Innen indult

2008. október 25-én Komárom-Esztergom megye egy része arra ébred, hogy az ókori Kárpát-medence veszi körül őket. A blog szerzői a múltba sodródva próbálnak élni és túlélni. Levél nekik: atkerulesKUKACgmail.com

Olvasnivaló

Kommentek

Web II



free counters


Címkék

2évad (64) 6evesOM (3) Á.u. 50-es szkíta felkelés (6) airport280bc (3) albertizmus (5) alexandria (5) állat (11) angyali (3) anyagtudományi intézet (2) Anya választása (3) átkerülésnap (1) Áu20 (2) az átkerülés lovasai (38) balaton (1) beteg (11) brennus (4) bz (1) bz249 (36) cian (8) corpus (19) család (17) csentőfa (26) csentőfaitúszharc (4) csk260 (1) drazsé (2) druida (2) égbőlpottyantott (8) eomagyarorszag (5) esztergom (27) evadvaro (3) farkasrolandsaga (2) fegyver (39) fiume (9) fiumeévad (24) fórumposzt (4) franciák (1) gador (25) Galliaiháború (4) gellérthegy (10) ghery (31) gheryévad (9) háború (15) hajó (2) Halmai (6) hamilkar barkasz (1) Hannibál a kapun belül (11) harkaly (7) hellókarácsony (1) hirdetés (2) hírek (24) hirsarok (86) hirsarok au2 (7) horánszky (9) ibéria (2) iskola (8) Isztria (11) jatek (5) katonadolog (6) kelták (56) kindle (2) kitekintő (36) kölyöktomi (4) könyv (15) kovácsgusztáv (6) kritikarólunk (2) laza (2) lázadás (16) love (6) maggoth (1) megtörők (1) mezőgazdaság (3) minisorozat (10) morgolódó (3) munka (6) nemfikció (36) novella (9) őkisátkerültek (3) ómagyarország lángokban (78) ÓML2 (12) ómr1 (4) operation iulia (4) palyazat (4) passer (1) polgárőr (10) politika (6) promó (1) r!t (1) rajz (1) rendőr (9) repülő (4) róma (16) rómaikövetség (18) sacco (4) sport (1) sütőbalázs (4) szavazás (4) szentendre (5) szerepjáték (6) szereplők (1) szerzők (11) szinfalmögé (1) szkíták (3) szs (34) t1gris (25) találkozó (4) tát (2) távközlés (3) technológia (6) teddybear (11) tekercsraktár (19) térkép (1) triumpathor (47) tudomány (1) uránsaga (8) vallás (12) védelemigazgatás (32) vegleg atkerulve (10) vers (1) videó (2) vigyazó szemetek (4) vinitor (25) vitezkapitany (21) wiki (9) zsidók (3) zsozsóbácsi (1) Címkefelhő

Szorult helyzetben

2009.07.14. 08:30 | corpus | 21 komment

Címkék: minisorozat corpus vegleg atkerulve

Ha a hatalma nem is, a tekintélye biztosan oda lett volna a nagy Kar kagánnak, ha népének apraja-nagyja így látja. A díszes jurta egyik elkerített részében guggolt, és az arca legalább olyan vörös volt, mint a kaftán, amelynek két szárnyát görcsösen markolta maga előtt. Beszélni nem tudott, csak nyögni. Sandru közölte velem a helyzetet.

Igyekeztem fontos pofát vágni, aztán feltettem néhány kérdést. Belenézett-e a kelő Napba az elmúlt egy hétben, melyik oldalról szokott leszállni a lóról, érintette-e a szájával vászoncseléd illetlen helyét mostanában, meg ilyeneket. Igyekeztem fenntartani a látszatot, hogy varázsló druida vagyok, minden földi, és e világon túli titkok ismerője. Sandru persze tudta, mennyi közöm van a druidákhoz, ezért erősen morogva közvetítette kérdéseimet Kar kagán felé, és a tekintete szinte szikrákat szórt felém. Láttam, nem csak a tűzzel, de az ő dühével is játszom. Abbahagytam hát a játszadozást, és utolsó kérdésként feltettem, mióta nem tudja elhagyni a széklet a nagyságos kagán szebbik felén lévő lyukat.

- Tudsz segíteni? - nézett rám szinte esdeklően Sandru. De ez mind semmi volt ahhoz képest, ahogy a kagán bámult rám. Tudtam, mit érez. Én is elég sokat küszködtem már szorulással. Kivontam Sandrut a sátor elé, és úgy, hogy az őrök ne hallják, megbeszéltem vele a teendőket.
- Hozz nekem forró vizet, meg egy szijkét – nyílvesszőt -, vashegyűt, ne bronzot. Valamint tépj egy marék száraz füvet!
- Milyet? - kérdezte, mire azt mondtam, mindegy. Erre elkapta a grabancomat, és azt mondta, a saját kezével fojt meg, ha nem gyógyítom meg a kagánt. Megígérte Kar-nak, hogy a druidája, vagyis én, megszabadítja az átoktól. Kar pedig azt, hogy egy szente – tíz kag – vezetőjévé teszi, ha valóban így lesz. Egy szentét vezetni pedig nagy dicsőség. Nagyon nagy.
- Még ma este megszabadítom kínjaitól a kagánt – mondtam. - De hadd higgye ő is azt, mint a többiek! Hogy én valóban druida vagyok.

Ő a jurtájába rohant, én a hátizsákomhoz. Előkerestem a másik orvosságot, amiben hittem. A glicerines kúpot.
Következett egy kis előadás. A forró vízbe dobtam a maroknyi gizgazt, amit Sandru hozott, morogtam, mozgattam a kezem, hogy világítson a karórám, majd a nyíl hegyét belemártottam a vízbe, letörtem róla a vashegyet, és a markomban ügyesen kicseréltem az alufóliába csomagolt végbélkúpra. Mindezek végeztével lefejtettem róla a csomagolást, megmutattam a kagánnak az átlátszó, zselés anyagot – még Sandru is elhűlt a mutatványt bámulva – és megkértem őméltóságát, méltóztasson szebbik felét előre tartani, veres ábrázata helyett. Aztán egy laza mozdulattal feltoltam neki a kúpot, és halálosan komoly pofát vágva lekuporodtam a földre, kijelentve, hogy most pedig várunk. Megtoldottam még a színjátékot némi hókuszpókuszozással a gőzölgő forró vizes edény fölött, egészen addig, amíg a kagán hátsó felén hatalmas bugyogással, fröcsköléssel, első felén pedig óriási nyögések kíséretében el nem távozott mindaz, aminek el kellett távoznia.

Így esett, hogy a visszatérés tiszteletére rendezett ünnepséget másnap este mégis megtartották. Itt avatták Sandrut szentévé, és itt láttam újra Vékony bá'-t.
Levágott fejét egy hadi erényei miatt kag vezetővé emelt fiatal harcos emelte a szája elé, és ivott bort a koponyájából. Felpattantam a kagán mellett kijelölt díszhelyemről, és addig rohantam, ameddig csak a lábam bírta. Addig, amíg nem hallottam a részeges dorbézolás hangjait, addig, ameddig az öreg megüvegesedett tekintete már nem égette annyira az agyamat.

Napokig nem engedtem a közelembe senkit, se Sandrut, se Shirát. Senkit. Csak ültem, és bámultam magam elé. A második nap aztán Sandru mégis odajött hozzám, és megkérdezte, ismertem-e azt az öregembert? Elmeséltem, hogyan és mikor ismertem meg az öreget. Ő pedig elmondta, amit a dologról megtudott.

A kagán és visszatérő csapata belebotlott az öregbe. Vékony bá’ egy villámló szíjjal megölte az egyiküket, egy szentét.( Annak a helyére nevezték ki Sandrut.)  A kagánt kísérő harcosok az öregre rontottak, de az bezárkózott különös színű, mozgó szekerébe, amelyiken nem fogott se a szíjke, se a dárda. Onnan villantotta rájuk különös fegyverét, két fiatalabb harcos meg is sebesült, egyiknek leesett a keze, mondta Sandru. Végül egy dárdásnak sikerült betörnie a az átlátszó falat, és ledöfte az öreget. A szokásrend szerint pedig ezzel bizonyította rátermettségét, hogy harcos férfi lett, aki már kag-ot vezethet. Már csak az ünnepélyes szertartást hiányzott hozzá; ellenségének levágott fejéből – miután a koponyából kitakarították az agyvelőt – bort kellett innia.

Akkor jutott eszembe először, miért vagyok én itt. Úgy döntöttem, amilyen hamar csak lehet, pontot teszek ennek a dolognak a végére. Megbizonyosodom róla, tényleg eltűnt-e az otthonom is, az elmúlt kétezer évvel együtt, aztán e bizonyosság függvényében alakítom tovább a sorsomat.
Bármi legyen is az.

A bejegyzés trackback címe:

https://omagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr951245159

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Timi3 2009.07.14. 10:56:16

Érdekes, hogy ezek a civilizációs ártalmak miként jutnak át korokról-korokra!:)) corpus, az a véleményem, hogy Te bármilyen témáról a lehető legtermészetesebb és legszórakoztatóbb módon tudsz írni.

Mivel rajtam kívül talán már mindenki tudja, mégis engem nagyon érdekel: Mi lett az otthonoddal? És hol van az otthonunk, ha nem bennünk? Van-e bizonyosság?

drazsé 2009.07.14. 11:20:40

és akkor jöjjön saját rögeszmém igazolása megintcsak:

tessék, meg lehet nézni Vékony bá példáján keresztül, hova vezet a statikus, erődített védekezés, még ha a miénk is a telejs föléyn tűzerő tekintetében!

kritikai észrevétel:

nem lehetne kicsit hoszabb a napi poszt? :)

bz249 2009.07.14. 11:53:05

@drazsé: abban teljesen igazad van, hogy a Maginot-vonal ellen egy döntetlenre mindenki jó... de a túlterjeszkedésbe is bukott már bele vagy két birodalom a történelem folyamán. Sőt általában ebbe szoktak belebukni a birodalmak, hogy túl sok olyan területet szállnak meg ami ráfizetéses.

corpus 2009.07.14. 12:08:16

Timi:

Lesz bizonyosság. Tessék kivárni! :)

drazsé:

Hadi dolgokban nem vagyok nagy, de igazad van. Mozogni, támadni kell. A "sarokba szorulva" csak veszteni lehet.
A poszt hosszát amúgy szs nagymester szabja. Én, mint egyszerű padavan, ebbe nem szólhatok bele. :) (A címet azért átírtam. Eredetileg: Szarkagán. Higgyétek el, nem jó dolog egy kagánnal tréfálkozni!!!! Tapasztaltam.)

Timi3 2009.07.14. 13:16:03

@corpus:
Igenis!:) még két hetem van és megyek Diósjenőre. Nem viszek magammal gépet és ott sem ugrom rá..:))

corpus 2009.07.14. 13:25:07

Timi!

Még három nap, és minden kiderül. (..vagy mindeki derül?) :D

Timi3 2009.07.14. 13:32:42

@corpus:
Tartson örökké!! Majd visszaolvasom. Olyan nekem, mint gyerekkoromban az Esti Mese volt. Valami, ami biztos pont ebben a bizonytalan és reménytelen világban. Csak 3 nap??
Az egész regényed mehetne itt, napi töltéssel, én azt is kommentálnám és sose unnám meg!:)
Köszönet érte.

corpus 2009.07.14. 13:33:45

Na, jóvan! ::megkönnyebbül:: Már azt hittem, megsértettelek! :D

corpus 2009.07.14. 13:40:33

A címe is az volt eredetileg. De fentebb írtam már. :)

Timi3 2009.07.14. 13:54:07

@corpus:
Én tegnap hittem, hogy megsértettelek.

corpus 2009.07.14. 13:56:38

Azt Te úgyse tudod :D

Szakyster 2009.07.14. 20:58:49

Jó, és érdekes. Tetszik, ahogy a vidám, mókás dolgokba hirtelen belekavart az a levágott fej...

drazsé 2009.07.15. 10:43:31

no, tegnapi szösszenetem megette blogmotor, szóval zanzásítva : )

nem, nem vagyok se Clauseweitz, se Tuhacsevszkij reinkarnációja, szóval óvatosan a dícséretekkel, mert idetéved még valaki a "felsőbb körökből" és hajjajjj :)


statikus védelem egyébként számomra azért egyenlő a blaszfémiával, mert az esetek túlnyomó többségében egyet jelent a kezdeményezés feladásával (pl Maginot vonal, ott dekkolt a francia hadsereg jobban kiképzet és felszerelt nagyobbik fele, és néztek ki a fejükből, hogy jééé, ide nem jönnek....) ami ugye nem egészésges és némileg kockázatos is tud lenni, másrészt meg nem minden esetben jelent egyet az erők maximális védelmével, lévén "fél" kimozdulni a kiépített állások közül a vezetés

és ugye harcot akkor érdemes vállalni, amikor _mi_ akarjuk, nem akkor, amikor az ellenfélnek megfelelő

arról nem is beszélve, hogy az, hogyha aharcokat a saját területünkről átvisszük az ellenfél területére, önamgában eredmény (példálóznók I. vh Fr.o és belgium.. ha a háborút csak X-re tudják kihozni, az számukra telejs összeomlás lett volna)

nem kell túlterjeszkedni, megszállni, csak éppen a _potenciális_ harcokat a ténylegesen megszállt és --- khöm... hasznosított területtről el kell vinni

teddybear01 2009.07.15. 14:49:49

@drazsé: Aki már olvasott a hadviselésről valamennyit, ezt a kijelentésedet nem igazán tudja elvetni. A védekezés csak akkor elfogadható, ha az ellenfél kifullasztása, erejének felőrlése a cél. Példának ott vannak az oroszok védekező hadmozdulatai a II. Világháborúban. Kurszknál aktív védekezéssel egyszer s mindenkorra átvették a németektől a stratégiai kezdeményezést. De nem ültek meg a babérjaikon, hanem tovább léptek.
Mert a győzelem ugyan fontos, de ha nem használod ki, akkor csak mészárlás. A harc előtt ki kell tűzni egy célt, és azt el kell érni. Ha annyi a célod, hogy megvédd magad, az nem az igazi.

bz249 2009.07.15. 15:25:09

@teddybear01:

a védelemnek, akár statikus, akár dinamikus mindig az az értelme, hogy védekezni kevesebb ember kell, mint támadni. Azaz így lehet erőforrásokat optimalizálni. A kérdés, hogy Ómagyarországnak merre kell terjeszkednie. Szerintem a helyes irány a Duna vonala és a Felvidék. A többi terület jelenleg semmi pluszt nem tud nyújtani (az oroszlányi szénmezőt esetleg érdemes biztosítani, de kitermelés ott se holnap délután fog elindulni). Ott tehát a védekezésnek kell a fő hangsúlyt kapnia.

Innentől meg már valóban startégiai kérdés, hogy hol lehet a védekezést a legjobban megoldani. A jelenlegi Gyepü előnye, hogy az a természetes védelmi vonal (modern hadseregünk van, egy ilyen hadsereg közlekedési csomópontoknál és főutak mentén támad és védekezik). A hátránya, hogy jó darab mezőgazdasági terület van a túl oldalán és ha áttörnek az ellen azonnal ómagyar területen van. Vagyis nem lehet dinamikus védekezést folytatni. Szvsz a legcélszerűbb egy olyan rendszer lenne, ahol valami laza szövetségi rendszert építünk ki délre (mint a Tri törikönyvében is van) és nagyerejű támadás esetén a hadsereg dinamikus védelemben vonul vissza a Gyepüig, (ami továbbra is a fő védvonal, mert itt tudunk erőösszpontosítást csinálni)

teddybear01 2009.07.15. 19:56:23

@bz249: "védekezni kevesebb ember kell, mint támadni."

Ezt azért ne szögezd le alapdogmának. A létszám mindig viszonylagos, a kitűzött céltól és a körülményektől is függ.
A Gyepű egyszeri felhasználásra volt jó, másodszorra senki sem lesz olyan hülye, hogy belerohanjon a darálóba. Viszont a Duna gyakorlatilag védtelen, akárhol átkelhetnek rajta. Nem is nagyon vennék észre, mert nincs kiépített figyelőszolgálat. Mondjuk a vízparti települések milíciái folyamatosan járőrözhetnének a parton.

Az, hogy az Átkerült Területeken kívül nincs út, az azt jelenti, hogy csinálni kell. Nem muszáj azonnal hatsávos autópályát, de mondjuk makadám, vagy kavicsborítású utat nem olyan nehéz csinálni. Persze fel kell emelni a kényelmes hátsót, és dolgozni.

A legjobb védekezés jelen pillanatban kitolni a határokat, hogy nehezebben tudják elérni a központi területeket, és Ghery pofozását abbahagyni. Ha ő hajlandó egy pufferterületet létrehozni, akkor délről egyenlőre meg van oldva a védelem. De ez is csak egy fázishelyzet, még odébb a végső cél.

bz249 2009.07.15. 20:17:50

@teddybear01:

Első lépésként szerintem a Felvidék kell: fémércek, erdők és vízienergia. A Dunára szerintem is kár alapozni a védelmet, egy ókori hadsereg számára az nem jelentős akadály, mert nincs nehezen mozgatható logisztikája. Keleten ennek ellenére valószínűleg a Duna lesz a védővonal. Egyszerűen azért, mert a túlparton mocsár van és sima 'súrlódásból' okozna annyi veszteséget pár év alatt, mint amennyit a kivédeni tervezett támadás.

A Gergelyjárás (bár szerintem Gherrysztán jobban hangzana) bőven ad annyi teret a védelemnek, hogy amíg van máshol értékesebb terület addig inkább arra terjeszkedjünk.

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.07.15. 20:50:18

A Dunán igenis van kiépített figyelőszolgálat, nem csak az Átkerült területekkel közvetlenül érintkező részeken, hanem távolabb is. Felfegyverzett kishajók, nagyobb egységek, egy részük állandó helyen, a kisebbek folyamatos mozgásban, kommunikációs lánc meg minden. Már a Sacco előtt alakulgatott, de utána nagyon gyorsan felállították. Azóta már gőzgépes egységeik is vannak, mert az üzemanyag már eléggé a végét járja, de még egy Sacco-t nem fognak engedni. (A félbemaradt, de egyszer elkészülő szerepjátékos modul is ezzel a vízes témával foglalkozik egyébként: omagyar.blog.hu/tags/tag/szerepj%C3%A1t%C3%A9k )

drazsé 2009.07.16. 10:32:00

először is...

mi az, hogy ma nincs új poszt??? :D

másrészt:
@bz249: védekezni mindíg kevesebb ember kell, mint támadni

nos, ez így nem teljesen így van

egy alapvetően hozzánk is köthető példa erre a Don-kanyar

nos, a magyar (most csak nézzük ezt a szakaszt) erők NEM voltak az adott frontszakaszon jelentős számbeli hátrányban
(emlékezetből írom, de talán csak tüzérség tekintetetében voltak nagy fölényben, és a minőségi különbségek se voltak nagyok - nem voltak ezrével t34-esek, stbstbstb)

ami számunkra lényeges eben a kérdésben: a szembenálló erők tekintetében nem volt meg egy támadáshoz elegendő meggyőző létszámbeli fölény, azonban a szovjet vezetés ezt egy meglehetősen egyszerű módszerhez folyamodott: levékonyította arcvonalát és a támadás helyszínén így lokális fölényt tudott felmutatni
az eredmlyn ismert

tehette ezt azért, mert a tengel - így a magyar- csapatok teljesen átengedték a kezdeményezést
(oké, hogy sem szándékuk sem igazánerejük nem volt arra, hogy ez ne így legyen, de ettől függetlenül vékony statikus arcvonalon dekkoltak csak)

hasonló helyzet volt az ardennekben 44ben... az amerikaiak telejsen hanyagolták a hadműveleteket, dekkoltak a védelmi vonalukban, azon elgondolás alapján, hogy az igazi harcokat MOntgomery és Patton vívja, az egy csendes szakasz ... és nem


nézzük át saját helyzetünket
kétféle támadási forma fenyeget:
angyszabású, nagy létszámú támadó sereg
kislétszámú zsákmányszerő portyák

nagy létszámú sereg ellen ea gyepű alapvetően megfelelően működött, lévén az úthálózat és a motorizáció miatt az alapvetően vékony arcvonal bármelyik szakaszát nagyon gyorsan meg lehetet erősíteni illetve a tüzérségi tűz önmagában hatalmas veszteségeket okozott
utóbbi a gyepű vonalán megmarad, azonban az üzemanyag nem áll korlátlkan mennyiségben rendelkezésre... még egy iylen támadásnál biztos lesz elég, de utána már erősen bizonytalan

ráadásul a védelemnek nincs mélysége... kicsi hozzá a terület, kevés az emberangyag
egyszer törjenek át, katasztrófa garantált
arról enm is beszélve, hogy értékesnek tekinthető emzőgazdasági terlüteket kell kihasználatlanulhagyni a gyepű miatt

ki rablóbandák ellen is jól szerepel a gyepű, azonban megint csak egy "banda" surranjon át.. ha nem is katasztrófa, de súlyos veszteség lenen akkor is


másszóval szerintem a gyepűt ki kellene tolni... minél messzebbre :)

A Duna, mint védelmi vonal a jelen helyzetben nagy támadások kivédéssére tökéletesen lakalmas... megnézném azt az ókori sereget, amelyik erőszakossan átkel a folyón tüzérségi és gépfegyvertűzben, akármennyire is alaklams a gázló....

viszont "beszökdöső" rablóportyák - mivel anyni erőforrás végképp nincs, hogy teljesen le lehessen zárni a határt - telejsen simán tájöhetnek... egyszóval valamiylen formában bizony terjeszkedni kell arra is, vagy még inkább kiegyezni és szép lassan... :)

(mondjuk gondolkoztam, és a szkíták egy körorvosért és egy körállatorvosért meglehetősen nagy engedményeklet lennének hajlandóak tenni szerintem... )

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.07.16. 11:17:56

Van poszt ma is. Csak később, hogy T1gris irománya se süllyedjen el hamar.
süti beállítások módosítása