Innen indult

2008. október 25-én Komárom-Esztergom megye egy része arra ébred, hogy az ókori Kárpát-medence veszi körül őket. A blog szerzői a múltba sodródva próbálnak élni és túlélni. Levél nekik: atkerulesKUKACgmail.com

Olvasnivaló

Kommentek

Web II



free counters


Címkék

2évad (64) 6evesOM (3) Á.u. 50-es szkíta felkelés (6) airport280bc (3) albertizmus (5) alexandria (5) állat (11) angyali (3) anyagtudományi intézet (2) Anya választása (3) átkerülésnap (1) Áu20 (2) az átkerülés lovasai (38) balaton (1) beteg (11) brennus (4) bz (1) bz249 (36) cian (8) corpus (19) család (17) csentőfa (26) csentőfaitúszharc (4) csk260 (1) drazsé (2) druida (2) égbőlpottyantott (8) eomagyarorszag (5) esztergom (27) evadvaro (3) farkasrolandsaga (2) fegyver (39) fiume (9) fiumeévad (24) fórumposzt (4) franciák (1) gador (25) Galliaiháború (4) gellérthegy (10) ghery (31) gheryévad (9) háború (15) hajó (2) Halmai (6) hamilkar barkasz (1) Hannibál a kapun belül (11) harkaly (7) hellókarácsony (1) hirdetés (2) hírek (24) hirsarok (86) hirsarok au2 (7) horánszky (9) ibéria (2) iskola (8) Isztria (11) jatek (5) katonadolog (6) kelták (56) kindle (2) kitekintő (36) kölyöktomi (4) könyv (15) kovácsgusztáv (6) kritikarólunk (2) laza (2) lázadás (16) love (6) maggoth (1) megtörők (1) mezőgazdaság (3) minisorozat (10) morgolódó (3) munka (6) nemfikció (36) novella (9) őkisátkerültek (3) ómagyarország lángokban (78) ÓML2 (12) ómr1 (4) operation iulia (4) palyazat (4) passer (1) polgárőr (10) politika (6) promó (1) r!t (1) rajz (1) rendőr (9) repülő (4) róma (16) rómaikövetség (18) sacco (4) sport (1) sütőbalázs (4) szavazás (4) szentendre (5) szerepjáték (6) szereplők (1) szerzők (11) szinfalmögé (1) szkíták (3) szs (34) t1gris (25) találkozó (4) tát (2) távközlés (3) technológia (6) teddybear (11) tekercsraktár (19) térkép (1) triumpathor (47) tudomány (1) uránsaga (8) vallás (12) védelemigazgatás (32) vegleg atkerulve (10) vers (1) videó (2) vigyazó szemetek (4) vinitor (25) vitezkapitany (21) wiki (9) zsidók (3) zsozsóbácsi (1) Címkefelhő

Visszacsúszáselmélet

2010.01.22. 12:48 | szs. | 50 komment

A visszacsúszással kapcsolatos elmélet (más vélemények szerint elméletek) azzal a jelenséggel foglalkozik, amely során a XXI. századi Átkerült területek többféle szempontból is visszafejlődnek, "visszacsúsznak" egy korábbi szintre. Az elmélet azt próbálja modellezni, hogy ez a fejlettségi változás meddig csúszik vissza bizonyos területeken, illetve mikor éri el (elérheti-e) az Átkerüléskori állapotot. A népszerű gondolatjáték mellett a politikának is kedvelt témája a visszacsúszáselmélet, de hasonló témákkal találkozhatunk a szociológia, az emancipációs kutatások és egyéb tudományok területén is. Lásd: Atavisztikus jelenségek

 

A visszacsúszás jelensége egyes területeken

A visszacsúszás a társadalom és az ipar, technológia szinte összes területén jelentkezett.

    * Társadalmi: nagycsaládok újjászerveződése, férfi-nő szerepek változása, tekintélyszemélyek státuszának változása, népszerű foglalkozások változása, társas kapcsolatok, lakóközösségek, szórakozási formák átalakulása olyanná, amik korábbi történelmi korszakban, korszakokban voltak jellemzőek

    * Mezőgazdasági:

    * Ipari, technológiai:

    * Közlekedési:

    * Kulturális:


 A "mélypont" különféle elhelyezései

A mélypont az a fejlettségi szint, ahol megáll a visszacsúszás és a továbbiakban a szóban forgó terület szintje stagnál vagy emelkedésbe kezd. A mélypontot általában az Átkerülés előtti történelem egyes szakaszaihoz, pontjaihoz mérik. Néhány mélypontelmélet:

    * Ókor-mélypont (idomulás): az Átkerült területek és az onnan kifejlődött Ómagyarország hosszú távon visszasüllyed az őt körülvevő ókor szintjjére, felolvad benne, anélkül, hogy különösebben átalakítani, fejlesztené.

    * Második-világháborús mélypont: a technikai-társadalmi visszacsúszás olyan szinten stabilizálódik, ami a világháború kitörése előtti Európát jellemezte, majd rövid stagnálás után gyors fejlődésbe kezd.

    * XIX. század: a visszafejlődés megáll ezen a szinten és tartósan itt stabilizálódik. A legáltalánosabban elfogadott, legreálisabbnak tartott mélypont-elmélet.

    * Egyéb mélypontok, gyakorlatilag az összes történelmi korral kapcsolatban jelöltek már meg, néha a környező anti világnál korábbit is, általában egy nagy, totális háború vagy egyéb katasztrófa hatásaként, amit az Átkerülés hoz az ókori világra.

Vita

Teddybear:

Nem tartom valószínűnek a XIX. századi technológiára történő visszatérést. Főleg azért, mert egyszerűen többet tudunk az akkori szintnél. Olyan iparágak is vannak, amik abban az időben nem is léteztek. Elektronika, repülés, belsőégésű motorok. Lehet ugyan erőltetni a primitívebb technológia újrafejlesztését, de minek?

Véleményem szerint egy olyan szintre áll be egy idő után az ómagyar technológia, amelynek nincs megfelelője az eddigi történelemben. Például az elektroncsöves elektronikát nem fogjuk újra kifejleszteni, mert annál tudunk jobbat.

És ráadásul a technológiai fejlettségkülönbség az antik és az ómagyarok között nem fog örökké tartani. Előbb-utóbb fejlődni fognak, és szűkítik a távolságot.

bz249:

Persze nem nagyon lesz elektroncsoves szamitogep... mert amit ezen a szinten el lehet erni azt egy sima kezi szamologep tudja (es azok boven mukodni fognak addig, amig a tranzisztor meg nem jelenik... edesapam egyetemista szamologepe ot eve meg hasznalhato volt, pedig mar huszoneves volt). Mas esetekben viszont hiaba tudunk valamit, nem tudjuk legyartani azonnal, es amikorra a technika kifejlodne igeny nem lesz ra.

Egyebkent szerintem a legvaloszinubb egy 1880-1980 kozotti katyvasz erdekes hibrid technologiakkal es baromi lassu fejlodessel (nincs kulso nyomas a fejlesztesre meg kevesen is vagyunk), ugy szaz ev alatt meg el is kopik az Atkerult tudasanyagbol az amit nem hasznalunk, de lehet otven is eleg hozza.

Teddybear:

Szerintem hamar lesz konkurencia, mert az ókori népek gyorsabban fognak fejlődni, mint eredetileg. Miután ott van Ómagyarország ösztönzőnek, illetve technikai példának. Sok mindent el is lophatnak, meg megvásárolhatnak.

bz249:

Mondjuk durva becslessel a helyzet az indianok es a telepesek szintjet jelenti... ha nem adunk at valamit, akkor nem fogjak lemasolni. 2000 ev technologiai ismereteit marha nehez visszahozni. Raadasul a koztes lepesek hianyoznak, szoval a dizelmotort egy az egyben kellene lemasolniuk, nem pedig egy ketszaz eves tanulasi folyamat vegen. Az ennel sokkal kisebb technologia hatrannyal kuzdo Japan es Kina is ugy kezdte, hogy rohadt sok kulfoldit hivott meg az orszagba.

Egyebkent meg le kek loni a megfelelo tudosokat... vagy elrabolni. Van is erre par szakositott szervezet es egy ultraparanoias vezerkar. ;)

ui: persze az is igaz, hogy neha egy-egy gyanus embert kepezik ki radiosnak

http://hu.omagyar.wikia.com/wiki/Diamantidisz_Iv%C3%A1n

ebbol sok nem fer bele :)

Teddybear:

Az indián népek nem érték el az ókori európai szintet, például a kereket sem ismerték, és a többségüknek csak kutyájuk volt, mint háziállat, ha egyáltalán volt nekik. Az inkák háziasították a lámát, de Amerikában nem volt igavonó háziállat, és még nem léptek be a vaskorszakba sem.

Ami a dízelmotor működési elvét illeti, azt egy római, vagy görög mérnök lazán megértené, legfeljebb nem tudná után építeni. Egy darabig. Amíg nem szerez elegendő acélt, meg szerszámokat az ómagyaroktól.

Annak idején az egyik első irományomban említettem azokat az ómagyarokat, akik idealista célokból, vagy szimplán pénzért kiszolgáltathatják az ómagyarok technikai titkait. Ők is komoly probléma ezen a téren.

bz249:

De nem is XVI. szazadi europai technikat kellene lemasolniuk a gorogoknek. :)

Egyebkent pontosan: csak az elvet kell megertenie, a mernoki gyakorlatot a konkret megvalositashoz, nemi alapanyagra, szerszamokra es kepzett munkasokra van szuksege es mar megy is, mint a kaprikacsapas. A masodik beszerzesnel fogjak kivonni a forgalombol. Omagyarorszag kicsi, zart vilag, korlatozott kulkereskedelemmel... Barkit elkapnak, akit akarnak. ;)

A politika ezt fenn is fogja tartani, ezert is nem eroltetik a terjeszkedest. Az ugyanis kockazat.

szs:

Nemrég olvastam egy cikket arról a magyar fickóról, aki épített egy Tigris replikát. Mindene megvolt hozzá, tervek, gépek, szakemberek, anyagok, de mégse ment neki, pedig nem eredeti Tigrist akarta, hanem csak olyat, ami úgy néz ki és tud mozogni, tehát tonnákban/értékben sehol sem volt. Végül valami erdészeti lánctalpas traktort szerzett ócskavasáron és annak az alvázára építette rá a cuccot. Szerintem a technológiai utolérésben bőven lesz kihívás, még akkor is, ha egyik szolgálat se tesz keresztbe, pedig fog. Kirívó esetben hadüzenet nélkül is szétlőhetnek akármit, ha nagyon veszélyesnek találják, suttyomban meg nem lehet felépíteni egy Adria Svadron szintű erőt, hogy ezt megakadályozzák.

Teddybear:

Ezt a sztorit ismerem. De a tanúsága más, legalábbis szerintem. Éppen az, hogy nem könnyű egy már túlhaladott technika rekonstruálása.

Viszont kérdés, hogy a társaság mennyire volt elméletileg képzett, illetve kérdés mennyire jó mérnöki képességekkel rendelkeztek. Elég volt-e ehhez a feladathoz?


Ami a hadi képességeket illeti, egy darabig hátrányban lesznek. De ha elég sok elöltöltős puskát gyártanak le, akkor már megfoghatják az ómagyarokat.

bz249:

Nem a meghaladottságon van a lényeg, hanem a képzett szakemberek hiányán. Korszerű technológiát még nehezebb gyártani, ha nincs aki értsen hozzá. Merthogy általában minél modernebb egy eszköz annál kényesebb a tűréshatárokra.

Egyébként az antik hogyan tudnának elöltöltős puskát csinálni? Olyat nem nagyon fognak az ómagyarok gyártani, szóval vagy kitalálják maguktól vagy egyből a hátultöltőssel fognak kísérletezni (mert olyat láthatnak). Az meg alapértelmezés szerint az arcukba robban, ugyanis megbízható zárszerkezet kell hozzá.

Ráadásul szét kellene szedniük a készre szerelt lőszert, beazonosítani a lőport (nitrocellulóz lesz benne, salétromsav- és kénsavgyártás kell hozzá), majd miután rájönnek, hogy ilyet nem tudnak készíteni, önerőből feltalálni a fekete lőport (Ómagyarországon ilyet nem termelnek, de a kémia középiskolás könyvben esetleg benne van, de kétlem, hogy a gyártása is). Anti tűzfegyverek biztosan nem lesznek kétszáz éven belül aktív ómagyar segítség nélkül.

Teddybear:

Leginkább az arra alkalmas ómagyarok megvesztegetésével. Ha valami tanúsággal szolgált az amit eddig láttam az utóbbi húsz évben, az az, hogy pénzét mindent meg lehet venni. Tudást, szerszámot, embert, igazságot.

Tűzfegyverek: Először valószínűleg zsákmányolnak majd, vagy vesznek. De mindig elfelejti mindenki, hogy egyrészt ők sem hülyék, az európai tudományos gondolkodás alapjait épp ez idő tájt rakják le, másrészt mindig akadnak olyanok, akik pénzért vagy ideológiából árulók lesznek.

Azonkívül. Egyszerűen lemásolnak minden olyasmit, amit lehet. Például a vitorláshajókat. Az alapokkal úgyis tisztában vannak, ez a technológia meg látás után is lemásolható. Megfelelő minőségű kenderkötelet meg vesznek az ómagyar kereskedőktől. mert amit a római korban, meg előtte használtak, az ennél sokkal rosszabb volt. Spanyolsásból, meg bőrszíjakból font kötelekkel hajóztak.

Ugyancsak lemásolhatják például a 19.századi mezőgazdasági gépeket is. Hisz ez csak mechanika, amiben a görögök és rómaiak igen jók voltak. Mellesleg az Átkerüléskor például a kelták már rendelkeztek egy "aratógéppel", mert a kaszát viszont nem ismerték.

bz249:

A gorogok es a romaiak, nehany zsenitol eltekintve (ajanlom az Arkhimedesz bejegyzest), alapvetoen pocsek szintet nyujtottak mechanikaban, a mai ertelemben vett tudomanyos gondolkodas alapjait meg a keso kozepkorban raktak le (reszben beepitve a gorogok gondolatait). Nem ismerik pl. az algebrat, anelkul meg nehez barmit is tervezni. Nem ismerik el a kiserletet, mint tudomanyos modszert.

A problema, hogy nem nagyon fognak olyan eszkozokkel talalkozni, amit primitiv modszerekkel le lehet masolni. Mindenbol a komplex valtozatot kapjak. A tuzfegyver az AK/AMD vagy hatultoltos soretes. Mind osszetett loportoltettel, perklorat primerrel altalaban es egyseges loszerrel (tolteny), ebbol kellene visszavezetni az alapokat. Szinte lehetetlen. Legalabbis belathato idon belul. Az hogy szereznek omagyar fegyvereket es hasznaljak az nem, az megtortenhet sot sokszor meg is fog esni. Az, hogy sajatot gyartanak kizarhato. Ugyanis nem fogjak az elvet mukodes kozben latni. Kb. olyan a feladat, mintha egy Airbus A380 alapjan kellene megepiteni Wrightek repulojet. Vagy egy Horizont-osztalyu fregatt ismereteben a Fulton Clermontjat. Ez a visszafejtes csak kozel azonos technikai szinten mukodik.

A modern vitorlasokat meg jo okkal tiltottak ki a Foldkozi-tengerrol, olyan max. az lathat, aki hajlando bevallalni, hogy athajozik Gibraltar agyui elott.

(Innen lehet folytatni, ha van rá igény ;) - a szerk.)

A bejegyzés trackback címe:

https://omagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr891692532

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2010.01.22. 13:37:05

Kedves Teddybear, kedves bz249!

Önök szerin elektromossággal vagy kőolajszármazékokkal hajtják majd meg Ómagyarországon a gépeket? :)

Csak a nosztalgia kedvéért...

bz249 2010.01.22. 13:40:55

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: atvettuk a romai modszert, rabszolgakkal! :D

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2010.01.22. 13:47:50

Nem lesz kizárólagos hajtás, hanem elég vegyesvágott lesz sokáig. A mainál jóval elterjedtebb lesz a gőz, helyhez kötött, fejletebb részeken az elektromosság és a kőolajszármazékos is folyamatosan tért nyer, a lelőhelyek kiaknázásának függvényében. Na meg fagáz, el ne felejtsük. :)

bz249 2010.01.22. 14:09:56

@szs.: a mainal elterjedtebb lesz a goz? Az elektromos energia termeles minimum 70%-at a goz adja jelenleg!

teddybear01 2010.01.22. 14:27:00

@bz249: szs gondolom a gőzmeghajtást érti ezalatt, pl. gőzmozdony, gőzhajó, stb.

Ami azt illeti bizonyos körülmények között, pl. folyami hajózás, pillanatnyilag jó megoldás, de...

Ha én szántani akarok, és ott a pajtában a traktor, eszembe sincs gőzekét építeni, vagy lovakat+ekét venni.
Szerzek egy hordó dízelt, vagy valami mást, ami jó a traktorba, és kimegyek a mezőre szántani. Ha napraforgóolajjal, akkor azzal. Ha műdízellel, vagy biodízellel akkor azzal.

Mert ez az ésszerű. Szerintem.

Ráadásul kőolajat bányászni sokkal könnyebb, mint szenet. Ha jó helyre fúr az ember, akkor folyik magától, csak legyen miben felfogni. És nagyobb az olaj kalóriamennyisége is, akár mint a széné, vagy a fáé.

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2010.01.22. 14:33:07

Azért most ha lehet, ne vigyük el a régi olajos vizekre. :) A visszacsúszás a téma, meddig, hogyan, és nyilván nem tisztán. :)

bz249 2010.01.22. 14:35:58

@teddybear01: a gozgep fo elonye, hogy nem kenyes arra, hogy mivel fejlesztunk hot, ha urannal akkor azzal, ha ipari/mezogazdasagi hulladekkal, akkor azzal, ha pakuraval, akkor meg azzal. Hulladek meg pakura az meg gondolom lesz dogivel (uran is lenne, de egy darabig nem az atomenergia lesz a fo irany).

Emiatt megmaradhat (lenyegeben ma is emiatt hasznaljuk), sot Suttyofalva-alson a fo elektromos energiatermelo egy kiselejtezett gozgep lesz (Egomnal meg egy modern turbina). Ahogy a hajokon is, mert a dizelolaj jobb, ha a traktorba megy (a hajon elfer a turbina a traktoron meg nem) a hajo meg eluzemel a szemettel, mert az olcson lesz.

bz249 2010.01.22. 14:40:25

@szs.: igenis, parancs eretettem!

Visszacsuszas tipp:

1910-1975 kozotti hibridtechnikak es utana a fejlodes stagnalasa, amit kb. A.u. 100-ra az atkerult tudasanyag elfelejtese kovet (amit nem hasznalunk, az nincs). Onnan meg kinkeserves lassusaggal lassan felfele, az altalunk ismerthez kepest eltero utat bejarva (pl. mivel az emberi munkaero olcsobb lesz a kelet-azsiai ipari modell fele fog alakulni a helyzet).

teddybear01 2010.01.22. 15:04:14

@szs.: Ez már lerágott csont. Nem fogom megint elővenni.

Viszont. Amikor a háború miatt egyes nyersanyagok hozzáférhetetlenek voltak, akkor pót és helyettesítő anyagokat fejlesztettek ki, nem pedig a már felhagyott technikákat fejlesztették újra. Mert ez az egyszerűbb.

Mesterségesen lehet korlátozni a technológiai fejlesztéseket, volt is rá példa. Az egyik Japán elzárkózása a sogunátus korában. Míg a 16. században azonnal átvették a technológiai fejlesztéseket, például a portugál muskétákat, és gyártani is kezdték, a további időszakokban elfojtották az ilyesmit. Néhány másik ilyen elzárkózás a Kínai Császárság történelmében volt. Az első az írástudók kivégzése, a másik korszak a 16.-17. századi nyugatiak elleni elzárkózás.

Mindkét társadalom képtelen volt ellenállni a továbbfejlődő külvilág nyomásának. Japán még idejében nyitott, és pozitívan jött ki a szituációból. Kína viszont egyik esetben sem lépett időben, ezért gyarmati sorba süllyedt. Először a mongolok igázták le őket, majd az európai gyarmatosítók.

teddybear01 2010.01.22. 15:11:15

@bz249: Nem valószínű.

Visszaesés mindenképp lesz, mert sok mindent nem tudnak gyártani. De például a hírközlés csak úgy az internet előtti időkbe csúszik vissza, és nem lesz műholdas tévé sem.

A tudás elfelejtése akkor fog elkezdődni, ha nem gondoskodnak a megfelelő szintű oktatásról. És persze a megfelelő munkáskollektívák is komoly szintentartó szerepet játszanak.

A technikai irányítást pedig nem politikusokra kell bízni, mert az mindig bukást eredményez, hanem szakemberekre.

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2010.01.22. 15:16:54

Szerintem nem fogják elfelejteni úgy ánblokk az egészet, főleg, hogy már rögtön az átkerülés után elkezdték menteni a tudásanyagot, pl. még a számítógépek cache-it is lementették nem-elektronikus alapúra, mármint a hasznos dolgokat, meg nem csak a töritémájú, időszennyezéskockázatot jelentő könyveket gyűjtötték be (kompenzációval, főleg élelmiszerrel), hanem lexikonokat, szakkönyveket, jegyzeteket, mindent, amit kicsit is fontosnak véltek. Úgy tudom, az anyagtudományi intézetnek is volt ilyen szakkönyvtára.

bz249 2010.01.22. 15:22:23

@teddybear01: @szs.: van ilyen konyvtar. Csak hat papiron tudni valamit meg tenylegesen az ket kulon dolog. Elmeletben en is ertek a nem-relativisztikus kvantumterelemelethez (ott van az indexemben a szep jeles erdemjegy rola, soktestproblema alneven), de mivel utoljara az ot evvel ezelotti vizsgan vettem barmifele hasznat hagy ne mondjam milyen hatekonysaggal tudnam muvelni. :)

Egy csomo tudomanyt, ami ott van a papiron, senki nem fog hasznalni... emiatt aztan nem lesz termelesi kultura, nem lesznek jo tanarok hozza. Marha nehez lesz ujra hasznalatba venni. Majdnem olyan, mintha ujra fel kellene fedezni.

bz249 2010.01.22. 15:25:21

kieg: szoval amint kihalt az Atkerules elotti generacio, onnantol kezdve az athozott tudas (amit nem vontak be a termelesbe es az oktatasba) praktikusan megszunt. Azt ujra fel kell fedezni, nem eleg levenni az okos konyvet a polcrol.

teddybear01 2010.01.22. 15:40:17

Dízelmotort kb. ugyanolyan nehéz gyártani, mint gőzgépet. Csak éppen a dízel jobb, kompaktabb.

Amint eléri Ómagyarország tényleges határa a Kárpátokat, a terjeszkedés egy darabig stagnálni fog. Ebben az időszakban kell felhozni a Kárpátokon belüli népeket az ómagyar technikai szintre, vagy legalább az azt megközelítő szintre.
Nem az ómagyaroknak kell visszafejlődni a 19. századba, hanem a többi népcsoportnak kell felfejlődnie. És nem erőszakkal kell fejleszteni őket, hanem ésszel. Például petróleumlámpát kell árulni nekik, hogy legyen mivel világítaniuk. Meg kell tanítani a kovácsukat lóekét készíteni, majd megveszik tőle a többiek, ha látják, hogy ezzel több búzát lehet termelni. Azt ami jobb szívesen átveszik.

A Kárpát-medence konszolidációjának egyik legfontosabb eleme például a vasúthálózat kiépítése. Gazdasági és katonai szempontból elsőrendű, minél előbb ki kell építeni.

teddybear01 2010.01.22. 15:44:40

@bz249: Eléggé lesújtó véleményed van a technikusokról. Hidd el, a legtöbb technikus él-hal a munkájáért. A legtöbbnek ez a hobbija, és nem fog csak úgy leállni. És ha már nem az a legnagyobb probléma, hogy mit eszünk holnap, akkor azonnal valamilyen bütykölésen jár az eszük.

bz249 2010.01.22. 15:54:10

Egyaltalan nincs lesujto velemenyem a technikusokrol. Ellenben emberbol vannak, es amit nem csinalnak elfelejtik, pont, mint barki mas. Es mondjuk ebbe nem fer bele az ultravakuumszivattyu-butykoles, mert senkinek nem lesz szuksege ra. Szoval az a technikus (ha egyaltalan volt ilyen az Atkerult Teruleteken), aki ehhez ertett az magaval viszi a sirba a tudasat. Aztan, ha otven ev mulva megis kellene, akkor lehet elolrol kezdeni.

Pont ugy, mint az utolso szurkeszito mester fogja a valodi vilagban.

teddybear01 2010.01.22. 16:08:53

@bz249: Az az érzésem, hogy te tipikus példája vagy annak a jelenségnek, amit a múltba menekülésnek hívnak. Az ilyen gondolkozásmód szerint a régmúlt egyszerűbb, tisztább áttekinthetőbb, mint a túlságosan bonyolult jelen. Pedig az egyszerűbbnek hitt korszak is bonyolult a maga módján, nem egyszerűbb, hanem csak más. Mert azt is emberek alkotják, akárcsak a mai korszakot. Mindegy.

Nem viktoriánus szintre kell visszazuhanni, hanem a mai technikai szintet tartani. Nem vitorláshajókat kell építeni, hanem minimum gőzhajót, és ha lehet dízelmotorhajót.

Nem gyalogosokat kell használni, hanem legalább lovon szállított gyalogosokat, vagy még inkább teherautóval kell a katonákat a csatába vinni. Persze a tank felesleges, de a páncélozott csapatszállító mindig jól jön.

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2010.01.22. 16:23:31

Legyen egymás távkiértékelése is lerágott csont, jó? Ha egyikőtök a legideálisabb, a másik a szerinte reális helyzetről beszél, akkor ott sok kör esélyes, de más nem...

bz249 2010.01.22. 16:25:27

@teddybear01: melle... Universitat Munster, Institut fur Materialphysik, Wissenschaftliche Mitarbeiter. Ha tippelnem kellene, akkor olyan berendezeseket hasznalok, amik ha egyaltalan eljutnak a hetkoznapi szintre, akkor az mondjuk tiz ev mulva lesz.

Es azt is latom, hogy ha egy bizbasz elromlik bennuk, akkor ketto-nyolc hetet kell varni, mig az egyetlen ceg, amelyik ert hozza a vilagon/Europaban/Nemetorszagban elkuldi a potalkatreszt. Egy nyamvadt 5N tisztasagu rezkorong ket het. Egy 100 kHz-es, 15kV-os frekvenciagenerator 2 honap (es nagy esellyel nem fog kielegitoen mukodni), egy Ga-ion agyu megint 2 het.

Nezz szet a lakasodban teddy: dobj ki mindent, ami japan, nemet, kinai, del-koreai, francia, olasz, angol vagy amerikai gyartmany. Ez mind nem lesz az Atkerules utan. A maradekbol lehet gazdalkodni. Eppen a butykolgetem a masinat a viktorianus kor, ezzel a szisztemaval oda lehet eljutni. Egy negyszazezer-egymillio lakossagu orszag csakis a globalizacio elotti technikai szinvonalat erheti el. Egyszeruen meretproblemak miatt. Kuba es Eszak-Korea, kb. ez a maximum amit az Atkerult Teruletek el tudnak tartani.

teddybear01 2010.01.22. 17:00:54

@bz249: Ez azért van, mert a rendszerváltás után szándékosan elsorvasztották a magyar műszeripart. Hidd el, tudnánk megfelelő tudású műszereket gyártani, de nincs hol. Mindegyik elektronikai gyárunkat felszámolták már, ami pedig perpillanat működik, az csak összeszerelő szalag. Fejlesztés nincs.
Ugyanez vonatkozik a többi iparágra is. A multiknak nem kell a konkurencia.

Ami a lakásomat illeti, ami benne van azt mindet le tudnánk gyártani itt Magyarországon is. Harminc éve meg is tettük. Ha rákényszerülnénk, újra meg tudnánk csinálni. Mellesleg a német, spanyol vagy olasz termék nem mindig jobb, mint amit helyben tudnánk gyártani. Például az Ikarusz-gyár az egyik legjobb autóbuszgyár volt, a harmadik legnagyobb kapacitással Európán belül.

Kuba és Észak-Korea perpillanat részben diktatúra, másrészt komoly gazdasági nyomás alatt áll. Az USA nyomására Kuba a hatvanas évek óta gazdasági embargó alatt áll, és húsz éve már nem támogatja a Keleti-Blokk sem.

Ómagyarország viszont más helyzetben van.
A globalizáció ebben az esetben maximum annyit jelent, hogy egyes nyersanyagokat valahol másutt kell beszereznünk.

Például ipari gyémántot sehol sem fogsz bányászni a Kárpát-medencén belül, mert nincs. Viszont van Dél-Afrikában. És kellene a szerszámgépiparnak, a műszeriparnak, meg például a bányászatnak is.

bz249 2010.01.22. 17:24:03

@teddybear01: ugy latom nem erted miben mas a modern termelesi szerkezet es az otven evvel ezelotti.

Omagyarorszag: fizetokepes kereslet 200.000 fo

Mai vilag: fizetokepes kereslet 2.000.000.000 fo

vagyis az arany 1:10000

Az Intelnel 85.000 az AMD-nel 15.000 (ez a ket processzorgyarto van a vilagon), vagyis aranyosan 10 ember gyarthat mikroprocesszort. A Boeingnal 150.000 az Airbusnal 50.000 ember dolgozik. Ez a ket fo repulogepgyarto. Mehet 20 fo repulogepet gyartani.

De mondjuk nezzuk a vakuumtechnikat

Pfeiffer: 726 fo
Varian: 3.700 fo
Kurt J. Lesker: 225 fo
Alcatel: 500 fo

Ha mindet megdupplazzuk, akkor 1 vakuumtechnikust tud eltartani az orszag, es neki kb. 500 fele termeket kellene gyartania. A modern termeles csak es kizarolag azert lehetseges mert vilagviszonylatban termelunk.

teddybear01 2010.01.22. 18:24:52

@bz249: Ez így nem jó kiindulási pont.

Annyi vákuumtechnikust kell eltartania az országnak, amennyire szükség van. Mert nincs máshonnan hozni az ilyesmi termékeket, itt kell gyártani, ha szükség van rá.

Processzort is fognak gyártani, de később. És nem integrált áramköröst, hanem tranzisztorost, legalábbis egyelőre. Majd kifejlesztik a TTL és Cmos IC-t, ha szükség lesz rá. Laptop meg számítógép nem lesz sokáig a lakosságnak, de lesz ott, ahol kell. Ha nem is laptop, de mondjuk a Videoton R sorozatú számítógépeihez hasonlók gépek igen.

Gépészek, forgácsolók, meg egyéb szakmájú munkások is kellenek, különben tényleg tanulhatja az ómagyar a rabszolga szerepet.

Internet nem lesz egyhamar, de telefonhálózat az igen, és földi sugárzású tv és rádióadás is. Az ezekhez valókat meg tudjuk csinálni alacsonyabb technikai szinten is.

Persze ehhez a parasztnak traktor kell, mert különben a technikusok elmehetnek földet túrni, hogy legyen mit enniük. A Horthy-korszakban a lakosság jelentős része túrta a földet. Ezzel nincs is baj, de ezt a szintet már régen túlhaladtuk. Minek kizavarni a falut aratni, ha pár géppel lerendezhetjük az egészet? Főleg, hogy már nem is értenek a régi módszerhez?

Vagy te tudsz kaszával rendet vágni? Mert én nem. És nem is szeretnék megtanulni. A lovat is jobb szeretem kolbásznak, mint közlekedési eszköznek.

Viszont tudok autót vezetni, és elég sok mindent megtudok csinálni, ha van miből, és mivel. Elég ügyes a kezem, illetve elég sok mindenre kaptam képzést a suliban. És még többet tanultam hozzá azóta. Például saját kezűleg szereltem be a központi fűtést a lakásomba, illetve villanyszerelőre sem volt soha szükségem. Gyakorlatilag mindent meg tudok csinálni a ház körül. Csak legyen elég pénzem a hozzávalókhoz.

Brennust bucira ütöttük, de ha leültünk volna siránkozni, hogy nincs atombombánk, akkor ő győzött volna. És nem elöltöltős ágyúkkal takarítottuk el, hanem azzal, ami van.

Érdekes, a kézifegyverek esetében végül nem szamurájkard-gyártásban egyeztünk meg, hanem géppisztolyéban. Pedig azzal is felfegyverezhettük volna a katonákat, mert mindegy. A papír elbírja.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2010.01.22. 19:33:18

Te jó ég, mit indított el szs posztja és az én első kommentem (lásd még "Hallod, Dumbó, hogy dübörgünk?"

Egyébként biztos nagyon hiányzott már nekik egy jó kis Slideback-flamewar... :)

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2010.01.22. 19:39:30

Olyan jó nyomták a wikián, muszáj volt áthozni ide. :) De nemsokára lesz demag... izé, demográfiás is, az már majdnem szexes téma, olyan meg úgyis régen volt. :)

bz249 2010.01.22. 21:31:49

@teddybear01: teddy ott a baj, hogy Ómagyarország lakossága 300.000 fő, erős izgalmi állapotban.

Vegyük mondjuk az autógyártást. A wiki szerint a Magyar Suzuki Zrt. 2008-ban 282.000 db autót szerelt össze.

2007-ben (a csúcsév) Magyarországon (10.000.000 fő) 177.000 személygépkocsit adtak el. Egy Ómagyarországnyi lakosságnak 5300* autó kell évente. Heti száz autóra van szükség, ha egyébként semmi nem változik. Heti száz autót nem lehet modern ipari módszerekkel gyártani, csak manufakturális módon. Modern módszerekkel heti ezret lehet készíteni, de az is egy nevetségesen kicsi gyár.

* Ez nagyjából a Ferrari éves termelését jelenti.

Alig van olyan termék amiből rendes gyárat lehet működtetni, egyszerűen amiatt, mert nincs évi többszázezerre igény belőle. Gyakorlatilag mindent el lehet felejteni ami az ipari automatizálásban vagy a folyamatirányításban az elmúlt 70 évben történt. Az ugyanis földrészeket ellátó gyárakhoz készült, nem megyei méretűekhez. Ez meg brutálisan gyenge termelékenységhez fog vezetni. Nem nagyon van más lehetőség, mint a színvonal visszavétele. Egy ekkora terület önerőből a Horthy-korszak ipari szintjén lehet, ha egyáltalán azt elérheti. Persze egy csomó egyedi termék akár nagyon fejlett is lehet. De a termelési kultúra alacsony színvonalú lesz, a választék gyér, és egy csomó dolog, ami akár az 50-es években természetes volt nem lesz kapható. Azért mert ennek a gyártásához már nem lesz munkaerő.

Majd száz év múlva, ha pár millióan lesznek a népek, akkor lehet gyárakban gondolkodni.

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2010.01.22. 22:01:23

Egyébként a visszacsúszás nem csak a technikát érinti, hanem sok más egyebet is, ami szerintem éppen olyan izgalmas. Pl. a családok változását, szerintem a nagyobb, több gyerekes/generációs családmodell fog hamar elterjedni, nem csak a beemancipálódó antik miatt, meg a szórakoztatóipar is alaposan átalakul a közvetítőcsatornákat követve (pl. vizionálok truppokban utazó vándortársulatokat is, meg a mezőgazdaság, meg sok egyéb.

Szakyster 2010.01.23. 07:16:15

Látom, még mindig megy ez a technikai vita. Én 100%osan BZ-vel értek egyet, főleg azért, mert a technológiai tudás nagy része elveszett (nem jött át olyan könyv, hogy hogyan kell valódi, hatékony bennzinmotort építeni, azon egyszerű okból, hogy ez ipari titok, még az Esztergomi szuzukiban sincsen meg, egy szar mikrocsip legyártásáig meg van még vagy egymillió mérnökóra), De rövidre kellene zárni, mert már mindenki csak saját magát ismételgetni, szóval valakinek el kell mondani, mi _van_ (na ki az a valaki :) )

Ami a kultúrális visszacsúszást illeti, szerintem az jócskán 19. század előttire megy vissza, pláne a szélterületeken. Egyrészt a nagyon kemény élethelyzetek miatt, másrészt a környező népek sokkal nagyobb befolyással bírnak ilyen szempontból, mint gondolnánk. Ahogy felnő az a generáció, aki már itt született, a kis falukban, a félig meddig gépesített mezőgazdaságban, minimális oktatással (ha csak nem olyan okos, hogy Egomba küldjék) inkább 17. századi paraszti világ fog realizálódni, még bőven a polgárosodás előtt.

bz249 2010.01.23. 10:16:07

@Szakyster: de még ha át is jött volna minden tudás, egy része akkor is alkalmazhatatlan, mert a mai termelési struktúránk arra lett optimalizálva, hogy napi tízezer biszbaszt gyártsanak. Itt meg évi tízezer ha kellene, az meg teljesen más termelési módszert igényel. Szóval, bármit le tudunk gyártani, amit nagyon akarunk... csak éppen hatékony tömegtermelés nem lesz.

A tömegtermelés és a tömegtermék meg jelentősen átszabta a kultúránkat is. Egy csomó dolog, amit ma természetesnek veszünk csak azért lehetséges, mert sokmilliós termelési sorozatok mellett olcsóra ki lehet hozni a terméket/szolgáltatást.

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2010.01.23. 11:37:49

A 17. század szerintem túlzás, olyan késői 19.-re tippelnék, mert lesz rádió, viszonylag kicsik a távolságok, így lesz (nép)mozgás, és a széleken is inkább olyan vadnyugatos - frontiére hangulat lesz, csak sokkal erősebb állami kontrollal (erős katonai jelenlét és velejárói, ami a védelem mellett mezgaz felvevőpiacot is jelent).

teddybear01 2010.01.24. 20:15:28

Na szóval lezárásként.

Ami szs álláspontját illeti.

Azt hiszem nem tudod, hogy az a szint mit jelent egy család életében.
Vegyük szépen sorban.
Villany nincs. Petróleumlámpa az csak a gazdagabbaknál van, de azt sem égetik csak úgy, mert a petróleum drága.
Háztartási gépek sincsenek. Hűtő sincs. Bojler sincs, sőt víz is csak a kútban.
Saját autó sincs, legfeljebb lovasszekér.
Szórakozási forma: apjuk elmegy a kocsmába. Anyjuk pletykázik a szomszédasszonnyal. Másra nincs pénz, és igény. A könyv max. egy biblia, esetleg egy kalendárium.
Fogamzásgátlás az nincs, nagycsalád van. Az orvos drága, ezért csak akkor hívják, ha a beteg az utolsót rúgja. Annyit is használ, mert a gyógyszerek sem igazán jók.
Munka az a földeken van, ha van a családnak földje. Egyébként részes aratás, meg napszám, már ha egyáltalán van napszám.
Várható életkor kb. 50 év, ha sikerül túlélni az első 5-6 évet. A gyerekhalandóság 40-60% is lehet.

Nem épp a legvonzóbb kilátások.

teddybear01 2010.01.24. 20:39:05

@bz249: Ami most megszokott dolog, az a folyamatos technikai fejlődés végeredménye. A tömegtermelés meg arra jó, hogy sokat gyártsanak a szükséges termékekből.

Ami a termékszámot illeti, annyit gyártanak amennyire igény van. Ha kevésre, akkor kisebb a gyár. Mert ha vaddisznót akarunk fogni, kisebb gödröt ás az ember, mintha elefántra megy. Mert ez az ésszerű.

Ami az autógyártást illeti. A Suzuki az átkerülés után nem fog több ezer kocsit gyártani. Egyet sem fog. Mert csak annyi autóhoz van alkatrész, amennyihez az átmeneti raktárakban tárolnak. Azok viszont a lehető legkisebb méretűek. Mindent folyamatosan beszállítanak, semmit sem tárolnak. Ráadásul se áram, se gáz, se semmi.
De nem is ezt a fajta autót kéne gyártani. Mert az átkerült területeken kívül a legjobb esetben sincs más mint gyatra földút. Arra nem jó ez a fajta gyenge konstrukció. Terepjáró kell, ráadásul egyszerű szerkezetű. Hogy minél strapabíróbb legyen.

Ami a legtöbb multit illeti, hát azok megszűntek az átkerülés időpontjában. Ugyanúgy, mint azok a cégek, amelyeknek nem került át a tulajdonosuk.

Annyi mindent kell pótolni az ipar szerkezetéből, hogy gyakorlatilag újjá kell építeni az egészet. És ha már újjá kell építeni, akkor nem a túlhaladott technikát kell erőltetni. Mert van annál jobb, és akkor azt kell használni. Az az ésszerű.

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2010.01.24. 20:52:25

Csak annyit kérnék, hogy ha egy "azt hiszem, nem tudod"-al kezded, akkor fejezd be úgy, hogy meggyőződjek arról, hogy te viszont tudod. ;) Mert úgy veszem észre, még az sem jött le, amit röviden írtam, a többi meg eléggé beszűkült fókuszú, ha egy egész ország viszonyait akartad leképezni vele. Főleg ómagyar viszonylatban, ahol minden keveredik, régi, új és régi-új.

bz249 2010.01.24. 21:05:36

@teddybear01: legyen az ország lakossága 400.000 fő (kevesebb, legalábbis, aki civilizált területeken él). Legyen egy átlagos család 2 felnőtt 3 gyerek (ennél több gyerek van). Vagyis 8.000 család. Legyen mindnek porszívója. Bírjon ki egy porszívó 10 évet. Akkor évente 8.000-ra van szükség. Heti 150, napi 30. Ennyi porszívót nem lehet szerelőszalagon gyártani.

Ugyanis szerelőszalogon hasonló mutatókat lehet elérni: Jászberény Electrolux porszívógyár 150 dolgozó 2.700.000 darab évente

www.hrportal.hu/index.phtml?page=article&id=67638

Egy dolgozóra 18.000 darab porszívó jut. 0.44 dolgozó megtermeli a szükséges mennyiséget. Természetesen egy szerelőszalag nem működhet 0.44 dolgozóval, ahhoz minimum 10 kell. Namost a jelenlegi helyzethez képest ahol 150 dolgozó 2.700.000 porszívót gyártott, most 10 dolgozó gyárt 8.000 porszívót. A termelés 800/dolgozó. 1/20-a a mostaninak.

Minden háztartási gép előállításához 20x annyi dolgozó kell, mint korábban.

Áruszállítás:

en.wikipedia.org/wiki/Colombo_Express

Ez az izé 23 fős legénységgel 100.000 tonna árut szállít. Ha 1000 tonna árut akarok hajóval szállítani, akkor 0.23 fős legénységre lenne szükségem. Természetesen egy ilyen hajó is minimum 10 fős legénységet igényel. Egységnyi áru szállításához 50x annyi legénység kell.

Gyakorlatilag az összes területre el lehet mondani, hogy a termelés a 1/10-re-1/100-ra fog visszaesni csupán a méretgazdaságosság miatt (tízszer akkora termeléshez nem tízszer annyi munkás kell).

Úgyhogy igen nem lesz minden családnak mosógépe, hűtőgépe, porszívója, gépkocsija, villanybojlere, rádiókészüléke. Két lehetőség van:
- minden termék elérhető, ekkor mindegyik rohadt drága
- a hűtőgép rohadt fontos, ezért igyekszünk ezt gyártani... ekkor mindenkinek lehet hűtője, viszont senkinek nincs mosógépe, porszívója, gépkocsija, villanybojlere, rádiókészüléke

Igen, a manufakturális kézi szereléssel márcsak ilyen szívás van. Nem hatékony. A szerelőszalaghoz viszont évi félmilliót kell gyártani, különben alkalmazhatatlan. Ómagyarországon alig valamiből kell évi félmillió. Lehet persze tiltakozni a méretgazdaságosság elve ellen... hasonló eséllyel, mint a gravitáció ellen. Ez majdnem a természeti törvényekkel egyenrangú korlát. Természeti törvényeket meg nem illik megszegni. A méretgazdaságosság elvét sem szép dolog.

bz249 2010.01.24. 21:14:11

@teddybear01: "A tömegtermelés meg arra jó, hogy sokat gyártsanak a szükséges termékekből.

Ami a termékszámot illeti, annyit gyártanak amennyire igény van. Ha kevésre, akkor kisebb a gyár. Mert ha vaddisznót akarunk fogni, kisebb gödröt ás az ember, mintha elefántra megy. Mert ez az ésszerű"

Lécci fogd már föl, hogy egy rendszerről beszélünk... a rendszer meg úgy működik, hogy markolóval csak akkora gödröt lehet ásni, amivel elefántra lehet menni. Mert ekkora a markolókanál. A vaddisznó méretű gödörhöz kubikosok kellenek. Nem lehet korlátlanul skálázni. A jelenlegi hatékonysághoz óriási sorozatok, rengeteg árumozgatás szükséges. Rettenetes visszaesés lenne a színvonalban, ha keveset kell termelni. Ez nem az általános iskolai számtanpélda ahol 1 kőműves 1 nap alatt 1 házat épít fel, akkor 2 kőműves 2 nap alatt hány házat épít fel.

Ha 100 porszívóra van szükséged naponta, akkor ahhoz 1 munkásra van szükséged.
Ha 10 porszívóra van szükséged naponta, akkor ahhoz 1 munkásra van szükséged.

Ha minden a 1/10-re csökken, akkor valahonnan át kell irányítani 0.9 munkást, hogy legyen porszívógyártás.

teddybear01 2010.01.25. 06:42:35

@bz249: Matekból megbuktál. Ha egy család 5 fős átlagban, és 400 ezer ember van összesen, akkor 80 ezer családról beszélünk, nem 8 ezerről. De mindegy.

Ha újjá kell építeni egy iparrendszert, akkor lesz ott sok olyan munka, amit eddig nem végzett el senki, legalábbis ezen az átkerült területen. Mert például kohó errefelé nem volt eddig. De kell, mert anélkül nincs vasgyártás. Viszont a Suzuki nem fog tovább létezni, a munkásai tudása megmarad. Persze azt, hogy ide becsavarsz két 8-as csavart, majd megfordítod, és ide is betekersz kettőt, jellegű tudással nem érnek semmit most már, De azzal a precizitással, és alkalmazkodóképességgel amit megszoktak, igen.

Ami pedig a létszámot illeti. Most még csak 300 ezer technikailag valamennyire képzett emberrel számolhatunk. De a Kárpát-medencében van úgy másfél-két millió ember. Ha kiderül, hogy itt jobb az élet, és nincs éhezés, jönni fognak ám mindenhonnan. És ha megtanítjuk ezt a tömeget a 19. századi földművelésre, akkor nem kell kihajtani a földekre a technikailag legértékesebb népcsoportot a földet túrni.

Ami pedig a porszívógyártást illeti, az a nem feltétlenül fontos kategóriába esik. Jó ha van, de anélkül is meg lehet élni. Mint ahogy turmixgép nélkül is.

Teherautót viszont fontos lenne mielőbb gyártani, mert az kell. Anélkül a lakosság ellátása szinte lehetetlen. Lovaskocsiból ugyanis több kell, mert az nem bír annyit és főleg olyan gyorsan szállítani. Meg persze kocsihajtásra idomított ló sincs elég.

A fafűtésű gőzgépet meg végre el kéne felejteni. Az ahhoz vezet, hogy letaroljuk az erdőket. Soká fog tartani, amíg visszanő. Az angolok tudnának egy-két dolgot mesélni erről.

Ráadásul azt írtad, a gőzgépnek mindegy, mivel fűtik a kazánt. Ez nem igaz, mert a leadott teljesítményt a fűtőanyag határozza meg.
És egy kiló fa égéshője, ha ki van száradva, mindössze 4500 kalória.
Barnaszéné ~3000, kőszéné ~7200, olaj ~10000.

Ami a termelés volumenét illeti, és annak a munkaerő szükségletet illeti, amit itt leírtál eddig, az úgy hibás, ahogy leírtad.
Megint a nagyságrendekkel van baj.
Ha ezer tonna árút akar elvinni valahová, és nekem kell megteremteni a szükséges szállítókapacitást, akkor nem 100 ezer tonnás hajót építek, hanem két 500 tonnás önjáró uszályt. Amihez mindössze darabonként 5 fő személyzet kell, de szükséghelyzetben elmegy 2 fővel is.

Ésszerűség. Az ami hiányzik. Meg annak idején mi tanultunk üzemgazdaságtant is. Igaz, inkább a ballagási dalokat vettük, de azért a tanár elmondott sok olyasmit is, ami munkaszervezésről, hatékonyságról szólt. Meg persze ott a józan paraszti ész is. Már ha van. Mert a mostani manager-képzők tananyagából pont ez hiányzik.

bz249 2010.01.25. 08:31:23

@teddybear01: nyertél teddy... mindenki hülye TE vagy a helikopter! Egyébként antianyag-hajtóműre is szükség van. A természeti törvények áthágása sem sokkal nagyobb ugrás a közgáz alaptörvényeinél. :(

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2010.01.25. 08:50:21

Asszem feldobok egy vitaposztot arrol, hogy mi lehet az a tema, ami eseten a leheto legtovabb tart eljutni az olajig es a -csak-en-ertek-hozza-ti-semmihez- kijelentesig.
Most komolyan, erre mi szukseg van, annyi polidili es egyeb vilagnezeti forum van, ahol meg a kozonseg is igenyli az ilyen produkciokat es tenyleg ugy szaladhat el a lo, ahogy nem szegyell...

sorry az ekezetekert, atkerult a billentyuzetem

drazsé 2010.01.25. 09:40:04

és hol van otranto, amikor szüksége van rá a világnak?
(műbenzin :) )

itt egy tök jó post, én meg nem figyeltem egy hétvégéig, afeneegyemeg

témára, de szedném valahogy darabokra a dolgot:

- ókor-elmélet:
különösebb indoklás nélkül ezt csak akkor tartanám elképzelhetőnek, ha katonai vereséget szenvedne az ország (és katonai vereség alatt értem azt is, ha tolerálhatatlan mértékű károkat szenvedne a lakosság/infrastruktúra/miegymás direkt katonai győzelem mellett)
ez gyakorlatilag kizárt

- összes többi:
(és egybeveszem, mert saját teóriám van, innettől a szokott követhetetlen gondolatmenet következik):
mindenképpen érdemes kétfelé választani a technológiai szintet, elméletire és gyakorlatira
elméleti tudás tekintetében még az átlaglakosság is, feltételezve egy kicsit átszabott oktatási rendszert (mert ugye értelemszerűen a mai tananyag és rendszer alkalmatlan), az ókori lakossághoz képest einstein lesz az ómagyar lakosság, de ennél fontosabb, hogy a jelenlegi fizikai-matematikai-biológiai alapismeretek birtokában lesznek

és nagy általánosságban irgalamtlan nagy előny, hogy ismerik a mechanika, hőtan, elektromosság stbstbstb létezést (!) alap működési elveit, felhasználhatóságát

továbbképzett (technikus, szanitéc illetve mérnök, orvos) esetén - szvsz- nem szabad engedni a 48ból, legalább hallania kell a modern módszerekről, tény, hogy mivel nem fogják használni, el fog kopni ez a tudás, azonban az oktatási centrumokban, kutatóhelyeken akár kísérleti jelleggel is, már csak a szintentartás miatt is foglalkozni kell a "bonyolultabb" témákkal is, teszem azt 50 év múlva pakson egy kísérleti miniatűr atomreaktort összerakhatnának igazán...)

gyakorlati oldalon viszont kőkemény realitás van sajnos, a brutálisabb módszerből (legalábbis kezdetekkor): azt használjuk, ami működik megbízhatóan (itt jut eszembe, állandóan felmerül, hogy nicns elektromosság.... miért nincs? szvsz a legfontosabb dolog lenne hiszen a magterületeken kész infrastruktúra van hozzá, viszonylag egyszerűen bővíthető - mert nem mindegy, hogy akkor tonnákat kell szállítani szénből vagy dróton megy, és gyakorlatialg szabotálhatatlan (ha "forró" a hely, akkor kihúzunk még egy szálat, ksitrafó, és nem nyúlkálnak többet oda) - és most arról nem is beszéltem, hogy rengeteg, de tényleg rengeteg helyen egyszerűen kell, ha hatékonyak akarunk lenni
(teljesség igénye nélkül, tőszavakban:
- világítás, aktív munkaórák menövelése
- mezőgazdaság hatékonyságának növelése: állattartás, hűtőház, terméyntárolás és feldolgozás, akár öntözés is (!) de vízellátás mindenképpen
- ipar - anélkül meghal, mert az összes szerszámgépünk deljeről megy (meg ugye kemencék javarésze is)
- lakosság általában: mint pl: víz, csatornázás, extrém esetben akár fűtés is, de a hűtőgép, mikró angyon kénylelmessé teheti az életet...

saját konklúzió: megéri megoldani az erőmű "etetését", a hálózat helyreállítását, újak építését, stb...
meg esetleg érdemes a vasút villamosításával kezdeni)

no, igen, de itt rögötn érinteném is a felmerült kérdéskört: gazdaságos-e?
szerintem egyrészt a felmerült problémák a kisszériás illetve nagyszériás termeléssel kapcsolatosan félrevezetőek, lévén a gazdasági környezet össze nem hasonlítható a mostanival (főleg, hogy legalábbis kezdetekben legalábbis álalmkapitalizmus/kommunista tervgazdaság lészen) - egész egyszerűen bizonyos termékeket még ha istentelen kisszériásak lesznek is, egyszerűen gyártani kell (mondjuk, ezek főleg ipari jellegű mutatványok lesznek), másrészt meg "ésszerűsíteni" kell a gyártást, vagy bonyolultabbá tenni, gyakori termékváltásokkal, raktározással)

tigris-replika témája:
mert elég sok mindent jól példáz, konkrétan - a illetőt övező tiszteletem mellett, mert nem volt egyszerű - az elbaszott reverse engineeringet
mert ugye az illető egy eleve elcseszett konstrukciót (akit érdekel, olvasson utána, a tigris technikailag az egyik legroszabb konstrukció volt több szempontból) próbált meg utánépíteni, méghozzá először teljes azonosságra törekedve (minusz páncélvastagság) majd utána folyamatos kompromisszumokat kötve a lehetőségek függvényében...

mondhatnám azt is hogy _visszatért a már meghaladott technológiai szintre_!
tehát ez számomra azt példáza, hogy nem szabad feltétlen gőzmozdonyt építenünk, ha már tudunk villanymozdonyt is, ha nem feltétlen muszáj....

közbevetés, ahogy újraolvasgatom az irományokat:
mezőgazdaság tekintetében a visszatérés a 1800-as évek színvonalához az önamagában garantálja a technológiai visszatérést azokba az időkbe
ha hagyomáynok nélkül, képzetlenül a földekre visszük a munkaerőt, a rendelkezésre álló összes munkaóra nagy részét gyakorlatilag elveszítjük, nem lesz elég ember az iparba, szolgáltatásokba (közigazgatás, oktatás, egészségügy, hogy ne csak a fodrászokra gondoljunk) és a seregbe sem...
ilyen kicsi populáció mellett pedig örüljünk, ha stagnálni bírunk majd azon a színvonalon, nem hogy "újrafejlődjünk"

később majd biztos eszembe jut még valami...

drazsé 2010.01.25. 09:47:19

jaj, még egy kiegészítés:

a stagnálás, végleges visszacsúszás elkerülésére szerintem a legjobb módszer az agresszív fejlődési politika (még ha alapvetően közvetlen, életbevágó szükség nincs is egy adott fejlesztésre, akkor is végrehajtani azt, mint például a vasút villamosítása) ötvözve egy azért jóval óvatosabb expanzióval (nyersanygok és katonai okok miatt)

bz249 2010.01.25. 12:03:10

@drazsé: Elektromossag: miert ne lenne? Valoszinuleg masabb lesz a rendszer, mint most, de szerintem az elso, amit helyreallitottak.

elmeleti tudas: akar igen fejlett berendezeseket is elo tudunk allitani, DE a szeriaszam miatt legtobbszor csak kisipari modszerekkel es alacsony hatekonysaggal. Egy kicsit a Dune-hez hasonlo jelleggel lehet elkepzelni a dolgot.

szeriaszam: minden amit a modern termelesben hasznalunk oriasi szeriaszamot igenyel. Egy gepsor kb. 5-7 ev alatt irja nullara magat, addig igen hasonlo termekeket kell vele gyartani, ha a modern termelekenysegnek a kozelebe akarunk erni. A legtobb esetben ez lehetetlen... szoval nem art arra a keszulni, hogy az egy munkaorara eso ipari termeles kb. 10% lesz a mostaninak.

lakossag: jelenleg kb. a lakossag 60%-a aktiv koru (ez Omagyarorszagon inkabb kevesebb lesz a sok gyerek miatt kb. ) A jelenleg 2.83-as termekenysegi szintu Egyiptomban 32% a 0-14 eves korosztaly aranya

en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Egypt

Kb. az aktivak 55%-a foglalkoztatott, ezt talan feltolhatjuk 85%-ra (ennel tobbre nem, mert mondjuk lesz egy csomo kismama es a rokkantsaggal sem nagyon lehet mit kezdeni) vagyis van egy 1.5x szorzo

A foglalkoztatasi szerkezet 65% szolgaltatas (ebbol kb. 25% kozalkalmazottak), 30% ipar, 5% mezogazdasag. A mezogazdasagot megdupplazva, a kozalkalmazottak letszama nem nagyon fog csokkenni (eleve lesz egy csomo katona) szoval mondjuk 1.5x annyi embert lehet az iparba kuldeni.

A munkaorak szamat kb. 1.5x-vel megnovelhetjuk (ebbol persze lazadas lenne). De mondjuk igy osszesen a 1/3-ra esik vissza az ipari termeles (ha a teljes infrastruktura kiepult... szoval nem az elejen, hanem a viragzo Omagyarorszagon). Es ez egy igen optimista becsles volt.

Ezt kell szetosztani a teruletek kozott, vagyis egy csomo minden nem lesz... vagy csak keveseknek.

drazsé 2010.01.25. 12:03:18

még egy dolog eszembe jutott (azon túl, hogy visszaolvastam szöszenetemet, és hát izé... egy lektor/korrektor ott nyomban szörnyethalna, ha meglátná)

ipar, mezőgazdaság és úgy általában a gazdaság tekintetében két dolog lenne érdemes szem előtt tartani:
- az amerikai haditermelést 42-43 körül (legszebb emlékeim szerint ekkor sikerült felpörgetni azt, többek között a vertikális termelés kőkemény betartásával illetve a beszerzések szigorú ellenőrzésével - ugye, emiatt lett elnök később Truman :) )
- a Speer fémjelezte gazdasági időszakot Németo.-ban - eredményekkel, hibákkal együtt

drazsé 2010.01.25. 13:01:31

@bz249:

- stimmt, stimmt, hogy lesz elekttromosság, de teljesen az a kép alakult ki bennem - remélhetőleg tévesen - hogy kb úgy számol mindenki, hogy nem lesz

akkor lesz :)

- a hatékonyságot én hátrább sorolnám a képességnél, egész egyszerűen a lehetőséget meg kellene hagyni - gazdasági szempontok alapján kb soha a büdös életben nem lesz hatékony semmi, lévén a "felvevőpiac" irgalmatlan kicsi

-szériaszám ugye előzőekből következik, minimális azoknak a termékeknek a száma, amiket nagy szériában (mihez képest nagy?) lehet majd gyártani - ettől függetlenül a 10%ot kicsit keveslem

- demográfiai vonulatot csak amiatt hoztam be, mert megintcsak felmerült, a XIX. szd-i földművelés... ott pedig nem a max 10 %-a lesz a munkaképes lakosságból a földműves és ez másodpercek alatt elvisz mindent (nem lesz munkaerő)

munkaórák tekintetében az 1,5 szörös szorzó ... hmhmhmh
behozzuk munkanapnak újra a szombatot (gonosz dolog, de sok mindent nem tudnak kezdeni a szabadidővel amúgysem) tehát máris ott tartunk, hogy a 40 órához képest 48 óra -szerintem ez még elviselhető

namost a napi munkaórák növelésével viszont óvatosan bánnék, lévén a közlekedés, munkába járás nem feltétlen teljeskörűen megoldott, 12 órázásnál ilelne megetetni is a munkásokat.. tehát maximum 9-10 óra +1 (pihenők, stb) hát, nem is tudom, nekem első olvasatra szimpatikusabb a 6*8 megoldás

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2010.01.25. 13:11:15

Asszem már az első évad végén visszajött az elektromosság - olyan 89 előtti román stílusban -, de a második évad során már tuti volt. Két erőmű is van, bár kellett rajtuk buherálni. Később pedig az emancipációs szintlépésekhez elengedhetetlen az elektromos hálózat kiépítése, anélkül a kettest sose érik el, pedig minden jó ott kezdődik el, de a terület vezetőinek politikai karrierje mindenképp. :)

A mezőgazdaságot meg ahol csak lehet, gépesítik, és anti munkaerőt használnak. Csak a gépesítés nem feltétlenül XXI századi szintű lesz.

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2010.01.25. 13:14:50

Ja, és a munkások idejének beosztását az átkerült japán művezetőkre kell bízni és kész.

drazsé 2010.01.25. 13:19:27

@szs.:

"Ja, és a munkások idejének beosztását az átkerült japán művezetőkre kell bízni és kész."

gonosz, nagyon gonosz :)

többivel kapcsolatosan meg elnézést, mert néha összekeveredik nálam a "hivatalos" irányvonal és a postírók munkássága :)

bz249 2010.01.25. 13:30:22

@drazsé: nyilvan a kepesseg sokkal fontosabb a hatekonysagnal. Csakhat a kepessegek egy resze a hatekonysagbol jon (mert van szabad munkaero), es ugye minel tobb kepesseget akarunk fenntartani. A 10% sacimetrias alapon szuletett, de ha belegondolsz:

A Jaszberenyi porszivogyar 2.700.000 porszivot rak ossze 150 munkassal, egy munkas napi 70-et szerel ossze. Szerintem kisipari modszerekkel a napi 7 is irtozatosan jo eredmeny. A szallitasban is 1000 tonna es 100 tonna ugyanannyi mozdonyvezetot/hajost igenyel. A gyogyszergyari fermentort is ugyanannyi karban tartani, hiaba, hogy kisebb mennyiseget termel. Sot mivel gyakrabban kell cserelni a toltetet lehet meg tobb is. A koho is koho, szinte a termelestol fuggetlen, hogy mennyi munkas kell hozza.

De legyen 20%, nem ez a lenyeg, hanem, hogy toredeke a jelenleginek.

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2010.01.25. 16:01:09

@drazsé: Ellentét a hivatalos irányvonal és a posztírók munkássága között? Ennyire laza lenne az ellenőrzés? Névtelen feljelentéseket is elfogadok - hol, ki, mit, mennyit kapjon érte? :)

bz249 2010.01.25. 21:48:02

A nehézipart összetárgyaltuk, de mi a helyzet a könnyűiparral? Mivel az azért a legtávolabbi álláspontoknál is egyértelmű, hogy a nehézipar a prioritás a könnyűiparba nem nagyon fog munkás kéz jutni. Szóval mi lehet ott, egyenruha/egyenbútor, hogy legyen némi termelékenység? Vagy mindenki őrizgeti a régi kacatokat, mert az legalább valamennyire egyedi? Okoz-e frusztrációt, hogy a gazdagoknak jut a ritka, különleges használati tárgyakból? Lesz-e ómagyar divat? Elfér-e a kézimunka az új rendszerben (az olcsó megoldás a saját stílus kialakítására)? Mi van Fiuméval, ahol némi anti cucchoz hozzá lehet jutni? Vagy kelta dísztárgyak, esetleg a sereg zsákmányából?

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2010.01.25. 22:08:40

Persze hogy lesz divat, az kiirthatatlan. :) Na meg pár év múlva nehezen tudnak majd megszabadulni azoktól a lányoktól a kedves apukák, akik nem tudnak varrni... És egy normális cipőnek is igen nagy értéke lesz, főleg miután a mostani vackok végleg megadják magukat.

drazsé 2010.01.26. 10:58:35

@bz249:

szerintem teljesen elbeszélünk egymás mellett... az, hogy az ideálistól/gazdaságostól el fog térni, akár jelentősen is, az biztos

hogy relatív drágább lesz a dolog, az is biztos - de hogy miylen ár/értékviszonyok fognak uralkodni egy iylen helyzetben, az szerintem erősen az államon múlik (megint visszatérnék kedvenc vesszőparipámra, az államkapitalista/kommunista tervgazdálkodós illetve a későbbiek folyamán az erős állami jelenlétet és beavatkozást feltételező modellnek itt nincs versenytársa, kapitalista nyugatja, szóval versenyben nem bukik el)

@szs.:

egyelőre szóbeli figyelmeztetés.. később jöhetnek a drasztikusabb eszközök

nade!
könnyűipar
az elején biztos, hogy a tartalékok felélése fog folyni... nem prioritás (látszólag) azonban pont az előbb említett hatékonyság talán itt közelíthető meg a legjobban (pláne, ha valahol maradt egy másolható szövőgép, stb) és viszonylag kis munkaerőráfordítással teljeskörűen el lehet látni a teljes országot, sőt...

egy diplomáciai (és flotta) manőver után aláírt kereskedelmi egyezményt követően a nekünk nem tetsző államokat pl pont a könnyűipar segítségével "békés" úton is térdre lehet kéynszeríteni (ne felejtsük az angolok indiai tevékenységét!)
ha szükséges

és teszem azt, a szövetkivitel meglehetősen biztonságos (hiszen a gép a lényeg)
mondjuk, ez nem igaz a lábbelikre, mert bár azok kikerülnek, de nem kereskedelmimennyiségben (egy római légiő menetteljsítményét mennyivel dobná meg, ha lenne tisztességes bakancsuk? szerintem elég sokkal..)

tehát vélemyénem szerint a ruházati cikkek gyártása elég prioritás, abban a pillanatban szó szerint életbevágó, hogy a meglévő készletek kiürülnek

divat meg lesz.. de szerintem mi fogjuk diktálni :)

frusztrációt meg mindeképpen okoz, főleg egy iylen, gyakorlatilag katasztrófahelyzetben, szóval ezt megint csak állami beavatkozással kell csökkenteni (ugye a jól ismert "luxusadó" kategória) legalábbis addig, amíg az általános helyzet nem rendeződik
süti beállítások módosítása