Innen indult

2008. október 25-én Komárom-Esztergom megye egy része arra ébred, hogy az ókori Kárpát-medence veszi körül őket. A blog szerzői a múltba sodródva próbálnak élni és túlélni. Levél nekik: atkerulesKUKACgmail.com

Olvasnivaló

Kommentek

Web II



free counters


Címkék

2évad (64) 6evesOM (3) Á.u. 50-es szkíta felkelés (6) airport280bc (3) albertizmus (5) alexandria (5) állat (11) angyali (3) anyagtudományi intézet (2) Anya választása (3) átkerülésnap (1) Áu20 (2) az átkerülés lovasai (38) balaton (1) beteg (11) brennus (4) bz (1) bz249 (36) cian (8) corpus (19) család (17) csentőfa (26) csentőfaitúszharc (4) csk260 (1) drazsé (2) druida (2) égbőlpottyantott (8) eomagyarorszag (5) esztergom (27) evadvaro (3) farkasrolandsaga (2) fegyver (39) fiume (9) fiumeévad (24) fórumposzt (4) franciák (1) gador (25) Galliaiháború (4) gellérthegy (10) ghery (31) gheryévad (9) háború (15) hajó (2) Halmai (6) hamilkar barkasz (1) Hannibál a kapun belül (11) harkaly (7) hellókarácsony (1) hirdetés (2) hírek (24) hirsarok (86) hirsarok au2 (7) horánszky (9) ibéria (2) iskola (8) Isztria (11) jatek (5) katonadolog (6) kelták (56) kindle (2) kitekintő (36) kölyöktomi (4) könyv (15) kovácsgusztáv (6) kritikarólunk (2) laza (2) lázadás (16) love (6) maggoth (1) megtörők (1) mezőgazdaság (3) minisorozat (10) morgolódó (3) munka (6) nemfikció (36) novella (9) őkisátkerültek (3) ómagyarország lángokban (78) ÓML2 (12) ómr1 (4) operation iulia (4) palyazat (4) passer (1) polgárőr (10) politika (6) promó (1) r!t (1) rajz (1) rendőr (9) repülő (4) róma (16) rómaikövetség (18) sacco (4) sport (1) sütőbalázs (4) szavazás (4) szentendre (5) szerepjáték (6) szereplők (1) szerzők (11) szinfalmögé (1) szkíták (3) szs (34) t1gris (25) találkozó (4) tát (2) távközlés (3) technológia (6) teddybear (11) tekercsraktár (19) térkép (1) triumpathor (47) tudomány (1) uránsaga (8) vallás (12) védelemigazgatás (32) vegleg atkerulve (10) vers (1) videó (2) vigyazó szemetek (4) vinitor (25) vitezkapitany (21) wiki (9) zsidók (3) zsozsóbácsi (1) Címkefelhő

Jöjjön, aminek jönnie kell!

2009.04.30. 19:18 | (F)ordító | 75 komment

Címkék: mezőgazdaság triumpathor 2évad tekercsraktár

is kétségbeesve rimánkodott a földkimérő bizottságnak, de azok csak zord arccal mértek és verték le a pirosra festett karókat. Pista néni, tudod, az öregasszony, nem is tudom mi a rendes neve, szóval a Vígh bácsi felesége ekkor vércseként vijjogva csapott le az egyik ilyen karóra és megpróbálta két kézzel kirángatni a földből, mire a bizottságot kísérő katonák közül kettő a karjai alá nyúlva odébb ráncigálta és lerakta az út túlsó felén az árokpartra. Az öregasszonyt végül anyáék szedték össze este, mikor már sírni sem volt ereje szerencsétlennek és vitték be a portájukhoz. Öt hektár földjük volt, meghagytak nekik belőle felet, de azt sem fogják tudni megművelni, mert sem erejük, sem gépük nincs. A gyerekek valahol Pesten laktak, Pista bácsi csak ül a tolószékben egész nap, öregségükre maradtak magukra a földdel.

A határban kimért új földeket azóta katonák őrzik, nem lehet csak úgy csatangolni arrafelé annak, akinek nincs arra dolga. Az első gyüttment telepesek két napra rá jöttek, ponyvás kocsikon hozták őket, ijedten néztek, amikor a darukkal lerakták nekik a konténerházat a telek sarkára. Egy hét alatt jött vagy tíz ilyen új telepes, volt ahol csak egy gyerek volt, de akadt, ahol egy egész pereputty érkezett, voltak vagy nyolcan, öregek és gyerekek vegyesen. Fogalmam sincs, hogy férhetnek el mindnyájan abban a konténerben. A földművelést egy oktatóféle ember magyarázza nekik minden áldott nap reggel, mert azóta kiderült, hogy ezek a szerencsétlenek mind városiak, Tatabányáról, Dorogról, sőt volt egy család még Dunaújvárosból is, ezek pont egy lagziba voltak hivatalosak, amikor itt rekedtek.

Szerszámokat, könyveket meg mindenféle szükséges holmit is hoztak nekik, a földek egyik végében pedig két nap alatt fúrtak egy artézi kutat, amivel szerencséjük volt, nem termálvíz jött belőle. A faluba nem merték őket beköltöztetni, pedig van üres porta bőven. Amikor a rendeletet kiragasztották a faluház elé, volt is nagy felzúdulás, még a plébános úr is haragosan beszélt róla a szentmisén – aztán jól be is rendelték Esztergomba, ahol most napi tíz órában taníthatja a büdös kelta kölyköket és ihatja a misebort apánk pálesza helyett. Pedig igazság szerint túl sok a föld a határban, nem nagy parcellák, mármint géppel nem nagyok. De két kézzel, meg esetleg egy lóval megművelni… Apámék se láttak már lovat szántáshoz felszerszámozva, nagyapám bezzeg fénylő szemmel mesélte, hogyan kellett aratáskor a lányokat rávenni egy kis kazalpakolásra… Nagyanya rá is vert a fejére az újsággal, de láttam a kipirosodott arcán, hogy igazán nem bántják az emlékek, sőt.

Elkalandoztam, bocs Bátyó, de életemben nem írtam még levelet, mármint papírra, ezt nem lehet utólag átszerkeszteni, marad úgy, ahogy leírtam. Szóval a mi földünket is fel fogják osztani, már kint van a hirdetmény a községháza előtti tablón, egy hét múlva megint jönnek a mérők. Apa fogadkozik, hogy nem hagyja veszni a jussot, inkább szétköltözik a család és ő meg Anya megy ki a telekre földet művelni, no meg én is az Icával egy másikra. A két hektárból így egy nálunk maradhatna, használatra. Nem tudom elképzelni magam az „eke szarvánál”, nem is tudnám, hogy hol a szarva… Apa nagyon elszánt, Anya fél, a két öreg meg csak bólogat, hogy majd most „megtanulják a gyárekek a kutyafittyet”. Nem akartam Apával vitatkozni a földről, tudod, hogy számtalanszor veszekedtem vele, hogy adjuk el, mert csak a gond volt vele mindig, még bérlőt is alig találtunk rá, de ő csak nem akarta. Mert ez az ősi Szabady-birtok maradványa…

Tavaly télen a sorozásnál még nem akartam volna katonának állni, szerencsére túl fiatal voltam akkor még nekik, de most nem sokat gondolkoznék a dolgon, csakhogy most meg nem akarnak sorozni, mert kell a paraszt a földet túrni. Ezért is írok neked, hátha tudsz segíteni. Be akarok állni katonának. Éjszakákon át fetrengtem álmatlanul és gondolkoztam a sorsomon, mielőtt ezt megírom neked, de döntöttem. A földművelés nem nekem való, ezt te is tudod, mindig utáltam palántázni meg gyomlálni a kertben. A polgárőrködést meg unom, az is lassan már csak nyűg mindenkinek, elfáradnak az emberek a folyamatos készenléttől és egyre többet veszekednek, meg kiabálnak egymással. Tanult szakmámban elhelyezkedni meg esélyem sincs, még úgy kétezer évig – vagy tudsz esetleg valami ókori faszit, akinek égető szüksége lenne egy gyógyszergyártó gépkezelőre? Így itthon punnyadok, őrködni járok és várok valamire. Icának nem szóltam még, de lehet, hogy nem is fogok, mostanság valahogy már nem úgy vagyunk egymással mint régebben. Anyáék sem tudják.

Próbálom rövidre fogni, mert előttem a gyertya az asztalon már teljesen elolvadt. Szóval arra kérlek, hogy soroztass és hívass be. Bárhova. Tudom, hogy vannak kapcsolataid, ezzel ne próbálkozz leszerelni. Igen, tudom, hogy mit jelent most katonának lenni. Igen, tudom, hogy hülyének tartasz. De nekem itt nincs maradásom már. Minden haver elment, elvitték, meghalt, tökömtudja mi történt velük. Az öregek meg egymást szekálják a földrendelet és más hülyeségek miatt. Még jó, hogy a tavalyi bor meg pálinka elfogyott, mert részegen már egymás torkának ugrottak volna, az tuti. Nem akarok itt maradni, inkább megyek bárhová.

Várom a behívót. Nagyon bízok benned. Ha nem segítesz, akkor elindulok dél felé, állítólag vannak arra valami szabadcsapatok, kelták meg magyarok, köztük szökött parasztok is, vegyesen. Jöjjön, aminek jönnie kell!

 

Ölel öcséd,

Imre

Zsámbék, április 29. (Milyen évet kell írni?)

 

 

Vitéz Szabady Imre vezérőrnagy kézzel írott levele bátyjának, Dr. Szabady Mihály katonaorvosnak, Kr. e. 279. (2009.) április 29-i keltezéssel. A levéltöredék a Szabady-család ajándékaként került a Honvédelmi Múzeum birtokába, ahol a Hősök Csarnokának állandó kiállítási darabja. A „Jöjjön, aminek jönnie kell!” mondat a honvédség szárazföldi csapatainak hivatalos mottója.

A bejegyzés trackback címe:

https://omagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr741096148

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Harkaly 2009.04.30. 20:28:46

Na, a keltakkal nem volt eleg baj, mi?

Ez a konteneres paraszt otlet honnan jott? Mert hogy eddig meg mindig befuccsolt, ahol megprobaltak. Szoval lesz am dogles rendesen.
A jelmondat-dolog viszont tetszik.

(F)ordító · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2009.04.30. 20:34:46

azt hiszem, véletlenül rossz helyre klikkeltem, és kimoderáltam harkály olvasónk kommentjét...

(F)ordító · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2009.04.30. 20:43:16

@szs.:
az indexes mélemben vettem észre, válaszolni akartam rá, de a kimoderál linkre kattintottam... mea klumpa.

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.04.30. 20:43:32

(Na, sikerült visszavarázsolnom.)

Harkaly 2009.04.30. 20:45:26

Jolvan, megvagyok...

Harkaly 2009.04.30. 20:47:48

Nem ugy volt, hogy 5 hektar marad az embereknek??! Fel hektaron meg alaposat rokazni se lehet...
Egy emberes focipalya alig jon ki belole. Konyhakertnek sok, gazdasagnak meg...

Gumzi 2009.04.30. 21:05:11

Szerintem ez nem általános, az öregektől elvették az 5 hektárt, mert nem tudták megművelni. Sőt még ezt a felet se nagyon tudják. Örüljenek, hogy csak fél hektáron kell ezentúl parlagfüvet kaszálni :P

Harkaly 2009.04.30. 21:53:42

@Gumzi: 5 hektar foldet kiadhattak volna, legalabb lattak volna valamit erte. Most szepen ehenhalhatnak. Teny, hogy temetesre ekkore terulet sok.

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.05.01. 07:22:54

@Harkaly: És a földrendelet kompenzációs része? Meg a fejadag, ami ugye már egy ideje alanyi jogon jár?

bz249 2009.05.01. 08:38:06

Egy jobbágytelek amennyire tudom 20-30 hold körül volt (ami kb. 10 hektár) szóval ennyit még középkori módszerekkel is meg lehetett művelni.

Mondjuk a konténeresekkel is kell csinálni valamit, amíg Esztergom birodalmi központtá és százezres világvárossá változik. :)

Harkaly 2009.05.01. 09:32:03

@szs.: A fejadag mennyire eleg?

teddybear01 2009.05.01. 10:18:41

A franc tudja. Ha eleve rossz a helyzet, akkor a hivatalnokok mindig rátolatnak egy rakomány ultrakozmikus szarral...

Nem lehetett volna a gazdátlan földekből kihasítani azt a keveset, amit odalöktek azoknak a balszerencséseknek?

Arról nem is beszélve, hogy Brennus és hadserege eltüntetése után lazán ki kellene tolni a gyepűt, ez katonai és gazdasági okokból is logikus lenne.

De valahogy nem túl logikus az egész vezetőség működése. A társadalmi feszültségek csökkentése helyett még újabb, és újabb problémákat produkálnak, azt is magukra haragítják, akiknek eddig semmi bajuk nem volt velük.

teddybear01 2009.05.01. 10:21:56

@bz249: Én is úgy számolom, hogy egy család megélhetéséhez(nem túl magas szinten) kb. 20-25 hold átlagos minőségű föld kell. Ebből úgy 4-5 hold az állatok takarmányára, a többi pedig a megélhetésre.

(F)ordító · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2009.05.01. 12:39:33

@bz249:
középkori tudás nélkül, azaz a képességek hiányában még ez is sok lesz művelni. a vezetőség szándéka szerintem az, hogy minél kevesebben lébecoljanak a városokban várva a csodát, és inkább csináljanak valami "hasznosat". a kisparcellákon zöldség-gyümölcs termesztés, kisállattartás képzelhető el, a nagytáblákon csak az állami gazdaság gépeivel lehet tömegterményeket előállítani.

bz249 2009.05.01. 13:15:26

@triumphator: mivel a népek 90% abban a korban ebből élt, ezért gondolom ez egy viszonylag könnyen megszerezhető képesség... szóval a lakosság nagyrésze majd belejön

@teddybear01: a Gyepü kitolásához szerintem óriási védelmi "beruházás" szükséges. Át kellene helyezni a teljes védvonalat 10-20km-rel kintebb. Nem tudom megéri-e a munka. Előbb-utóbb meg kell tenni, de lehet utóbb fogják.

teddybear01 2009.05.01. 15:08:36

@triumphator: Szerintem a nagyipari termelést előbb-utóbb újra meg kell szervezni, mert csak így marad szabad kapacitás a technológiai szint megőrzésére.

A szimpla tengődés megoldható a kiskertekből is, de ahhoz, hogy valamennyi ipari kapacitás is legyen, hatékonyabb mezőgazdaság kell.

teddybear01 2009.05.01. 15:47:35

@bz249: A gyepűt mindenképp ki kell tolni, és most még eléggé ideiglenes a mostani, nem stabil kővárakkal, hanem rögtönzött kiserődökkel.
Nem lesz könnyű, és amilyen stratégák szolgálnak a magyar seregben, az még külön nehézséget fog okozni.

Ami a Gyepű új frontvonalát illeti inkább a taktikai, és gazdasági szempontok szerint kell meghúzni.

Ez mondjuk, a Komárom-Szákszend-Császár-Pusztavám-Gánt-Csákvár-Vál-Martonvásár-Ercsi erődítményekkel a külső vonalon, és a belső támogató kiserődökkel megfelelő védelmet biztosítana a belső területeknek. A Dunán megfelelő nagyságú vízierőnek kell járőrözni.

bz249 2009.05.01. 16:01:02

@teddybear01: Naja csak az nem megy, hogy egyszerre toljuk ki a Gyepüt, emberi erőre állítjuk át a mezőgazdaságot, indítjuk be a nehézvegyipart, újranyitjuk a bányákat... ja és még repülőt is fejlesztünk. :)

Szvsz a Gyepü a jelenlegi formájában visszavert egy kelta támadást, azaz katonailag megfelelő. Ebből a szempontból nem sürgős hozzányúlni.

Amit a vezetés csinál az szerintem ok. Szép lassan építik fel az ipart (egyelőre hulladékból, mert az van bőven) miközben a népeket rotálják a katonaság és a mezőgazdászkodás között, hogy legyen benne tapasztalatuk. A Gyepün túl mást úgyse lehet csinálni.

Kettő-tíz év alatt lesz egy csomó olyan ember, aki a vadonban is képes földet művelni, meg antit lőni. Ezek szépen átmehetnek a jelenlegi Gyepün túl és ott elkezdhetnek építkezni. Amikor civilizálódik a terület, akkor lehet tovább menni stb.

Az ipar is menet közben eljut oda, hogy önjáró vagyis mindent előállít saját hatáskörében, ekkor lehet elgondolkodni, hogy milyen régi/új tevékenységgel akarjuk bővíteni és ehhez mi kell.

Szóval a dolog lényege a fokozatosság, mert az Átkerült Terület nagyon kicsi és kevés ember lakja, nem lehet mindent csinálni.

OFF

Tigrissel mi van?

\OFF

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.05.01. 18:05:31

Tigris álcázza magát a csíkjai segítségével. :) Remélem, hamarosan felbukkan majd és odacsap.

Apropó, bz249, a kelták hogy viselték magukat a védésen? Cadifor reméli, hogy nem kell rosszat hallania felőlük. ;)

Fejadag: Norbi megirigyelhetné a hatékonyságát, de ami van, csak azt lehet szétosztani.

Szakyster 2009.05.01. 18:34:39

Hát igen, nem egyszerű a dolog. Jól emlékszem, hogy kb 300.000 fő került át ? (már régen volt a népszámlálás) Ráadásul viszonylag elöregedett a népesség, és gyanítom, hogy az elkövetkező 1-5 évben nem fog a szülési kedv az egekbe szökni. Ez nagyon kevés ember, ráadásul a legtöbbjének a tudása hasznavehetetlen. Ennyi emberrel jó, ha a hadsereg mellet életrekeltik a mezőgazdaságot, gyk a kutatás, fejlesztés ipar, bányászat, infrastruktúrafejlesztés csak takaréklángon megy, gondolom. Szóval hiába tudjuk, hogy milyen jó nyersanyagok vannak eltemetve a földbe itt-ott, ha nincs ember, ki kitermelje. És hiába tudjuk, hogy milyen technológiákat tudnánk építeni a jelen nyersanyagokra, nincs ember, aki a technológiát kifejlessze, a tudást újrafelfedezze (jó, ha megmenteni sikerül)

Szakyster 2009.05.01. 18:42:07

Viszont Triumphator megint mesterit alkotott. Mikor megláttam a nevét, reménykedtem benne, hogy hátha kiderül, Szomodi él-e, hal-e, de ez senem rossz :) . Kiváncsi vagyok, "civilben" is vannak írásaid, mert szivesen elolvasnám...

bz249 2009.05.01. 18:55:33

@Szakyster: nem lehet tudni, nincs TV meg a latex gyártás, bár fontos, de azért nem kiemelt terület :)

igen 300.000 emberrel alapvetően lehetetlen teljesen modern világot csinálni, mert lesz olyan munka amihez 10 ember kellene, de 0.2 jut... az elöregedettség viszont jelenleg inkább előny, merthogy középkorúból van sok (még 20 évig)...

1900-ban egyébként a keresők kb. 60% dolgozott a mezőgazdaságban, szvsz most is kb. ennyi kell (amivel képzetlenebbek a csókák, annyival azért talán jobb a terméshozam) vagyis marad 300e*0.7*0.4->60-100.000 ember minden egyébre.

@szs.: nagyon kultúráltak voltak (nem zabáltak jobban, mint a processzor urak), de azért valami hatásuk mégis volt, mert 29 pont lett a 30-ból, vagyis nem mertek kötöcködni ;)

Szakyster 2009.05.01. 20:53:46

bz249: 60-100.000 ezer soknak tűnik, de ha elkezded levonni belőle a katonákat, a katonai kiszolgálószemélyzetet, a közigazgatást, logisztikát (sokkal több ember kell áruszállításhoz), az élelmiszer-feldolgozást hogy csak a legsürgőssebbeket, legemberigényesebbeket említsem, akkor alig marad olyan apróságra ember, mint oktatás, kutatás, gyógyszergyártás (hiánya = halál), vegyipar (majdnem majdnem latex:) ) bányászat. Persze előbb utóbb egy részét rá lehet sózni az antikra. De ennek is veszélyei vannak, nem vagyunk mi spártaiak...

bz249 2009.05.01. 21:42:42

@Szakyster: ha nem jött volna jól át, szerintem se sok... ugye eleve 15-20.000 katona kell. Vagyis marad 40-80.000 ember és nekik kell megoldani a közigazgatás, az oktatást (ez a pálya még jobban el fog nőiesedni), az egészségügyet. Meg az ipart áram, bányászat, fémfeldolgozás, mezőgazdasági eszközök gyártása. Meg az építkezéseket, a különféle gépek karban tartását, de a k+f-re igényelt 500 emberből nem szívesen engednék. :)

Harkaly 2009.05.01. 22:37:04

Csak egy kerdes: Tavasz van. A legtobb foldet mar bevetettek. Miert most kellett szetosztani? Az oke, hogy a muveletlen foldekkel megteszik, (most van a kukoricavetes ideje, csak eso kene ra), de az egesszel?

teddybear01 2009.05.01. 23:18:00

@bz249: Ami a Gyepűt illeti, igen sikerült megvédeni a saját területet, úgy-ahogy. Miután feladtuk egy részét, hogy legyen Gyepű. Saját területen harcoltunk, pedig ezt kivétel nélkül kerülendőnek mondja minden hadi taktikus. Ha kitoljuk a határt, megnöveljük a belső területek védettségét. Mert egyszerűen messzebb lesz a határtól. Egy másik indok: Ha nem tesszük, előbb-utóbb más pofátlankodik oda. Kezdhetjük előröl az egészet.

Ami a beolvasztást illeti, az még várhat. Majd, ha valamilyen rend kialakul a gazdaságban, iparban. Sokan lesznek, akik később odébb vándorolnak, mert az új területeken akarják megalapozni az életüket. És nem feltétlenül földműveléssel.

Cadifort is meg kell jutalmazni azért mert mellénk állt, az a pár zsák beígért krumpli azért kevéske nyereség neki. Pláne mert elvesztette a területei északi részét, Szentendre környékén. A kárpótlást jobb a másikéból kiszabni, nem a miénkből.

Ami a katonai nevelést illeti, nincs jobb mint a sorozás. Aki akar, és alkalmas rá, az utána lehet hivatásos, csinálhatja a "speciális melókat", meg a sorkatonák képzését, de a hadsereg zömét adhatják a sorkatonák. És ha baj van, akkor már ott van a kiképzett milícia helyben.

Szakyster 2009.05.02. 10:30:43

bz249: Na ja. Igazából épp azon gondolkodom, hogy 500 K+F emberkével (akinek ugye minimum kétharmada kiszolgálószemélyzet) elég e ahoz, hogy felépítsünk egy 1950-es évekbeli technikai-technológiai szinvolnalat még az előtt, hogy a jövő tudása teljesen elveszne, és hát vannak kétségeim :)

bz249 2009.05.02. 11:47:09

@Szakyster: azért ahogy fejlődik a technika mondjuk pl. lesz valamennyire áram, lesz gőzhajtású cséplőgép...stb akkor azért elég sok ember fel fog szabadulni, akik mehetnek az iparba. A k+f személyzetnek meg mindig csak a következő évtizedre jellemző (most kb. 1850-1890 között vagyunk) technológiákkal kell foglalkoznia, az aktuális szinttel már az ipar is tud. Kétségeim meg nekem is vannak. :)

@teddybear01: attól, hogy sorozott katona vagy hivatásos nem függ, hogy épp túrja-e a földet. Mert egyik sem műveli. Szóval őket a nem-mezőgazdasági kerethez kell számolni (akkor is, ha fél év múlva megy vissza gazdálkodni).

A Gyepühöz tartozó átkerült részeket persze, hogy érdemes visszaszerezni, mert van hozzá infrastruktúra... de Ómagyarországnak nincs végtelen erőforráskészlete. Majd jövőre. ;)

teddybear01 2009.05.02. 14:17:35

@bz249: Én úgy értettem, a sorozást, hogy a leszerelt sorkatonák, miután visszakerültek a civil életbe, adnák a helyi önvédelmi milíciák és a rendőrség gerincét. Természetesen, amíg tart a kiképzés, illetve a szolgálat, addig nem dolgoznak a gyárakban és a földeken, de attól még tehermentesíthetik a harcoló alakulatokat. Pl. harcászati tartalékként bevethető egységek, utánpótlást szállítók, ellátó egységek. A logisztika a hadseregben még fontosabb, mint a civilben.

Ami a Gyepű kiterjesztését illeti, igen nincs sok erőforrásunk. De most van az alkalom, mert Brennus halála hatalmi zűrzavart okozott a kelta törzsek között, és az csak addig tart, amíg a következő eröspista nyakon nem vágja a többit. Ha később próbálkozunk, már nehezebb lesz, és nincs végtelen erőforrásunk. Amit nem tudunk előállítani annak a készletei fokozatosan kifogynak, és ha nincs pótlás, akkor sok mindent nem tudunk használni.


Beszéltetek itt a lovas szántásról. Mivel? Ló nem sok van, amennyi kéne annyi úgysem lesz. Eke sincs, az előállításához hiányoznak a feltételek. Traktor még van, eke is akad hozzá. Mindössze alkatrész és üzemanyag kéne, de az nagyon. Alkatrészgyártás nincs, energia, alapanyag és hozzáállás híján. Üzemanyagot még csak-csak tudnánk gyártani, de ahhoz nincs alapanyag és ilyen hozzáállással?. Pontosabban alapanyag még lenne, de kibányászni sem tudjuk, mert nem foglaltuk el a bányaterületet. Majd jövőre! De ilyen hozzáállással kb. evezősrabszolga, vagy druida-áldozat lesz belőlünk akkor.

bz249 2009.05.02. 15:32:18

@teddybear01:

na nézzük :)

Ló vs traktor: lehet, hogy ló nincs sok, ellenben a keltáktól és a szkítáktól könnyebben lehet lovat el/megvenni (ráadásul alufóliáért meg üveggyöngyért), mint dízelolajat és kombájnhoz való sebességváltót... ergo a jövőben inkább lovas/ökrös szántás lesz ugyanis ilyen módon is lehet mezőgazdászkodni, ezért a traktor nem elsődleges prioritású

Pl. megelőzi a:
- szénbányászat
- fémfeldolgozás
- szerszámgyártás (kéziszerszám és egyszerűbb gépek)
- áramtermelés
- energetikai gépgyártás (gőzgépek, illetve a belső égésű motorok átalakítása)
- szénvegyészet (és az ehhez kapcsolódó gyógyszer és növényvédőszeripar)
- lőszer- és fegyvergyártás
- szilikátipar (üveg, kerámia)
... meg még biztos van pár dolog ami nem jutott eszembe

emellett működtetni kellene némi közigazgatást, oktatást meg egészségügyet

kőolaj: az egyetlen reálisan elérhető kőolajforrás az Bécs, Morvamező... Zalából a tartálykocsi többet fogyasztana, mint amennyi olajat elhoz és, hogy a tankba legyen az fontosabb, mint hogy a traktorba

nekem úgy tűnik, hogy a te hozzáállásod meg odavezet, hogy egy nagy rohammal elérjük a Kárpát-medence határait... ott meg kifogy a kocsikból a nafta meg a fegyverekből a lőszer... oszt mindenki mehet haza

visszaszerzhetjük a Gyepün túli részeket... de megvédeni jelenleg nem tudjuk (ezért is adtuk fel), akkor meg a visszaszerzése csak gyengíti Ómagyarországot (többe van a hús, mint a leves). Annyiból igazat adok neked, hogy rendszeres katonai járőrözés kell, és érdemes egy települést megerődíteni (pl. Etyek), hogy ne pofátlankodjon oda senki

teddybear01 2009.05.02. 18:52:50

@bz249: Ebben a témában nem írok többet, mert nem értitek meg amit mondani akarok.

Szénbányászat, igen, de nem foglaltuk el az oroszlányi szénmezőt, hol bányászunk? Dorog és Tatabánya kimerült már rég. Pedig a tatabányai erőmű szén nélkül nem fog üzemelni, ez nem egy szemétégető mint a dorogi. Ráadásul egy bányát nem annyi beindítani, hogy kijelentjük, itt bánya lesz!

Kőolaj? hát az nem kapható. Az antik nem ismerik, nem beszerezhető. Ha ismernék akkor sem tudnának eleget adni. Mint ahogy semmiből sem tudnak. Nekünk kéne kitermelni, de ahhoz fúrótorony, szivattyúk, csővezeték kéne, meg finomító. Ha Morva-mezőre akarsz menni még hajó is kell, de nincs az sem. Részletes adatok sincsenek. Pláne, hogy nem hagynak az antik csak úgy furkálni, vagy lefizetjük őket, vagy pofán csapjuk a társaságot. Ha tudjuk.
A másik könnyebben elérhető ismert kőolajmező Kiskundorozsma-Zsana térségében van, de oda is hajó kell, utak nincsenek. A tartálykocsikhoz nincs elegendő üzemanyag, de út sincs. Egyébként is tartályhajó sincs.

Különben is, mit adunk a nyersanyagokért? Az alufólia jó, de abból sincs sok. Gyártani nem tudjuk, nincs miből, és nincs mivel. Üveggyöngy? OK. Hol a huta? Mivel fűtöd? A fákat kivágni még csak-csak megy, de sokáig tart amíg újra kinő. Addig mi lesz?

drazsé 2009.05.04. 15:43:39

kritikai észrevétel és nem, nem vagyok a játékmackó alteregója :)

mi a fenéért ragaszkodtok/ragaszkodik az ómagyar vezetés ennyire görcsösen a kistelkes mezőgazdasághoz, főleg, hogy itt van nekünk/nekik a viszonylagosan korszerű gépesített mezőgazdaság

tudom, üzemanyag de:
www.fagaz.fw.hu/

nem egy kerozin, de traktort/egyéb gépet elvisz...
sőt, volt példa rá a II. vh-ban hogy harckocsit üzemeltettek így (kiképző harckocsikat, a németek, aztán amikor a front odaért, bevetették)

viszonylag egyszerű, működik, és azt a temérdek embert, akit egyébként befognánk szántani (és ugye felmerül, hogy mivel művelik meg azt az x hektárt, ló, ökör miegymás macerás, meg ugye nem igazán van)

tehát nem hiszem, hogy a jelenlegi mezőgazdaságban dolgozók létszámát ilyen szinten kellene megtöbbszörözni - bár kétségtelen, hogy a többszörözés elkerülhetetlen (emelkedjen mondjuk 20%-ra, bár okos szervezéssel, a meglévő anyagok használatával, zsákmányszerző hadjáratokkal/adókkal/kereskedéssel még ez a szám is "magas")

az így felszabadult (ileltve nem odairányított) élőerőt lehet szépen felhasználni ipar működtetésére/létrehozására
(kritika: már legalábbis tervezőasztalon kellene lennie 3 féle kohónak, hengerműnek, öntészetnek, megmunkálóüzemeknek - pl pont a "lesajnált" esztergomi ipartelepre épülve, mint bázis (összeszerelés, de van ott szerzámbázis, félkész/késztermék, kész infrastruktúra, miegymás), ahoz kapcsolódóan egy - vélhetően - alacsony teljesítményű vízerőműnek, szélerőműnek, bárminek, ami villamosenergiát képes előállítani, fel kellene mérni a területen található használható gépeket/berendezéseket - bármelyik volt magyar TSZ telepen hegyekben állnak az elhagyott, de adott esetben működőképessé tehető mezőgazdasági eszközök/vontatványok/gépek és megint visszautalnék a fagázmeghajtásra...
arról nem is beszélve, hogy az ótópálya berendezéseit már gőzerővel kellene leszerelni és a leendő "mag" iparterületre szállítani - csak a korlátok több száz tonna adott esetben könyne megmunkálható fémet jelentenek, a kiürült benzinkutak berendezéseiből pedig el lehet kezdeni a vegyipar felállítását (tartályok, csövek, műtrágya, növényvédőszer, harci gázig bezárólag)

megint kritika:
overkill: egy darab T72-esel beveszem Rómát
stratégiai tartalékba velük, BTR bőven elég - adott esetben egy tolólappal ellátva...
tüzérség:
nem tudom, mennyi löveg van, de lehet őket ütegével széttelepíteni, egymást fedő hatósugárral a veszélyeztettett irányokban
gyakorlatban a duna gázlóit le lehet fogni velük, így a statikus védelmi pozíciókat gyengíteni lehet, erősíteni a mozgékony csapatokat
amelyeket mindenképpen erősíteni kell, lévén:
agresszivitás a hadsereg részéről
tulajdonképpen erőszakos harcfelderítés jellegű feladatokat kellene ellátni, méghozzá izibe

gyakorlatban arról van szó, hogy:
felderítési adatokat kell szerezni a környező területekről, lévén záros határidőn belül (legyen mondjuk egy év..) ellenőrzés alá kell vonni azokat a területeket, ahol mondjuk szénbányák, olajlelőhelyek, bármiylen más, a gazdaság szempontjából fontos nyersanyagok találhatóak...

és azért erőszakos, mert adott esetben tudatosítani kell a környékbeliekben, hogy "új seriff érkezett a városba"
példaként lebegjen a szemünk előtt az angolok indiai térnyerése

már csak azért sem érdemes teljeséggel bezárkózni a gyepük mögé, lévén elveszítjük a kezdeményezést és csak reagálunk a környék lépéseire - ne tegyük!
ellenőrizni a teljes területet nem tudjuk (kevés az élőerő, adott esetben a felszerelés), hát gondoskodjunk róla, hogy ha valaki "balhét" akar, az megtalálja azt - lehetőség szerint területeinktől egyheti járóföldnyire)

(gondoljátok részletezem külön, csk valaki adjon egy hozzávetőleges listát a rendelkezésre álló eszközökről/ellátmányról :))

más:
kapcsolatfelvétel, kapcsolatfelvétel, kapcsolatfelvétel
kereskedelem

Róma, görögök, bármi
teszem azt, gabonát tőlük is lehet vásárolni...

fizetni meg.... teszem azt a feldarabolt nagy mennyiségű autópálykorlát, alacsony szintű technológia, nejlonszatyor

meg kell nézni, mire van igény, és amit veszélytelenül ki lehet elégíteni, hát rajta

vagy ha végképp megáll a tudomány, lehet bérbeadni zsoldosokat (görögöknek anno bejött), egy század lövész megüt bármit...

közigazgatás:

földrendeletnél feljajdultam kicsit
a magántulajdont így bizonytalanná tenni szerintem nem szabad

javaslat kutyafuttában:

a) pénzrendszer helyreállítása
létrehozni, de egyelőre nem forgalomba hozni - mivel jeleneleg fejadag van, azért dolgozik mindenki, hadkötelezettség keretein belül, gyakorlatilag szükségtelen a pénzforgalom, ileltve kisebek a kockázatai, de következő pont alapján érdemes adott esetben nyilvántartani
b) földtulajdonlás kérdése:
hibának tartom az államosítást, rossz ómen és ha visszatekintünk, mindig a magántulajdon volt a hatékony, tehát:
a nevesíthető, tisztázott tulajdonjogot bántani nem szabad, azonban:
parlagon föld nem maradhat! (kivéve tervezett parlagon tartás, pihentetés, de ez az első évben kizárt), ha valaki nem tudja vállalni/láthatóan nem tudja vállalni a termőföld megművelését (nem kell erre nagy hivatal, adott település önkormányzatának kell ezt eldöntenie, helyben), attól az állam egy álami gazdaság keretein belül művelésre ideiglenesen kisajátítja a területet
gyakorlatilag ez legalábbis az első évben mindenkire vonatkozik, lévén a gépesítést máshogy nem lehet megoldani
azt, hogy ezt haszonbér (ugye, nyilvántartott, forgalomban nem lévő pénz, mondhatni békekölcsön) vagy pediglen ideiglenes kisajátítás és pont alapon megy
ezt így hirtelen nem is tudom
később, a viszonyok normalizálásával ezeket a földeket vissza lehet adni/az állami földeket közül lehet földosztás tartani (mondjuk, vállalás alapján, úgymond telepesi módon, kezdéshez állami segítséggel - vetőmag, gépek, állatállomyán, miegymás

ezt a gyakorlatot lehet foyltatni majd a meghódított területeken is - modnjuk, ez alsó hangon 5 év, vagy akár több is lehet

de amit fontosnak tartok, hogy a magántulajdont ne piszkáljuk, a kommunizmus igencsak nagyot bukott, hoszútávon mindenképp...
(és ez most aktuálpolitika nélkül értettem :) )

bocs a hosszúságért, a követhetetlenségért, max ha igény van rá, finomítok az elgondolásaimon:)

drazsé 2009.05.04. 15:51:00

ui.:

(mert ugye én fejem se káptalan)

a gelérthegyi működés kapcsán merült fel:
lakatost, parasztot, bárkit, aki gyakorlati, vagy elméleti tudással bír, minden áron meg kell védeni!

nem fordulhat oylan elő, hogy akár egy kovácsot is elvisznek a kelták és adott esetben megölik...

ha két kalás testőrnek kell őket kísérni, akkor 2 kalás kíséri őket

felbecsülhetetlen értékűek - én ezért egy enyhe fenyítésben részesítettem volna azért thriumpatort )

(F)ordító · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2009.05.04. 16:12:09

@drazsé:
parancs! értettem! a fegyelmi fenyítést tudomásul vettem!

(tényleg kösz az észrevételeket. a rendelethez csak annyit, hogy nem a létező világok legjobbikát hozzuk létre. próbálkoznak nagyjaink, próbálkoznak.)

bz249 2009.05.04. 16:24:54

@drazsé: csak a saját részemhez :)

kohó: rézkohó már megy, vaskohó épül... az aluhoz meg áram kell

plusz éppen kisüzemben zajlik a kísérletezés, hogy miként lehet a többi színesfémet kiszedni az elérhető ötvözetekből (merthogy érc az ugye nincs) ;)

áram: a Dunára nem érdemes vízierőművet tenni... Nagymaros, ha megépül 160MW lett volna és hihetetlen méretű munka. Ha arányosan kicsinyítjük a dolgokat, akkor egy izmosabb mozdonynak megfelelő teljesítmény marad a végén. :(

drazsé 2009.05.04. 16:45:02

@bz249:

helyes, helyes :)

való igaz, a duna iylen szempontból nem ideális sajnos...

áram pedig kell, méghozzá nagymennyiségben :)

attól eltekintve, hogy gyakorlatilag kész infrastruktúra áll rendelkezésre (mikrohullámú sütő nélkül még csak tudok élni, de hogy hűtőm se legyen :) )
nagy mennyiségű szerszám áll rendelkezésre, amelyek kivétel nélkül villamosenergián állnak (gondoljunk csak egy jó kis esztergára... vagy hogy oda ne rohanjak: hegesztés - gáz egy darabig nem lesz, hegeszteni pedig kénytelenek leszünk... szegecseléssel nem lehet mindent kiváltani)

most így hirtelen fogalmam sincs, hogy a vízerőművet hol lehetne építeni, de akár kivinni a határokon túlra is érdemes lenen adott esetben (szabotálni a vezetéket meg sok sikert, hamar megtanulnák az érintésvédelem alapjait: ne is menj oda :) )

esetleg geotermikus energia... hőforrás vagy valami...

drazsé 2009.05.04. 17:24:55

na, még mielőtt eloldalognék haza:

fagázos meghajtáson gondolkodtatok már előzőleg?

(ezt elég fontosnak tartom :) )

bz249 2009.05.04. 17:40:16

@drazsé: szén-gázas megoldáson igen... mert remélhetőleg azért szénbányát hamar lehet nyitni

plusz, ha jól tudom pl. Lencsehegy nem olyan rég zárt be és még szén is van, csak a XXI. században nem gazdaságos kitermelni

de azt hiszem a kettő annyira nem tér el egymástól

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.05.04. 18:59:14

drazsé, köszönjük, meg persze mindenkinek, azért dobjuk be ide az ötleteket, hogy utána finomodjanak. Bár a földtulajdon piszkálása lehet, hogy nem is a mezőgazdaságról szó... ;)

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.05.04. 19:11:44

Ez a fagáz mennyire jó! Látszik, hogy bölcsész vagyok, mert képbe sem került nálam az ilyesmi. Akkor ez most azt jelenti, hogy a gépesített mezgazdaság meg van mentve? :)

bz249 2009.05.04. 19:39:25

@szs.: megmentve azért nincs... a traktorokat át kell állítani gázhajtásra és lepkefing lesz a teljesítmény. De legalább lesz traktor. ;)

Szakyster 2009.05.04. 21:12:06

Azért vigyázzunk, disztigváljunk :), mert a fagázas dolog jó, de ipari méretekben nincs az az erdő, ami ellátja :) plusz logisztika, feldolgozás tárolás...nem véletlen, hogy a szén (és később az elektromos áram, és az olaj) lett az ipar alapja. Első körben kényszermegoldásnak jó, de fizikai korlátai vannak a széleskörű használatnak. Viszont a geotermikus energia talán jobban hasznosítható: ha van pár fúróeszköz, le lehet fúrni elég sok helyen, mire tönkremennek a fúrófejek. Onnantól kezdve folyamatos energiát ad (a mezőgazdaságnak elég, de ipari célra továbbra sem hiszem, hogy alkalmas). A szélerőmű meg felejtős, az egyik legrosszabb energiahatákonyságú (és mellesleg a legkörnyezetszennyezőbb) energiatermelő, igencsak drága, bonyolult szerkezet. Max kutak vízemelőjéhez jó (westernfilmekből talán rémlik valakiknek :) ) Viszont a seriff-dologgak egyetértek, azzal a hozzáfűzéssel, hogy utánna a főszerep a diplomatáké (emancipátoroké) kell hogy legyen, mert jó dolog katonáskodva, fegyverrel a kézben játszani a faszagyereket (Bocs Tri, bocs T1 :) ), de hosszútávon nem éri meg, erre történelmi példa is van. (Ha csak nem spártai módon akarunk élni :))

teddybear01 2009.05.05. 07:55:22

@Szakyster: Ami a termálvizeket illeti, az Ómagyar területek alatt éppen nincs számottevő, a bányaművelés miatt.

Ami a hódítást illeti, a katonai lépés csak első, és nem is az egyetlen módszer. Lásd Cadifor példáját. Természetesen egy társadalmat erőszakkal nem lehet fenntartani, kivéve annak teljes militarizálódását, legfeljebb csak szeretnék egyesek. A diktátorokra viszont mindig bukás vár, legfeljebb a haláluk után.

drazsé 2009.05.05. 08:57:48

témánál, témánál :)

széngázzal most nem foglalkoznék (városi gáz), gyakorlatialg ha ott tartunk, hogy a gázszolgáltatást vissza akarjuk állítani, akkor már képesnek kell lennünk adott esetben földgázt használni

maradjunk a fagáznál, és puskáztam :)
en.wikipedia.org/wiki/Wood_gas

nem igényel jelentős módosítást a motoron, hatásfoka jó, sőt, ha naygon tökösek vagyunk má, előállíthatunk faszeszt is (és most ugrott be, hogy nagyapám miről is beszélt ano... azzal meg már elmegy a t72es is, meg kb minden), teljesítmény elvileg nem csökken érzékelhető szinten (traktorról beszélünk, nem sportkocsiról...)

oké, nem tartunk ott, mint most, nincsenek ezrével autók az utakon, nem célszerű vele erőművet fűteni, stbstb, de:
- a gépesített mezőgazdaság életben marad
- a hadsereg mobilitása megőrizhető
- alapvető szállítási feladatok működőképesek maradnak
- létfontosságú elektromos berendezéseket üzemben lehet tartani


földtulajdon:
- oké, hogy van egy hátsó szándék, de ez... veszélyes...
valami választások is lesznek, khöm...

energiaellátás, villamosenergia

igazság szerint csak mint prioritásként felmerülő probléma durrant be nálam is, leginkább akkor, amikor felmerült, hogy kell hegeszteni is, fémmegmunkálni, sokat, amihez áram kell, meg ugye kész infrastruktúra is van - amit ugye érdemes lenen külön karbantartani, még üresen is

kár, hogy paks nem került át :)
(egy jó darabig ki lehetne húzni vele)

szénbányászat lesz a nyerő, úgy érzem...

katpol, külpol:

annak úgy kb semmi értelme, ha kiírtjuk/elüldözzük a komplett kárpát medencéből a lakosságot, lévén nem erkölcsös (:)) és kell a munkaerő...

az emancipációs elv az eléggé működőképesnek tűnik, akár rövidtávon is (Cadifor)

a "faszagyerekeket" pedig lehet mindíg az aktuális peremvidékre telepíteni...
akik nem ismerik őket, azok hag szokják a kiképzést, akik meg belül vannak a körön, érezzék a törődést.. főleg, hogy nem velük törődnek :)

teddybear01 2009.05.05. 10:24:24

Ami a fagázt illeti, az igencsak szükségmegoldás, ahogy már írtam, az alapanyag-beszerzés problémái miatt. De van vele más baj is. Méghozzá a kén és egyéb szennyezés. Ezek elégetésnél savvá alakulnak, és idővel szétmarják a motort.

Ami a Bős-Nagymarost illeti, az a tervezett 187 megawattos energiatermelés kifejezetten jól jönne most. De annak nem ez volt az elsődleges célja. Hanem a vízszabályozás, meg főleg a hajózás normalizálása. Mert most a visegrádi szorosban a nyári apadáskor nem tud elmenni az euró-szabványos uszály, kevés a víz a merüléséhez képest.
Persze az a rengeteg engedély nélkül épített, az ártéren belüli ház azonnal a víz alá került volna.

Viszont lenne egy áramtermelő ötletem. Ez a hajómalom+generátor kombó. Két hajótestet gerendákkal elöl-hátul összerögzítünk, és közöttük elhelyezünk egy vízikereket. Ezzel hajtjuk meg az egyik, vagy mindkét hajótestben elhelyezett generátort, vagy generátorokat. Előnye: mozgatható, ott horgonyozható le, ahol szükség van rá. Hátránya: áradáskor sérülékeny, ha a Duna befagy nem használható, közepes teljesítményű, max. úgy 200 kilovoltamper.

bz249 2009.05.05. 10:42:10

@teddybear01: de attól még ennyi teljesítményt lehetett volna kivenni belőle ;)

Szerintem a hajómalom helyett a telepített gőzgépek jobbak.

Előny: nem kell hajót építeni; időjárástól függtlenül használható, télen a fűtést is megoldja

Hátrány: fát vagy szenet kell felhalmozni hozzá, kezelőszemélyzetet igényel (fűtő), az elméletinél rosszabb hatásfokkal jár (hacsak valami bonyolult akkumulátoros rendszerrel ki nem egyenlítik a fogyasztást)

@drazsé: ez a fagáz majdnem ugyanaz, mint a városi gáz csak sok nitrogénium van benne... meg fából is lehet csinálni és nem kell hozzá szén

egyébként a nitrogén kell a lőszergyártáshoz, szóval azt jó lenne kivonni belőle ;)

drazsé 2009.05.05. 11:29:54

rögeszmés tünetek jelentkeznek rajtam, találtam még jobbat

www.scribd.com/doc/4919484/Wood-Gas-as-Engine-Fuel-FAO

gyors átfutás alapján:

egy rossz hatásfokú fagázas generátor 4,1kg/KWh fát fogyaszt, ez csökkenthető
(később ír egy erőműről, ahol 1,9 kg/KWh)

amenyiben nem akarunk erőművet működtetni róla, nemgond a faanyag beszerzése.. pláne, hogy az "új" területek enyhén erdősek...

kén, kénsav, egyéb savról nem ír, mint problémáról, a motorra ami kártékony hatásal van, az a kátránytartalom (tisztítható) ilelletve a porszenyneződés (detto)

külpol tekintetében hol találok egy hozzávetőelges összefoglalót a létszámról, felszerelésről, darabszámokról miegymás..
(ex has, ti szabályaitok szerint játszunk :) )

most olyanom van, hogy jár az agyam :)

(F)ordító · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2009.05.05. 12:25:48

@drazsé:
függő lettél... vagyunk így páran. elég addiktív a cucc. :)

teddybear01 2009.05.05. 13:39:37

@bz249: Persze, de jöttek messziről a méregzöldek, kaptak másoktól is hátszelet, de még milyent... Az eredmény most már történelem. Most a hitel törlesztését az ukránoktól vett árammal oldjuk meg, mert mi olyan gazdagok vagyunk...

Ami a vízimalmot illeti, vannak hátrányai igen, pl. folyó kell hozzá. De csak egyszer kell megépíteni, utána már ingyen működik, amíg a víz folyik alatta. A XIX. század elején Pesten 80-100 vízimalom működött, gabonát őröltek vele. Franciaországban több malomhíd is volt, alulcsapott vízikerekekkel hajtották a hozzájuk kapcsolt gépeket. Volt malom, posztóványoló, kovácsműhely, stb. a felépítményben. Komoly hasznot termeltek a tulajnak.

A gőzgépes erőmű olyan helyen is jó, ahol nincs folyóvíz.

bz249 2009.05.05. 14:32:18

@teddybear01:

OFF

hát nem tom nekem se jönne be az ország egyik legszebb helyén egy rohatt drága, barom nagy duzzasztó, különösen úgy, hogy alig termel áramot (a harmada egy paksi blokknak, ami szintén megmosolyogató teljesítményű az atomerőművi blokkok között)

ellenben viszont mekkora buli lehetett többszázmilliárdért felépíteni aztán lebontani valamit... semmi minőségellenőrzés meg ilyemi.

egy ilyen boltban de nagyon benne lettem volna :D

\OFF

Ha már vízenergia akkor egyértelműen a Vág-Nyitra-Garam folyókban gondolkodnék. Azoknak vízhozama is van meg esése is, szóval viszonylag kis munkával egészen komoly teljesítményt lehet kivenni belőlük. Amúgy a Felvidék megszállását nagy mértékben támogatom. :D

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.05.05. 18:43:30

drazsé: Konkrétan milyen felszerelésről, darabszámról és létszámról?

A hajómalom meg nagyon hasznos lesz, mert a terjeszkedés fő segítői a folyók lesznek, és egyáltalán nem vagy-vagy, hanem "és" a viszony a gőzgépes, fagázas és egyéb megoldásokkal együtt.

Politikai áttekintő térkép még ma, maradjanak velünk. :)

teddybear01 2009.05.05. 21:13:50

@bz249:

Off

Azért nem lett volna az olyan nagy. A gát koronamagassága mindössze 9 métert tett volna ki. Nem épp egy Hoover-gát, pedig ilyesmivel riogatták a jó népet.
A nagyobb "buli" a kiliti-i víztározó felépítése, majd elbontása volt. Tip-top volt, be fél liter víz nem sok annyit sem tárolt soha.

On

A vízimalom-erőmű talán a legegyszerűbb szerkezetű mind közül. Alig van mechanika benne, a főbb elemei(hajótest, kerék, áttétel, generátor) közül a többség fából is gyártható. Egyedül a generátornak kell fémből készülnie. Felügyeletet is alig igényel, egy fő többet is elláthat, ha egymás közelében horgonyoznak.

drazsé 2009.05.06. 08:32:40

@triumphator:

a függőség hamarabb megvolt, csak éppenséggel most kitört a grafomniám :)

@szs.:

felszerelés:

t72 mennyi darab
BTR mennyi darab
egyéb páncélozot eszköz mennyi darab
páncélozatlan terepjáró/terepjáró tgk milyen és mennyi darab
munkagép mennyi darab (és kb feloszlás jelleg szerint)
lánctalpas egyéb eszköz mennyi darab/jelelg
repülőeszköz mennyi és miylen
írom zanzásítva innen
tüzérségi eszköz (löveg, aknavető)+lőszerkészlet
gépkarabély mennyi darab (ak modifikációk)
géppisztoly mennyi
pisztoly menyni
vadászfegyver mennyi
golyószóró (RPK), gépfegyver (PKM), SZVD, egyéb sorozatlövő fegyver (DKsh, ZPU, stbstbstb)
ezekből kb mennyi van jelenelg a csapatoknél, mennyi raktáron

csapatok létzáma, diszlokációja

most így hirtelen ennyi :) na meg még amit kihagytam a felsorolásból, de fontos lehet

ja, meglestem tegnp, elvileg nincsen inkurrencia raktár az átkerült területeken, amit alapvetően sajnálhatunk

Szakyster 2009.05.06. 09:31:13

"Ami a termálvizeket illeti, az Ómagyar területek alatt éppen nincs számottevő, a bányaművelés miatt." Lehet, de budapest környékén már található nem? (nemtudom, kérdem.) És oda pont jó lenne egy ilyen szerkentyű.

Szakyster 2009.05.06. 09:35:51

"nem igényel jelentős módosítást a motoron, hatásfoka jó, sőt, ha naygon tökösek vagyunk má, előállíthatunk faszeszt is (és most ugrott be, hogy nagyapám miről is beszélt ano... azzal meg már elmegy a t72es is, meg kb minden), teljesítmény elvileg nem csökken érzékelhető szinten (traktorról beszélünk, nem sportkocsiról...)"

Nem ismerem a fagáz pontos hatékonyságát, ezért nem vitatkozni szeretnék, hanem kérdezni:
Kb hány köbméter fával megy el szerinted egy traktor ugyanannyit, mint 40l kőolajszármazékkal?
Ugyanez a kérdés a tankokra is.
Hány köbméter fa kellhet egy 5 hektáros föld felszántásához? Ennek a kitermeléséhez mekkora erdő, hány ember, mennyi szállítási kapacitás kell?

Ezek fontos kérdések, ha már van ugye egy K+F -es csapatunk :)

drazsé 2009.05.06. 10:32:58

@Szakyster:

a linkelt tanulmányon ha nem értettem valamit félre, akkor 4 kg fa elgázosítása egyenértékű 2 liter gázolajjal
illetve másik számítás alapján 1 tonna fa 350 liter környéki gázolajjal gyenértékű (most ezt így fejből)

utóbbi gondolom roszabb hatásfok miatt

eg volt benne minden iylen előerőráfordításos táblázat is

ex has, bele a levegőbe:
1 napi favágással/darabolással legalább 2 napig dolgozik a traktor, de inkább 3-omra tippelek, és akkor csak egy traktor, a kezelőszemélyzete, töltéssel, karbantartással, mindennel

mondom, ex has, de gyakorlatban ez azt jelentené, hogy a mezőgazdasági dolgozók számát maximum duplázni kellene...

de próbálok szerezni valahonnan tényleges leírást, lévén a 2. vh alatt ami gépesített mezőgazdaság volt, az ezzel ment
(dánia, hollandia, franciák és svédország felé kell kutakodni, ha valakienk van kedve)
megmondom őszintén, ezért fvagyok enynire magabiztos ebben a témában, mert egy dologban biztos vagyok: egyszer már cirka 6 éven keresztül a dolgo működött és megérte

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.05.06. 12:40:06

Senki sem teszi fel a nagy kérdést, muszáj nekem: ez a fagázmotor jó lenne léghajóra? :) (De most tényleg.)

Szakyster 2009.05.06. 13:20:05

drazsé: a tények előtt meghajlok: támogatom a javaslatot a kiemelt területek fagázosítására :)

bz249 2009.05.06. 14:34:32

@szs.: nyilván... bár a rönkök helyett érdemesebb csak a gázt vinni. Ja és a nitrogént is érdemes kivonni belőle, mert azon túl, hogy feleslegesen foglalja a helyet nincs sok haszna. :)

De én továbbra is hidrogéngázzal hajtanám a lufit, mert azt mindenképpen visz magával. ;)

teddybear01 2009.05.06. 17:49:20

@drazsé: Az egomi reptéren többnyire a következő gépeket találod:

Kb. egy, esetleg másfél tucat vitorlázó gép, a fele kétszemélyes, ezek szinte mind Góbék.

Egy repülőképes, és két kikannibalizált Ancsa (AN-2).

Egy vitorlázógép-vontatásra is használt PZL-107 Wilga.
Egy oktató Morane, ez is egymotoros.

egy-két ultralight gép, pl C-22-es.

Ezeken kívül szokott lenni néhány egyéb magángép is.

teddybear01 2009.05.06. 17:56:46

@bz249: Épp nem. A fa sokkal tömörebb, kevesebb helyet foglal, és nem kell tartály a tároláshoz. Viszont a fagázgenerátor nehéz, és tűzveszélyes. A fagázból is lehet műbenzint gyártani, csak ki kell vonni közben a savas elemeket, mondjuk vasoxid pellettel, ezt a benzint meg szimplán betöltöd a motorba.

Ha a hidrogén akarod felhasználni, akkor eszembe jut a 80 nap alatt a Föld körül.
Ott is eltüzelték a hajót maguk alól.

bz249 2009.05.06. 18:50:11

@teddybear01: viszont a fa tartalmaz egy csomó vizet ami csak plusz súly. Jobb csak az éghető anyagokat vinni. :)

Hát igen, de a hidrogéntüzelés előnyei: amúgy is ott van. Meg ki kellene ereszteni egy csomót a teher kidobása után (vagy ballasztot felszedni).

Egyébként a korai kísérletekben használtak hidrogén gázmotort, de utána a dízelmotor nyert.

teddybear01 2009.05.06. 19:15:10

@bz249: Az a víz kell a kémiai reakcióhoz.

A ballaszt felvétele (mondjuk víz felszivattyúzása) jobb, mert nagyobb mozgásterületet ad a léghajósoknak.

Nem véletlen az, hogy a dízel nyert.

teddybear01 2009.05.06. 19:34:42

Illetve a tényekhez ragaszkodva, a benzines motor nyert. A dízel ebben az időben sokkal nehezebb szerkezetű, és sokkal megbízhatatlanabb motort eredményezett. Hajókon és tengeralattjárókon csak azért alkalmazták mégis, mert a benzin gyúlékonyabb volt, illetve abban az időben sűrű fehér kipufogófüstöt produkált. Ezt messzebbről észrevehették az ellenséges őrszemek.

bz249 2009.05.06. 20:34:26

@teddybear01: a gázosításhoz kell a víz... de ha már készen van a gáz (ami legfőképpen CO, CH4 meg H2) akkor az azért könnyebb. De nem vagyok nagy légügyes szaki. :)

A végére nem a dízelnél kötöttek ki? Legalábbis mintha az R101-nél és a Hindenburgnál mintha dízelmotor lett volna...

Hajót meg egyértelműen gőzturbinával hajtunk, sokkal látványosabb, mint egy gagyi kis dízelmotor (még akkor is, ha ma már senki nem használja) :D

bz249 2009.05.06. 20:49:37

@triumphator: Poscaról és Cottáról lesz még valami? És mikor?

(F)ordító · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2009.05.06. 21:09:59

@bz249:
más vonalon "mozogtam" eddig, de abból nem lesz semmi, ezért posca kicsit el lett hanyagolva, bár van róla már valami kezdemény. talán sikerül összedobnom a héten.

teddybear01 2009.05.06. 22:44:49

@bz249: Az I. Világháború idején a dízelmotor még nagyon nehéz volt, mivel az akkori technika szerint szürkeöntvényből (öntöttvas) készült. Az öntvény falvastagsága kb. háromszorosa kellett hogy legyen a benzineséhez képest, hogy kibírja a legalább 20 atmoszférás kompressziót. Ezért a benzines motorok jóval könnyebbre építhetők még a mai technikával is, mint a dízelek.
Mivel azonban a dízelek forgási iránya megváltoztatható (Hasselman, 1904), ezért hajómotornak ideális volt. Nem kellett hozzá irányváltó. De ekkor még főleg tengeralattjáróba építették be, mert a dízelolaj kevésbé gyúlékony, mint a benzin. Nem mellesleg az akkori nagy teljesítményű benzinmotorok bemelegedésük előtt vastag, fehér füstöt produkáltak, mint egy ócskább Trabant. Ha a tengeralattjáró a felszínre jött, a robbanómotorját azonnal beindították, hogy részben az akkukat újratöltsék, másrészt meglegyen a kellő meghajtás a mozgáshoz. Ha ellenséges hajó volt a közelben a beindítási füstfelhőt gyakran észlelték, a következményeket nem kell ecsetelni.
A dízel sokkal kevesebb, és fekete füstöt bocsátott ki, amit sokkal nehezebben lehetett észrevenni.

Dízelmotort a mozdonyokba a tízes, a teherautókba az ötvenes évektől, személy autókba a hatvanas évektől építik be.

Repülőkbe még ma is csak elvétve építik, de egyre gyakrabban.

Ami a fagázt illeti, a nyomás alatti tárolásához nehéz vastagfalú acéltartály kell. Egy léghajón meg a súlycsökkentés elsőrendű probléma.

drazsé 2009.05.07. 12:21:30

grafománia folytatódik

fagáz ilelte repülőeszközök:

önmagában a fagázas konstrukció az motor tekintetében csak egy gázüzemű robbanómotor (mint ugye autógáz, pl), illetve a praktikum részéről a helyi gázgyár, ami könnyne beszerezhető alapanyagból (fa) állítja elő az üzemanyagot

na, ez jelentős túlsúly

de röviden: nem praktikus

@teddybear01:

köszi, gy ex has erre azt mondanám, hogy számoljunk 4, maximum 6 darab repülőeszközzel
nem vagyok repülési szakember, de erre jeleneleg én számolnék napi 3-4 bevetést (gépenként napi 2 bevetés + egy készenlét, többi karbantartáson, minden plusz gép napi fél bevetés plusz)

a minimummal számolva azt mondanám, hogy a dunán túli területek részletes felderítését egyelőre hanyagolnám... elég fix határvonal, a gázlók őrzésével, parti járőrökkel, kishajós járőrözéssel megakadályozható/előrejelezhető egy átkelési kísérlet, beszivárgó kis létszámú csapatokig bezárólag

amire mindenképpen szükség van, az nagyjából 10, maximum 20 bevetésből megoldható és itt gondolok a meglévő térképek hozzávetőleges pontosítására, nagyobb települések megjelőlésére

ahol nincs vízi határ, oda viszont kíméletlenül kihasználni a napi 2 bevetést, részletes, pontos térképaktualizációk, utolsó viskóig mindent, először kb 30 KM-es sávban, majd lehet kitolni szépen kb 100 KMig (az kb 3 napi járóföl, ha jól emlékszem)

a készenléti repülőgép az telejsen értelemszerűen áll a kifutó sarkában, nekitámasztva egy szerelő meg a pilóta, meg eg yfotós, ha valamit ellenőrizni kell, akkor tudjon menni, de szerintem ez evidencia :)

amit még lehet esetleg próbálgatni, az a motoros sárkányrepülő még, mint szóba jöhető eszköt, duna vonalának, veszélyeztetett területek figyelésére - vizotlázó szerintem nem célszerű iylen szempontból, ha jól tudom, az nagyon nem szereti az alacsony magasságot, ide meg eléggé kell majd

hirtelen ennyi :)

teddybear01 2009.05.07. 18:25:48

@drazsé: azért ne írd le a vitorlázógépeket. Az egyik osztálytársam a Hármashatárhegyről felcsörlőzve egészen Győrig repült, meg is kapta az ezüstkoszorút.
Technikailag azért megoldható két mopedmotor beépítése a közép, vagy felső-szárnyas gépekre. Csörlős indítás, és a két kismotor meg besegít a szinten tartáshoz. Egy-két marmonkannányi üzemanyaggal jókora távot megtehet.

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.05.07. 19:26:18

Drazsé: t-72 asszem van 12+10, de a többi cucc pontos számát még becsülni sem tudom, és a tatai lövészek honlapján sem találom a listát. :) Szóval nyugodtan dolgozhatunk fiktív számokkal, előzetes ismeretekből kiindulva, persze.

drazsé 2009.05.08. 10:12:41

@teddybear01:

segédmotoros vitorlázógép valóban, bár továbbra is vanank aggályaim, a térképészeti jellegű illetve nagobb távolságú általános felderítőrepüléseket meg lehet velük oldani biztonságosan

@szs.:
az a baj, hogy van mindenfelé rengeteg adat, de nagyon pontatlanok (pl: 500+ BMP1, csak éppen elvielg ezeket már eladtuk/szétvágtuk), meg franc se tudja, hol a fenébe tárolják éppen (mondjuk a megint csk 500 db T55öst, meg hogy éppen miylen állapotban vannak)

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.05.08. 11:41:09

Azok is szét vannak már vágva, úgy tudom. Anno Gador majdnem vett egyet, csak nem fért be a kertkapun. :)
süti beállítások módosítása