Innen indult

2008. október 25-én Komárom-Esztergom megye egy része arra ébred, hogy az ókori Kárpát-medence veszi körül őket. A blog szerzői a múltba sodródva próbálnak élni és túlélni. Levél nekik: atkerulesKUKACgmail.com

Olvasnivaló

Kommentek

Web II



free counters


Címkék

2évad (64) 6evesOM (3) Á.u. 50-es szkíta felkelés (6) airport280bc (3) albertizmus (5) alexandria (5) állat (11) angyali (3) anyagtudományi intézet (2) Anya választása (3) átkerülésnap (1) Áu20 (2) az átkerülés lovasai (38) balaton (1) beteg (11) brennus (4) bz (1) bz249 (36) cian (8) corpus (19) család (17) csentőfa (26) csentőfaitúszharc (4) csk260 (1) drazsé (2) druida (2) égbőlpottyantott (8) eomagyarorszag (5) esztergom (27) evadvaro (3) farkasrolandsaga (2) fegyver (39) fiume (9) fiumeévad (24) fórumposzt (4) franciák (1) gador (25) Galliaiháború (4) gellérthegy (10) ghery (31) gheryévad (9) háború (15) hajó (2) Halmai (6) hamilkar barkasz (1) Hannibál a kapun belül (11) harkaly (7) hellókarácsony (1) hirdetés (2) hírek (24) hirsarok (86) hirsarok au2 (7) horánszky (9) ibéria (2) iskola (8) Isztria (11) jatek (5) katonadolog (6) kelták (56) kindle (2) kitekintő (36) kölyöktomi (4) könyv (15) kovácsgusztáv (6) kritikarólunk (2) laza (2) lázadás (16) love (6) maggoth (1) megtörők (1) mezőgazdaság (3) minisorozat (10) morgolódó (3) munka (6) nemfikció (36) novella (9) őkisátkerültek (3) ómagyarország lángokban (78) ÓML2 (12) ómr1 (4) operation iulia (4) palyazat (4) passer (1) polgárőr (10) politika (6) promó (1) r!t (1) rajz (1) rendőr (9) repülő (4) róma (16) rómaikövetség (18) sacco (4) sport (1) sütőbalázs (4) szavazás (4) szentendre (5) szerepjáték (6) szereplők (1) szerzők (11) szinfalmögé (1) szkíták (3) szs (34) t1gris (25) találkozó (4) tát (2) távközlés (3) technológia (6) teddybear (11) tekercsraktár (19) térkép (1) triumpathor (47) tudomány (1) uránsaga (8) vallás (12) védelemigazgatás (32) vegleg atkerulve (10) vers (1) videó (2) vigyazó szemetek (4) vinitor (25) vitezkapitany (21) wiki (9) zsidók (3) zsozsóbácsi (1) Címkefelhő

Vigyázó szemetek Rómára 2.

2009.07.29. 08:30 | szs. | 40 komment

Címkék: róma szs rómaikövetség vigyazó szemetek

- Azt hittem, kicsit több időm lesz akklimatizálódni – jegyezte meg Andor, miközben átöltöztek. Egyszerű szabású tunikát húztak, szandált, a bő ruha alá hónaljtokot, rövid pengéjű tőrt rejtettek.

- Ezt nem visszük – mutatott Humbert Andor pisztolyára. - Elég lesz egy gázpisztoly.

- Akkor szereltek fel vele, amikor behajóztak Róma felé – ellenkezett Andor.

- Nem érdekel – zárta rövidre Humbert. - Zöldfülűként nem visz magával éles fegyvert az antik közé, nem a vadonban vagyunk. Ha gond van, a gázpisztoly is épp olyan jó és nem marad utánunk annyi hulla.

Andor kelletlenül átvette a felé nyújtott forgópisztolyt, ellenőrizte a töltényeket, majd eltette.

- Elég durva anyag van benne – jegyezte meg Humbert. - Ha arra kerülne a sor, ne lélegezze be.

- Persze. És ezt... hogy? - bökött Andor a szürke anyagba csomagolt készülékre. - Ezt már nem tudom a ruhám alá rejteni.

- Felesleges – vonta meg a vállát Humbert. - Úgy sem tudják, micsoda. Egyszerűen hozza a kezében. Mit kell néznie rajta menet közben?

- A kijelzőt. De raktunk rá hangkijelzőt is, meg egy fülhallgatót, elég ránéznem akkor, ha csipog.

- Az aksi meddig bírja?

- Tíz órát.

- Remek. - Humbert végigsimított a ruháján, majd amikor mindent rendben lévőnek talált, felvette az asztalról a nagykövettől kapott papírlapot. - A kikötőben kezdünk, körbejárunk pár raktárat.

 

Az igazolólapjaikat leadták az őrségnél, majd elindultak a Tiberis és az azt kísérő dombok között húzódó Via Hungarián. Egy szamárfogat is velük együtt jött ki a követségről. Humbert intett Andornak, hogy maradjanak le. Az üres boroshordókat szállító antik vidám zörgéssel hagyták le őket.

- Úgy érzem, mintha egy sebes folyóba estem volna és nem tudok megkapaszkodni semmiben – jegyezte meg Andor. A diplomáciai iskolában bemagoltatott térképek üres foltjai is megteltek élettel, ahogy körülnézett, mögöttük büszkén csattogott a trikolór a követség kerek bástyáján, a Tiberis túloldalán pedig légionáriusok gyakorlatoztak, piros-kék vasnégyszögek másztak ide-oda ezernyi vékony lábukon.

- Nagyon költői – mormolta Humbert. - Azt hittem, felkészítik, mielőtt ideküldik.

- Fel is készítettek – felelte morcosan Andor. - De még a szobámat is csak annyi időre láttam, amíg letettem a csomagomat.

- És?

- Semmi.

Humbert elgondolkozva vakargatta a fülét, majd a betonkockákból kirakott útra köpött.

- Itt senkinek sincs arra ideje, hogy a maga lelkét ápolgassa, ne is várja ezt tőlünk – közölte, egy pillanatra sem nézett Andorra közben. - Főleg most nem. Majd ha túl leszünk a dolgon és még lesz követség, körbevezetem a városban, lát majd szebb helyeket is, mint a kikötő. Ha ez megnyugtatja.

Andor mormolt valamit. A nyakába akasztott, beburkolt készülék már most kényelmetlenül húzta, pedig még alig indultak el.

- Kérdezhetek? - szólalt meg bizonytalanul.

- Kérdezzen – sóhajtotta kelletlenül Humbert.

- Még mindig nem teljesen tiszta, honnan veszik, hogy lehallgatják a követség rádióforgalmazását.

A városfürkész megállt, hogy kipiszkáljon egy kavicsot a szandáljából, majd komótosan visszakapcsolta a bokáját körülfonó szíjakat.

- Az udvariaskodáson bukták be – közölte végül. - Három hónapja a nagykövet felesége hazautazott, olyan sokat betegeskedett, hogy Egomban akarták kivizsgáltatni. Kiderült, hogy agydaganata van. Az egyik konzul pedig biztosította a nagykövetet, hogy mélységesen együttéreznek vele és több istennek is mutattak be áldozatot, hogy eltűnjön a materfamilias fejéből a betegség.

- És? - értetlenkedett Andor.

- És az a baj ezzel, hogy az asszony agydaganatáról rádión küldték a hírt, magánbeszélgetésen, és a követségen sem tudott róla senki, mert a nagykövet nem mondta el senkinek.

- Vagyis a konzul a saras a...

- Legalábbis eljutott hozzá egy ott szerzett infó. Ha ő lenne a saras, nyilván nem árulja így el magát. Vagy csak sokat ivott előtte... De azóta van biztosabb nyomunk is, direkt rádión beszéltük meg az egyik járőrhajónkkal egy átadást, egy kisebb szigeten elástunk egy ládát, megadtuk rádión a helyét, hogy a hajó ott vegye fel. A láda persze már nem volt ott, mire a hajónk odaért, pedig olyan helyre rejtették el, ahol véletlenül nem akadhat rá senki. De ekkor a valódi üzeneteink már kódolva mentek. Elég nehézkesen, mert nem igazán készültünk ilyenre.

- Hoztunk rendes kódkönyveket, így...

- A rohadt... - torpant meg váratlanul Humbert.

- Mi az? - nézett körbe ijedten Andor. Senkit sem látott a közelükben, a szamárfogat már majdnem leért a folyóhoz, hogy átzörögjön Ancus Marcius hídján, fent a dombokon pár koszos köpenyes alak dolgozott.

- A Mars-mezőt nézze – intett Humbert. - A katonákat.

A korábban látott vasnégyszögek eltűntek, helyettük nagy területen szóródtak szét a légionáriusok, pajzs nélkül, egy szál karddal a kezükben futottak, majd hirtelen eltűntek a fűben.

- Mi van velük? - értetlenkedett Andor.

- Ilyet még nem láttam tőlük. Antik ellen ez teljesen értelmetlen taktika. - Humbert a szájába harapott, majd megrázta a fejét és intett Andornak, hogy igyekezzen. - Ez olyanok ellen jó, akik tűzfegyverekkel lőnek az ellenségre. Vagyis sok lehetőség nincs.

A fűből hirtelen felbukkant vagy ezer alak és levágott egy sprintet a farönkökből álló ellenség felé.

- Remek – mormolta Andor, majd megigazította a nyakába vágó, átizzadt pántot.

 

 

A hídon a késő délután visszatérő rómaiakkal együtt csorogtak át, nagyon ki sem lógtak a sorból, ugyanúgy lökdösték őket is a türelmetlenebb polgártársak, félre kellett állniuk egy kopottas gyaloghintó elől, a hídfőt őrző katonák vezetője valamit rá is ordított Andorra, amiből ő egy szót sem értett. Humbert intett a katonáknak, majd maga után húzta fiatal társát.

- Mi történt?

- Azt hittem, megtanították latinul!

- Persze, Egomban tanuló rómaiakkal is sokat beszélgettem...

- Akkor meg próbáljon meg visszanyögni valamit, ha egy katona kérdezi!

- Egy szavát sem értettem.

Humbert félreállt, egy fából ácsolt raktárépület árnyékába húzódott majd megcsóválta a fejét.

- Ennyit ér, amit tanítanak a magas egyetemen.

- Ezért kellett volna pár nap – jegyezte meg morcosan Andor. - Hogy kicsit szokjam. Senki sem mondta, hogy rögtön érteni fogom, mit ordít egy barom harcimarci, akinek szerintem nem is a latin az anyanyelve.

- Nincs pár napunk – emlékeztette Humbert. Egy darabig csendben nézték az Aventinus-domb lábánál nyíló kapu felé hömpölygő tömeget. - Azt akarta tudni, hogy mit lopott, hogy így bebugyolálta. Gondolom, viccnek szánta, de könnyen eldurvulhat az ilyesmi.

- Semmit sem értettem belőle – ismételte meg Andor.

- Mindegy – legyintett Humbert. - Működik a ketyeréje?

Andor kicsit felhajtotta a a készüléket takaró anyagot, majd bólintott.

- Rendben van.

- Akkor lássunk neki. Maga csak ezzel foglalkozik, az antikat hagyja rám. Ha baj van, első a ketyere épsége, utána jön maga, azután törődhet velem. Világos?

- Világos.

 

- Igazából mi történt az Isztrián?

Odakint már elcsendesedett a város, valahol messze ordítozott csak pár részeg, de maga az Aventinus-domb némaságba burkolódzott. Feszült ebben valami fenyegető. Andor próbálta kicsit magasabbra összegyűrni a párnáját, kellemetlenül alacsonyan feküdt a feje.

- Összebalhéztak egy falunál – mormolta Humbert. - Fafejű rómaiak meg baromállat megtörők, a lehető legjobb összeállítás. Részleteket nem tudok, de gyanítom, hogy nem a megtörőket ölték halomra. Amúgy meg vegye magát halkabbra!

- Persze, bocsánat... - Lentről nehéz léptek hallatszottak, talán az a nagydarab rabszolga, aki beengedte őket Humbert ismerősének a házába. Mint kiderült, a városfürkész számos kontakttal rendelkezett Rómában, akiknél gyakran megszállt, cserébe kisebb-nagyobb juttatásokat biztosított nekik. De akadt olyan is, akinek gyakorlatilag elég volt az a tudat, hogy fontos ember az utálva tisztelt ómagyarok számára. - De magát a konfliktust sem értem. Az Albert-féle keretszerződésben a szenátus elfogadta az előre lefoglalt ómagyar határvonalat, benne az Isztriai-félszigettel. Mit keresnek egyáltalán még ott?

Humbert elégedetlenül morgott valamit.

- Ugyanaz az eset, amiben elveszett a rádió. Halmai bebukott hadjárata. A tábornok halála után a helyettese kötött egy külön szerződést az akkori konzullal, aki elég közel állt egy légióval ahhoz, hogy hátba támadja a Halmait kicsináló antikat, így a dandár nagyobb arcvesztés nélkül tudott kijönni az esetből. Azóta is erre a szerződésre hivatkoznak, holott Esztergom sose ismerte el. Most értünk el odáig, hogy emancipálni akarjuk a területet, a rómaiak meg már elég jól berendezkedtek.

- Miért ennyire fontos Isztira?

- A magas egyetemen mit tanítanak?

- Semmi olyat, hogy extra fontos lenne.

- Pontosan. Semmi, mindkét fél meglenne nélküle. De újra le kell tisztázni a csípésrendet. Igazából gyerekes. Maga tudja, maga járt diplomataképzőbe.

Andor egy ideig hallgatta a lent járkáló rabszolga lépteit.

- A diplomataképző nem teljesen az, aminek gondolni szokták – jegyezte meg végül.

- Ja – hagyta rá Humbert, sütött a hangjából a közöny. - Semmi sem az.

 

 

A korabeli Róma térképe

 

Mindent az ókori Rómáról...

 

A minisorozat gyűjtőlapja.

 

(folyt. köv)

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://omagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr651274562

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2009.07.29. 10:11:44

Nagyon kellemes minisorozat! :) Én nagyon sokáig el tudnám olvasgatni.

Valahogy sokkal élőbb és valóságosabb, mint a fonyódi-féle Katedrális Róma-képe. OK, az történelmi-fantasy-sci-fi, ez meg nem fantasy, sci-fi is csak azért mert talán van tudományos magyarázata az átkerülésnek...

A golyószóró ellen gyakorlatozó antik nagyon jó kép! Kíváncsi vagyok, hogy az aknavetőkkel mit kezdenek majd? :)

Illetve mikor vetnek majd be füstöt a roham fedésére? Vagy az még ezután jön? Esetleg az utóbbi negyven év tapasztalatai alapján a lovasságot, illetve a "tüzérséget" nem nyomták jobban? Illetve még mindig a nyílt csatákat favorizálják?

Na jó, nekünk 3000 év jól-rosszult dokumentált harctéri tapasztalata van meg, az arzenál is elég diverz (íj-nyíl-atombomba), ők meg lényegesen kevesebből gazdálkodnak, de muszáj tanulniuk...

fabianp 2009.07.29. 17:27:17

Annyít azért megjegyeznék, hogy egy ellenséges városban maximum egy darabig lehet ellenállni.
A rómaiaknak voltak kő és dárdahajítóik elég szép lőtávval, hosszú katonai multra tejintő profi hadseregük. Ráadásul annyira nem voltak oda ha páran meghaltak közűlük. Elvégre sok lúd disznót győz, de ott van még a kiéheztetés is mint lehetőség.
Persze rendes háborúban valószínüleg betliznének habár pár kellemetlen pillanatot okozhatnak pl. fellázítják a környező barbárokat egy többfrontos támadás kedvéért stb...

Mindenesetre bízok a diplomatáinkban és a a végén remélem jól jövünk ki ebből is.
Csak ne felejtsük el, hogy a " római béke" csak a csatamezőn kivívott békét ismerte.
Ezért remélem el sem kezdik.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2009.07.29. 17:30:54

Azért ez a rész (is) több kommentet érdemel ám!

Hol vagytok???

Gador · http://omagyar.blog.hu 2009.07.29. 18:07:20

Olyan, hogy környező népek fellázítása, és mi arról nem tudnunk? hááát, az elég nehezen elképzelhető...
A hírszerzés pont erre van... Persze nem elképzelhetetlen.

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.07.29. 18:15:48

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: Nyári uborkaszezon van, méghozzá a csúcspontja. Ahhoz képest még egész jól is tartjuk a látogatottságot. A könyvet se véletlenül nem reklámozzuk még szélesebb körben. :)

Rómaiak: ÓM és Róma szövetségesek, soha nem feszültek (még) egymásnak, sőt, ÓM segítséggel jelentős területeket szereztek északon, és a kereskedelmi útvonalaikat is biztosítja a flotta. Persze ha nagy balhé van, a követségnek csocsesz lehet, ez benne van a pakilban, de azért fel vannak rá készülve. Tengeren keresztül meg nagyon hamar érkezhet segítség, ha kell de persze mindkét fél abban érdekelt, hogy ne kelljen.

A Pax Romana meg valóban csata utáni csend jellegű volt, de a Pax Hungarica is sokszor, és a felelős római vezetők is tudják, hogy itt inkább az utóbbi lenne. A követeik láttak már T72-eseket gyakorlatozni Egom mellett, és azt persze nem kötötték az orrukra, hogy nincs reális esély arra, hogy azokkal elmenjenek akár a legközelebbi római érdekeltségig... Meg hogy csak az a pár darab van, az is inkább csak mutatóba és ijesztgetni a követeket.

Ghery88 · http://omagyar.blog.hu/ 2009.07.29. 20:33:00

Milyen kár, hogy ezt ma senki se veszi komolyan:D/:(

(F)ordító · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2009.07.29. 21:16:05

(na, beestem a kertből.) a rómaiak gyorsan adaptálódnak az új körülményekhez, tanulékony egy fajta. lesz még ebből baj.

bz249 2009.07.30. 09:34:00

@szs.: a flotta se véletlenül épített rombolókat. Elméletben sok kicsi géppuskás naszád hatékonyabb lenne a tenger ellenőrzésére.

Viszont reprezentálni nagy, minimum 75mm-es ágyúkkal felszerelt hajókkal lehet. Szóval Ostia, Brundisium, Neapolis teljes pusztulása a játék része.

drazsé 2009.07.30. 10:50:37

igen, nyár van, uborkaszezon, meg minden.. de olvasni olvasok hevenyen :)


2000 év hadtörténelmi előnyünk van velük szemben... amiket úgymond kitalálnak, mint újítást, azt már "előttük" jó eséllyel valaki már kitalálta

ráadásul azt se felejtsük el, hogy - szigorúan szerintem - valamiylen szinten mi is fogunk "fejlődni" (azaz azokat az eszközöket amiket nem éppen nem használunk, de egyébként van/ismerjük/csak épp nincs hozzá üzemanyag ha szükséges, újra használatba tudjuk venni, elkezdhetjük gyártani, újra kifejleszteni, adaptálni, stb)


ha pedig minden kötél szakad, a fekete ruhás ómagyarok éjszakai látogatása még mindig fennáll :)

de azt már ide látom, hogy be fognak próbálkozni.... én mondjuk nem tenném, de ők nem tudják azt, amit én :)

ha én se tudnám, akko én is bepróbálkoznék

teddybear01 2009.07.30. 12:20:42

@bz249: Egy flotta sem csak egy feladatra való. Épp ezért építettek különböző fajtájú hajókat. A géppuskás naszád inkább közelharcra, és főleg élőerő ellen jó, de egy erődítménnyel már nem képes elbánni. De például egy gyújtóhajóval sem. Erre a feladatkörre kell az ágyús naszád. Ami pár lövéssel el tud süllyeszteni minden ókori hajótípust, ha kell.
De ha mondjuk csapatokat kell átdobni egyik helyről a másikra, akkor meg csapatszállító kell, a nehézfegyverzethez meg teherhajó.

@szs.: Azért a T-72-eseket is be lehet vetni a rómaiak ellen, legfeljebb hajókáznak egy sort. Le a Dunán, aztán át a Fekete-tengeren, keresztül a Boszporuszon és a Dardanellákon, át az Égei-tengeren, és fel az Adrián. Vagy ha kész az Esztergom-Fiume vasút akkor pőrekocsikon is el lehet vinni őket az Isztriához.

teddybear01 2009.07.30. 12:31:32

Az Agent in Rebus vért pisilve szert tesz egy rádióra, és a legtitkosabb információkat képes így megszerezni, egy ostoba politikus meg egy elszólással diszkreditálja az egész akciót.

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.07.30. 12:38:23

Agent in Rebus tényleg volt? Nem csak Fonyódi találta ki őket? (Meg ha volt is, akkor is csak a császárkorban, szerintem.)
A római társadalmi élet számára a pletyka meg olyan volt, mint a levegő, nélküle meghalt a buli. Mindez ivással és fontoskodással kombinálva...

A T72 nagyon értékes és nagyon régi jószág - addigra már örülnek, ha Egom mellett be tudják röffenteni őket. Különben is ágyúval verébre kategória lenne, egy terepjáró teherautó jól megpakolva géppuskával sokkal hasznosabb. A tankos ezred (mert ezred :) ) feladatköre kettős: évente 1-2 gyakorlaton demonstrálni az antiknak a cuccost, illetve (ING esetén - Igen Nagy Gebasz) szétkergetni az Egomig eljutó ellenséges sereget. Ami ha már odáig eljut... Szóval ezek inkább operettkatonák. A legerősebb jármű, ami néha mozog itt-ott, az a BTR, de inkább utángyártott terepes IFÁk alkotják a páncélos erőket. Azok viszont elmennek Rómáig, ha kell, lábon is.

bz249 2009.07.30. 12:38:28

@teddybear01: a géppuskás naszád egyelőre szerintem a tengeri flotta alapja, lévén rohadt nagy a tenger, az igazán jó lefedettséghez sok hajó kell. Azok meg kicsik lesznek, mert anyag meg kevés van hozzájuk.

Az ágyús hajó inkább atomfegyver ebben a korban. Fleet-in-beinget játszik, olyan egység aminek a létezése miatt nagyon nagy járulékos veszteséggel kell számolni a hátországban. Egyébként a páncélos csatahajó is pontosan ezt a szerepet töltötte be 1880 és 1935 között, noha nem erre szánták. Valamennyire még a második világháborúban is, de ott a stratégia csapásmérés átkerült a légierőhöz a tengeri kereskedelmet a tengeralattjárók támadták. De egy modern csatahajó jelenléte végig olyan tétel volt, amit a tengeri műveleteknél számításba kellett venni.

teddybear01 2009.07.30. 12:47:30

@szs.: Hát valamilyen hírszerzés volt, mert alapvető hogy egy haderő információ nélkül vak és süket. Hogy milyen formában működött? A fene sem tudja.
Megvan valahol Hahn: A hadművészet ókori klasszikusai című könyv, de még nem olvastam el. Talán ebben többet is írnak a témában.

teddybear01 2009.07.30. 12:53:47

@bz249: Járőrözésre jó a géppuskás naszád, de komolyabb célokra kevés. Egy erőddel, vagy több trirema ellen, főleg ha katapulttal, vagy ballistával is fel vannak fegyverezve, és bevállalják a veszteséget, már kevés.
Okoz ugyan veszteséget, de végül elnyomják. És ha nincs önmegsemmisítő vagy lékelő töltet a hajón, már szereztek is egyet maguknak.

bz249 2009.07.30. 13:07:26

@teddybear01: nade elsősorban járőrözésre kell a hajó, a flotta minden korban alapvetően a járőrözésről szólt. A többi az fleet-in-being. Zászlót mutogat és lehorgonyozva áll a kikötőben.

Erődöt meg ostromolni szoktak, amihez fel lehet készülni. Ha meg túlerővel állnak szemben, akkor a harcmodor alapjának a gyorsaságnak kell lenni: azaz sipirc (ne feledd sebességfölényünk is van, az ómagyar hajók mindig ki tudnak térni a harc elől).

Az ágyúkat meg a rombolók adják: a tengeren szerintem sokkal okosabb dolog 2-3 nagyon erős, nehézfegyverzetű hajót építeni (vagyis mindig megvan a lokális fölény) mint 5-6 közepesen erőset, mert igazából azok úgyis csak párban mehetnének. Akkor meg ugye a méretgazdaságosság miatt jobb a nagy.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2009.07.30. 13:13:36

@teddybear01: Hacsak széllel szembe nem fordul, és ott nem hagyja őket a francba...

teddybear01 2009.07.30. 13:21:35

@bz249: Járőrözésre elég egy motorcsónak egy géppuskával és egy rádióval. Kisebb, kevesebb anyag, kevesebb kezelő. Olcsóbb.

Tengerparti erőd esetén halálbiztos van egy csomó katapult, balliszta, stb. Ezek szilárd talajról lőnek, súlyos köveket. Komoly rombolást tudnak elkövetni. És persze ott a fal is. Ami nem egy egysoros téglafal persze. Géppuskával egy erőd ellen nem érsz semmit.

Egy csomó közepesen erős hajó több, mint egy monstrum. Csatában négy-öt PÁN-1 és pár géppuskás naszád elintézi a korabeli legerősebb flottát is, de egy hajó csak egy helyen tud lenni, négy mehet négy fele is.

Ha elfutsz, akkor nem győzöl, és akadhat olyan helyzet, amikor nem tudsz elfutni. Az Adria teli hosszú és keskeny szigetekkel, szűk szorosokkal. Itt könnyű megszorítani egy hajót.

bz249 2009.07.30. 13:37:59

@teddybear01:

1.) mennyi egy motorcsónak hatótávolsága? Különösen, hogy nincs számottevő mennyiségű olaj, és ami van, azt se lehet levinni Fiuméba.

2.) mennyi a PÁN lőszerjavadalmazása 120 gránát? találjon minden tizedik... ami irtózatosan jó arány egy kis méretű labilis platformról az 12 elsüllyesztett ellenséges hadihajó, mi lesz a többivel? Nagyobb hajó: nagyobb raktér, nagyobb hatótávolság, stabilabb platform.

Folyóra kisebb hajó kell, mert a merülésre is figyelni kell, a tengeren ez nem probléma. Plusz egy 700-1000 tonnás romboló 3-4 75mm-es ágyúval az lenyűgöző és félelmetes.

3.) az Adrián nincs senki... nem nagyon lehet kivel harcolni

4.) azt hiszem a triréma csúcssebessége 15km/h, bármikor lerázza egy motoros hajó... még azok a suttyó változatok is, amik most vannak

teddybear01 2009.07.30. 14:03:37

@bz249: A motorcsónak hatósugara csak az üzemanyag mennyiségétől függ, a Rabon bérelhető nyolcszemélyesé kb. 300 kilométer volt, 60 literrel. 40 km/ó csúcssebességgel.

60db gránát + 1200db 12.7mm lőszer, békeidőben, háborúsban a duplája. És ez kimondottan inkább folyami. Tengerre lehet nagyobbat is csinálni. Nem a nagyobb rombolóerő, hanem a nagyobb hatótáv miatt.

Egy tirema csúcssebessége eléri, és meg is haladja a 25 km/órát is, rövid ideig, de nem is kell ennyi. Alkalmas helyen megszorítható egy hajó, mondjuk egy szűkebb szorosban. Ha megnézed az Adria térképét, ezen az oldalon nagyon sok alkalmas hely van erre. Vagy rá is lehet kergetni egy zátonyra a prédát.

Üzemanyag? Hát ha nem akarják kitermelni akkor nincs. De negyven évvel az átkerülés után csak elpatkolt már a maradibb vénségek többsége.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2009.07.30. 14:19:56

@teddybear01: Csak 2-3 mérföld után egész más a hangulat a két hajón... :)

bz249 2009.07.30. 14:21:55

@teddybear01: a fő gond, hogy egy IFA ugye 20 lityi eszik 100-on, terepen inkább a dupláját. A zala-fiume táv meg barátok között is 500km. Oda vissza ezer. Ha jól tudom az IFA öt tonna terhet tud vinni. Vagyis levitt 1m3 benzint, meg közben elpöfögött 4-et. Nem a legjobb bolt.

A vaskapu szabályozás a Monarchiának se két perc volt, pedig nekik volt rá fölös emberanyaguk.

A hajózás jó darabig szénnel fog működni.

Triréma:

a legutóbbi olimpián az evezősnyolcasok versenyét 5:25-tel nyerték meg, ez 22km/h. Nem kéne, hogy egy triréma gyorsabb legyen egy műanyagból épült hajónál. Ami forrásokat találtam az 15-20km/h csúcssebességet írt, és inkább 15, mint 20.

bz249 2009.07.30. 14:24:23

@bz249: na ez kusza lett

szóval a vaskapu szabályozás hosszú idő és rengeteg munka van vele, jó darabig a szárazföldi út az egyetlen megoldás. Mivel a tengeri kereskedelem nem létfontosságú, ezért még ezt se igazán forszírozzák.

Az üzemanyag szállítás ezen a módon meg 50-80% veszteséggel jár, szóval azt meg pláne hanyagolják.

Vagyis a hajózás a régi jól bevált szénnel fog működni jó darabig.

teddybear01 2009.07.30. 14:31:25

@bz249: Ezért is kell az Esztergom-Fiume vasút többek között. Mert a vasúti szállítás gyorsabb és főleg gazdaságosabb.

A Vaskapui folyószabályozás a monarchia idején mindössze pár sziklazátony (5-6) felrobbantását jelentette, a folyó addig is hajózható volt, olvasd el az Aranyember első pár fejezetét.

Az olimpián nem korbácsolták az evezősöket, és egy tirema kifejezetten gyors hajónak számított. Egy az evezős hajókkal foglakozó angol könyvben írták, hogy egy normál hajóutat kb. 8 tengeri mérföldes átlaggal tudott le egy ilyen hajó, de rövid ideig azét ennél többet ment.

teddybear01 2009.07.30. 14:38:40

@bz249: Fiuméban már a monarchia alatt építettek olajfinomítót, főleg a bakui és az amerikai kőolaj finomítására. Egy Liberty-osztályú hajó el tud hozni Trinidadból 8-10 ezer tonna aszfaltot egyszerre.
Zalából is gazdaságosabb a folyami szállítás Esztergomba, még ha kerülő is, mert uszállyal egyszerre 600-2000 tonnát lehet elvinni.

bz249 2009.07.30. 14:40:32

@teddybear01: szerintem jobb motiváció, hogy rohadtul nyerni akarok, minthogy vernek... plusz nem nagyon verhették őket, mert akkor kiesik a ritmusból. A görögök ráadásul szabad emberek voltak, már csak ezért sem szerencsés verni őket. Ja és az olimpián 2000m után meg lehet halni, onnantól nem számít. A tengeren meg nem célszerű.

Továbbra sincs sok felesleges ember... nem lehet mindent egyszerre építeni. Ráadásul (spoiler!) a fiumeiek annyira nem siettetik ezt a vasút dolgot. ;)

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.07.30. 15:48:26

Azonkívül az is ki tudja estetni a ritmusból az evezősöket, ha végigsoroznak rajtuk géppuskával. Amit egy ómagyar egység megtehet bőven az anti fegyverek hatótávolságán kívül is.
A Dunának meg a legnagyobb hibája az, hogy nem az Adriába ömlik. :)

bz249 2009.07.30. 16:09:21

@szs.:

akkor ilyen Star Trekesen: a hajtóművekre és a fegyverekre célozzanak!

teddybear01 2009.07.30. 17:13:39

@bz249: "szerintem jobb motiváció, hogy rohadtul nyerni akarok, minthogy vernek... "

Szerintem meg annál nincs jobb motiváció, hogy "ha nem húzod azt az evezőt, mész a halakkal vacsorázni!"

Ehhez képest nem oszt vagy szoroz az hogy ezüstöt vagy aranyat akasztanak a nyakamba....

teddybear01 2009.07.30. 17:17:06

" Ráadásul (spoiler!) a fiumeiek annyira nem siettetik ezt a vasút dolgot. ;)"

szs-nek már mondtam, Fiume főleg a távolsági kereskedelem miatt kell, mert ha az nincs, akkor nincs léghajó, nincs fűszer, nincs egy gumiabroncs sem. Még egy nyavalyás pamutgatya, vagy pamutzokni sincs.

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.07.30. 19:00:47

Fiume elsősorban a mediterránium szabályozása miatt kell, ez volt (lesz:) az alapítás oka,. Azonkívül az ómagyarok sem egységesek, sok érdek, érdekcsoport feszül egymásnak.

bz249 2009.07.31. 09:38:18

@teddybear01:

jó az élet-halál egy másik kérdés... de akit rendszeresen vernek és éheztetnek, azt nem nagyon lehet megmotiválni az élete elvesztésével

veréssel velencei és török gályát lehet működtetni, egyik típus sem volt az a sebesség-démon

drazsé 2009.07.31. 11:18:15

na, hogy a fene egye meg, megette a ozzászólásomat ez a dög...

mégeccer:

távol áll tőlem a hajózás, legközelebb akko kerültem hozzá amikor a móló végéről megnéztem a Cavourt, de hozzászólnék:

manőverezés:
gályák sebessége maximum 9 csomó (wiki) ehez képest az első gőzhajtású hadihajó (La Napoleon) 12-14 csomót tudott

arról nem is beszélve, hogy egy modern, kéthajócsavaros esetleg orrsegédkormánynla ellátott, tisztességes kormánylapátos, kormáynműves hajó hatalmas előnyben van azzal a gályánál amelyiknél a kormáynos meg tíz segédje kapaszkodik kétségbeesetten egy túlméretezett evezőbe (kormánylapát) miközben elcsigázott rabszolgák próbálnak ellenevezni maximum sebességnél...


fegyverzet:
katapult, balliszta - rövid hatótávolság és hát ne ma pontosság csúcsa
ráadásul balliszta esetén ha páncélozott a hajó, nem tudja átütni a páncélt, ha meg átüti, komoyl károkat nem tud okozni még vízvonal alatt sem, lévén vannak vízzáró válaszfalak illetve nagy teljesítmélnyű szivattyúk...

gyújtólövedék esetén először is nincs igen gyúlékony kötélzet illetve vitorla, valamint fém, vagy fémborítású hajó nehezen gyúlald meg... ha meg mégis, modern tűzoltóeszközök visoznylag széles tárháza áll a legénység rendelékezésére

döfőorr:
kb ugyanaz, mint ballisztánál.. üsse át a páncélt - már az nem lesz egyszerű - ha mégis, ott a válszfal, egyébként meg kerüljön pozícióba... lásd manőverezőképesség

megrohanás, harc a fedélzeten
kerülni kell - ha mégis, be lehet zárkózni, belülről zárható fedélzeti nyílások, fémépítésű hajónaál mit tudnak ellene tenni.. udvariasan kopognak maximum


ezzel szemben:
géppuska, PKM - 1000-1500 méterről pontos! tüzet nyithat
a fedélzetet, evezősorokat szabadon tudja lőni, páncéltörő-gyújtó lőszer esetén akár még magát a hajótestet is felgyújthatja (megvallom őszintén, fogalmam sincs, mekkora enenk az esélye)

nehézgéppuska (12,7, BTR torony 14,5)
hát, ez már a palánkozáson is simán átlő... sőt, lebontja a fél hajót
meg fel is gyújtja mindezt jó távolról. akár 2000 méternél távolabbról is

nehézfegyverek
nem húznám hosszúra, RPG, rendes löveg, akármi, teljességgel halálos bármilyen ókori hajóra.. gyújtólövedék, páncéltörő, romboló.. mindegy... ráadásul igencsak távolról is akár

és akkor ómagyar flotta általánosságban:

két fontos feladata van szerintem a flottának:
egyrészt a folyamatos jelenlét biztosítása -egyelőre- a mediterránumban illetve a fekete-tengeren
mennek széepn körbe-körbe a hajók, kikötnek pár napra, lobog a zászló, a helyi vezetőkenk időnként tartanak egy lőgyakorlatot, csak hogy lássák, miylen szép a hajó

másrészt meg igenis, védeni kell a hajózási útvonalakat, rendet kell tartani a kalózok között, már csak azért is, hogy megtanulják: a trikolórt nem támadjuk meg, mert fáj

fleet-in-beeing, teljességgel, de szükséges!


ja, igen, a földközi kb közepén van egy ideális hely, ahol meg lehetne nyitni a második flottabázist, kelelmes, jól védhető sziget, Máltának hívják :)

teddybear01 2009.07.31. 11:42:26

@bz249: Normális hajóparancsnok tudja, hogy egy evezősnek ennie és sokat innia kell, hogy húzni tudja a lapátot. Ami a korbácsot illeti, csak akkor kell használni amikor szükséges. Fegyelmezésre, például. Ahogy a rabszolga tengerbefojtása is már a végső megoldás.

Még tisztességes ellátással sem húzták sokáig, talán egy-két évig.

De tudod, a görögökön, akik többnyire (de nem mindig!) fizetett szabad embereket, illetve a rómaiakon kívül, akik a légiósokhoz hasonlóan szervezett hivatásosokat alkalmaztak a hadiflottáikban, az összes többi társaság rabszolgákkal végeztette el ezt a nehéz munkát.

Fiume körül főleg kalózkodásból élő népcsoportok élnek ebben az időben. A vendek, meg az illírek példának okáért. Rómának is évszázadokba került megrendszabályozni őket, igaz a rómaiak elsősorban szárazföldi népek voltak.

teddybear01 2009.07.31. 11:55:06

@drazsé: A PÁN-1 és a géppuskás naszád csak taktikailag fejlettebb a kor hadihajóinál, ha túlerővel és olyan társasággal kerülnek szembe, akik hajlandók jelentős veszteséget is bevállalni, akkor legyőzhetőek.
Nem beszélve egy kommandó jellegű beszivárgásos támadásra a kikötőn belül.

Ami a katapultot és a ballisztát illeti, azért ne becsüld le. Hatótávjuk úgy 4-500 méter, és azért komoly átütőerőt tudnak produkálni a katapult 40-150 kilós lövedéke. A ballisztáé is megvan legalább 20 kiló, és ráadásul a hegyét megvasalták.

A géppuskás naszád fa fedélzetét biztosan, a PÁN-1-ét valószínűleg átütné egy ilyen lövedék.

Málta ebben a korban Karthágó kezén van, először azoknak a képét kellene cipóra ütni, hogy elvehessük tőlük.

drazsé 2009.07.31. 13:45:06

@teddybear01:

kommandó jellegű kikötői támadás esetén a személyi állományra kell támaszkodni... jelesül, hogy időben észrevegyék

a géppuskás naszádot az egyszerűség kedvéért most kivonnám a képletből (lévén az szükségmegoldás és folyami fejlesztés)

sőt, most mondanék egy csúnyát, de még a PÁN is "elavult" szerkezet, mondhatni első vonalas gép, a maga 600 km-es hatótávolságával, kis méretével, stb az adriára jó, de a "tényleges" flottát nagyobb (hatótávolság!) , tengerállóbb hajók kell, hogy kitegyék

a 4-500 m-es hatótávolság balliszta és katapult esetén kb annyit jelent még a naszádnál is, hogy 3x akora távolságról pontosan vezetett tüzet nyitnak a kezelőkre, mint ami a maximális (!) lőtávolság

de maradjunk a PÁN-nál, ott ezzel a lőtávolsággal 8-9000 m áll szemben... legyen 4000 m.... sok szerencsét

mindaddig, amíg a hajó manőverezőképes, lőtávolságba se tudnak jutni

amennyiben mégis - bár ki nem fogom számolni, úgyhogy csak hasra - a balliszta 20 kg körüli lövedéke maximum függőleges becsapódás esetén ütheti át a fedélzet 6mm-es lemezét, ha vasalt a lövedék, de még ekkor is inkább deformációra szavazok
a12 mm-es "páncélzatot" még 90 fokos becsapódás esetén sem hiszem, hogy átütné egy ilyen lövedék

katapult nehéz lövedéke más tészta, beszaggatná a fedélzetet, de azon túl, hogy a fedélzeten lenne egy nagy deformált lyuk, mást nem tudna csinálni, a hajó úszóképes maradna

és mondom, ez a legrosszabb eshetőség


málta tekintetében meg megvan akkor az első "felhasználása" a flottának, lévén egy flottabázis a földközi közepén mindenképpen jól jönne... persze, lehet, hogy meg is lehet venni a szigetet :)

bz249 2009.07.31. 14:15:43

@drazsé: szerintem egyszerűbb a szicíliai görögöktől bérelni egy darab földet szénraktárnak. Egyelőre úgyis csak erre kellene. Egy rendes flottabázis több száz embert igényel.

Nyilván hosszú távon: Málta, Gibraltár, Kréta, valamelyik Baleári és a Kanári (ez talán a legfontosabb, az Amerikai átruccanás a mi hajóépítő kapacitásunkkal egyelőre csak vitorlással megy, azt meg nem kéne az antik orra előtt építeni).

teddybear01 2009.07.31. 14:20:49

@drazsé: A PÁN-1 ténylegesen csak kisegítő hajó lenne az Adrián. Amolyan őrhajó, amely végig vonul a part mentén kikötőtől-kikötőig. A fegyverzete meg arra elég, hogy elvegye a kedvét a bajkeverőknek, illetve feltartóztassa a nagyobb flották elővéd hajóit.

A katapultlövedék már ha a fedélzetet átszakítja azért más kárt is okoz, jobbik esetben tönkretesz néhány másodlagos rendszert (rádiósszoba, konyha), de akár kiütheti a főgépeket is. Vagy a hajófeneket is átütheti.

Máltát ténylegesen meg lehetne vásárolni, talán eléggé pénzéhesek a punok, bár nem hiszem. De akad arrafelé más sziget is, nem is egy. Talán azok közül is elfoglalhatnak egyet.

De mindenképp ki kell építeni Fiumét, vagy egy másik alkalmas helyen található kikötőt. Anélkül fújtak a Mediterráneum "megrendszabályozásának".

bz249 2009.07.31. 14:31:52

@teddybear01:

először legyen kész Fiume, olyan formában, hogy alapvetően helyi nyersanyagból képesek legyenek 500-1000 tonna közötti vízkiszorítású 75mm főfegyverzetű hajókat építeni és üzemeltetni. Ez kb. az első világháborús rombolók mérete, nagyjából az a hajóosztály, amit akár az óceánra is ki lehet zavarni. És messzire még ezek se nagyon jutnak.
süti beállítások módosítása