Innen indult

2008. október 25-én Komárom-Esztergom megye egy része arra ébred, hogy az ókori Kárpát-medence veszi körül őket. A blog szerzői a múltba sodródva próbálnak élni és túlélni. Levél nekik: atkerulesKUKACgmail.com

Olvasnivaló

Kommentek

Web II



free counters


Címkék

2évad (64) 6evesOM (3) Á.u. 50-es szkíta felkelés (6) airport280bc (3) albertizmus (5) alexandria (5) állat (11) angyali (3) anyagtudományi intézet (2) Anya választása (3) átkerülésnap (1) Áu20 (2) az átkerülés lovasai (38) balaton (1) beteg (11) brennus (4) bz (1) bz249 (36) cian (8) corpus (19) család (17) csentőfa (26) csentőfaitúszharc (4) csk260 (1) drazsé (2) druida (2) égbőlpottyantott (8) eomagyarorszag (5) esztergom (27) evadvaro (3) farkasrolandsaga (2) fegyver (39) fiume (9) fiumeévad (24) fórumposzt (4) franciák (1) gador (25) Galliaiháború (4) gellérthegy (10) ghery (31) gheryévad (9) háború (15) hajó (2) Halmai (6) hamilkar barkasz (1) Hannibál a kapun belül (11) harkaly (7) hellókarácsony (1) hirdetés (2) hírek (24) hirsarok (86) hirsarok au2 (7) horánszky (9) ibéria (2) iskola (8) Isztria (11) jatek (5) katonadolog (6) kelták (56) kindle (2) kitekintő (36) kölyöktomi (4) könyv (15) kovácsgusztáv (6) kritikarólunk (2) laza (2) lázadás (16) love (6) maggoth (1) megtörők (1) mezőgazdaság (3) minisorozat (10) morgolódó (3) munka (6) nemfikció (36) novella (9) őkisátkerültek (3) ómagyarország lángokban (78) ÓML2 (12) ómr1 (4) operation iulia (4) palyazat (4) passer (1) polgárőr (10) politika (6) promó (1) r!t (1) rajz (1) rendőr (9) repülő (4) róma (16) rómaikövetség (18) sacco (4) sport (1) sütőbalázs (4) szavazás (4) szentendre (5) szerepjáték (6) szereplők (1) szerzők (11) szinfalmögé (1) szkíták (3) szs (34) t1gris (25) találkozó (4) tát (2) távközlés (3) technológia (6) teddybear (11) tekercsraktár (19) térkép (1) triumpathor (47) tudomány (1) uránsaga (8) vallás (12) védelemigazgatás (32) vegleg atkerulve (10) vers (1) videó (2) vigyazó szemetek (4) vinitor (25) vitezkapitany (21) wiki (9) zsidók (3) zsozsóbácsi (1) Címkefelhő

Az átkerülés lovasai - Huszonkilencedik

2010.11.24. 08:30 | szs. | 33 komment

Címkék: az átkerülés lovasai

 

- Igazából az adta meg a végső lökést, amikor kezembe került Szentesi professzor nagy összefoglalásnak szánt könyve. Nem tudom, olvastad?

Horgay Péter, azaz Petya. Magas, vékony, szemüveges, kínosan simára borotvált arcú, és el akarja venni a lányomat.

Tőlem.

- Nem olvastam – közöltem vele, igyekeztem átvenni a könnyed, társalgási stílust. Anna és Eszter kint zörögtek valami a konyhában, nagybátyám gyenge csentőfai bora kellemesen melegítette a gyomromat, a karfiolleves és bundás palacsinta után pedig még egy desszert is várt ránk. Milyen kellemetlen az, amikor a nagyszerű és a zavaró dolgok egyszerre zúdulnak ránk.

- Nem veszítettél semmit – legyintett Petya. Eszter még tegnap este, a vasútállomáson elrendezte, hogy tegeződjünk, bár azt sikerült megúsznom, hogy apának szólítson. Maximum após, de még nem játszottuk le a meccset. - Szerintem rettentő hanyag munka, pedig Szentesi úgy állította be, mintha élete fő műve lenne. Bár az eddigi írásait ismerve könnyen lehet, hogy az, de ez sajnos csak a többi színvonaláról árulkodik. Egy csomó helyen ködösít, lényeges kérdéseket elnagyolva tárgyal, kihagy rengeteg érdekes és fontos felfedezést, főleg csak azokra koncentrál, amikben személyesen is részt vett. Ha valaki átrágja magát a nehézkes szövegen, meg elhiszi, amiket ír, akkor az a benyomása támad, hogy az átkerüléskutatás gyakorlatilag egyet jelent Szentesi professzor nevével. Ez pedig nyilvánvalóan túlzás.

- Nyilvánvalóan – bólintottam. - De te ennél sokkal jobbat írsz majd.

Szerencsére se Eszter, se Anna nem volt ott, hogy bokán rúgjanak ez utóbbi mondat hangsúlyáért. De a Petya gyerek nem vette fel a gúnyt. Vagy nem vette észre. Ez az utóbbi lehetőség komolyan elborzasztott.

- Hát, igyekszem – felelte szerényen. - Látom Szentesi könyvének hibáit, így talán el tudom kerülni őket. Meg azt mondják, olvasmányosabb stílusban is írok, ami nem egy hátrány, ha tudománynépszerűsítésről van szó.

A szalvétámért nyúltam és megtöröltem a számat, hogy kezdjek valamit a kezeimmel. Fogalmam sem volt, mivel tudják ennyire elhúzni az időt a lányok a konyhában.

- És, szerinted mi történt? - szegeztem neki a kérdést.

- Mármint hogy mi történt?

- Az Átkerülésben. Melyik elméletet támogatod? Vagy van valami saját? - Láttam, hogy fölényesen mosolyogni kezd rajtam. - Esetleg van valami olyan, amire rájöttetek az intézetben, de nem hozhatjátok nyilvánosságra?

- Állandóan megkapom ezeket a kérdéseket – árulta el a tenyérbemászó mosoly okát. - Mondjuk az utóbbira a legkönnyebb válaszolnom, még ha lenne is ilyen, akkor sem árulhatnám el, nem?

- Vagyis van.

- Nincs.

- Van, csak azt mondod, hogy nincs – húztam tovább az agyát, de nem vette a lapot.

- Tényleg nincs. Amúgy meg rengeteg elmélet akad, komoly, komolytalan egyaránt, igazából gyűjtöm is őket, mert szeretnék a teljesség igényével fellépni majd a könyvemben. Szerintem igazi közönségsiker még azért nem lett szakmai szempontból is értékelhető könyvből, mert a régi berögződésekből adódóan éles határvonalat húztak a tudomány és az áltudomány közé. Pedig... - Itt valami béna hatásszünettel kísérletezett, mintha valami egyetemi nagyelőadóban lett volna, bár nem éértem, hogyan tudott összetéveszteni egy rakat semmirekellő, tátott szájjal bámuló léhűtővel. - Pedig az Átkerüléskutatás klasszikus természettudományos mércével mérve egyáltalán nem tudomány, alapból egy paranormális, természetfölötti jelenséget vizsgál.

- Tehát lesznek benne ufók meg sámánok, meg minden?

- Lesznek – bólintott, majd felnevetett. - Valamivel el is kell adni a könyvet.

- Van pénz az ilyesmiben? - kérdeztem.

- A jó könyvekben mindig van – bizonygatta. - Szerintem neked is írnod kellene. A felderítők mindig is érdekelték az embereket, de igazán jó felderítősregényt még nem olvastam.

- Talán mert nem azért dolgozunk, hogy az emberek orrára kössük – világosítottam fel.

- Jó persze, tudom én, mi az a szolgálati titok – vonta meg a vállát. - Nem azt mondom, hogy valódi eseteket kell megírni, ki lehet találni az élményanyagra építve akármit, csak a lényeg az, hogy hiteles legyen. Olyan béna marhaságokat lehet kapni ebben a témában, utána meg persze mindig kiderül, hogy a szerző maximum tartalékos polgárőr volt, vagy még az sem, csak DVD-n látott valami régi kommandós filmet és megihlette.

A kiugrott tábori lelkész naftalinszagú irodája jutott eszembe, és a legszebb délutáni óráim, amit azzal töltöttem, hogy kiszenvedjem magamból a IDEA számára a titkos jelentésemet az akcióról. Különös motivációt jelentett az, hogy a Felderítő Parancsnokság számára is záros határidő mellett be kell majd nyújtanom egy alaposan herélt és némi fikcióval kibővített irományt, pusztán a látszat és az alacsonyabb szinten dolgozó, be nem avatott aktatologatók kedvéért.

- Sose tartottam magam valami nagy tollforgatónak – jegyeztem meg.

- Szerintem meg kellene próbálnod – nógatott Petya. - Elvégre az apád író volt, nem eshetett olyan messze az alma a fájától.

- Ez esetben még odébb is gurult – biztosítottam róla, majd megpróbáltam rugalmasan elszakadni a témától. - Nem válaszoltál az eredeti kérdésemre. Te személyesen mit gondolsz, miért történt az Átkerülés?

- Hát... - Megint azt éreztem rajta, hogy tudja, mit akar mondani, de valami miatt húzza az időt. Sohase bírtam az ilyesmit. Éles helyzetben emberélet múlhat egy másodpercnyi késlekedésen, nem éles helyzetben meg az idegsejtjeimet gyilkolássza, pedig azokra még szükségem lehet. - Szerintem ez egy természeti jelenség.

- Természeti jelenség? - húztam fel a szemöldökömet. - Mint a szél vagy az eső?

- Nem ismered ezt az elméletet?

- Hallottam már róla. - Kortyoltam egyet a nagybátyám borából. - De eleve hülyeségnek tartom.

- Vannak olyan természeti jelenségek, amiket nem tudunk megmagyarázni, hiába vannak jól dokumentálva. - Kezdett belelendülni a magyarázgatásba. Anna és Eszter továbbra is kint pusmogott a konyhában, de az edénycsörgés valahogy elmaradt. Ez már színtiszta női pletykálkodás. Remélem nem rólam. Akkor már inkább Petya bizonyos helyzetekben nyújtott kvalitásait beszéljék meg egymással.

- Ott van a gömbvillám, például – folytatta Petya. - Arról is csak elméletek vannak. De mondok egy még jobbat: gravitáció. Működik, tapasztaljuk, de az igazi frankót még soha senki sem mondta meg vele kapcsolatban.

- Nem? - kérdeztem bambán.

- De nem ám.

Halk koccanással letettem a poharat.

- Ezzel csak egy bökkenő van – néztem a leendő vejemre. Lassan kezdtem megbékélni vele. Nem az a fajta, akit elképzeltem Eszternek, túlságosan különbözött tőlem, de azért el lehet viselni.

- Mi lenne az a bökkenő?

- Hogy gömbvillámból már láttak többet is. Olyan természeti jelenségről meg még nem hallottam, ami csak egyetlenegyszer fordul elő.

- Ja, ez népszerű ellenérv – vette elő újra a fölényeskedő mosolyát. - Csak éppen nem valami átgondolt. Jó, persze, azt elismerem, hogy nem egy mindennapos jelenségről van szó, hogy bizonyos területek csak úgy átkerülnek egy másik korba, de...

Már megint az az okoskodó, hatásvadász adásszünet!

- De? - kérdeztem, tudtam, hogy ezt várja, legyen egy kis öröme is bennem. Felcsillant a szeme.

- De mi van akkor, ha ez már sokszor megtörtént, több ezerszer a történelem során, vagy akár milliós nagyságrendben a Föld kialakulása óta?

- Már hogy a fenébe történt volna meg ennyiszer? - húztam fel kérdőn a szemöldököm.

- Nézzünk pár tényt! A bolygó felszínének hetven százalékát víz borítja. Ha egy tengerdarab kerül át, az még a XXI. században sem nagyon tűnhet fel, látnak egy hirtelen kialakult vihart, aztán annyi.

- És ha hajó van a területen?

- Rengeteg olyan hajó volt, ami egyszerűen eltűnt, nyom nélkül.

- De ha megjelenik? Mondjuk egy fregatt a múltból?

- Az nagy valószínűséggel szintén elsüllyed – söpörte le ezt az érvemet is. - A nyomáskülönbség, meg a víz hőfokának eltérése, vagy az apály-dagályból adódó szintkülönbség valószínűleg a legkorszerűbb hajót is megviseli. Ha egy régebbi fajta, akkor meg főleg. Szóval ez a Föld felszínnek hetven százaléka, és akkor még nem beszéltünk a hatalmas, lakatlan szárazföldi területekről. Egy háborítatlan esőerdő, vagy akár egy magyarországnyi terület az antarktiszon pont úgy nézhet ki a huszadik században, mint az elsőben. Ha az ember nem tudja, mit keressen...

A lányok újra felnevettek, majd átjöttek a konyhából és betöltötték az egész szobát. Eszter kistányérokat hozott, apró süteményes villák zörögtek a legfelső tetején, Anna kezében egy tálca krémes közeledett. Az egyik kedvencem. Petya megfordult a zajra és Eszterrel egymásra mosolyogtak.

- És mi van a térben utazás problematikájával – rántottam vissza a témához a gyereket.

- A mivel? - kérdezte zavartan.

- Azzal, hogy a Föld időközben jócskán elmozdult, ezért az Átkerülés nem csak időutazás, hanem térbeli utazás is volt.

- Ez az ufós elmélet – vágta rá kis hezitálás után.

- Ufós? - értetlenkedtem.

- Igen, ez az egyik alapköve. Hogy mindenképpen valamiféle intelligencia áll a dolog mögött, épp a térbeli anomália kérdésköre miatt.

- De ez a természeti jelenségbe hogy fér bele?

Megvonta a vállát. Eszter és Anna szótlanul kirakták elénk a tányérokat, majd leültek mellénk.

- Erről is csak elméletek vannak – felelte Petya.

- Mint mindenről.

- Végső soron igen, mint mindenről. Én azt támogatom, hogy a Föld gravitációs mezője olyan burkot képez, ami ezeket az időanomáliákat belül tartja.

Próbáltam végiggondolni a logikáját, de nem jutottam messzire.

- Ennek semmi értelme – közöltem vele.

- Ja, szerintem se – csapott le a szavamra Eszter. - Apa, el nem tudod képzelni, mennyit hallgattam már ilyesmit itthon is, meg ha elmegyünk valahová, ott is. Nem lehetne valami másról beszélni?

Összenéztem Petyával. Most először láttam valami olyan karakánságot megcsillanni a tekintetében, ami határozottan tetszett. Igaz, engem méregetett úgy, mint egy ellenfelet, akivel még le kell játszania a félbeszakadt mérkőzést, de hát végső soron pontosan ez a helyzet. Ha valami nagy dolgot akarsz, azért meg kell küzdened, különben nem fogod értékelni. Ugye, Petya gyerek?

- Hogy mentek át holnap Csolnokra? - dobta be az új témát Eszter. - Ha nem akartok busszal menni, vagy kocsit bérelni, Petyáét szívesen odaadjuk.

- Ha minden igaz, holnap kapok egy szolgálati kocsit – feleltem. - De azért köszönjük.

- A nagyi már nagyon kíváncsi rátok. Rád is, apa, de téged látott már eleget, a jövendőbelidet viszont még nem. - Anna szemérmesen lesütötte a szemét, furcsa volt így látni. Az utóbbi időben nem a szemérmesség volt az a fogalom, ami elsőre eszembe jutott róla. - Folyton engem hívogatott meg kérdezgetett, hogy mit tudok a kedvesedről. Hát, nem tudtam valami sokat, de még mindig többet, mint a nagyi. Igazán írhattál volna, legalább pár sort.

Megvontam a vállam.

- Nem igazán volt ilyesmire időm – közöltem.

- Soha sincs – korholt tovább Eszter.

- Ahogy mondod.

Egy kis időre kínos csend feszült körénk.

- Milyen kocsit adnak majd? - érdeklődött végül Petya.

- Egy terepes Ignist. Mi, felderítők, már csak ilyennel járunk.

Kellett pár másodperc, amíg vette a lapot, de utána már egész felszabadultan telt az este.

 

Felajánlották, hogy hazavisznek minket, de inkább úgy döntöttünk, hogy sétálunk, így Petya faberakásos WagonR-je a mélygarázsban maradt. Nagyon kellemes este ölelt körül minket, a Prímás-szigeti társasházaknál még a város fényei se tűntek túlságosan hivalkodónak. A Sacco emlékművén most is égett pár gyertya, megtámogatva a felül pislákoló örökmécses fényét.

- Az mi? - kérdezte Anna.

- A Sacco-emlékmű. Itt jöttek át a kelták, amikor feldúlták Egomot az Átkerülés után pár héttel. Van még vagy tíz kisebb-nagyobb emlékmű róla a városban, ha érdekel.

- Annyira nem – felelte Anna, de azért láttam, hogy nyújtogatja a nyakát. - Ez volt az az eset, ami után tankokkal tapostak szét egy másik törzsbe tartozó szekérkaravánt?

- Vagy ez, vagy egy másik.

Azért tettünk egy kis kitérőt, hogy megnézzük közelebbről. Diákként, amikor beadtak a Dobóba, minden évbe kirendeltek ide minket, hogy a nagy megbékélést megüljük ezen a helyen, bár nem tudom, hogy miért egy olyan dombormű alatt kell megbékélést tanítani, amin vad kelták gyújtogatnak meg ráncigálnak nőket a hajuknál fogva. („Nézd már, annak a csajnak kint van a melle”, a hülye Bócsai ezért a beszólásért kapott tíz vesszőcsapást egy igazgatóival megfejelve, de azt mondta, megérte. Később elment emancipátornak, bár úgy tudom, egy kihelyezett vegyesbolt vezetésénél nem vitte tovább.)

- De most már kelta, magyar, két jó barát – idézte Anna. Mindig rácsodálkoztam, hogy milyen sok verset, mondát és egyéb, idióta szlogent tud, bár mondjuk láttam Pál vezér könyvtárát, onnan simán összeszedhette.

- Meg szkíta, meg dák, meg illír – soroltam.

- A dákkal nem jön ki a szótag – jegyezte meg.

- A dákkal nem csak a szótag nem jön ki.

A nemrég kihelyezett gyertyák alatt viaszlepte fényképek lapultak, negyven évvel korábban meggyilkolt szülők, testvérek. A válaszképp széttrancsírozott anti családokért senki sem gyújtott gyertyát, és az emancipátorok sem szerették az esetről íródott sagákat, nem illettek bele a képbe.

Átsétáltunk a Kis-Duna hídján. Ahogy az Átkerülés előtt épült magas épületek fölénk magasodtak, észrevettem, hogy Anna még közelebb húzódik hozzám, szinte már alig tudtam tőle normálisan lépni.

- Mi a gond? - érdeklődtem.

- Eszter mesélt a sorozatgyilkosról – mondta.

- A miről?

- A sorozatgyilkosról. Nem hallottál még róla?

- Fogalmam sincs, miről van szó.

- Az elmúlt három hónapban öt nőt öltek meg a városban, ugyanolyan módon.

- Igen?

- Mutatta az újságban is, valami őrült lehet, elvágta a torkukat meg felvágta a hasukat.

- Mint a Hasfelmetsző.

- Akkor csak hallottál róla.

- Nem, a Hasfelmetsző egy régi, Átkerülés előtti történet. Meg az Átkerülés utáni zavaros időkben is történt pár hasonló gyilkosság, de nem derült ki, ki tette és miért. Ezek szerint megint elkezdte valaki. - A kivilágított utcán egy rendőrautó közeledett lassan, amikor mellénk ért, láttam, hogy alaposan megnéznek minket, majd a vezető gázt ad és meglódul. Megborzongtam, de nem a biztos urak fenyegető tekintetétől. - De Esztergom azért nem a régi London, meg nem is az a katasztrófa sújtotta övezet, ami az Átkerülés után volt. Hamar el fogják kapni, nem kell félni.

- Akkor jó – mondta Anna, bár nem éreztem túl sok meggyőződést a hangjában.

- Holnap mutatok pár trükköt a gázsprayvel, azért. Meg úgyse fogsz egyedül mászkálni esténként.

- Persze.

A Para súlya azért megnyugtatóan húzta a vállamat.

A bejegyzés trackback címe:

https://omagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr962469021

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vinitor · http://omagyar.blog.hu 2010.11.24. 09:03:04

tetszik :)

és bár én nem vagyok nagy fizikus, de nekem rémlik valahonnan egy olyan elmélet, hogy minden új (a legkisebbtől a legnagyobbig) változó bevezetése az egyenletbe új végeredményt ad, azaz pl. egy ilyen időutazós esemény gyakorlatilag létrehoz egy párhuzamos univerzumot, ahol a megváltozott múltból eredő jelen már nem a mi jelenünk, azaz a mi világunk az esemény után is halad tovább a régi kerékvágásban (főleg, ha Átkerülés nem szó szerinti átkerülés, hanem inkább "átmásolás", ahogy Corpus is sugallta a szkítaföldi kalandjaiban), míg az anomália nyomán megváltozott múlt egyben le is választja az érintett univerzumot, amely "története" ettől fogva az eredetitől függetlenül folytatódik tovább

magyarul, ha az Átkerülés szokványos, többször megtörtént esemény lenne (mert elméletben lehetséges, valóban), annak soha semmiféle nyomát nem találnánk a jelenünkben, hiszen egy ilyen múltbéli esemény újabb párhuzamos valóságot alakít ki, így az esemény hatása nem nálunk jelentkezne, hanem odaát, ahová az esemény hatása elért (ahová az adott terület Átkerült)
ilyen szempontból a mi történelmünk "kőbe van vésve", a jelenünk egyszerűen statikussá (nem biztos, hogy ez a jó szó rá) tette a múltat, azon már változtatni nem lehet

ej, milyen pongyolán fogalmazok, azért remélem lehet érteni, mire gondolok; nem baj, mint mondtam, nem nagyon értek az elméleti fizikához, de csak kijavítanak majd a nálam okosabbak :)

Vinitor · http://omagyar.blog.hu 2010.11.24. 09:05:49

ah, és még valamit akartam :)
azt hiszem csehovnál mondták, hogy ha az első felvonásban feltűnik egy puska a falon, akkor az legkésőbb a harmadikban el fog sülni

ó, dzsekiboj, lesz itt még patakvér :)

Vinitor · http://omagyar.blog.hu 2010.11.24. 09:07:36

és itt a harmadik is, tudom, kecseg spammer vagyok, de hogy lehet, hogy a vox populiban a megírása óta ott van a Bombagyár című posztom? ennyire nem jó, nem? vagy ezt már kérdeztem? :)

teddybear01 2010.11.24. 10:56:36

@Vinitor: A fene tudja miért van állandóan benne. Annyian nem olvassák.
Talán összeragadt pár kártya...

Vinitor · http://omagyar.blog.hu 2010.11.24. 11:00:53

és mára remélhetőleg egy utolsó, abszolut nem releváns kérdésem még:
volt anno ez a beszélgetés, hogy léghajó vs repülőgép, és nem tudom, végül is hogyan zárult le

de valamikor nemrég felmerült bennem, hogy a léghajónak egy komoly előnye van a repülőgéphez képest, mégpedig az, hogy alapból a levegőben tartása jóval kevesebb energiát igényel
a repülőgép ugye menet közben tud csak a levegőben maradni (tehát folyamatosan kell neki az energia), míg a léghajó optimális körülmények között bármeddig ott tartható minimális energiabefektetéssel

ezzel mi a helyzet, fel tudna valaki világosítani? :)

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2010.11.24. 11:06:06

@Vinitor: Hasonló dolgot boncolgat Ariadna Gromova és Rafail Nugyelman: Nyomozás az Időkutató Intézetben c. könyve.

Azon meg nagyot szakadtam, hogy "Apád is író volt!" :)

bz249 2010.11.24. 11:14:07

@Vinitor: Omagyarorszagnak igazabol helikopter kellene, csakhogy az masszivan a 50-es evek technikaja (az igazan hasznalhato meg inkabb 60-as).

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2010.11.24. 11:50:57

A Bombagyár még kismiska a Mustra és golyó c. poszthoz képest, ami egyből felbukkan, amint nincs (annyi) frissítés. Számomra is misztikus, bár a Bombagyárat még meg tudom magyarázni azzal, hogy van/volt egy azonos nevű oldal, amire ha rákeresnek, ezt is feldobja. De a Mustra és golyó???

teddybear01 2010.11.24. 15:38:04

@Vinitor: A léghajónak tulajdonképp semmilyen előnye sincs a repülőgéppel szemben, különben most is használnánk.
Annak, hogy az ómagyarok használják, annak részben pszichológiai okai vannak (az antik jobban félnek a hosszasan felettük lebegő monstrumoktól, mint pár zajos, de gyors mütyürtől), részben a vezetőségben helyet kapó emberek romantikus hajlamai miatt(erre adnak pénzt).

Nem mellesleg a bloggazda így határozott. :-)

Vannak repülőgépek is, sőt az esztergomi reptéren, illetve a frissen megépített tököli reptéren komoly repülős élet zajlik a jelenben. A szakemberek készülnek a technológiai váltásra.

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2010.11.24. 19:21:20

Ez a "különben most is használnák" kissé sántít...

bz249 2010.11.24. 19:43:29

@szs.: hatotavolsagban az oriasgepek, helyben lebegesben pedig a helikopter jobb nala. Marpedig ez volt a leghajo ket fo elonye a korai repulogepekkel szemben. Ja koltsegoldalon meg... a legi szallitas mindenkeppen sokkal koltsegesebb, mint barmi egyeb szoval az sose az alacsony koltsegekrol szolt.

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2010.11.24. 20:08:49

Azért volt még a 2VH idején is olyan feladatkör, amit léghajókkal tömtek be, az meg mégis közelebb van több szempontból is az ómagyar valósághoz, mint a XXI. századi helyzet. Átmeneti megoldás nyilván, na meg hangulati elem. Van, akinek rossz hangulati, de ez van. :)

bz249 2010.11.24. 20:24:18

@szs.: a II. vh-ban sem volt meg komolyan veheto helikopter. Az a koreai haborura lett hellyel-kozzel hasznalhato. Az elso tenylegesen jo helikopa meg a 60-as evek.

Raadasul itt megint bejon a kepbe a koltseg/haszon elve. Adott mennyisegu mernokora kifejleszteni valamit, plusz tesztidoszak aztan gyarto- javitokapacitast kell epiteni hozza embereket treningezni, azt lehetoleg az ido legnagyobb reszeben feladattal ellatni. Legalabbis a valodi eletben igy szokott menni a dolog, plane ha draga hadiipari izekrol beszelunk (aztan ha hozzatennenk, hogy mennyire marginalis a legi hadviseles szerepe Omagyarorszagon, mert nincs ellenfel, amelyik indokolja a koltsegeket... ugyanigy a nehezfegyverzetnel) akkor siman elofordulhat, hogy a vilagon semmi fejlesztest nem csinalnak ebbe az iranyba.

Nem veletlen, hogy mondjuk a Luftwaffe meg mindig hadrendben tartja a F-4 Phantomjait (egy 1960-as repulogeprol beszelunk) egyszeruen azon az alapon hogy van es van hozza alkatresz/szemelyzet.

teddybear01 2010.11.24. 21:47:42

@szs.: Miért? Mikor vettél jegyet a menetrendszerű léghajójáratra Ferihegyen?

Amit használunk most az egyrészt a hőlégballon, ami sport és hobbirepülésre való, némi reklámtevékenységgel egybekötve.
Az az egy-két irányítható léghajó, ami itt-ott repül, gyakorlatilag a semminél is kevesebbet számít.

Egyiknek sincs gazdasági jelentősége.

teddybear01 2010.11.24. 21:56:32

@szs.: Egyetlen egyről tudok, amikor a németek közvetlenül háború előtt elektronikai felderítésre használták az utolsó zeppelinjüket.

A többi léghajót a háború kezdetére vagy kivonták a használatból, vagy ilyen-olyan okból megsemmisült.(pl. váratlan szélrohamtól összetört.)

Az angolok használtak még gumiballonokat drótkötelek kifeszítésére, hogy a német gépek ne tudjanak földközeli támadást intézni London ellen.

Ezen kívül van olyan terv, amiben léggömbbel radarantennát emelnének magasra.

teddybear01 2010.11.24. 22:25:48

@bz249: Az első igazi helikoptert, a ”Kolibri ” -t egy német feltaláló, Anton Flettner építette meg 1937-ben.
Egy cikk Az 1943. okt. 15.-ös Magyar Szárnyakból:
kepfeltoltes.hu/100121/Helikopter_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
a Csendes óceán felett lelőtt személyzetek mentésébe vett részt.Már 1943. május 6.-án az egyik korai példány egy hajó a USS Bunker Hill fedélzetén hajtott végre sikeres leszállást.
Ezek után 40 nullszériás gépet rendeltek YR-4 jelzéssel és mintegy 130 sikersky R-4 készült.
Az első leszállást vízre-egy tóra- is ezzel a típussal hajtották végre.
Még egy érdekesség ez a típus volt mely mint helikopter elsőként sikeresen mentett ki egy lelőtt személyzetet az Északi-sarkon 1945. április-21-én.

A németek is rendszeresítettek helikoptert a világháborúban:
en.wikipedia.org/wiki/Focke_Achgelis_Fa_223

Abban viszont igazad van, hogy nagyobb tömegben csak a '60-as években gyártottak helikoptereket, mert akkorra fejlesztették ki a nagyteljesítményű gázturbinás hajtóműveket.

bz249 2010.11.24. 23:07:02

@teddybear01: jartam a Buckeburgi Hubschraubermuseumban. Ott is voltak ilyen dolgok. Bator ember kellett hozzajuk. Meg az, hogy semmi a batorsaga demonstralasan tul mast ne varjanak el tole.

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2010.11.25. 07:07:48

@teddybear01: Az amcsik meg tengeralattjárókat hajkurásztak velük, bár igaz, azok blimpek voltak, de ha már a hőlégballonok meg gumiballonok is megemlítődtek, talán beleférnek a kategóriába ezek is. Pearl Harbor után első nekibuzdulásra rendeltek laza kétszázat belőlük, bár valamivel kevesebbet gyártottak végül.
Gyorslink, első blikkre:
www.centennialofflight.gov/essay/Lighter_than_air/Airships_in_WWII/LTA10.htm

De nem csak Tigris tud meg errefelé érdekes új dolgokat :).

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2010.11.25. 08:56:16

Lényegében laikusként szólok bele a polémiába - a léghajó sokkal hihetőbb, mint az átkerült, vagy Átkerülés után gyártott merevszárnyú vagy forgószárnyú repülőgép.

A ballon elmegy egy gőzgéppel, de robbanómotort, neadjisten sugárhajtóművet építeni, meg olyan kasztnit, ami ezt el is hordozza - nos, ez egyszerűen túl bonyolultnak tűnik.

Azon könnyebben átsiklik az ember, hogy honnan vesz az ember annyi hidrogént, vagy héliumot, vagy akármit, ami a levegőben maradáshoz kell. Van és kész.

Meg egyfajta szimbóluma is ez annak a technikai visszalépésnek, ami óhatatlanul bekövetkezik. Az ómagyarok már meg tudják valósítani az ember egyik ősi álmát - de nem nagyon, és nem úgy, ahogy a XX. sz végén tudták.

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2010.11.25. 12:49:05

Héliumot nem nagyon, hidrogént viszonylag egyszerűbben. Bár gyakrabban pukkan, az tény.

bz249 2010.11.25. 14:13:43

A leghajot legjobban ugy lehet elkepzelni, mint amikor csori csalad vesz egy rossz fotelt ocsoert, hogy most ez jo, aztan ha lesz penze lecsereli. Fel ev mulva valoban ossze is gyulik annyi penze, hogy lecserelje a foltelt. Ekkor viszont megallapitja, hogy jo volna szombatonkent nezni a tv-ben a meccset a fotelbol. Mivel fotelja mar van (ugyan rossz minosegu, de megiscsak bele lehet ulni) inkabb a fotel lecserelese helyett tv-t vesz es fotelt majd kicsereli, ha lesz penze. Ujabb fel ev mulva megint osszegyulik egy uj fotelre valo, de ekkor meg arra jon ra, hogy hideg sorrel jobb meccset nezni, ezert a fotel lecserelese helyett vesz egy hutot (mert ugye barmilyen rossz az a fotel megiscsak ott van) es igy tovabb.

Szoval ha Omagyarorszag vezetese ugy dontott, hogy kell neki legiszallitasi kapacitas mielott rendes helikoptert tudna gyartani, es felepit egy leghajo gyartasi-kiszolgalasi infrastrukturat, akkor az befagy. Egyszeruen amiatt, hogy:
- mas teruletek jajonganak, hogy a traktorgyartas, a Maria Valeria-hid, az influenza oltas sokkal fontosabb inkabb arra fokuszaljanak, mint a legiszallitas fejlesztesere, mert az mar van (megha nem is tokeletes)
- masreszrol meg ugye ott van ennek az ipari hattere, gepekkel, szerszamokkal, ellatorendszerrel, kepzett szakemberekkel... ezt mindet le kellene cserelni, ami koltseg
- harmadreszt meg barmilyen technikai fejlesztest a kulso kenyszer mozgat, mivel versenyhelyzet az nuku a legtobb iparagban a helyes strategia az aktualis termekek tovabbgyartasa (vagy minimalis modositasa), mivel igy lehet a legkisebb befektetessel (k+f, szerszamok csereje, emberek betanitasa) a legnagyobb profitot elerni (monopol piac, nincs helyettesito termek)... szoval egy A.u. 40-ben gyartott mozdony az nagyon-nagyon hasonlo lesz, mint egy A.u. 10-ben, egyszeruen a gazdasagi hatekonysag miatt

teddybear01 2010.11.25. 16:31:10

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: Miért is hihetőbb?

Repülőgépsárkányt semmivel sem nehezebb készíteni, mint egy igényesebb autókarosszériát, motort meg könnyebb mint gőzgépet.

Ami a léghajót illeti, sokkal több anyag kell hozzá, sokkal bonyolultabb kiszolgálni, és karbantartani, mint egy hasonló teherbírású léghajót. Üzemanyag sem kell több ugyanakkora úthoz a repülőgéphez. Ráadásul a hidrogéntöltésű léghajó+gőzgép kombó kb, a gyújtóbombával analóg.

Héliumot némelyik földgázmezőből nyernek(az egyik texasi gázmezőben kb. 1% a hélium). Hidrogént is földgázból szokás gyártani, mert olcsóbb, mint a vízbontásból nyert.

teddybear01 2010.11.25. 16:35:48

@bz249: Viszont ott van az az örök emberi vágy, hogy mindig a modernebbet használjuk. Ezért a fejlesztés többé-kevésbé mindig folyamatos, ha van konkurencia a piacon. Ez csak akkor szűnik meg, ha a monopolkapitalizmus szabványosít mindent.

bz249 2010.11.25. 16:42:30

@teddybear01: "Ez csak akkor szűnik meg, ha a monopolkapitalizmus szabványosít mindent."

Tekintve Omagyarorszag piacanak meretet, a politikai rendszeret az oligarchikus monopolkapitalizmus lesz a gazdasagi-politikai berendezkedes.

"Viszont ott van az az örök emberi vágy, hogy mindig a modernebbet használjuk."

Ez az orok emberi vagy egyedul Nyugat-Europara es kb. Kr.u. 800-tol volt jellemzo. Sem a Romai Birodalom, sem Kina, India, sem az okori Egyiptom nem mutatott lenyeges technologiai fejlodest. Evezredek alatt.

teddybear01 2010.11.25. 17:11:30

@bz249: Azért arra a kijelentésre, hogy nem fejlesztettek a rómaiak, jócskán lehet cáfoló eseteket felsorolni. Például a hadihajózásban a pun ötsorevezősök lemásolása, az úthálózat folyamatos bővítése, postaszolgálat felállítása, malomipar, stb.

Ami a korai középkorban történt visszafejlődést illeti, az tulképp a Római Birodalom bukása utáni gazdasági káosz következménye. Ez egybeesik a Nyugat európai lélekszám csökkenésével. Amint ez a csökkenés átállt lassú növekedésre, a gazdaság is, és a technikai fejlődés is megindult felfelé.

Amíg legalább két különböző gyártó van, és nem lépnek kartellbe, addig van fejlődés. Ha valami diktatúra nem korlátozza erőszakkal a gazdasági életet.

Ami a modernebb iránti vágyat illeti, az benne van az emberben. A pápua is inkább használja tűzgyújtásra az öngyújtót, és az ellenségei elpusztítására a géppisztolyt, mintsem a régi eszközeit.

Ami pedig a Kínai Birodalom technikai stagnálását illeti, olyan nem volt. Lemaradtak ugyan az európaiak mögött, de annak inkább a politikai vezetés az oka.
Az egyiptomiak is fejlődtek, ha lassan is. Az eredeti kőeszközeiket először rézre, majd bronzra, végül vaseszközökre cserélték. A hikszoszoktól átvették a harci kocsikat, meg a lótartást, és más téren is volt fejlődés, ha lassan is.
India is fejlődött, de az európai gyarmatosítók erőszakosabbak, gátlástalanabbak voltak.

bz249 2010.11.25. 17:31:51

@teddybear01: negyszazezeres piac. Ilyenen jo ha egy gyarto megel nemhogy ketto. Ezert az ujjaszervezes elso lepese kenyszeruen a szabvanyositas lesz, hogy fejlettebb termelesi technikakat lehessen alkalmazni. Esetleg rem egyszeru fogyasztasi cikkekbol lehet versenyt csinalni. Csakhogy a femlabason es fakanalon nem sok fejlesztesi lehetoseg van. Az marad femlabas es fakanal.

A gazdasagi es politikai vezetok osszefonodasa meg szepen abba az iranyba fogja vinni az egeszet, hogy a meglevo gyarat bovitik (raadasul valoszinuleg barmely adott pillanatban ez a gazdasagilag helyes lepes, mert igy is nevetsegesen kicsi lenne minden gyar) vagyis a monopolkapitalizmus egeszen sokaig fennmarad. Illetve, ha verseny van, akkor meg nagyobb a visszaeses. Ugyanis ugyanannyi termeleshez* ketszer annyi szerszam kell, vagyis tobb munkaerot kell bevonni a folyamatba... raadasul a munkatermelekenyseg is csokken, mert egynel kevesebb munkast sehova nem lehet beallitani, marpedig sok esetben 0.5 vagy 1.5 munkas lenne az optimalis egy folyamathoz. Ezt a plusz munkaerot meg valahonnan at kell csoportositani: vagyis valami mast nem fog gyartani az orszag. De ugyanez van az infrastrukturaval, ha valamit megepitettek akkor hasznalni kell. A nemetek is a haboru vegig gyartottak a PzIV-et vagy StugIII-at (noha volt sokkal jobb tankjuk is) egyszeruen azert, mert a szerszamgepek megvoltak hozza es nem akartak termeleskiesest.

*a termelesi celt ugye belovi a piac igenye

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2010.11.25. 18:00:24

A fejlődés igényét még talán adhatja az is, hogy tudják, hogy van/volt jobb is, rengeteg infójuk van róla, személyes emlékek is (nyilván mindez kopik az idővel). Én is tök jól ellennénk ma is a 086-os XT-vel, csak az osztálytársam megmutatta, milyen játékok vannak a 386-osán... :)

A technikai fejlődés igényére meg Japán története is érdekes, gyakorlatilag mindenre fel lehetne hozni példának. :)

A léghajóra visszatérve: a magunkfajta egyszerű laikusnak talán azért hitelesebb, mert egy korábbi technológia. Csak a - lehet, hogy költői, akkor elnézést - kérdésre válaszolva.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2010.11.26. 08:16:55

@teddybear01: "Repülőgépsárkányt semmivel sem nehezebb készíteni, mint egy igényesebb autókarosszériát, motort meg könnyebb mint gőzgépet."

Autókarosszériát még csak-csak, de igényeset? Na meg a működő motorhoz is kell egyfajta anyagminőség, igen nagy pontosság, csekély tűrés... A gőzgép azért megengedőbb - nincs akkora terhelés, az egészet nem kell annyira finomra hangolni.

Mondja ezt a laikus persze... lehet, hogy tévedek, de egy átlag olvasónak nyilván nincs annyi gépész-, kohó-, bányamérnöki, műszerészi és programozási, gyártási és logisztikai ismerete, mint neked - mennyire térhet el egy sci-fi az olvasói prekoncepciótól?

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2010.11.26. 08:50:27

Szerintem a "laikus" olvasó prekoncepciója fontosabb, elvégre nem doktorit írunk. (Zárójelben megjegyezném, hogy azért "szakmai" részről is voltak itt már érdekes dolgok. :) )

teddybear01 2010.11.26. 18:31:04

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: Jobb, ha tudod, az esztergomi repülőtéren van sárkányszerkezet-javítóműhely, van miből kiindulni.
Motorgyártó-műhelyek is vannak az átkerült területeken, azt sem kell nulláról kezdeni, ellentétben a gőzgépekkel.

teddybear01 2010.11.26. 18:50:02

@bz249: Bele vagy pistulva a hatalmas gyárakba. Az átkerülés után például a Suzuki-gyár azonnal összeomlik, mert csak összeszerelő-üzem. Alkatrész híján befejezik azokat az autókat, amiket még tudnak, aztán lehúzzák a rolót. Pont. És így jár az összes többi is, amelyik átkerült, mert csak részek vannak itt a komplex rendszerből.
Ha leszámítjuk azokat a nyersanyag-feldolgozókat(bányák, vaskohó, alumínium-olvasztó, vegyi kombinátok, stb), amiket mindenképp az államnak kell felépíteni első körben, csak manufakturális kisüzemeket tudnak magánerőből felállítani, mert többre nincs tőke.

Ami a piacot illeti, Áu. 2.-3.-ban tényleg ennyit kell ellátni, de aztán rohamosan bővülni fog, ahogy terjeszkedik Ómagyarország. Ráadásul a terjeszkedés teljesen szűz terület, mert nincs ott semmi modern.
Egyes termékeknél meg az egész ókori világ piacnak számít. Például a gépi szövet(lenvászon, gyapjú- és kenderszövet), vagy az illatszerek, kozmetikumok, esetleg még akár a kéziszerszámok is alkalmasak arra, hogy nyersanyagokért, például ércekért, egyes élelmiszerfajtákért(narancs, füge, citrom, olívaolaj, stb) elcseréljük. Olyasmiért, ami nem terem meg nálunk, pl. kávé.

bz249 2010.11.26. 19:57:03

@teddybear01: "Bele vagy pistulva a hatalmas gyárakba. "

Ha nincsenek hatalmas gyarak nincs modern technika ez ilyen egyszeru. Vagy mondjuk legfeljebb egy specialisan kivalasztott teruleten. Mondjuk van repulo, de nincs traktor.

"csak manufakturális kisüzemeket tudnak magánerőből felállítani, mert többre nincs tőke."

Nem nyitom meg a kort ujra, meg egyszer azert leirom: a manufakturalis kisuzemnek borzasztoan rossz a munkatermelekenysege valamint az egy termekre juto alloeszkoz igenye. Ami megint csak azt jelenti, hogy valahol mashol sokkal tobb munkat kell befektetni a dologba.

"de aztán rohamosan bővülni fog, ahogy terjeszkedik Ómagyarország"

Elkezdhetjuk a nepessegvitat, csak ehhez fel kell tetelezni, hogy el a kornyeken tobbmillio ember (szemben a valosaggal, amelyik 2-400.000). Az Atkerult nepesseg meg jo ideig csokkeni fog. Vagyis a piac leginkabb stagnalni fog. Az eron feluli infrastruktura fejlesztes meg tovabbi munkaerot von ki a termelo szektorbol (epitkezes es hadsereg). Lehet persze almokat kergetni, de a helyzet az, hogy keves ember van.

"Egyes termékeknél meg az egész ókori világ piacnak számít."

Egyes termekeknel igen. Omagyarorszag azonban az onellatas utjat valasztotta. Vagyis ez nagyon szuk kort erint es abbol is luxuscikkeket. A masik ut ugyanis komoly kereskedelmi es hadiflottat es egyeb nyomasgyakorlo eszkozoket feltetelez (mert senki sem akar munkanelkuli takacsokat es cserzovargakat) amihez megint nincs meg a humaneroforras.

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2010.11.26. 21:15:18

Az önellátási doktrína nem utolsósorban az átkerülés utáni tapasztalatokból fakad, vagyis hogy hiába volt ott egy csomó dolog, mégis alig működött valami, mert minden csak egy kis része volt a nagyobbnak. Ezért úgy döntöttek, hogy inkább legyen kicsit sárga és kicsit savanyú, de teremjen itthon.

Az antikat korszerű áruval elárasztani meg nem éppen a legszerencsésebb dolog, főleg nem úgy, hogy jó ideig gyakorlatilag a szemetet is aranyárban veszik tőlünk.

teddybear: nem először kérem, de utoljára, hogy az érvelésbe a személyeskedő megjegyzéseket ne keverjük bele, arra javaslom valamelyik polidili fórumot. Az átkerült motorgyártó (tehát nem összeszerelő, hanem nulláról gyártó) üzemekre viszont kíváncsi lennék, mikre gondolsz?
süti beállítások módosítása