Konzel Károly elnöki főtanácsos (pár hónap és nyugalmazott elnöki főtanácsos) a teraszán ülve élvezte a kellemesen meleg, csillagfényes estét. Csipkebogyóteája már kezdett kihűlni, de úgy döntött, nem megy be a konyhába felmelegíteni, a felesége meg már aludt. Végül előhúzta a pad alól a pálinkásüveget, hogy kibélelje egy kicsit az italt.
Égből pottyant mesék
2010.07.24. 21:37 | szs. | 48 komment
Címkék: novella tekercsraktár
Belekortyolt, majd hátradőlt a nyugágyon. Hamarosan minden napja így fog telni. Se megbeszélések, se fontoskodások, még az unokaöccse viselt dolgait is másképp kezelheti, ha akarja kezelni őket egyáltalán. Szeretett politizálni, nem volt azzal semmi gondja, nem kis része volt abban, hogy az ókorba szakadt területből országot (birodalmat, Károly, birodalmat!) építettek. De elég volt. Kicsit foglalkozhat magával is. A családdal, másképp, mint eddig. Vehetne egy házat valahol vidéken, valami átkerülés előttit, azt felújíttatná... Vagy építtethetne egy teljesen újat valahol a kinti területeken, az őserdő közepén. Valami biztonságos helyen, persze. Ha nyugalom lesz körülötte, megírhatná a memoárját is. Ha pedig a gyomra kicsit rendbe jönne, utazgathatna is, a világ tele van érdekesebbnél érdekesebb területekkel. Még Fiumében sem járt. Megnézhetné mondjuk Rómát. Vagy Athént. Vagy Masszíliát. Alexandriát. A legfelső szintekkel áll napi kapcsolatban, biztos tudna szerezni engedélyt ezekhez az utazásokhoz. Még tíz éve biztos van, ha vigyáz magára, akár több is. Ha nem lesz az az állandó feszültség, idegeskedés, a felellőségérzet... Ha ki tudja vonni magát. Akkor talán a gyomra is...
Hirtelen valami ismerős, jóleső melegség öntötte el, talán nem is a melegség a legjobb szó rá, először a pálinkára gyanakodott, de az a pár csepp igazán semmiség, ráadásul ez az egész is jóval összetettebb, mélyebb, már-már émelyítően szentimentális, mintha...
Valahol messze -
Mint mikor a felesége szerzett valahonnan abból a parfümből, amit az átkerülés előtt használt és a harmincötödik házassági évfordulójukon azt fújta magára és ez az egyetlen illat úgy elvarázsolta, mintha sose kerültek volna át, mintha most is fiatalok lennének és szerelmesek és -
Mint mikor Albert elnök úr meglepte egy üveg Teleki vörössel, olyannal, amit akkor ittak, mikor először találkoztak, az már az ókorba szakadás után volt, de még minden a régi volt körülöttük, a régi világ utolsó rúgásai, és a bor íze, szaga visszavitte azokba az izgalmas napokba, amikor még semmit sem tudtak, mi lesz velük, csak azt, hogy bármi lehet -
Valahol messze, a magasban egy repülőgép zúgott.
A jóleső melegség egy pillanat alatt átváltott ideges, hideg feszültségbe. A faasztalra lökte a mázas agyagbögréjét, nem foglalkozott azzal, hogy a pálinkaszagú teája kiborul, majd kínnal felállt és kilépett a terasz teteje alól.
Repülőgép, teljesen tiszta a hang, nem a képzelete játszik vele, az a pár csepp pálinka meg...
Sugárhajtású. Sugárhajtású repülőgép, nem azok a primitív kávédarálók, amiket mostanában kezdenek összekókányolni.
Nem is léghajó.
Kiszaladt a vér a fejéből a hirtelen mozdulatra, jobb híján a szárítókötelet tartó hántolt farúdba kapaszkodott, trikói és felesége méretes bugyijai lengedezni kezdtek a lökéstől. Egy pillanatra minden elsötétült előtte, mérgesen próbálta kipislogni a homályt a szeméből, látnia kell, ha tényleg az, aminek hallatszik, akkor látnia kell, hogy azok a színes fénypontok méltóságteljesen elúsznak a csillagos háttér előtt.
Sok évig lakott egy légifolyosó alatt, egy barátjánál is sokszor vendégeskedett, aki fölött a budapesti repteret közelítették meg az utasszállítók, szinte állandóan, már fel sem tűnt neki sem a zúgásuk pár óra után. Ez volt annyira ismerős, mint a parfüm, vagy a Teleki vörös.
De az átkerülés óta nem emelkedett a levegőbe sugárhajtású gép, belátható időn belül nem is fog, amik meg átjöttek, pár órán belül lepotyogtak, néha még ma is találnak egy-egy roncsot, meg még többről beszélnek különféle anti legendák, ha csak a tizede takar valódi roncsot, az is sok.
Meglátta a fénypontokat. Színes, szabályos időközönként ismétlődő villanások, tisztán, fényesen, egyértelműen. Becsukta a szemét, újra kinyitotta, ott voltak. A zúgás lassan elhalkult, a fénypontok pedig beúsztak egy felhő sötét tömege mögé.
És vége.
Konzel Károly (hamarosan nyugalmazott) elnöki tanácsos ott állt a kertjében, a szárítókötél rúdjába kapaszkodva és tátott szájjal bámulta az eget. Az aznapi újság „Érdekességek” rovatában egy olyan házaspár szerepelt, akik már mindketten az átkerülés után születtek és a napokban tudták meg, hogy ikreket várnak.
A tücsökciripelés nyomasztóan hangosnak tűnt. A tanácsos első gondolata az volt, hogy meg kellene húznia a pálinkásüveget, de végül mégiscsak a telefon felé indult.
A fekete autó reggel hétkor állt meg a háza előtt. Konzelné nem ismerte a két kiszálló fiatalembert, de az igazolványukat látva beengedte őket az előszobába.
- Még alszik a férjem – közölte velük, igyekezve némi rosszallást is vinni a hangjába, elvégre szombat reggel ne zavarjanak fontos állami ügyekkel egy nyugalmazás előtt álló, élemedett korú elnöki tanácsost. - De szólok neki, ha fontos.
- Fontos – bólintott egyszerre a két fiatal férfi.
- A szakácsnőnk még nem érkezett meg, nem tudom megkínálni önöket semmivel.
- Szükségtelen, asszonyom.
Bár Konzel nem aludt sokat, mégis úgy pattant ki az ágyból, mintha legalább húsz évvel fiatalabb lenne. Csak az ízületek recsegése árulkodott arról, hogy a mutatványt nem kellene túl sűrűn megismételnie.
- Hol a köntösöm? - nézett a feleségére.
- Inkább öltözz fel – javasolta az asszony.
- Eh! - legyintett a tanácsos. - Na. Szólj Panninak, hogy csináljon kamillateát.
- Még nincs itt, csak hét óra van.
- Akkor főzz te!
- Te meg fésülködj meg, mielőtt mész fontoskodni. Meg öltözz fel.
- Hagyjál – mordult hátra Konzel, majd ahogy volt, köntösben, mezítláb, kevés megmaradt haját kócosan hagyva kicsoszogott a hálószobából.
A magasabbik férfi gondosan becsukta a dolgozószoba ajtaját, majd közelebb hajolt hozzá, mintha hallgatózna.
- Jól szigetel – biztosította Konzel. - Nyugodtan beszélhetünk.
Leült az íróasztala mögé, két vendége kisebb, de kényelmes székeken foglalhatott helyet vele szemben. Sok fontos döntést beszéltek már át ebben a szobában, sokszor úgy, hogy Albert elnök úr ült Konzel székében, a tanácsos pedig az egyik vendégszékről próbált belekötni mindenbe, amibe csak tudott. Inkább egy Konzel zavarjon be, mint az Élet, ahogy Albert szokta mondani.
- Az éjszakai telefonjairól van szó – tért egyből a lényegre az alacsonyabbik. Be se mutatkoztak, szaladt át a tanácsos fején, csak az igazolványukat húzták el a szeme előtt. Pont mint azokban a régi filmekben a rendőrök, pedig ezek nem rendőrök és a régi filmekből sem láthattak túl sokat. A nevüket persze nem tudta elolvasni, főleg szemüveg nélkül nem.
- Igen – bólintott Konzel.
- A VIP kódját használva több testületi támaszpontot, ügyeleti helyet felhívott.
- Igen.
- Nem volt rá felhatalmazása.
- Azért van VIP kódom, mert nincs szükségem felhatalmazásra minden apró-cseprő ügyhöz.
- Egy fegyveres szolgálatot ellátó őrhely zavarása ön számára apró-cseprő ügy, tanácsos úr?
- Nem zavartam őket. Információkat kértem, fontos.. állami fontosságú dologgal kapcsolatban. Nem ez az első eset, hogy információkat kérek fegyveres szervektől. Az önöké is készségesen segített nekem mindig, már akkor is, amikor maguk még csak olvasni tanultak.
A magasabbik egy papírt vett elő, rajta tucatnyi névvel.
- Őket hívta fel éjfél és hajnali egy között. Laktanya, gátőr, repülőtéri szolgálat, még a Vár kommunikációs központját is a rejtett számukon. Mégis, mi alapján választotta ki ezeket az objektumokat? Felütötte a noteszét és amire rábökött?
Konzel érezte, hogy valami csomóba ugrik a gyomra mélyén erre a hangnemre, pedig megfogadta, hogy nem idegeskedik, nem akarja hátralevő nyugdíjas éveit egy szánalmas gyomorfekélyes roncsként leélni. De ez a pimasz senki tacskó, még hogy...
Igyekezett minél méltóságteljesebbnek, megingathatatlannak tűnni, bár az összképet rontotta az öltözéke és a füle fölött szanaszét meredező hajszál-antennaerdő.
- Egy bizonyos vektoron fekvő posztokat hívtam fel. - Íróasztalán egy üveglap alatt Ómagyarország térképe feküdt, bütykös ujjával húzott is egy vonalat durván Esztergom alól a Gellérthegy felé. - Ezen.
- Mi oka volt erre?
- Hallottam valamit, ami fontos lehet, ellenőrizni akartam.
- Mit hallott?
Konzel egy darabig méregette a két fontoskodó tacskót, de végül az igazolványuk döntött. Ha ő sem tiszteli azt az intézményi struktúrát, aminek a kialakításában részt vett, akkor ki tenné? Sóhajtott egyet. Jól jött volna a kamillateája.
- Egy sugárhajtású repülőgépet – közölte.
A két alaknak a szeme se rezzent.
- Egy sugárhajtású repülőgépet?
- Ahogy mondom. Maguk maximum csak képen vagy filmen láthattak ilyet, de én annak idején sokkal találkoztam. Felismerem.
- És a telefonok?
Konzel újra a térképre bökött.
- Itt vagyunk mi. Egy rövid ideig láttam a gép fényeit is, nagyjából erre ment, ami logikus is, mert ez volt az a folyosó, ami...
- Tehát látta is?
- Most mondtam, hogy láttam a fényeit.
- Először azt mondta, hogy hallott valamit.
Konzel nem felelt rögtön, hagyta, hadd sűrűsödjön a csend, a tárgyalásain is mindig ezt alkalmazta, amikor a rosszallását akarta kifejezni. Az a nyugtalanító érzése támadt azonban, hogy erre a két ügynökre ez nem hat.
- Először csak hallottam, utána láttam is – közölte mereven.
- Éjszaka? Éjfél környékén?
- Ezeken a gépeken mindig villognak fények.
- A léghajókon is.
- Uram, én láttam már léghajót is, sugárhajtásút is, mindkettőből jóval többet, mint maga valaha is fog. Higgye el, felismerem a különbséget. A hajtóműzúgásról nem is beszélve. És mielőtt megosztaná velem azt a felfedezést, hogy a léghajónak is van hajtóműve, ne tegye.
A két férfi a papírjaiba merült egy kis időre.
- A telefonjaiban nem beszélt a felfedezéséről – nézett fel végül a magasabbik. A másik a körmét piszkálgatta.
- Nyilván tudják, hogy nem. Nyilván nem azért vagyok elnöki tanácsos, mert felelőtlenül fecsegek össze-vissza.
- Egész pontosan mit mondott a telefonba?
- Nyilván tudják ezt is.
- Tanácsos, nem rögzítünk minden beszélgetést, csak azt tudjuk, amit az ügyeletesek elmondtak. Maga mit állít, mit mondott?
Konzel eljátszott a gondolattal, hogy kizavarja őket a fenébe. Végül nem tette, öltözéke nem tűnt a legalkalmasabbnak egy ilyen jelenethez, ha meg esetleg alaposan túllépve a hatáskörüket erőszakot alkalmaznának vele szemben, még rosszabbul sülne el az egész. Még csak az hiányzik, hogy pályája végén kócosan, pizsamában hurcolják el bilincsbe verve, az ébredező villanegyed szeme láttára. Ezt még az sem tenné jóvá, ha utána Albert elnök úr elevenen megnyúzatná ezt a két tahót. Mert megtenné, afelől semmi kétség.
- Csak annyit kérdeztem, hogy észleltek-e szokatlan légitevékenységet, hangot vagy látványt.
- Mit szóltak a kérdéshez?
- Előírásszerűen nyugtázták az információkérést és továbbították az őrszemekhez.
- De nem észleltek semmit.
- A hívás idején nem. Kértem, hogy ha valamelyik őrszem észlelt volna valamit, akkor a részletekkel hívjanak vissza.
- Visszahívták?
Konzel kezdte érezni, hogy mennyire hiányzik az a pár óra alvás az éjszakájából. Vagy ha lenne kávéjuk... Vagy csak valami igazi tea...
- Vártam egy darabig, de nem.
A magasabbik férfi bólintott.
- Mert nem észleltek semmit, tanácsos.
- Akkor miért vannak itt? - fortyant fel Konzel.
- A szokatlan telefonjai miatt. Nyilván mindenkivel előfordulhat az, hogy a képzelete furcsa játékot játszik vele, nincs is ezzel semmi gond, de... Megkérdezhetjük, hogy mit csinált, amikor úgy vélte, egy sugárhajtású repülőgépet hall?
A tanácsos kezdett elbizonytalanodni. Eszébe jutott a felesége parfümje, Albert Teleki vöröse, az a nosztalgikus hangulat, az átkerülés és a nyugdíjas éveinek tervezgetése. Sugárhajtású gép? Beleillene a sorba. Elvégre utazást tervezett. Ugyan mivel ment volna az átkerülés előtt Alexandriába, ha nem egy ilyen géppel? Természetesen Malévvel, támogatni kell az állami vállalatokat. Ez a két taknyos azt se tudja, mi az a Malév.
- Iszogattam a teraszomon – felelte. - Ott jöttek be mellette.
- Iszogatott?
- Csipkebogyóteát.
- Csipkebogyóteát?
- Azt szoktam. Teszek bele pár csöpp pálinkát, a gyomrom miatt.
A két férfi összenézett.
- Értjük, tanácsos.
Konzel tudta, mire gondolnak. Természetesen nincs igazuk, de... Kinek van igaza? Ugyan hogy lenne igaza egy ilyen vénembernek, mint ő, amint pálinkaszagúan telefonálgat egy agyában zúgó lökhajtásost kerestetve olyan kiskatonákkal, akik lehet, hogy eredetileg keltának születtek?
- Nem akarjuk, hogy önnek bármiféle kellemetlensége származzon ebből az... a sajnálatos esetből – törte meg a csöndet az alacsonyabbik. - A telefonjait fogadó ügyeleteseket diszkrécióra kértük, nyilván öntől sem fog kiszivárogni semmi. Vegyük úgy, mintha semmi sem történt volna.
Konzel még nem ért a fejében kavargó gondolatok végére; csak némán bólintott.
A magasabbik eltette a papírját majd Konzelre nézett.
- A VIP kódját viszont visszavonták, tanácsos – közölte vele. Régen „víájpí”-nek mondták, futott át Konzel fején, de tudta, hogy ez csak a méreg előszele, ami mindjárt elönti. Már érzi, hogy remeg az az átkozott vacak a gyomrában. - Erre a kis időre úgyse lesz rá szüksége.
- Mi az, hogy visszavonták? - találta meg végre a hangját. Öregesen remegett, szinte már szánalmasan. - Ha ezt Albert elnök úr megtud...
- Albert elnök úr hagyta jóvá – vitte be orvul a végső ütést az alacsonyabbik.
Méltó búcsúztatást szerveztek neki, többször látta bővülni a meghívottak listáját, gyakorlatilag mindenki eljön, aki számít, tisztelegni Konzel Károly elnöki tanácsos pályája előtt. Beszédek, méltatások, kitüntetés, majd egy szűkebb körű fogadás a parlament éttermében – utána pedig a várva vár nyugdíjasévek. A jeles nap alkalmára a gyomra is összeszedte magát, persze a gyógyszereit azért bevette. Még a felesége is ügyelt arra, hogy ne idegesítse fel a végehosszanincs készülődésével. Jó asszony, újra elvenné.
Albert elnök úr behívta az irodájába a kezdés előtt, hogy pár szót válthassanak nemhivatalosan is, mint a régi szép időkben. A semmitmondó csevegés helyett azonban egy páncélkazettát vett elő a tölgyfa íróasztalából, gondosan kinyitotta, majd intett Konzelnek, hogy nézze meg, mi van benne.
Egy újság volt, nem túl jó állapotban. A széle mintha megégett volna, vagy sárba merült, vagy mindkettő.
- Ez most mi? - nézett értetlenül Albertre.
Ómagyarország első embere – jelenleg épp államelnök beosztásban – intett neki, hogy próbálja meg szemüveggel. Konzel feltette a szemüvegét.
- Egy régi Népszabi – állapította meg. - Nekem is van pár újságom otthon, néha nosztalgiázok. Mondjuk ezen látszik, hogy kazettában tartod, az enyémek sokkal sárgábbak.
- Nézd meg a dátumot – kérte Albert.
Konzel megnézte, majd gyorsan le kellett ülnie.
- Ez valami vicc? - kérdezte.
- Olyannak ismersz? Főleg a mai szent napon? Nem. - Albert is leült, kicsit nézegette a nyitott páncélkazettát, majd lecsukta, de nem zárta be. - Ezzel még tartoztam neked. A repülődön találtuk.
Az a rohadt csomó csak megvan még, szaladt át Konzelen.
- A repülőmön?
- Ami nem létezik, ugyebár. Sajnálom, de nagyon kényes helyzet volt, szerintem hálás is vagy, hogy nem keveredtél bele jobban.
- De...
- És nem is fogsz jobban belekeveredni – szögezte le Albert ellentmondást nem tűrően. - De mondom, tartoztam neked ezzel. Azt pedig nem kell mondanom, hogy ez már nem a te ügyed. Amikor kilépsz az ajtón, elfelejted. Radnai a folyosó végén vár, a helyedhez kísér majd és mindenben a segítségedre lesz, ha kell valami. De most még feltehetsz öt kérdést, amikre röviden válaszolok, ha tudok. Érted? Elfogadod így?
Konzel gondolkodás nélkül bólintott. Ismerte az elnököt, ismerte a hangjait is. Ez a mostani az a hang volt, amin kijelenteni szokta a dolgokat, azokkal nem lehet vitatkozni, csak elfogadni. A másik opció sem kevésbé radikális, de cserébe maximálisan kellemetlen.
Öt kérdés? Mint valami mesében, ahol kifogják az aranyhalat. Bár érdekes lenne végigvinni, most ki a hal és ki a horgász.
- A repülőgép is... átkerült? - kérdezte végül. Érezte, hogy kiszáradt a szája. Azt a Radnai gyereket majd elküldi valami frissítőért, hogy ne krákogja végig a saját beszédét.
Albert némán bólintott.
- Azt hittem, ez egyértelmű – mondta kicsit később. - Ezt nem is számítom be kérdésnek.
- És az az újság – bökött a páncélkazettára Konzel. - Onnan van?
- Ne kérdezz egyértelmű dolgokat – korholta Albert, majd megkocogtatta a karóráját. - Az időt is figyeld. Mindjárt mennünk kell. És mielőtt megkérdezed: igen, a repülő az átkerülés utáni jövőből jött. Az ottaniból. Utánunkból.
- Tehát több átkerülés volt – mormolta a nyugalmazott főtanácsos.
- Reménytelen vagy – közölte vele Albert. - Ezt beszámíthatnám a harmadik kérdésnek. De ha választ akarsz, akkor fogalmunk sincs. Lehet, hogy valami utóműködés. Mint a földrengéseknél. Hány kérdésed van még? Legyen három.
- Négy – keményített be Konzel.
Albert újra megkocogtatta az óráját.
- Én vettem észre a repülőt? Úgy értem, először? Így figyeltetek fel rá?
- Természetesen nem – ingatta a fejét Albert. - Nincs radarunk, de másnak is van szeme. Meg füle.
- Lezuhant?
- Szerinted?
- Hol?
- Szerinted megmondom? - Albert az íróasztala fiókjába csúsztatta a kazettát, kulcsra zárta a fiókot, majd nagyot sóhajtva felállt. - Öt kérdés. Indulnunk kell.
- Nem – toppantott egyet Konzel. - Nem válaszoltál mindre. Ö... túlélők?
Albert az irodája ablakához lépett.
- Akadtak – mondta.
- És sok... sok mindent tudtatok meg a... jövőről?
- Pár napilap meg a kihallgatások. Nem olyan sokat, mint szeretnénk. Semmi különös, amúgy.
- És mit szóltak a mi... átkerülésünkhöz?
Albert megfordult, az ajtó felé intett.
- Indulnod kell. Radnai odakint vár. Amikor átléped a küszöböt, elfelejted. Ugye tudod, hogy ha...
- Tudom – bólintott hidegen Konzel, de nem mozdult. - Mit szóltak az átkerülésünkhöz?
Albert az idős férfi mellé lépett és szelíden, de határozottan felsegítette a székből. Egy hosszú pillanatra egymásnak feszült a tekintetük.
- Semmi jelét nem találtuk annak, hogy tudnának róla, Károly – közölte halkan Konzellel. - Ahonnan ők jöttek, ott nem volt átkerülés.
A nyugalmazott főtanácsos legszívesebben visszarogyott volna a székbe, de az elnök erős karja nem engedte.
- És akkor ez mit jelent? - kérdezte úgy, mintha egy utolsó kötélbe kapaszkodna a zuhanás előtt.
- Fogalmam sincs – ismerte be Albert. - De talán már érted, miért tartjuk ezt az egészet titokban.
- Meddig? - Konzel fejében évek számai keringtek, megélheti még, ha talán, esetleg, legálisan, csak úgy, vagy szívességből, szánalomból...
- Meddig, meddig – korholta Albert. Már az ajtónál álltak. - Itt a küszöb, tanácsos úr. És most, érdemeinek elismerése mellett...
Lenyomta a kilincset, a vastag, párnázott ajtószárny kitárult. A folyosón egy aggódó képet vágó, magas, középkorú férfi várakozott.
- Valami gond van? - kérdezte.
- Semmi, semmi – mosolygott rá Albert elnök úr, majd barátságosan megölelte a nyugalmazott főtanácsos. - Kérem kísérje be a díszterembe Konzel urat. Ott találkozunk.
Az ilyen búcsúztatások kicsit el is temetik az embert, gondolta Konzel Károly és a nyelve hegyén valami miatt egy régi vörösbor emléke bizsergett fel. Milyen jó lesz még öregebbnek lenni, amikor már nem érzi az ízeket...
A bejegyzés trackback címe:
https://omagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr72173686
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
(F)ordító · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2010.07.25. 01:30:00
nahát! és végre-valahára ismét!
(és szegény tigris - dőlt az ötlet...)
idősíkok, féregjárat, miegymás... hajaj.
(és szegény tigris - dőlt az ötlet...)
idősíkok, féregjárat, miegymás... hajaj.
T1GRIS 2010.07.25. 16:45:19
Basszus, ez de jóóóóó! :)
Tényleg legalább egy hónapja kattog az agyam valami hasonló témakörön, de a "Big Bang" még nem következett be. Pár ötletkezdemény azért akad. (Igazán össze kellene már ülnünk, fiúk!)
ps. A reality checkről szólva - ha lehetek egy kicsit Konzel :) -, nos... túlélők? Egy modern sugárhajtású utasszállító kényszerleszállása esetén? Az esély pontosan zéró. :( Egy kisgép vagy helikopter kellene inkább, de arra meg nyilván nem figyelne fel derék konzulunk... Szóval, nehéz ügy.
Na, mindegy, vannak túlélőink, van párhuzamos idősíkunk; borítékolható az izgalmas és konstruktív vita a post alatt. :)
Tényleg legalább egy hónapja kattog az agyam valami hasonló témakörön, de a "Big Bang" még nem következett be. Pár ötletkezdemény azért akad. (Igazán össze kellene már ülnünk, fiúk!)
ps. A reality checkről szólva - ha lehetek egy kicsit Konzel :) -, nos... túlélők? Egy modern sugárhajtású utasszállító kényszerleszállása esetén? Az esély pontosan zéró. :( Egy kisgép vagy helikopter kellene inkább, de arra meg nyilván nem figyelne fel derék konzulunk... Szóval, nehéz ügy.
Na, mindegy, vannak túlélőink, van párhuzamos idősíkunk; borítékolható az izgalmas és konstruktív vita a post alatt. :)
szs. · http://szabosandor.blog.hu 2010.07.25. 20:01:46
Ha egy famentes, sík részre teszik le, pár túlélő befigyelhet, már persze ha mázlijuk van. De még nem próbáltam. :)
teddybear01 2010.07.25. 21:12:09
@T1GRIS: "ps. A reality checkről szólva - ha lehetek egy kicsit Konzel :) -, nos... túlélők? Egy modern sugárhajtású utasszállító kényszerleszállása esetén? Az esély pontosan zéró. :( Egy kisgép vagy helikopter kellene inkább, de arra meg nyilván nem figyelne fel derék konzulunk... Szóval, nehéz ügy."
Van rá esély, hogy megússzák. Egy ilyen gép is le tud szállni egy füves mezőre, vagy vízre, és még az utasok is megúszhatják a dolgot. Mint amikor nemrég kényszer-leszállt a Hudson folyóra az az amerikai gép. Mindenki megúszta, szó szerint.
Van rá esély, hogy megússzák. Egy ilyen gép is le tud szállni egy füves mezőre, vagy vízre, és még az utasok is megúszhatják a dolgot. Mint amikor nemrég kényszer-leszállt a Hudson folyóra az az amerikai gép. Mindenki megúszta, szó szerint.
teddybear01 2010.07.25. 21:19:59
Én inkább azon vidámkodtam, hogy tekintélyes beosztása ellenére kiküldenek hozzá két fekete ruhást, és szabályosan elhajtják.
Azért egy ilyen beosztású embernek ennél jobb kapcsolatai, erősebb pozíciója szokott lenni.
Azért egy ilyen beosztású embernek ennél jobb kapcsolatai, erősebb pozíciója szokott lenni.
szs. · http://szabosandor.blog.hu 2010.07.25. 22:26:39
Fekete ruhást? :)
Here come the Men in Black
They won't let you remember
(A jobb kapcsolatokhoz: ki küldte őket?)
Here come the Men in Black
They won't let you remember
(A jobb kapcsolatokhoz: ki küldte őket?)
A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2010.07.26. 09:55:58
Van a környéken még elég mocsár, a szabályozatlan Duna és a Tisza tulajdonképpen ideális kényszerleszállópályává változtatja az Alföldet.
Mellesleg bátor lépés bármi csekély konkrétumot felvillantani az Átkerülés misztériumából. Számtalan kérdés vetődik fel, és konkrétumokba kapaszkodva akár ellentmondásokba is lehet keveredni.
Mellesleg bátor lépés bármi csekély konkrétumot felvillantani az Átkerülés misztériumából. Számtalan kérdés vetődik fel, és konkrétumokba kapaszkodva akár ellentmondásokba is lehet keveredni.
bogesz001 · http://arhk.xszerver.hu 2010.07.26. 20:24:05
Remélem folytatódik, mert ez nekem is tetszik. :)
bz249 2010.07.26. 23:40:13
Amúgy érdekes lenne részletesebben megnézni azt népszabóságot*. Az lenne a széjp, ha kiderülne, hogy a főnökúr esetleg él nem átkerülve. Vagy lenne benne egy térkép amin nincs Csentőfa... vagy mittomén. :)
Persze semmi különösebb oka nincs egy Dorog környéki térképnek, de miért ne lehetne egy olyan?
*már ha lesz folytatás
Persze semmi különösebb oka nincs egy Dorog környéki térképnek, de miért ne lehetne egy olyan?
*már ha lesz folytatás
T1GRIS 2010.07.27. 14:36:54
Úúúúgy tudtam, hogy a Hudson-landolást valaki be fogja dobni! :))
(Le kell írnom, mi a különbség, vagy belátjátok? ;)
Sajnos a kereskedelmi repülés története elenyészően kevés példát tud felmutatni arra, amikor egy utasszállító jet lezuhanása (vagy nevezzük kényszerleszállásnak) után túlélők maradtak, és amennyire tudom, ezek mindegyike közvetlenül a leszállást megelőző vagy a felszállást követő földhöz csapódások voltak - a repülőtér területén vagy közvetlen közelében. Olyan esetről nem tudok, amikor egy tetszőleges, nem épített, hanem természetes terepen* történő kényszerleszállás egy sugárhajtású utasszállító esetében ne az összes fedélzeten tartózkodó halálával járt volna - persze ettől még lehetett ilyen, vagy ha nem, hát a mi esetünk ettől még lehet az első a világtörténelemben. (Amúgy ennek persze leginkább az az oka, hogy egy vészhelyzet esetén a gépek pilótáinak legtöbbször még van idejük megkeresni a legközelebbi repteret, így miért is választanák a mezőn, mocsárban stb. való leszállást. Ha egy gép még a reptérig sem jut el, akkor ott általában már olyan kritikus vészhelyzetről van szó, amelyben a gép szinte nem is manőverezhető, így siklás és kényszerleszállás helyett nettó lezuhanásról van szó.)
* szilárd talajról beszélek, nem a Hudsonről. ;) Bár repülős berkekben azt is csodaként emlegetik.
A gondot az jelenti, hogy a legelterjedtebb utasszállítók (az összes Airbus és Boeing) mind a hagyományos aerodinamikai elrendezésű, alsószárnyas modellek, amelyek hajtóműveiket a szárny alatt hordják. Ez a kialakítás egyenetlen talajon - legyen az csak enyhén bokros-árkos - borítékolja ezek leakadását, ami aztán a következő pillanatban a szárnyak leszakadásához, az egyenes csúszás elvesztéséhez, a gép átfordulásához, pörgéséhez és a törzs teljes szétszakadásához vezet. A leszakadó szárnyakból kiömlő kerozin pedig azonnali robbanáshoz. (Kényszerleszállás előtt persze minden gépen elfogyasztják a többlet üzemanyagot, ha erre lehetőség van - ha nincs, akkor egyszerűen kiengedik -, de valamennyinek maradnia kell, mert ha a hajtóművek leállnak, akkor a sugárfordítókat sem lehet használni, amelyek a gépet a megfelelő sebességre lassítanák. Szerintem egyetlen pilóta sem próbálna meg teljesen leállt hajtóművel leszállni, ha választhatja a másik lehetőséget is.)
Talán valamivel több esély van a sikeres landolásra olyan típus esetében, amelynél a hajtóművek nem a szárny alatt helyezkednek el (pl. egy Fokker 70-essel, amelyből 2009-ig a Malévnek is volt 5 példánya, vagy valamelyik McDonnell Douglas géppel - amúgy ilyen volt a belinkelt Spanair gép is, egy MD-82-es, de az is még a repülőtéren zuhant le: www.youtube.com/watch?v=tNIopv8XZlc )
(Le kell írnom, mi a különbség, vagy belátjátok? ;)
Sajnos a kereskedelmi repülés története elenyészően kevés példát tud felmutatni arra, amikor egy utasszállító jet lezuhanása (vagy nevezzük kényszerleszállásnak) után túlélők maradtak, és amennyire tudom, ezek mindegyike közvetlenül a leszállást megelőző vagy a felszállást követő földhöz csapódások voltak - a repülőtér területén vagy közvetlen közelében. Olyan esetről nem tudok, amikor egy tetszőleges, nem épített, hanem természetes terepen* történő kényszerleszállás egy sugárhajtású utasszállító esetében ne az összes fedélzeten tartózkodó halálával járt volna - persze ettől még lehetett ilyen, vagy ha nem, hát a mi esetünk ettől még lehet az első a világtörténelemben. (Amúgy ennek persze leginkább az az oka, hogy egy vészhelyzet esetén a gépek pilótáinak legtöbbször még van idejük megkeresni a legközelebbi repteret, így miért is választanák a mezőn, mocsárban stb. való leszállást. Ha egy gép még a reptérig sem jut el, akkor ott általában már olyan kritikus vészhelyzetről van szó, amelyben a gép szinte nem is manőverezhető, így siklás és kényszerleszállás helyett nettó lezuhanásról van szó.)
* szilárd talajról beszélek, nem a Hudsonről. ;) Bár repülős berkekben azt is csodaként emlegetik.
A gondot az jelenti, hogy a legelterjedtebb utasszállítók (az összes Airbus és Boeing) mind a hagyományos aerodinamikai elrendezésű, alsószárnyas modellek, amelyek hajtóműveiket a szárny alatt hordják. Ez a kialakítás egyenetlen talajon - legyen az csak enyhén bokros-árkos - borítékolja ezek leakadását, ami aztán a következő pillanatban a szárnyak leszakadásához, az egyenes csúszás elvesztéséhez, a gép átfordulásához, pörgéséhez és a törzs teljes szétszakadásához vezet. A leszakadó szárnyakból kiömlő kerozin pedig azonnali robbanáshoz. (Kényszerleszállás előtt persze minden gépen elfogyasztják a többlet üzemanyagot, ha erre lehetőség van - ha nincs, akkor egyszerűen kiengedik -, de valamennyinek maradnia kell, mert ha a hajtóművek leállnak, akkor a sugárfordítókat sem lehet használni, amelyek a gépet a megfelelő sebességre lassítanák. Szerintem egyetlen pilóta sem próbálna meg teljesen leállt hajtóművel leszállni, ha választhatja a másik lehetőséget is.)
Talán valamivel több esély van a sikeres landolásra olyan típus esetében, amelynél a hajtóművek nem a szárny alatt helyezkednek el (pl. egy Fokker 70-essel, amelyből 2009-ig a Malévnek is volt 5 példánya, vagy valamelyik McDonnell Douglas géppel - amúgy ilyen volt a belinkelt Spanair gép is, egy MD-82-es, de az is még a repülőtéren zuhant le: www.youtube.com/watch?v=tNIopv8XZlc )
bz249 2010.07.27. 15:31:12
@T1GRIS: a wiki 3 többé-kevésbé sikeres vízreszállásról tud (korszerű, nagyméretű géppel)
en.wikipedia.org/wiki/Water_landing
en.wikipedia.org/wiki/Water_landing
A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2010.07.27. 15:33:22
"Sajnos a kereskedelmi repülés története elenyészően kevés példát tud felmutatni arra, amikor egy utasszállító jet lezuhanása (vagy nevezzük kényszerleszállásnak) után túlélők... "
Sajnos a világtörténelem elenyészően kevés példát tud felmutatni arra, amikor egy fél megyényi terület egyszer csak az ókorban ébred, aztán ugyanaz a terület fedésbe kerül ugyannanak a félmegyényi területnek egy másik síkjával, és még egyszer érintse az átkerülés...
Alkotói szabadság, na... :)
Sajnos a világtörténelem elenyészően kevés példát tud felmutatni arra, amikor egy fél megyényi terület egyszer csak az ókorban ébred, aztán ugyanaz a terület fedésbe kerül ugyannanak a félmegyényi területnek egy másik síkjával, és még egyszer érintse az átkerülés...
Alkotói szabadság, na... :)
T1GRIS 2010.07.27. 15:49:05
@bz249: De hát még ki is hangsúlyoztam, hogy nem vízreszállásról beszélek.
@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: Jóvanna, direkt mindkét hozzászólásomba belefűztem, hogy ettől még minálunk történhetett így, csak picit kötözködtem, hogy tisztában legyünk vele, hogy erre mennyire pindurka az esély. (Némileg több persze, mint egy Átkerülésre ;)).
@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: Jóvanna, direkt mindkét hozzászólásomba belefűztem, hogy ettől még minálunk történhetett így, csak picit kötözködtem, hogy tisztában legyünk vele, hogy erre mennyire pindurka az esély. (Némileg több persze, mint egy Átkerülésre ;)).
A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2010.07.27. 16:01:55
@T1GRIS: Amúgy értelek, az egész Átkerülésnek többek közt az adja az ízét, hogy "így is történhetne", és ebbe a látványos "csodák" pont nehezen férnek bele.
bz249 2010.07.27. 16:37:45
@T1GRIS: najó de gondolom a pilóta sem abszolút hüje és tisztában van azzal, hogy ha nincs beton, akkor a mezőn abszolút semmi esélye sincs a vízen meg orbitális mázlival túlélheti.
szs. · http://szabosandor.blog.hu 2010.07.27. 18:34:35
És amikor az Andokba zuhantak le, a túlélők meg megették a kevésbé szerencsésebbeket? Ott aztán minden volt, hogy ne sikerüljön.
Ennek a gépnek sok ideje volt rákészülni, ki tudja, lehet, hogy még egy rádiókapcsolat is összejött a "földdel", mielőtt lekerült volna, szerintem nem irreális pár túlélő.
Hm, ezt tényleg tovább kell írni, nem is feltétlenül nekem. ;)
Ennek a gépnek sok ideje volt rákészülni, ki tudja, lehet, hogy még egy rádiókapcsolat is összejött a "földdel", mielőtt lekerült volna, szerintem nem irreális pár túlélő.
Hm, ezt tényleg tovább kell írni, nem is feltétlenül nekem. ;)
T1GRIS 2010.07.27. 18:36:19
(Ezt már abszolút nem a reality check kategóriájába sorolom, csak továbbgondoltam, vajon mi lenne a vészhelyzeti eljárás egy olyan esetben, amikor hirtelen a teljes ATC eltűnik egy levegőben levő gép mögül.)
Nyilván egy Ferihegyre tartó járatról van szó, hiszen egyéb esetekben egyszerűen továbbrepülne (és csak a célállomás körzetében tűnne fel nekik, hogy nem pusztán a rádió romlott el).
Nem derül ki pontosan Konzelünk észlelési pontja, de vagy RUTOL vagy ANEXA belépési pontokon keresztül érkező forgalomról lehet szó (az általa rajzolt vektor pont a két útvonal között van - ld. térkép: ivao.kign.org/wp-content/uploads/charts/lhbp/lh_ad_2_lhbp_arr_31r.pdf ), másról nem, így - normál időjárási körülmények között - mindkét esetben Ferihegy 31R pályára történik az érkezés, és mindkét esetben a szlovák ATS (Bratislava ACC) adta át a gépet Budapest TMA-nak (ez lényegében az ellenőrzött légteret jelenti). Tehát a gép már Magyarország légterében volt, amikor egy idő után elhallgatott a rádió. Mivel a nagyobb repterek esetében, így Ferihegyen is érvényben van egy úgynevezett STAR (a TMA-ba történő különböző belépési pontoktól előre meghatározott "útvonalak" vezetnek a végső megközelítésig; ezeket ugyan a légiforgalmi irányítók néha lerövidítik és direkt vektorokat adnak helyettük, de nem mindig), ezért a pilóta elég sokáig kényelmesen elnavigálhat és ereszkedhet az ott kiadottak szerint anélkül, hogy egyáltalán szükségét érezné, hogy Budapest Approach-csal csevegjen - persze, ha kicsit izgágább alkat, akkor már korábban is rájöhet, hogy valami nem stimmel. Az engedély azonban csak a STAR végpontjáig szól (általában ez egy IAF - initial approach fix - nevű képzeletbeli pont, ahonnan már megkezdhető a végső megközelítés), ha itt nem kap utasítást a gép, akkor várakoznia kell, azaz ún. holdingot fog repülni. Ugyanitt, az IAF-nél adná át az érkező forgalmat Budapest Approach Budapest TWR-nek, ezért szerintem a következő logikus lépés, amit egy pilóta tenne, miután az ACC nem válaszol, hogy megpróbál kapcsolatba lépni a TWR-rel is. Olyan viszont semmi szín alatt nem történne meg, hogy anélkül megkezdené a végső ereszkedést és megkísérelné a leszállást Ferihegyen - a történetünk szerint nagyjából éjfél körül, azaz tisztán műszeres (IFR) repülési körülmények között -, hogy erre a toronytól utasítást kapott volna. Nappal még talán, de nappal meg már látná, hogy Ferihegy nincs is ott...
Hogy ehelyett mi történne, arról viszont fogalmam sincs. :) Erről talán egy gyakorló kereskedelmi pilótát kellene megkérdezni, hogy mi lenne a vészhelyzeti eljárás.
Én arra tippelek, hogy miután egy utasszállító repülőgépben normál esetben legkevesebb annyi üzemanyag van, hogy megtegye az odautat, elég legyen egy kitérő repülőtér eléréséhez (Budapest esetében talán Sármellék, de ebben nem vagyok biztos), és ezen felül további egy órányi tartalékkal rendelkezzen, ezért szerintem néhány holding után - amely alatt meggyőződhetnének róla, hogy sem a reptér, sem a város fényeit nem látják, valamint egyik frekvencián sem felel senki a magyar légtérben - visszaindulnának Szlovákia felé, mivel az ottani légiforgalmi irányítás volt az utolsó, akikkel tudtak beszélni (meg ott még volt repülőtér :).
Hopp, eszembe jutott még egy csavar: bár Konzel tisztán látta a gépet, mi van, ha az egykori Budapest térségében viszont olyan erős felhőzet van, hogy nem is lehetne látni fényeket? Ebben az esetben a pilóták nem feltétlenül tudnának meggyőződni róla, hogy valami gáz van Budapesttel/Feriheggyel. Valószínűleg a rádióforgalmazás ellehetetlenülését betudnák annak, hogy biztos az ő rádiójuk romlott el, a fedélzeti transzponderen beállítanák a 7600 kódot (ez a "NORDO" = "no radio", ez tudatja mindenki mással, hogy a légijármű képtelen kommunikálni), és folytatnák a standard eljárást. Ami - ezt én sem tudtam fejből, csak innen: en.wikipedia.org/wiki/NORDO - VFR repülés esetén: folytasd és szállj le, ahogy tudsz (utasszállítók sohasem repülnek VFR szerint); IFR repülés esetén, amennyiben a körülmények alkalmasak VFR repülésre (azaz megfelelő látótávolság van - esetünkben nincs): folytasd és szállj le, ahogy tudsz; IFR repülés esetén, amennyiben a körülmények nem alkalmasak VFR repülésre: tartsd magad a legutolsó ATC utasításhoz (vagy a repülési tervedhez).
Tehát, amenyiben Budapest felett olyan összefüggő felhőzet lenne, hogy a pilóták nem fognának gyanút, akkor elképzelhető, hogy abban a hitben, hogy csak az ő rádiójuk fuccsolt be, mégis megpróbálnák letenni a gépet Ferihegy helyén, a repülési terv szerint.
Nyilván egy Ferihegyre tartó járatról van szó, hiszen egyéb esetekben egyszerűen továbbrepülne (és csak a célállomás körzetében tűnne fel nekik, hogy nem pusztán a rádió romlott el).
Nem derül ki pontosan Konzelünk észlelési pontja, de vagy RUTOL vagy ANEXA belépési pontokon keresztül érkező forgalomról lehet szó (az általa rajzolt vektor pont a két útvonal között van - ld. térkép: ivao.kign.org/wp-content/uploads/charts/lhbp/lh_ad_2_lhbp_arr_31r.pdf ), másról nem, így - normál időjárási körülmények között - mindkét esetben Ferihegy 31R pályára történik az érkezés, és mindkét esetben a szlovák ATS (Bratislava ACC) adta át a gépet Budapest TMA-nak (ez lényegében az ellenőrzött légteret jelenti). Tehát a gép már Magyarország légterében volt, amikor egy idő után elhallgatott a rádió. Mivel a nagyobb repterek esetében, így Ferihegyen is érvényben van egy úgynevezett STAR (a TMA-ba történő különböző belépési pontoktól előre meghatározott "útvonalak" vezetnek a végső megközelítésig; ezeket ugyan a légiforgalmi irányítók néha lerövidítik és direkt vektorokat adnak helyettük, de nem mindig), ezért a pilóta elég sokáig kényelmesen elnavigálhat és ereszkedhet az ott kiadottak szerint anélkül, hogy egyáltalán szükségét érezné, hogy Budapest Approach-csal csevegjen - persze, ha kicsit izgágább alkat, akkor már korábban is rájöhet, hogy valami nem stimmel. Az engedély azonban csak a STAR végpontjáig szól (általában ez egy IAF - initial approach fix - nevű képzeletbeli pont, ahonnan már megkezdhető a végső megközelítés), ha itt nem kap utasítást a gép, akkor várakoznia kell, azaz ún. holdingot fog repülni. Ugyanitt, az IAF-nél adná át az érkező forgalmat Budapest Approach Budapest TWR-nek, ezért szerintem a következő logikus lépés, amit egy pilóta tenne, miután az ACC nem válaszol, hogy megpróbál kapcsolatba lépni a TWR-rel is. Olyan viszont semmi szín alatt nem történne meg, hogy anélkül megkezdené a végső ereszkedést és megkísérelné a leszállást Ferihegyen - a történetünk szerint nagyjából éjfél körül, azaz tisztán műszeres (IFR) repülési körülmények között -, hogy erre a toronytól utasítást kapott volna. Nappal még talán, de nappal meg már látná, hogy Ferihegy nincs is ott...
Hogy ehelyett mi történne, arról viszont fogalmam sincs. :) Erről talán egy gyakorló kereskedelmi pilótát kellene megkérdezni, hogy mi lenne a vészhelyzeti eljárás.
Én arra tippelek, hogy miután egy utasszállító repülőgépben normál esetben legkevesebb annyi üzemanyag van, hogy megtegye az odautat, elég legyen egy kitérő repülőtér eléréséhez (Budapest esetében talán Sármellék, de ebben nem vagyok biztos), és ezen felül további egy órányi tartalékkal rendelkezzen, ezért szerintem néhány holding után - amely alatt meggyőződhetnének róla, hogy sem a reptér, sem a város fényeit nem látják, valamint egyik frekvencián sem felel senki a magyar légtérben - visszaindulnának Szlovákia felé, mivel az ottani légiforgalmi irányítás volt az utolsó, akikkel tudtak beszélni (meg ott még volt repülőtér :).
Hopp, eszembe jutott még egy csavar: bár Konzel tisztán látta a gépet, mi van, ha az egykori Budapest térségében viszont olyan erős felhőzet van, hogy nem is lehetne látni fényeket? Ebben az esetben a pilóták nem feltétlenül tudnának meggyőződni róla, hogy valami gáz van Budapesttel/Feriheggyel. Valószínűleg a rádióforgalmazás ellehetetlenülését betudnák annak, hogy biztos az ő rádiójuk romlott el, a fedélzeti transzponderen beállítanák a 7600 kódot (ez a "NORDO" = "no radio", ez tudatja mindenki mással, hogy a légijármű képtelen kommunikálni), és folytatnák a standard eljárást. Ami - ezt én sem tudtam fejből, csak innen: en.wikipedia.org/wiki/NORDO - VFR repülés esetén: folytasd és szállj le, ahogy tudsz (utasszállítók sohasem repülnek VFR szerint); IFR repülés esetén, amennyiben a körülmények alkalmasak VFR repülésre (azaz megfelelő látótávolság van - esetünkben nincs): folytasd és szállj le, ahogy tudsz; IFR repülés esetén, amennyiben a körülmények nem alkalmasak VFR repülésre: tartsd magad a legutolsó ATC utasításhoz (vagy a repülési tervedhez).
Tehát, amenyiben Budapest felett olyan összefüggő felhőzet lenne, hogy a pilóták nem fognának gyanút, akkor elképzelhető, hogy abban a hitben, hogy csak az ő rádiójuk fuccsolt be, mégis megpróbálnák letenni a gépet Ferihegy helyén, a repülési terv szerint.
Ghery88 · http://omagyar.blog.hu/ 2010.07.27. 18:52:03
És tessék mondani, folyásirányban, vagy azzal szemben érdemes leszállni?:D
A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2010.07.28. 10:22:29
Hát, keresztbe biztos nem... :)
@T1GRIS: A fények már elég régóta hiányozhattak a pilótáknak (hisz kellemes csillagfényes este volt, legalábbis Konzelnél). Tehát az "itt valami nagy szar van" érzés már benne lehetett a személyzetben.
Emiatt szerinem már rég megpróbáltak mindenféle csatornán, mindenkivel kommunikálni, (gondolom, attól hogy Pozsony átadta őket, rádión még kapcsolatba léphetne velük), vagy Sármellékkel, Béccsel, Kassával, Szolnokkal, Kecskeméttel (tehát akár katonai repterekkel is), kínjában Pápával (pedig ott már egy ideje helikopterek vannak), aztán a többi géppel, aztán a 112-vel, a 6x6 taxival, a Sláger Rádióval (tényleg, nekik még megvolt a Sláger? :) ) rádióamatőrökkel, és a gép helyzetjelző fényein is folyamatos MAYDAY-t, vagy legalább egy SOS-t morzéztek volna.
Ha viszont mindenhol megpróbáltak kommunikálni, akkor azt Ómagyarországon is fogni kellett. Namost, kinek lehet rádiója Konzel nyugdíjba vonulásának idején? Nyilván a hadseregnek, a Külügynek (már csak a római kapcsolattartás miatt), a rendőrségnek... csupa olyan szervezet, amelyiknél tisztában lehetnek az esemény fontosságával, és villámgyorsan reagálnak erre.
Repülőtér viszont nincs. Egyébként is ómagyar területre letenni a gépet az emberek közé sok problémát felvetne. A legjobb, ha kiengedik, és lenavigálják valahova a mocsárba, és egyből indítanak egy search and rescue akciót a túlpartra a kijelölt földet érési körzetbe.
Az más kérdés, hogy egy ilyen "kalózrádiónak" mennyire engedelmeskednek a gépen. Legjobb esetben is Ómagyarország egy évtizedek óta inaktív valamikori repülésirányítót tud előkeríteni (nagy szerencsével), aki több évtizedes szövegeket és protokollokat tud közvetíteni a gépnek. De egy két alacsony tiszteletkör után (itt a Dunakanyar, de hol van Budapest?, hol van Vác? hol van minden?), miután meggyőződtek arról, hogy a világ kicsit megváltozott körölöttük, jobb híján az egyetlen lehetséges fonalat követik, ami a kényszerleszállás valahol az ősvadonban.
@T1GRIS: A fények már elég régóta hiányozhattak a pilótáknak (hisz kellemes csillagfényes este volt, legalábbis Konzelnél). Tehát az "itt valami nagy szar van" érzés már benne lehetett a személyzetben.
Emiatt szerinem már rég megpróbáltak mindenféle csatornán, mindenkivel kommunikálni, (gondolom, attól hogy Pozsony átadta őket, rádión még kapcsolatba léphetne velük), vagy Sármellékkel, Béccsel, Kassával, Szolnokkal, Kecskeméttel (tehát akár katonai repterekkel is), kínjában Pápával (pedig ott már egy ideje helikopterek vannak), aztán a többi géppel, aztán a 112-vel, a 6x6 taxival, a Sláger Rádióval (tényleg, nekik még megvolt a Sláger? :) ) rádióamatőrökkel, és a gép helyzetjelző fényein is folyamatos MAYDAY-t, vagy legalább egy SOS-t morzéztek volna.
Ha viszont mindenhol megpróbáltak kommunikálni, akkor azt Ómagyarországon is fogni kellett. Namost, kinek lehet rádiója Konzel nyugdíjba vonulásának idején? Nyilván a hadseregnek, a Külügynek (már csak a római kapcsolattartás miatt), a rendőrségnek... csupa olyan szervezet, amelyiknél tisztában lehetnek az esemény fontosságával, és villámgyorsan reagálnak erre.
Repülőtér viszont nincs. Egyébként is ómagyar területre letenni a gépet az emberek közé sok problémát felvetne. A legjobb, ha kiengedik, és lenavigálják valahova a mocsárba, és egyből indítanak egy search and rescue akciót a túlpartra a kijelölt földet érési körzetbe.
Az más kérdés, hogy egy ilyen "kalózrádiónak" mennyire engedelmeskednek a gépen. Legjobb esetben is Ómagyarország egy évtizedek óta inaktív valamikori repülésirányítót tud előkeríteni (nagy szerencsével), aki több évtizedes szövegeket és protokollokat tud közvetíteni a gépnek. De egy két alacsony tiszteletkör után (itt a Dunakanyar, de hol van Budapest?, hol van Vác? hol van minden?), miután meggyőződtek arról, hogy a világ kicsit megváltozott körölöttük, jobb híján az egyetlen lehetséges fonalat követik, ami a kényszerleszállás valahol az ősvadonban.
teddybear01 2010.07.28. 10:57:23
@T1GRIS: Mondjuk alig feltűnő egy kereskedelmi járat pilótájának, hogy az inerciális navigációs rendszeren kívül egyszerre bedöglik minden.
Mert nincs gps, omega, NDB, VOR, stb. meg az utasoknak sincs internet, telefon. Nem tudnak kapcsolatba lépni egyetlen légi-irányító központtal, de még egy reptéri toronnyal sem.
Ami a kényszerleszállást illeti, meglepő módon a többség sikeres szokott lenni. Amennyiben a repülőgép amúgy hibátlan. Ha nincs reptér, akkor az autópálya is megfelel, az M1-est úgysem használják, és szerintem a korlátokat is régen elbontották, a fémhiány miatt.
De még ha a gép össze is törik, az utasok közül páran túlélhetik, a statisztikák szerint több lezuhant gép esetében is van túlélő, a kényszerleszállásoknál meg inkább van, mint nincs. Gyakoribb, hogy kényszerleszállásnál a gép roncs lesz, de az utasok életben maradnak.
Mert nincs gps, omega, NDB, VOR, stb. meg az utasoknak sincs internet, telefon. Nem tudnak kapcsolatba lépni egyetlen légi-irányító központtal, de még egy reptéri toronnyal sem.
Ami a kényszerleszállást illeti, meglepő módon a többség sikeres szokott lenni. Amennyiben a repülőgép amúgy hibátlan. Ha nincs reptér, akkor az autópálya is megfelel, az M1-est úgysem használják, és szerintem a korlátokat is régen elbontották, a fémhiány miatt.
De még ha a gép össze is törik, az utasok közül páran túlélhetik, a statisztikák szerint több lezuhant gép esetében is van túlélő, a kényszerleszállásoknál meg inkább van, mint nincs. Gyakoribb, hogy kényszerleszállásnál a gép roncs lesz, de az utasok életben maradnak.
teddybear01 2010.07.28. 11:09:30
Egy friss hír, légikatasztrófával:
index.hu/bulvar/2010/07/28/hegyoldalba_csapodott_egy_utasszallito_pakisztanban/
index.hu/bulvar/2010/07/28/hegyoldalba_csapodott_egy_utasszallito_pakisztanban/
szs. · http://szabosandor.blog.hu 2010.07.28. 12:04:59
A kapcsolatbalépéshez: magánrádiók valóban nincsenek, azonkívül még az is segíthet, hogy az átkerülésfóbia miatt ( hu.omagyar.wikia.com/wiki/%C3%81tker%C3%BCl%C3%A9s-f%C3%B3bia ) van pár kidolgozott protokoll furcsa helyzetekre, viszonylag gyorsan végigfut az info, hogy helyzet van. Kb. 20 évvel az átkerülés után még van olyan, aki beszél angolul úgy, hogy egy frissen átkerült is megértsen belőle valamit ( + van egy nyelvbank-intézet is, ami átkerülés előtti nyelveket őriz, ápol, pár ösztöndíjassal tanultat, életben tartat), tehát elméletileg van esély rá, hogy kommunikálni tudnak a géppel akkor is, ha nem magyar. Hogy az mennyire hallgat rájuk, az kérdéses, de ha nincs semmi más, akkor csak valamennyire.
Az autópálya tényleg jó ötlet, de nem túl keskeny az? Esetleg a balcsi? (Az is szempont, hogy minél kisebb legyen a szemtanúk száma.)
Az autópálya tényleg jó ötlet, de nem túl keskeny az? Esetleg a balcsi? (Az is szempont, hogy minél kisebb legyen a szemtanúk száma.)
T1GRIS 2010.07.28. 12:37:32
@szs.: Ha emlékszel, amikor Tri megírta az Airport novella első részét, akkor az M1-est javasoltam leszállási helyként. Szerintem a legjobb alternatíva az összes szóba jöhető közül.
T1GRIS 2010.07.28. 13:00:32
Szs, amúgy meg szabad kérdezni, hogy mi a fakk történt? :) Volt egy második átkerülés is pont ugyanazon a területen, csak ennek hatása nem terjedt ki a földfelszínig?
bz249 2010.07.28. 13:16:31
@T1GRIS: mondjuk az éjszaka közepén műszeres támogatás nélkül az M1 is érdekes lehet, de még mindig jobb, mint leszállni a mocsárban.
Viszont, ha nem tartották karban a Gyepüt (szinte biztosan nem, mert nincs fenyegetés) és vagy az utat (maximum mértékkel, mert semmi szükség egy autópálya áteresztőképességű útra ráadásul a településektől távol), akkor 20 év alatt egy egész vidám kis bozótos lehet a helyén, vagy bármi egyéb.
Viszont, ha nem tartották karban a Gyepüt (szinte biztosan nem, mert nincs fenyegetés) és vagy az utat (maximum mértékkel, mert semmi szükség egy autópálya áteresztőképességű útra ráadásul a településektől távol), akkor 20 év alatt egy egész vidám kis bozótos lehet a helyén, vagy bármi egyéb.
A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2010.07.28. 13:18:33
@T1GRIS: Egy repőlőgép lehet, hogy a felszálláskor került át, mondjuj még Anglia felett, vagy épp a Csatorna felett, vagy bárhol.
Idáig eljöttek térképpel, mert amúgy is hazajöttek volna, de az út jelentős részét már az ókorban tették.
Szóval lehet, hogy az SAS épp most keríti be Stonehenge-et. :)
Ismerve a "mi" átkerülésünket, azt elég komoly légköri jelenségek kisérték, illetve a mostani infrastruktúra is megsínylette volna (nyilván nem olyan súlyosan, mint az első), ha konkrétan ez a terület ugrott volna (vagy erre ugrottak volna rá).
Tehát egy átkerült repülő jó eséllyel valahol máshol jelent egy darabka átkerült jövőt - ami viszont igen rossz hír a jelen vezetésnek, sőt az egész berendezkedett, világuralmi vágyakat dédelgető Ómagyarországnak.
Idáig eljöttek térképpel, mert amúgy is hazajöttek volna, de az út jelentős részét már az ókorban tették.
Szóval lehet, hogy az SAS épp most keríti be Stonehenge-et. :)
Ismerve a "mi" átkerülésünket, azt elég komoly légköri jelenségek kisérték, illetve a mostani infrastruktúra is megsínylette volna (nyilván nem olyan súlyosan, mint az első), ha konkrétan ez a terület ugrott volna (vagy erre ugrottak volna rá).
Tehát egy átkerült repülő jó eséllyel valahol máshol jelent egy darabka átkerült jövőt - ami viszont igen rossz hír a jelen vezetésnek, sőt az egész berendezkedett, világuralmi vágyakat dédelgető Ómagyarországnak.
teddybear01 2010.07.28. 14:07:17
@T1GRIS: "Valószínűleg a rádióforgalmazás ellehetetlenülését betudnák annak, hogy biztos az ő rádiójuk romlott el"
Egy kereskedelmi gépen nem csak egy rádió van, és nem csak egy sávon tudnak összeköttetést létesíteni. Szóval, ha minden rádió süket, beleértve az automatikus rendszerek vevőit is, és az utasok zsebrádiói sem szólnak, egy normális pilóta a legutolsó esetnek veszi a tömeges rádióhibát.
Egy kereskedelmi gépen nem csak egy rádió van, és nem csak egy sávon tudnak összeköttetést létesíteni. Szóval, ha minden rádió süket, beleértve az automatikus rendszerek vevőit is, és az utasok zsebrádiói sem szólnak, egy normális pilóta a legutolsó esetnek veszi a tömeges rádióhibát.
T1GRIS 2010.07.28. 14:12:18
@teddybear01: "Egy kereskedelmi gépen nem csak egy rádió van"
Ne bassz! :o Döbbenet. Ó, kérlek, mondj még érdekes új dolgokat! :))))
Ne bassz! :o Döbbenet. Ó, kérlek, mondj még érdekes új dolgokat! :))))
T1GRIS 2010.07.28. 14:17:45
@bz249: Persze, igazad van, mindig elfelejtem, hogy ez nem átkerüléskori történet. :) Mentségül, annak idején ezt a témát még Tri novellája kapcsán cincáltuk szét a szerkesztőségi levlistán, az pedig az Átkerülés éjszakáján játszódott.
szs. · http://szabosandor.blog.hu 2010.07.28. 19:43:20
@T1GRIS: Én se tudok többet, mint Albert, valahogy átkerült. :)
Amúgy ha csak egy kisebb atmoszféradarab kerül át (mondjuk benne egy repülővel) az nem okoz túl komoly légköri zavarokat, lehet, hogy a felszínen észre se venni.
Az M1-en lehet "most" is forgalom, valamilyen szinten biztos gondozzák. Na jó, nem 200-al száguldoznak rajta, de útnak út.
on-off kérdés: DNS teszt 20 évvel az átkerülés után felejtős, jól gondolom?
Amúgy ha csak egy kisebb atmoszféradarab kerül át (mondjuk benne egy repülővel) az nem okoz túl komoly légköri zavarokat, lehet, hogy a felszínen észre se venni.
Az M1-en lehet "most" is forgalom, valamilyen szinten biztos gondozzák. Na jó, nem 200-al száguldoznak rajta, de útnak út.
on-off kérdés: DNS teszt 20 évvel az átkerülés után felejtős, jól gondolom?
bz249 2010.07.28. 21:03:56
@szs.: alapból számítógép kell hozzá. Meg gélelektroforézis. Meg különböző enzimeket kell hozzáadni (ugye azt meg kell termelni és ki kell tisztítani).
A módszer amúgy a 70-es évekből származik.
en.wikipedia.org/wiki/DNA_sequencing
Ujjlenyomat nem elég? Az a XIX. században is ismert volt.
A módszer amúgy a 70-es évekből származik.
en.wikipedia.org/wiki/DNA_sequencing
Ujjlenyomat nem elég? Az a XIX. században is ismert volt.
szs. · http://szabosandor.blog.hu 2010.07.29. 09:53:25
Hát, ha maradt ujja az illetőnek, akkor persze elég. Mármint ha nem égett el, akkor elég. :)
teddybear01 2010.07.29. 11:21:22
@bz249: Az eletroforézist még talán meg lehetne oldani, de honnan veszünk hozzá speciális gélt, meg titán elektródákat?
A kiértékelés ugyan elméletileg számítógép nélkül is megoldható, de ha még a tesztelő életében eredményre kívánnak jutni, akkor kell az a gép.
Láttam már, hogy hogyan csinálják, veszélyes is az egészségre, és hosszadalmas is.
A kiértékelés ugyan elméletileg számítógép nélkül is megoldható, de ha még a tesztelő életében eredményre kívánnak jutni, akkor kell az a gép.
Láttam már, hogy hogyan csinálják, veszélyes is az egészségre, és hosszadalmas is.
szs. · http://szabosandor.blog.hu 2010.07.29. 12:28:37
Akkor DNS teszt kilőve. MIből lehet még személyazonosságot megállapítani? Fog (ha vannak róla feljegyzések), ujjlenyomat?
teddybear01 2010.07.29. 12:35:49
@szs.: Mindkettő jó. Aztán még az antropológiai vizsgálatok is szóba jöhetnek, már amennyiben van mihez hozzáhasonlítani az eredményeket. Vércsoport meghatározás, esetleg egyéb laborvizsgálatok. Nem perdöntő darabonként, de azért a sok kicsi mozaikdarab a végén összeáll.
szs. · http://szabosandor.blog.hu 2010.07.29. 12:48:05
A vércsoporthoz mennyire kell frissnek lenniük a maradványoknak? (Ma tele vagyok kérdésekkel. :) )
teddybear01 2010.07.29. 16:20:57
@szs.: Ha nem áztatják el roncsoló vegyi anyagokkal(hipó, kénsav, lúgok) akkor hosszú ideig meg lehet mondani a vércsoportot, a cukorszintet, stb.
De T1gris módszere is jó, az alanynál levő hivatalos iratok, esetleg a fényképezőgépben, filmfelvevőben található felvételek, esetleg a közelében talált írásos (kézírásos) anyagok mind, mind alkalmasak.
De T1gris módszere is jó, az alanynál levő hivatalos iratok, esetleg a fényképezőgépben, filmfelvevőben található felvételek, esetleg a közelében talált írásos (kézírásos) anyagok mind, mind alkalmasak.
teddybear01 2010.07.29. 16:23:25
Nem igaz, a blogmotor megint szarakszik!
Szakyster 2010.07.29. 22:52:54
Ki mondta, hogy ez utasszállítógép? Lehet például Izraelből indult felderítőgéppár egyik tagja (bár az idő nem stimmel, de ez a legkevesebb).
A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2010.07.30. 09:27:57
Egy másik átkerült magyar területnél már csak egy átkerült Izrael lenne érdekesebb...
szs. · http://szabosandor.blog.hu 2010.07.30. 19:55:57
Majd ha beindul a franchise, mindenképpen lesz olyan spinoff, hogy alien vs., akarom mondani, Ómagyarország vs Óakármi (helyi változatokkal is, hogy mindenhol el lehessen adni :) )
Ghery88 · http://omagyar.blog.hu/ 2010.07.30. 21:37:04
Ómagyarország vs. honfoglaló magyarok;)
szs. · http://szabosandor.blog.hu 2010.07.30. 23:37:18
Égből pottyanásnak ez se rossz: hamster.blog.hu/2010/07/30/nem_kenyszerszerleszallas_csak_leszallas
Kommentek