Innen indult

2008. október 25-én Komárom-Esztergom megye egy része arra ébred, hogy az ókori Kárpát-medence veszi körül őket. A blog szerzői a múltba sodródva próbálnak élni és túlélni. Levél nekik: atkerulesKUKACgmail.com

Olvasnivaló

Kommentek

Web II



free counters


Címkék

2évad (64) 6evesOM (3) Á.u. 50-es szkíta felkelés (6) airport280bc (3) albertizmus (5) alexandria (5) állat (11) angyali (3) anyagtudományi intézet (2) Anya választása (3) átkerülésnap (1) Áu20 (2) az átkerülés lovasai (38) balaton (1) beteg (11) brennus (4) bz (1) bz249 (36) cian (8) corpus (19) család (17) csentőfa (26) csentőfaitúszharc (4) csk260 (1) drazsé (2) druida (2) égbőlpottyantott (8) eomagyarorszag (5) esztergom (27) evadvaro (3) farkasrolandsaga (2) fegyver (39) fiume (9) fiumeévad (24) fórumposzt (4) franciák (1) gador (25) Galliaiháború (4) gellérthegy (10) ghery (31) gheryévad (9) háború (15) hajó (2) Halmai (6) hamilkar barkasz (1) Hannibál a kapun belül (11) harkaly (7) hellókarácsony (1) hirdetés (2) hírek (24) hirsarok (86) hirsarok au2 (7) horánszky (9) ibéria (2) iskola (8) Isztria (11) jatek (5) katonadolog (6) kelták (56) kindle (2) kitekintő (36) kölyöktomi (4) könyv (15) kovácsgusztáv (6) kritikarólunk (2) laza (2) lázadás (16) love (6) maggoth (1) megtörők (1) mezőgazdaság (3) minisorozat (10) morgolódó (3) munka (6) nemfikció (36) novella (9) őkisátkerültek (3) ómagyarország lángokban (78) ÓML2 (12) ómr1 (4) operation iulia (4) palyazat (4) passer (1) polgárőr (10) politika (6) promó (1) r!t (1) rajz (1) rendőr (9) repülő (4) róma (16) rómaikövetség (18) sacco (4) sport (1) sütőbalázs (4) szavazás (4) szentendre (5) szerepjáték (6) szereplők (1) szerzők (11) szinfalmögé (1) szkíták (3) szs (34) t1gris (25) találkozó (4) tát (2) távközlés (3) technológia (6) teddybear (11) tekercsraktár (19) térkép (1) triumpathor (47) tudomány (1) uránsaga (8) vallás (12) védelemigazgatás (32) vegleg atkerulve (10) vers (1) videó (2) vigyazó szemetek (4) vinitor (25) vitezkapitany (21) wiki (9) zsidók (3) zsozsóbácsi (1) Címkefelhő

Ómagyar Légierő felépítése

2009.04.19. 19:13 | szs. | 70 komment

Címkék: repülő kitekintő 2évad

Ikatószám: 2009/127

Minősítés: Szigorúan Titkos!

Kapja: A Védelmi Bizottság

Témafelelős: Koszó Lajos ny. rep. alezredes; Haditechnikai Kutatóintézet.

Tárgy: Az Ómagyar Légierő szervezeti felépítése

Kelt: Tatabánya. 2009-04-10.

Mellékletek száma: 3

 

 

Az Ómagyar Légierő szervezeti és hadrendi bevetésének vázlata

 

 

Az Átkerülés miatt az Ómagyar Területek hadereje gyakorlatilag légi kapacitás nélkül maradt. Ezt sürgősen pótolni kell, mert a csapatainknak létfontosságú mind a felderítés, mind pedig a légi harci támogatás. Ezért szükséges az eddigi esetleges légi műveletek kiterjesztéséhez egy megfelelő szervezeti keretben realizált haderő, amely az alapvető felderítési, szállítási és harci feladatok ellátását végzi, mind békeidőben, és háborús helyzetben.

Mivel a környező törzsek meglehetősen szervezetlenek, és technikailag fejletlenek, ezért a felhasználandó repülőgépeknek nem kell túlságosan fejletteknek lennie technikai szinten, de annál megbízhatóbbnak, és tartósnak. További szempont az eszközök beszerzési költsége, amelynek természetszerűleg alacsonynak kell hogy legyen, de ez nem mehet az eszközök minőségének rovására. A szükséges repülőeszközök technikai követelményeit a 2. számú mellékletben vázolom.

Harci helyzetben a Légierő, egyenrangú ellenfelek híján, a földi harccsoportok légi támogatását végzi el. Ehhez a földi magasabb egységek mellé egy-egy Repülő Különítményt kell felállítani, amelynek az állományát igény szerint a Légierő Repülőszázadaiból ideiglenesen a különítményhez rendelt Repülőrajok adnák. A Különítmény mindenkori parancsnoka a rangidős repülőtiszt, aki az adott hadművelet alatt, az adott magasabb egység parancsnokának alárendeltje.

 

A Légierő szervezeti felépítése

 

Az Ómagyar Légierő minimális szervezeti egysége legalább egy légi ezred, amely négy zászlóaljból állna.

 

Ezek következők lennének:

 

  1. Felderítő repülőzászlóalj;

  2. Futár és Szállító repülőzászlóalj;

  3. Csatarepülő repülőzászlóalj;

  4. Ellátó és Kiképző repülőzászlóalj;

 

Az egyes repülőzászlóaljak a következő bontásban szervezendők:

 

  1. Felderítő zászlóalj:

 

1/1. Harctéri Felderítő repülőszázad.

 

1/2. Hadászati Felderítő repülőszázad

 

1/3. Stratégiai Felderítő repülőszázad

 

1/4. Parancsnoki Törzs;

 

 

  1. Futár és Szállító repülőzászlóalj;

 

2/1. Futár és Könnyű szállítószázad;

 

2/2. Közepes szállítószázad;

 

2/3. Nehéz szállítószázad;

 

2/4. Parancsnoki Törzs;

 

 

3. Csatarepülő repülőzászlóalj;

 

3/1. Csatarepülő és Támogató repülőszázad;

 

3/2. Könnyűbombázó repülőszázad;

 

3/3. Stratégiai Bombázó repülőszázad;

 

3/4. Parancsnoki Törzs;

 

 

4. Ellátó és Kiképző repülőzászlóalj;

 

4/1. Kiképzőszázad;

 

4/2. Központi Javítóbázis;

 

4/3. Ellátó Szolgálat;

 

4/4. Reptér Parancsnokságok;

 

 

 

Alegységenkénti lebontás:

 

 

Felderítő repülőszázadok

 

 

Ezek a századok a következő csoportbontásban állítandók fel:

 

Egy század három felderítő szakaszból állna, illetve egy ezeket támogató törzsből, ez utóbbi, a felmerülő technikai és ügyintézési problémákat látná el.

 

A szervezési alapegység a Felderítő Raj, amelyből egy szakaszban a szükségleteknek megfelelő mennyiséggel szerepel. Ezek fajtái:

 

Könnyű Légi Felderítő Raj: Áll egy ultrakönnyű repülő eszközből (háti-motor, sárkányrepülő, stb) és a pilóta/szerelőből, illetve 2-3 UAV + 1 kezelő + 1 szerelő.

 

Közepes Légi Felderítő Raj: Áll egy egymotoros 1-2 személyes repülőgépből, két pilótából, esetleg a szükséges mennyiségű megfigyelőből, illetve egy szerelőből.

 

Távolsági Légi Felderítő Raj: Áll egy nagy hatótávú repülőgépből, két váltás repülőgép-személyzetből, a szükséges mennyiségű szerelőből.

 

Harci bevetésekben az alkalmazott alapegység egy Légi Felderítő Raj, amelyet a kérelmező magasabb-egység (ezred vagy hadosztály) támogatására az adott egység felderítő tisztje mellé rendelnek. A kérelmező magasabb-egység parancsnokának a vezénylési idő alatt rendelkezési joga van az alegység felett.

 

 

 

 

 

Csatarepülő és Támogató repülőszázad

 

A század területi felosztásban működne, minden magasabb-egység mellé egy Csatarepülő Különítményt rendelnének. Az ilyen Csatarepülő Különítmény az igénynek megfelelő mennyiségű Csatarepülő Rajból állna, három rajonként egy Csatarepülő Szakasz szervezésében.

 

Csatarepülő Raj: 3+1 darab, két géppárra osztott alacsonytámadó harci repülőgép + a szükséges hajózó és karbantartó személyzet.

 

A támadógép fegyverzetét gépenként két beépített géppuska, max. 25 kilós bombák (összesen 10 darab), vagy irányítatlan rakéták blokkjai adnák.

 

 

Könnyűbombázó repülőszázad

 

Szervezetileg hasonló felbontásban ténykedne, mint a Csatarepülő és Támogató repülőszázadé, csak ezt az egységet zuhanó és könnyűbombázókkal szerelnék fel.

 

Könnyűbombázó raj: 3+1 darab, két géppárra osztott könnyű (max. 1 tonna teherbírású) bombázógép, + a szükséges hajózó és karbantartó személyzet

 

Stratégiai Bombázó repülőszázad

 

Ezt az egységet közvetlenül a Repülőparancsnokság felügyeli. Többmotoros, nagy hatótávolságú nehézbombázó gépekkel, és az ehhez szükséges létszámú hajózó és kiszolgáló személyzettel szerelendő fel.

 

 

Futár és Könnyű szállítószázad

 

Rajonkénti szervezésben, rajonként 2-3 könnyű utas és/vagy teherszállító repülőgéppel, vagy helikopterrel és a szükséges hajózó és karbantartó személyzettel felállítandó alakulat. A vezénylése az igénylő alakulat kérése szerint történik.

 

 

Közepes szállítószázad

 

Feladatuk az utánpótlás szállítása azokhoz az egységekhez, amelyeknél ez másképp nem megoldható. Szintén feladatuk a légi-mozgékonyságú (ejtőernyős, kommandós) alakulatok szállítása.

 

Felszerelésük: 1-10 tonna vagy 10-40 fő szállítási kapacitású merevszárnyas repülőgépekkel vagy helikopterekkel, és az ehhez szükséges létszámú hajózó és kiszolgáló személyzettel kívánatos.

 

 

 

Nehéz szállítószázad

 

Feladatuk a harci technika, a légi szállítású alakulatok, illetve a nagy tömegű utánpótlás szállítása, nagyobb távolságra. Ezt az egységet közvetlenül a Repülőparancsnokság felügyeli.

 

Felszerelésük: legalább 10 tonna teherbírású nehéz szállítógépekkel, illetve nagyobb utasszállító gépekkel, és az ehhez szükséges létszámú hajózó és kiszolgáló személyzettel kívánatos.

 

 

Zászlóalj Parancsnoki Törzsek

 

Feladatuk gondoskodni a zászlóalj személyi és technikai eszközeiről. Kötelesek gondoskodni a személyzet szociális és egészségügyi ellátásáról, az alakulat hadtáp ügyeit elintézni, illetve a személyzet kiképzését megszervezni.

 

 

4/1. Kiképzőszázad

 

Ebben az egységben kapnak kiképzést azok a repülőkatonák, akik már orvosilag alkalmasnak nyilvánítottak az adott feladatra, és az alap gyalogsági kiképzésen már átestek.

 

1. szakasz: Könnyű-repülőgépes kiképzés.

 

Ebben az egységben kapja meg az alap repülőgépes kiképzést az összes pilóta, illetve az egyéb repülő személyzet (navigátorok, repülőgép fedélzeti-szerelő, stb). Itt válogatják szét a képességeik, és hajlamuk alapján az állományt. Ugyancsak itt kapják meg a speciális kiképzést a könnyűgépes (csatarepülők, zuhanó és könnyűbombázók, szállítógépesek) pilóták. A hajózó személyzet kiképzése részeként 7 ejtőernyős ugrás elvégzése kötelező, 3 bekötött, 3 késleltetett és két éjszakai ugrás. Az ejtőernyős ugrások teljesítése nélkül a jelöltre eltanácsolás vár.

 

2. szakasz: Többmotoros repülőgépes kiképzés

 

Itt kapnak szállító és bombázó gépre azok a hajózók a kiképzést, amelyek erre specializálódnak. Ebben a szakaszban állítják össze a gépszemélyzeteket, illetve képzik ki őket a csapatmunkára.

 

3. szakasz: Túlélőtábor

 

Mivel a kiképzett repülőszemélyzet igen értékes, és mivel a befolyási övezetünkön kívül a lakosság valószínűleg ellenségesen viszonyul hozzájuk, ezért a kiképzés utolsó lépcsőjében túlélési taktikákat és eljárásokat oktatnak itt nekik a speciális szakértők (erdei, hegyi túlélő tanfolyam, vadászat és nyomkövetés, rejtőzés és menekülési taktikák, stb.). Kinevezés harci alakulatba a kiképzés hiányában nem történhet! A kiképzést a hajózó személyzet részére 5 évenként rendszeresen meg kell ismételni.

 

4. szakasz: Műszaki kiképzés

 

Itt kapják meg a szakterületüknek megfelelő műszaki képzést a kiszolgáló személyzet tagjai, és itt kapnak elméleti és gyakorlati képzést a beosztásuk szerinti géptípusokra.

 

4/2. Központi Javítóbázis;

 

Ez az alakulat felelős a rep. eszközöknek a csapatszintű javításokon túli időszakos és rendkívüli javítások elvégzésére. Szintén ennek az alakulatnak a specialistái kötelesek kivizsgálni az esetleges rep. eseményeket. Szervezeti felépítése későbbi tanulmányt igényel.

 

4/3. Ellátó Szolgálat;

 

Ez az alakulat szerzi be, és osztja el a Légierő működéséhez szükséges dolgokat. A kirendelt alakulatok innen kapják a hadtáptámogatást. Szervezeti felépítése későbbi tanulmányt igényel.

Az Ellátó Szolgálat része a Rep. Orvosi Intézet, amely a rep. alkalmassági vizsgálatokat is végzi.

 

4/4. Reptér Parancsnokságok;

 

Minden állandó reptéren egy-egy Reptéri Parancsnokság fogja össze a reptéren állomásozó összes repülő és őralakulatot. Minden reptéren a technikai és személyzeti kiszolgálását egy helyi hadtáp egység végzi, az igényeknek megfelelő személyzeti felépítésben és létszámban.

A parancsnok felelős a repülőtér hadrafoghatóságáért, illetve a reptéren elhelyezett alakulatok ellátásáért.

 

(Még mindig Teddybear)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://omagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr241074703

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bz249 2009.04.19. 19:30:21

Flottalégierő?

Mekkora kifutópálya/leszállópálya kell egy sárkányrepülőnek? Le lehet tenni egy 50-60m-es uszályra? Mert akkor sárkányrepülő-hordozó rulez! (ha megoldható az nagy segítség a flottának... merthogy lehet távolsági felderítést végezni)

Hidroplán: mennyivel bonyolultabb egy ilyet csinálni egy sima repülőnél? Merthogy a vizes-mocsaras Kárpát-medence kiváló lehetőséget kínál a hidroplán alkalmazásokhoz.

A csatarepülőket szerintem viszont csak kiképzési/gyártási tapasztalat miatt érdemes alkalmazni. Az ómagyar hadsereg úgyis főleg az a saját infrastruktúra környékén akciózik. Azt meg olcsóbban belövi a tüzérség (később a flotta). A nagy, stratégiai bombázók viszont a nyomásgyakorlásban komoly szerephez juthatnak.

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.04.19. 20:03:31

60 méter már egy Fi-156-nak is elegendő, szerintem egy sárkányrepülő megoldja egy nagyobbfajta zsebkendőről is. Remek ötlet amúgy hangulatilag, egy ómagyar TOP GUN már befigyel az ötletlistán. :)

bz249 2009.04.19. 20:39:30

@szs.: remélem a léghajósok és repülősök között is lesz némi khmmm feszültség.

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.04.19. 20:44:31

Ó, már a sztorivázlat is megvan. A hordozó megfeneklik valahol, az antik szorongatják őket és egy léghajó húzza ki őket a bajból, aztán később eltávon összefutnak, a léghajósok arcoskodnak, mire szétverik az arcukkal együtt a kocsmát is, nagy botrány, stb, majd egy újabb bevetés, ahol megszorulnak és csak úgy győzhetnek, hogy összefognak a bekötött arcú léghajósokkal, leverik az ellent és végül nagy bajtársiasságban elsétálnak a Dunán tükröződő naplementébe, közben pedig az esti szélben csapkod a nyílszaggatta trikolór, amire rásiklik a kamera, majd stáblista. A szőke pszichológusnő helyét még keresem a sztoriban, telefonos segítséget elfogadok. :)

Ghery88 · http://omagyar.blog.hu/ 2009.04.19. 20:45:17

A sárkány emlékeim szerint (eddig 4 repülés, utasként) cirka 50 méterről fel is száll, amennyiben jó a szél és rendes motor-légcsavar duó van rajta. Megállni is elég hamar meg lehet vele, elvégre a csúcssebessége is olyan 130 km/h.

Azért mocsaras, erdőkkel benőtt terepen picit macerás lehet a landolás, bármilyen ügyes is a pilóta.

A Top Gunt meg szeretettel várom:D

bz249 2009.04.19. 21:01:20

@szs.: ezaz a céltalan erőszakjelenet már megvan és látom a céltalan szexjelenet helyét is keresed. Hiába a szakértelem az szakértelem. :)

Ghery88 · http://omagyar.blog.hu/ 2009.04.19. 22:35:28

Azért én hiányolom belőle a nokia, a sony és a pepsi reklámokat...:D

Harkaly 2009.04.19. 22:39:13

@bz249: A csatarepuloknek meglesz a maga haszna a keltakkal vivott harcokban. Bombazo nem tud szoros tuztamogatast adni (a napalm teruletre hato tamogato fegyver), ellenben egy-ket csatarepulo vegigpasztazhatja a keltakat geppuskaval meg iranyitatlan raketakkal vagy bombakkal. Mint a Stukak... Nem utolso otlet felszerelni a gepeket zuhanoszirenaval is, ha a II. vgh-ban kitort tole a panik a katonak kozott, az antik eseteben a hatas frenetikus lesz :-)
Plusz vorosre festett gepek, aminek az orrara sarkanyfejet pingaltak...

Harkaly 2009.04.19. 22:41:23

A pilotaszok felfestettek a gepuk oldalara, hogy hagy es milyen ellenseges gepet lottek ki. Az omagyar pilotak mit fognak? Landzsas harcosok, harci szeker, druida, kalas elf? :-)

Harkaly 2009.04.19. 22:47:08

@Ghery88: Dehogy maceras... A gravitacio meg senkit sem hagyott fenn...

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.04.19. 22:54:30

Nokia Komáromban, az nem került át, meg szerintem Sony meg Pepsi sem, de majd lesz Suzuki, Neuzer és természetsen Holcim reklám. (Pl. az egyik léghajós fejét Holcim betonba verik bele, majd Neuzer kerékpáron menekülnek a Suzukival érkező katonai rendészek elől, vagy ilyesmi.)

bz249 2009.04.19. 23:16:36

@Harkaly: ugye a népi mondás szerint olyan nincs, hogy valami nem sörnyitó... namost én pl. jégcsákánnyal már nyitottam sört. Teljes mértékben alkalmas a célra, de szerintem vannak sokkal olcsóbb és hatékonyabb eszközök erre.

Ugyanez a helyzet a csatarepülővel... természetesen teljesen alkalmas lánzsás, kardos harcosok megölésére. De ezt jóval hatékonyabban és olcsóbban meg lehet csinálni más módszerekkel. A repülőgép a lehető legrosszabb módszer, ha el akarunk juttatni egy adott tömegű terhet adott távolságra legyen az krumpli, emberek vagy bomba. Ómagyarország meg nem dúskál magas oktánszámú repülőbenzinben...

A stratégiai bombázó viszont egy valóban hasznos eszköz, ugyanis ha megbízhatóan működik akkor el tud repülni Rómába és megbombázza őket. Erre semmi egyéb módszer nincs, tehát ha távoli területeket akarunk támadni, akkor a stratégia bombázó megkerülhetetlen.

teddybear01 2009.04.19. 23:23:02

Az a magas oktánszámú repülőgép benzin úgy 100 oktános. A Shell kutakban is akad ilyen.

teddybear01 2009.04.19. 23:26:57

@bz249: "A repülőgép a lehető legrosszabb módszer, ha el akarunk juttatni egy adott tömegű terhet adott távolságra legyen az krumpli, emberek vagy bomba."

Ez igaz. De ha azt is akarod, hogy az a bomba tényleg azt a lovasbandát találja el, akiknek szánták, akkor olyan hordozó kell, ami elől nem tudnak elfutni. A repülőgép mélyrepülésben azonnal a nyakukon van, mikor már észreveszik.

teddybear01 2009.04.19. 23:29:42

@bz249: Hidroplánt kb. ugyan olyan nehéz csinálni, mint normál gépet. Egyszerűen ráraknak két pontont a főfutók kerékbekötésére. Az AN-2 -nek is van ilyen változata.

teddybear01 2009.04.19. 23:33:21

Elgondoltátok már, hogy ha egy falanx csatára felsorakozott, ott mekkora irtást csinálna csak egy repülőraj? Milyen zűrzavar maradna ott?

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.04.19. 23:37:58

Kérdés, hogy mi lesz előbb: rájönnek, hogy ómagyarokkal szemben nem célszerű falanxban felsorakozni, vagy felállítani a légierőt? :)
(Mert egy falanxban egy aknavetős raj is tud némi zavart kelteni, az pedig eleve adott.)

teddybear01 2009.04.20. 00:12:01

@szs.: Még az sem kell. Elég egy osztag gépfegyveres. Ha már egymás mellé álltak...

teddybear01 2009.04.20. 00:14:36

De mondjuk, segítséget kér az egyik szövetséges, a mellérendelt osztag rádióján. A leggyorsabb odarendelni pár gépet, és helyi irányítással szétlövetni az ellenséget.

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.04.20. 00:21:56

Persze az is igaz, hogy az emberi hülyeség az ókorban is határtalan volt és mindig lesz olyan bátor vállalkozó, aki csak röhög azokon, akik holmi vassárkányokról beszélnek, amik szétszórnak egy egész hadsereget, és a vesztesek magyarázkodásának tartja az egészet. A lovasnomádok is milyen sokáig el tudták játszani a megfutunk-nyilazunk-visszamegyünk és szétkapjuk őket kombót, pedig abban nem volt semmi "természetfeletti".

Gumzi 2009.04.20. 07:59:14

Az első poszt, ami nekem túl uncsi volt, hogy végigolvassam. :) Kicsit a logisztika-jegyzetemhez hasonlít, de leszűrtem a lényeget: lesz belőle eksön, szex, bajtársiasság meg naplemente, a sztori végén csőrözéssel. Na ha lesz, akkor majd becsszó elolvasom :)

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.04.20. 08:28:49

Ez ilyen háttéranyag, de hát a csőrözés se megy egyből. ;)

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2009.04.20. 09:32:36

Azért látom, működik a régi reflex, és erre a néhány repülőgépre akkora adminisztratív állományt akarnak ületetni, hogy rossz nézni! :)

Mindenből kis-közepes-nagy, külön futár és felderítő, egy csomó kis törzs... legalább lesz miből alkudni, a cél kb. egy nagy szállítógép, egynehány felderítő (ezek nem lehetnek távirányítós repülők egy-két kamerával, esetleg léghajókról indítva?), 3-4 működőképes csatarepülő (bár lehet hogy 2 is sok, az antik úgyse tudnak sok kárt tenni benne).

A feladatok közül a felderítés volna a legfontosabb, ha ismert az ellenség ereje, mozgása, akkor már könnyen elébük lehet állni, és a harcot egy berendezett terepen kikényszeríteni, ahol a gépesített gyalogság úgyis mindenkit a porba aláz. (hisz ha nagy a túlerő/kedvezőtlen a terep, nyugodtan hátrálhatnak, míg az erősítés megérkezik).

A bombázókaz túlzásnak érzem. Egyrészt az ellenségnek nincsenek "üzemei" a hátországban, legfeljebb falvak, esetleg Róma felé városok, de ezek "terrorbombázása" nem lehet cél, de eszköz sem nagyon.

A felvonuló anti seregek kiválóan támadhatóak tüzérséggel a gyülekezési területeken, ehhez megintcsak felderítés kell.

A frontvonal itt nem a modern háborúk több (tucat) kilométeres területe, ahová csak nagy üggyel-bajjal lehet berepülni, és erősített pontokat kéne támadni, hanem pár száz méter, rajta legfeljebb minimális fedezékkel, szóval a bombázók bevetése még mindig ágyúval verébre kategória. A tüzérség sokkal olcsóbban veretheti őket, vagy akár egy aknavetős raj is szétszórhat többszáz felfejlődött keltát.

Tehát harctéri feladatokra talán még a csatarepülő is túlzás, bár kétségtelenül hatásos eszköz. Főleg sárkányosra festve, meg zuhanószirénával. Inkább a légifelderítés és a légiszállítás, valamint a desszant az, amivel a légierő repülőgépei a leghasznosabb támogatást tudnák biztosítani.

Szóval akkor repülő vagy léghajó?

HELIKOPTER! :) Hoppá, hát róluk megfeledkeztünk!

A helikopterek lennének talán a legalkalmasabbak az anti körülményekből következő feladatok megoldására, különösen ott, ahol eddig csatarepülőkben gondolkodott mindenki. Sokáig képes a harctér felett maradni, tüzét így pontosabban lehet az ellenségre vezetni, és ott tartani. Mozgékony, fordulékony, kurva hangos, nagy szelet csinál (tessék az antikat murvára, vagy kavicsra terelni, majd rájukröptetni egy szecskavágót, és figyelni, hogy a kavicsok ellen mit tesznek szegény keltákok!). Emellett képes minimális felületre leszállni (és az aljára ennek is lehet ballont tenni kerekek, vagy szántalp helyett, tehát a mocsár sem gond). Alkalmas külső teher szállítására is.

Minimális átalakítással a polgári gépek (amik esetleg átkerültek, korábbi kőgazdagoktól, illetve növényvédő cégek helikopterei, nem tudom, hogy a mentőknek, illetve a katonaságnak van-e az átkerült területen helikoptere) könnyen átalakíthatók. Az ajtót levéve, felszegecselve 1-1 géppuskát az ajtóba máris megkaptuk a gettó-Huey-kat, most már csak hangszóró kell rájuk, és lehet nyomatni mp3-ról a Valkűrök lovaglását, vagy a VHK-tól a Bazd meg! című örökbecsűt. :)

A sárkányos festés alap. Legalább a kelták is megértik, hogy miért repül! :) Amúgy egy helikopter még felelmetesebb, mint egy repülő. Egyrészt a kerregő hangja miatt, másrészt azért, mert olyat már látott a kelta, hogy a madár előre repül, de olyat még ő sem, hogy valami egy helyben lebegjen! (ok, talán a szitáló ölyvek kivételek)

Szóval helikopter, helikopter, helikopter...

bz249 2009.04.20. 09:43:13

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: azért vedd figyelembe a következő tényt is:

- kereskedelmi, hadi célra használható léghajó Zeppelin LZ-1 (1901)

- kereskedelmi, hadi célra használható repülő... itt nehezebb konkrét típust megadni, de legyen mondjuk a Fokker D VI, ami azért már képes volt üzemszerűen lehagyni egy léghajót (1917)

- kereskedelmi, hadi célra használható helikopter Sikorsky S-51 (1946)

(F)ordító · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2009.04.20. 09:52:18

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél:
jól mondod, ALTR!
pár multifunkciós helikopter elegendő lenne a kezdeti időkben. az ómagyarokat körülvevő világ egy lassú világ, a ló egy lovassal a leggyorsabb közlekedési eszköz, csak ennél kell gyorsabbnak és erősebbnek lennünk. azaz nem kellenek (még) a csillagrombolók.
egy ütőképes flottára vagy flotillára annál nagyobb lenne az igény... bár ki tudja milyen a duna a vaskapunál?

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2009.04.20. 09:55:15

@bz249: ez igaz. Viszont ha nagyon vigyáznak az átkerült 2-3 darabra, akkor sokáig elég lehet! :)

bz249 2009.04.20. 11:31:24

Amúgy szerintem a következő az előny/hátrány analízis eredménye... de bárki kijavíthat :)

1.) Léghajó

előny
- statikus felhajtóerő->skálázható a sebessége (LZ-1 28km/h 11kW motorral, Norge 115km/h 582kW motorral miközben az előbbi lényegesen nagyobb)
- akár alacsony technikai szinten is üzemeltethető
- nem kényes az üzemanyagra
- nagy hatótávolság, képes sokáig helyben maradni

hátrány
- érzékeny az időjárásra
- nem lehet kicsiben elkezdeni (egy 50-60m-es többezer köbméteres lufi a minimum)
- korlátozott harctámogató képesség

2.) Merev szárnyú repülőgép

előny
- nagyobb sebesség
- kisebb méret, egyszerűbb karban tartani
- könnyebb fel és leszállópályát kialakítani
- vízi leszállásra átalakítható

hátrány
- dinamikus felhajtóerő-> mimális sebesség
- nagyobb teljesítményű motor
- csak megfelelő üzemanyaggal mehet
- nagyobb energiafogyasztás

3.) Helikopter

előny
- lebegési képesség
- akadhat belőle létező példány, képzett személyzettel
- nem kell fel- és leszállópálya
- nagy elrettentő erő

hátrány
- körülményes pótalkatrész ellátás
- új típusok kifejlesztése jó daranig lehetetlen
- drága üzemanyag

4.) Sárkányrepülő

előny
- kicsi, könnyű akár hajófedélzetről is fel- és leszállhat
- nincs igény túl erős motorra

hátrány
- max felderítő vagy futárszolgálatra használható
- csak igen könnyű motorokkal működőképes

kb. ennyi jutott eszembe

teddybear01 2009.04.20. 14:04:52

@bz249: Az üzemanyag robbanómotoros meghajtásnál mindegyiknél ugyan olyan, hacsak a léghajót nem akarod gőzgéppel hajtani. Ami hát, na nem akarlak megsérteni.

A három első repülőeszköz közül vitán felül a helikopter a legbonyolultabb, és az eszi a legtöbbet is. Vezetni is a legnehezebb.

Ami a sárkány, vagy ultrakönnyű gépeket illeti, pl. a C350-es két személyes, pilótafülke nélküli, felsőszárnyas elrendezésű gép. 100 kilowatt körüli teljesítményű Rotax motor hajtja, és úgy 200 kilométerre elég a kb. 40 liter 98-as keverék. Alucső főtartó, és szerkezet, nitrolakkal feszített vászon burkolat.

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.04.20. 14:08:38

A robbanómotor oké, persze, hogy az a jó, csak az a harci helyzet, hogy nincs olaj. Még jó darabig. Ami egy picit ront a használhatóságán. :) Fa, szén, faszén viszont akad. (Amiből szintén lehet benzint kotyvasztani, de az szintén odébb van, sőt, igazából a szén is. Szóval fa, meg ha ittragadt pár ehhez értő székely, akkor faszén. Ha nem, azt is meg kell tanulni könyvekből.) Szóval rövid távra mit lehet ezzel kezdeni?

teddybear01 2009.04.20. 14:13:22

Ami a Zeppelineket illeti, 1914-re a legmodernebb zeppelinek hossza elérte a 150-160 m-t, térfogata pedig a 22 000-25 000 m³-t, lehetővé téve kb 9 tonna teher szállítását. Jellemzően három Maybach motor hajtotta ezeket, egyenként 300–410 kW (400–550 LE) teljesítménnyel, sebességük elérte a 80 km/h-t (22 m/s).

Ennyit a szinte minimális meghajtóerő-szükségletről.

teddybear01 2009.04.20. 14:18:59

@szs.: A kicsit régebbi dízelmotorok lazán elmennek repce, vagy napraforgóolajjal. Sőt a töklámpás merci akár a kisült zsírral is. Lángos vagy halsütők tudnának mesélni.

Ami komolyabb probléma, az Átkerültek hozzáállása. Hiába a technikai fölény, ha nem használják.

bz249 2009.04.20. 14:21:50

en.wikipedia.org/wiki/Zeppelin_LZ1

15LE motor 28km/h, 143.000m3 nem egy világszám sebesség, de nem is kell sokkal több

ezt az izét egy trabimotor elvitte volna elfogadható sebességgel

és mégegyszer a léghajóra lehet gázmotort tenni (ott van felette az a rohadt sok hidrogén) azzal akarom hajtani :)

ráadásul szerintem a technológiai csúcs max. a Norge lehet

egyébként egyik megoldás sem a szívem csücske... igazából az egész légierő dolgot hagynám a fenébe, többe van, mint amennyi hasznot hoz :D

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.04.20. 14:24:18

De az kajából van, ami szintén necces. 300 000 ember, akik folyton csak ennének, s örülnek, ha annyit termelnek eleinte, hogy ne haljon mindenki éhen, csak az öregek meg a betegek...

teddybear01 2009.04.20. 14:24:35

A terjeszkedést, miután a szerencsétlenül járt Brennus hadait leverik, a Duna mentén kellene kezdeni. Lefele is, és felfele is. Az a legjobb útvonal, és az az egyik fontos kereskedelmi vonal is. Később jöhetnek a vasutak. (egy kereskedőszekér viteldíja, Fiumétól Esztergomig 32 arany mindössze! és két nap múlva már ott van!)

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.04.20. 14:25:53

@bz249: Na, ez nem hozzáállás, kérem. :)

teddybear01 2009.04.20. 14:27:18

@szs.: Na igen. Ezért kellene mielőbb elfoglalni az Oroszlányi térséget. Mert az ottani szénre nagyon komoly szükség van. Abból egy értelmes vegyész már sok mindent tud csinálni.

teddybear01 2009.04.20. 14:31:43

@bz249: A léghajó szigetelését hogy oldod meg?
Gumi nincs, de az sem volt valami jó. A németek annak idején napi 2-5%-os veszteséggel számoltak, de ebben még nincs benne a sérülések miatti veszteség.
Fémezett mylar-fólia kéne, de az nincs.

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.04.20. 14:32:33

Oroszlánynál külszíni fejtést lehet végezni? (Mert a dorogi medence is tele van furkálva az olcsó gáz miatt elhagyott bányákkal, ami persze húzós, egyszerűbb lenne robbantani aztán csak pakolni.)

bz249 2009.04.20. 18:16:40

@teddybear01: mondtam én, hogy egyszerű? Amúgy 2-5% veszteség az ballaszttal bőven kiegyensúlyozható (a lufi meg attól lesz feszes, hogy levegőt fújunk be egy belső tartályba). Ha a hajó nem hidrogén eszik, hanem viszi magával az üzemanyagot, akkor a ballasztkérdés meg is oldódott. A műgumi gyártásról tudsz valamit? Mert bevallom én semmit se.

Szvsz a légierő bármilyen formában jelenleg nem több, mint bohóckodás... amúgy ha már választanom kéne: ultrakönnyű gépek. De ahhoz meg magnézium kéne plusz sok áram az alumíniumgyártáshoz.

Technológia általában: szerintem első körben egy 1900-1950 közötti színvonalat kell megcélozni. Ha azt a szintet önfenntartóan tudjuk hozni, akkor utána el lehet kezdeni a fejlődést. Ez kb. az 1980-as évek színvonaláig szerintem elég gyors lesz (mondjuk két-három évente egy évet visszahozunk). Utána viszont falnak megy a szekér, mert önálló fejlesztés kellene (nincs benne a könyvben). Könnyen lehet, hogy kétszáz év múlva sem nagyon lesz a mostani szint fölött Ómagyarország.

Szakyster 2009.04.20. 23:26:39

Én bz-vel értek egyet, hozzátéve, hogy még at 1950-és évekbeli tudásból is rengeteg elveszett. Ezek egyke (szvsz) a repülőgéptervezés.

teddybear01 2009.04.21. 00:32:08

@bz249: Ami az ötletedet illeti, ti. hogy levegőt akarsz befújni egy belső lufiba, az eléggé rossz. Ez ugyanis nem pótolja az elveszett felhajtóerőt.

Ultrakönnyű gépek: Fém kell hozzá, mert abból készül a könnyű de erős váz. Műanyagot ugyanis nem tudunk egyelőre gyártani.

Áram. Pontosan. Perpillanat csak a dorogi erőmű üzemel, 3 megawatt max. A tatabányai 17 megawattos, és földgáz-lignit meghajtású. Energia-hiány van, ami nem tesz jót semminek.

A műgumi gyártásról nem tudok semmit.

teddybear01 2009.04.21. 00:36:30

@Szakyster: Egy része veszett el. Egyrészt ott vannak a megmaradt gépek, másrészt a repülőgép is gép. A szerkezetére a gépészeti mechanika törvényei érvényesek, a motor(dugattyús) kis eltérésekkel az autóéval egyezik.

Sugárhajtóművet viszont sokkal nehezebb építeni, különleges anyagok kellenek hozzá.

teddybear01 2009.04.21. 00:40:59

@bz249: "15LE motor 28km/h, 143.000m3 nem egy világszám sebesség, de nem is kell sokkal több

ezt az izét egy trabimotor elvitte volna elfogadható sebességgel"

Alapvető tévedés.

Te is, mint oly sokan mások kevered a fogalmakat. Ez a sebesség a léghajót körülvevő levegőhöz képest értelmezendő! Nem a földhöz képest.
Egy közepes szelecske már bőven elég, hogy a léghajód farral előre repüljön.

bz249 2009.04.21. 08:09:02

@teddybear01: persze, hogy a levegőhöz képest értendő mondtam, hogy nem? Az LZ1 legfeljebb 15km/h-s szélben használható... nem tudom mennyi a Kárpát-medencében az átlagos szélsebesség (nem hiszem, hogy olyan irtóztató lehet egy ilyen zárt medencében). Plusz én kisebb és egy picivel gyorsabb léghajóban gondolkodtam (20.000m3 max és 40km/h... ez motorigényben kb. ugyanott van)

Levegő a belső lufiban: nem is a felhajtóerőt kell neki pótolnia (arra van a ballaszt, egy 20.000m3-es lufinál a napi 2-5% az 400-1000kg "felhajtóerő" ennyi vizet kell leengedni) egyébként optimális esetben a kirakott áru ezt bőven fedezni fogja. A levegős belső lufi a túlnyomást biztosítja, ugyanis egy félmerev léghajó a túlnyomás miatt tudja tartani az alakját.

A repülőgép motor elvileg ugyanolyan, mint egy autó motorja... ellenben azért minimum a 300LE (már ha nem motoros sárkányról, hanem igazi repülőről beszélünk)... hát nem tudom a sufniban hányan tudnak összerakni egy ilyen motort. Szerintem itt a mennyiség már minőségbe csapott át, de lehet hogy nem.

Ilyen kicsik az erőművek? Ez alig több, mint pár mozdony :(

teddybear01 2009.04.21. 10:40:49

@bz249: Ez a szélsebesség a Beafourt-skálán a 4.
A jellemzői: a vízen hosszú, alacsony hullámok alakulnak, fehér tarajjal. A szél a fák gallyait, kisebb ágait állandóan mozgatja.

Ez éppen ahhoz elég, hogy a vitorlás rendesen mozogjon, de alig halad. Úgy 5-8 km/h körül.

Erre szokták mondani az emberek, hogy éppen csak annyi a légmozgás, hogy kellemes legyen.

A katonai repülésnek viszont fontos, hogy lehetőleg minden időben bevethető legyen a gép.

Ami a gázveszteséget illeti, a németek másként csinálták. Rövidebb úton nem törődtek vele, amire számottevően csökkent a gáz mennyisége, addigra az egésznek vége volt, hosszabb útra viszont palackban vittek utánpótlást. A kiürült palackokat kidobták.

A repülőgép motor teljesítménye nincs alulról korlátozva. Láttam már mindössze 18 lóerős, 3 hengeres csillagmotort is.
A legtöbb kisgép motorteljesítménye 200 kilowatt alatti. Egy ekkora motor amúgy elég egy hobbi-helikopternek is.

Na igen csak ennyi a két átkerült erőmű. Az oroszlányi kb. 50 megawattos, de nem került át. Sürgősen be kell üzemelni a tatabányait is, mert az ipar nem tud meglenni áram nélkül. És ha jól számoltam, még az sem tudja ellátni a teljes lakosságot.

bz249 2009.04.21. 10:58:59

@teddybear01: hát azárt megnézném, hogy este hogy fognak navigálni a pilóták radar, rádió meg ilyenek nélkül... szóval nem hinném, hogy lesz 24/7 bevethető légierő.

(a második vh-ban ha jól tudom az angol éjszakai bombázók fele találta el a megfelelő várost)

Szóval a légierő főleg bohóckodásra lesz, meg arra, hogy ilyen tapasztalat is legyen.

Jó lenne viszont egy geomókus olvasó, aki megmondja, hogy merre van a fontos bányanyersanyagokból (lehetőleg a Dunától nem túl messze, mert a realitás a folyami hajózás és az igen lassú szárazföldi terjeszkedés).

- kőolaj (ha jól tudom, Bécs, Morvamező játszik)
- bauxit (elméletben a Bakony kitermelhető, de nem tudom milyen technológia kell hozzá)
- vas, réz, ólom, cink és ónérc (ezt elvileg kereskedelemben is beszerezhetjük, mert az antik már ismerik)
- nikkel és krómérc valamint magnézium (ezt viszont nem ismerik, szóval minimum bányavállalkozó kell hozzá)

kb. ez az abszolút minimum amin valamiféle ipar el tud működni

jó lenne még wolfram és szóda is, de ne legyünk telhetetlenek

teddybear01 2009.04.21. 16:29:19

@bz249: A nyersanyaglelőhelyek?

Kőolaj: Zala(a régi Muraköz), algyői, a nagylengyeli, a dorozsmai, az üllési, a szeghalmi és a nagykörüi mezők (Dél -alföld), Ploesti(Dél-Dunai Alföld)Románia.
Bauxit: a Bakonyban részben külfejtésben, részben a Bihari-hegységben(Kalota és környéke)
Vas: feketefémérc-telepek: szarvaskői wehrlit vas-titánérc telep, de ez nem túl jelentős, Rudabánya, és Erdély
Feketekőszén: Mecsekben (Pécs-Vasas, illetve Hosszúhetény–Komló–Máza-Ófalu)
Réz: Recsk–lahócai rézérctelepek
Ólom: Recsk, Gyöngyösoroszi, Mátraszentimre, Rudabánya, A Vértesben Pátkán és Szabadbattyánban.
Mangán:Úrkút és Eplény közelében
Cink: Gyöngyösoroszi, Rudabánya, Nadap, Pátka.
Wolfram: A Velencei-hegységben a gránit és a palaköpeny érintkezési felületein kvarcosodott agyagpalában találtak volframit előfordulást. Jelentősebb lelőhelye Romániában Felsőbányán.
Szódát konyhasóból elektrolízissel lehet csinálni.

Szakyster 2009.04.21. 21:32:07

Sajna sokan még mindig nem látják, hogy a modern világban a technológiák egymásra épülnek, de nagyon. Bányához bányagépek kellenek, szivattyúk, szakemberek (gyanítom a régifajta bányaépítéshez senki sem ért). A bányagépekhez, szivattyúkhoz szerszámgépek, nagyteljesítményű motorok, jó minőségű fémek, vegyi anyagok, szakemberek. A szerszámgépekhez precíziós eszközök, műszerek... a sort végtelenségig lehet folytatni, és elég, ha csak egy kocka kiesik. Persze, előbb utóbb mindent meg lehet csinálni, szépen lassan, megfelelő módon kufárkodva a tudással, és a nyersanyagokkal. Bármennyire is egyszerűnek tűnik pár egyetemi könyv alapján, nem lehet egy (akár) jól felszerelt lakatosműhelyben pl megawattos turbinát gyártani. Szóval mindent lassan, az elejéről, 10 éves tervben a meglévő dolgok felhasználásán túl inkább csak hőlégballonokban gondolkodnék (nem véletlenül volt ez a repülés első eszköze, és sok idő kellett, hogy a levegőnél nehezebb repülés legyőzze) mert sok elfecsérelt nyersanyag és emberélet lesz a vége.

bz249 2009.04.21. 21:45:50

@Szakyster: egy darabig persze, hogy Mad Max szerű világ lesz: alkatrész guberálással, a rozsdamentes acél újraolvasztásával (na pl. ilyet nem tudunk csinálni egy darabig) és fejlett cuccok porciózásával.

Ami azért előny: valamennyi áram van, alapanyagokat vissza lehet forgatni (bőven túl sok fém van a jövő igényeihez képest, szóval egy darabig elleszünk a maradékból) és sok munkaerő szabadult fel.

Nyilván egy ilyen kis ország egy csomó dolgot a létszámál fogva sem csinálhat meg (pl. sugárhajtású repülőt egy háromszázezres ország soha nem fog tudni építeni, akármilyen a technikai színvonal, mert erre a munkára max 0.2 főt beállítani) más esetkben a technológia előbb-utóbb oda jut, hogy lesz rá kapacitás és lesz hozzá háttér. Pl. a hajógyártás szerintem ilyen, azt mindenképpen meg kell csinálni, mert anélkül nem lesz kereskedelem. Szerintem viszont kettő-öt éven belül a hanyatló régi technika és a lépésről-lépésre felálló új technika találkozni fog.

Hőlégballonnal szerintem nem érdemes kísérletezni... a jelenséget ismerjük, sok újat nem tanulhatunk belőle, viszont erőforrás kell hozzá.

Szakyster 2009.04.21. 21:55:57

Nem kisérletezni kell vele, használni :) Amíg a tolyásfejűek kisérleteznek az új stuffokkal.

bz249 2009.04.21. 22:19:20

@Szakyster: és mire lehet használni egy hőlégballont?

hacsak erre nem:

berlinwall.itgo.com/fly.htm

bár itt nem nagyon lesz berlini fal :)

Szakyster 2009.04.21. 22:44:30

Középhatótávolságú felderítés... olcsóbb, egyszerűbb, mint a repülés, nagyobb területet lehet felderíteni (nyilván hosszabb idő alatt, és csendesebb is. Ha elég magasan van, annyira nem is feltünőbb. Tökéletes eszköz felmérni a környező kelta falvakat. Repülővel az isten üzemanyaga sem lenne elegendő.

teddybear01 2009.04.22. 01:43:24

@Szakyster: A hőléggömb mindig is játék volt, sohasem használták másra. Míg a gázballonok valameddig bírták a versenyt, főleg mert a merev szárnyú gépek nem voltak eléggé fejlettek, a hőlégballon mindig úri passzió volt, a Mongolfier-testvérektől napjainkig.

Az ötleted rosszabb mint a zeppelines, Először is ez feltűnőbb, mert egy repülőgép tízezer méter felett szinte nem is látható és hallható, addig ez 15-20 kilométerről észlelhető a nagy méretei miatt.

Ami az üzemanyagot illeti, tudod te mennyi gázt égetnek el egy ilyenbe?

teddybear01 2009.04.22. 01:45:22

@Szakyster: Ráadásul a hőlégballon gyakorlatilag kormányozhatatlan, arra megy amerre a szél fújja.

Szakyster 2009.04.22. 05:49:26

teddybear01: ne haragudj, de ez hülyeség, a hőlégballonnal is teljesen korrektül el lehet jutni oda, ahova akarsz, mindössze meg kell találni azt a magasságot, ahol a a megfelelő irányba fúj a szél. gondolod, hogy pl a hőlégballonos versenyeken a cél az, ahova elfújt a szél? vagy amikor a körbelufizták a földet, akkor csak "pont ugy fújt a szél"? A hőlégballon pontosan olyan jól kormányozható, mint egy repülő.

Szakyster 2009.04.22. 05:51:47

Jah, és egy repülő 10 km felett nem látható, nem halható, és felderítésre nem használható. Lévén túl magasan van.

teddybear01 2009.04.22. 07:28:56

@Szakyster: Két varázs-szót mondanék: Távcső, és teleobjektív. Egyébként repülnöd kéne, mert akkor meglepődnél, hogy milyen jól kirajzolódik odafentről minden.

Ami a hőlégballont illeti, amikor az a pasi elindult, pontosan tudta merre húzódnak a sztratoszféra "szélfolyamai". De még így sem tudta elsőre megcsinálni.
A hőlégballonos versenyek, mint már mondtam játékok. Gyakran sikerül a mezőnyből a célpont megközelítése néhánynak, de a teljes mezőnynek soha. Mondom, hogy játék az egész!
Erre még kevésbé lehet alapozni egy katonai igényt. Akkor már inkább a zeppelin. Az valamennyire használhatóbb, ha ezer és egy bajjal is jár.

Gumzi 2009.04.22. 14:54:07

Ha jól értettem félre, akkor Szaky körülkukucskálni használná a lufit, arra meg tökjó, hogy hosszú madzagon felküldi párkm magasba, a madzagot meg rákötözzük a bazilika tornyára, hogy el ne vigye a szél és lehet belőle távcsövezni meg teleszubjektívelni, majd becsörlőzni a végén és kalapkabát. Amúgy meg ha Mongolfing tudta a föld széltérképét, akkor M.o. széltérképe is csak beszerezhető, pláne, hogy nemrég szerkesztettek egy ilyet pont még a XXI. században... Különben is a lufi marhajól néz ki és mindenkiben előhozza a békebeli majálisok hangulatát, ami a pór népben felidézi azokat az időket, mikor még volt sör meg virsli :)

teddybear01 2009.04.22. 18:14:24

@Gumzi: Megjegyzésed elárulja az abszolút tájékozatlanságodat a témában.

Egy repülőgép jóval nagyobb terület felett repül el csak pár perc alatt, mint amekkorát a lufiról belátsz. Felderítésnél meg az is számít, hogy a domb túloldalán mi van. Ezt lufiról nem igen fogod látni.

Tüzérségi megfigyelésre is jobb a gép.

M.o. széltérképére egyet lehet mondani, álladóan változik.

A látvány persze komoly, de egyéb haszna nincs.

bz249 2009.04.22. 18:36:41

Amennyira az itteni hőlégballonos ejrópa és világbajnokságokra vissza tudok emlékezni egy ilyen lufit azért nem két perc felállítani. Inkább órák... szóval a hőlégballon a vursliba való, meg hobbizni.

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.04.22. 18:56:20

Ha kérhetném, egymás minősítéseit hagyjuk meg más fórumokra. Itt nem vérre megy a játék. Olaj meg továbbra sincs, úgyhogy a tűzre sem kerülhet. ;)

Szakyster 2009.04.22. 19:41:09

teddybear01:köszi a a két varázsszót:) de ettől még nem megy a dolog: túl nagy terület látható túl rövid ideig ahoz, hogy mondjuk a kelta táborokat fel lehessen deríteni. Esetleg, ha átkerült volna pár térképészeti légifotós masina, vagy valami hasonló eszköz, de ha jól tudom, egész Magyarországon alig van pár darab belőle. Persze, ha esetleg mégis átkerült volna belőle egy kósza példány, az hihetetlenül nagy fegyvertény lenne, és persze vigyázni is kellene, hisz hasonlót még pár száz évig nem fognak gyártani. Na azzal tényleg nagyon jól fel lehetne deríteni hatalmas területeket, akár még repülőgépről.

Gumzi 2009.04.23. 09:11:33

Naná, hogy tájékozatlan vagyok, de egy tuti: nincs benya a gépekbe. Így hiába erőtetitek folyton a repcsiket szerintem még évtizedekig a "jó lenne, ha..." kategóriába esnek, persze beszélni lehet róla, de addig van néhány probléma, amiket repcsi nélkül kell megoldani... Ezenkívül lehet szidni a lufikat, de meterológiai léggömbeket és hasonló elven működö katonai felderítő lufikat mai napig használnak, mert olcsó, egyszerű és nem kockáztat emberéleteket, amíg nincs ómagyarban MIG-gyár, addig ne legyen meterológia? :)

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.04.23. 11:53:49

Tegnap (szokásom szerint) olvasgattam a légierő-blogot ( legiero.blog.hu/ ), s azon filóztam, ha a sors szeszélye folytán Kecskemét került volna át, akkor mit lehetett volna alkotni a Gripenekkel. AZt hiszem, nem sokat, lehet, hogy repültek volna pár tiszteletkört Brennus és a szkíták kunyhói fölött, de utána max. múzeumi tárgynak lehet őket használni, hogy egyszer talán majd lesz ilyenünk is. (Ez most kicsit OFF, csak gondotlam enyhítem a hangulatot. :) )

teddybear01 2009.04.24. 15:48:56

@Szakyster: Azért érdekes, hogy a nézetedet egyetlen katonai szakértő sem osztja. Különben nem erőlködtek volna annyit a felderítő repülőgépek (U-2, SR-71, a MIG-25-ös felderítő változata stb.) megépítésével.
Ezzel a logikával kémműholdakra sincs semmi szükség, mert azok még magasabban repülnek, és még nagyobb területet látnak.

Kifejezetten térképezésre használt gépről csak egyről tudok. Egy AN-30 típusú gép repült nálunk annak idején a '70-es évek végén, a '80-as évek elején. Azt azonban nem tudom, hogy megvettük, vagy csak béreltük-e?

@Gumzi: Benzin még van. A VB lefoglalta az elérhető benzin és dízelolaj készleteket. De ez a készlet véges, és jelen pillanatban nincs forrás az utánpótlásra.
Ha végre hajlandóak lennének az oroszlányi barnaszén lelőhelyet birtokba venni, akkor egyrészt be lehetne üzemelni a tatabányai erőművet is, másrészt a németek világháborús eljárása alapján a barnaszénből gyártható benzin is, és dízelolaj is.

Ami a meteorológiai léggömböket illeti mostanában nem használják őket, mert repülésbiztonsági kockázatot jelentenek. Zuhant már le magyar katonai gép is léggömb miatt.


Katonai felderítő léggömb. Szabadon repülőt az előbbi okból már nem használnak, semelyik politikus sem vállalja mondjuk egy utasszállítóra való civil elvesztését.

Ami még létezik, az kötött léggömb. Azt hiszem a Westinghouse gyártott pár olyan légtérellenőrző radart, amelyiknek az antennaegységét kikötött héliumléggömbbel emelték fel. De nem sok van belőle. Erre a célra is inkább repülőgépes rendszert használnak.

Szakyster 2009.04.27. 09:03:36

teddybear01: és ezekben a gépekben, meg a kémműholdakban gondolom a megfigyelőszerkezet a Mark One Eyeball volt? Olvasss figyelmesebben!

teddybear01 2009.04.27. 13:41:11

@Szakyster: Sohasem csak csupasz szemmel indultak felderíteni.
A repülősök már a kezdetek óta használtak távcsövet, fényképezőgépet is a feltalálása óta. Talán csak kevésbé fejlettet.

Ami azt illeti, a kommerszebb digitális fényképezőgépek is képesek a zoomolásra, és legalább 3X-os nagyításra.

Szakyster 2009.04.27. 16:31:30

Hát, azért egy 3x-os optikai zoommal rendelkező, 10mp-es kamera még éppenhogy alkalmas a feladatra. Még addig az 5 évig, amikor is az utolsó is elromlik. A távcsővel meg pont az a bajom, mint fent: ha todod, hova kell nézni, nagyon hatékony lehet. Amugy vicces, de a felderítésre sokkal alkalmasabb a klasszikus, filmes fényképezés. Amennyiben sikerül megfelelő vegyi anyagokat előállítani, előbb utóbb talán lehetséges nagy finomságú filmet előállítani. Ami nagyobb gond, a megfelelő minőségű optika.
süti beállítások módosítása