőre nem nyilvánosan, szóval bármikor be lehet tenni egy töltőállomást Korfura. Így megnézve a térképet kell is. Massilia, Messina és Gibraltár biztosan működő és létező lerakatok.

@boibo: örülök, hogy ilyen erős mezőnyben sikerült helyt állnom (ATI havi működési jelentései), Rejtő meg alap ha húsz alkalommal nem olvastam végig az életművet, akkor egyszer se

teddybear01 2009.09.16. 09:26:11

@bz249: Szerintem a Kotori-öblöt (Cattaro)is be kéne venni, mert a legjobb horgonyzóhelyek egyike a dalmát tengerparton.

Az angoloknak négy támaszpontjuk volt a Földközi tengeren, Gibraltár, Málta, Ciprus és Egyiptom. És sohasem vádolta őket senki azzal, hogy nem értenek a tengeri stratégiához.

teddybear01 2009.09.17. 13:15:03

Még valami.
Az itt példának felhozott hajók többsége olajfűtéses kazánokkal volt szerelve és turbinás főgéppel üzemelt. Így jóval nagyobb hatótávot és sebességet mondhatnak maguknak, mint a dugattyús gőzgépes - szenes-kazánú típusok.

A novellában szereplő hajóhoz hasonlóan motorozott hajók ( a KunK. SMS Huszár I., és az angol River-class rombolók) azonban úgy 500 tonna tömeggel, többnyire csak 500-600 tengeri mérföldes hatótávval, és max. egy hetes akcióidőhosszal rendelkeztek.
Ebből kiindulva a Dráva-osztályú hajók talán 600 kilométert tudnak megtenni olyan 10-12 kilométeres utazósebességgel. Ezt a távot letudják nagyjából két, két és fél nap alatt.

bz249 2009.09.17. 13:27:40

@teddybear01: 1890-ben szerintem még javában compound gépekkel és szénnel mentek

(a Turbinia 1894-ben épült meg, az első olajos hajójuk az Arethusa volt 1913-ból)

de baromira nem találok hatótávolság adatokat az ilyen kicsi torpedónaszádokhoz... az Agile (1890) volt az egyetlen 10 csomó 3000 mérföld, 112 tonna, fogalmam sincs mennyi hasznos terhet vihetett és milyen volt a tengerállósága, mert az elméleti hatótávolság ugye egy dolog

teddybear01 2009.09.17. 13:47:19

@bz249:
Példa:
hu.wikipedia.org/wiki/SMS_Husz%C3%A1r_I

Ez a hajóosztály két triciklikusos gőzgéppel, és 4 szenes kazánnal volt szerelve. Tulajdonképp az angol River-class egyszerűsített változata.

És figyelembe kell venni azt is, hogy ha egy hajó súlyát(térfogatát) ötödére csökkented, akkor a homlokfelülete a 5 köbgyökének a négyzetére csökken csak, nem pedig a köbgyökére.
Figyelembe kell venni azonban azt is, hogy a Huszár I. hosszúság-szélesség aránya kevesebb, mint 10:1, a Dráva-osztályé viszont csak 6,4:1 -hez. Azaz jóval nagyobb a homlokfelülete, és kisebb a hajógép teljesítménye.

Valandil 2009.09.21. 23:15:40

Miért a soccer a menő itt? Ha Kapitány az (volt) akinek hiszem, nem ezt a sportot szeretnék a helyiek...

szs. · http://martinluther.blog.hu 2009.09.22. 10:23:27

De ezek "anyaországi" csapatok, ott meg erősen a soccer a foci.