Innen indult

2008. október 25-én Komárom-Esztergom megye egy része arra ébred, hogy az ókori Kárpát-medence veszi körül őket. A blog szerzői a múltba sodródva próbálnak élni és túlélni. Levél nekik: atkerulesKUKACgmail.com

Olvasnivaló

Kommentek

Web II



free counters


Címkék

2évad (64) 6evesOM (3) Á.u. 50-es szkíta felkelés (6) airport280bc (3) albertizmus (5) alexandria (5) állat (11) angyali (3) anyagtudományi intézet (2) Anya választása (3) átkerülésnap (1) Áu20 (2) balaton (1) beteg (11) brennus (4) bz (1) bz249 (36) cian (8) corpus (19) család (17) csentőfa (26) csentőfaitúszharc (4) csk260 (1) drazsé (2) druida (2) égbőlpottyantott (8) eomagyarorszag (5) esztergom (27) evadvaro (3) farkasrolandsaga (2) fegyver (39) fiume (9) fiumeévad (24) fórumposzt (4) franciák (1) gador (25) Galliaiháború (4) gellérthegy (10) ghery (31) gheryévad (9) háború (15) hajó (2) Halmai (6) hamilkar barkasz (1) Hannibál a kapun belül (11) harkaly (7) hellókarácsony (1) hirdetés (2) hírek (24) hirsarok (86) hirsarok au2 (7) horánszky (9) ibéria (2) iskola (8) Isztria (11) jatek (5) katonadolog (6) kelták (56) kindle (2) kitekintő (36) kölyöktomi (4) könyv (15) kovácsgusztáv (6) kritikarólunk (2) laza (2) lázadás (16) love (6) maggoth (1) megtörők (1) mezőgazdaság (3) minisorozat (10) morgolódó (3) munka (6) nemfikció (36) novella (9) őkisátkerültek (3) ómagyarország lángokban (78) ÓML2 (12) ómr1 (4) operation iulia (4) palyazat (4) passer (1) polgárőr (10) politika (6) promó (1) r!t (1) rajz (1) rendőr (9) repülő (4) róma (16) rómaikövetség (18) sacco (4) sport (1) sütőbalázs (4) szavazás (4) szentendre (5) szerepjáték (6) szereplők (1) szerzők (11) szinfalmögé (1) szkíták (3) szs (34) t1gris (25) találkozó (4) tát (2) távközlés (3) technológia (6) teddybear (11) tekercsraktár (19) térkép (1) triumpathor (47) tudomány (1) uránsaga (8) vallás (12) védelemigazgatás (32) vegleg atkerulve (10) vers (1) videó (2) vigyazó szemetek (4) vinitor (25) vitezkapitany (21) wiki (9) zsidók (3) zsozsóbácsi (1) Címkefelhő

Boszporusz

2010.07.13. 00:00 | teddybear01 | 36 komment

Címkék: novella tekercsraktár teddybear

(Áu. 41) Kellemes nyugati szél borzolta a Fekete-tengert éppen. Pont jól jött a bithyniai hajóknak. Majdnem pont hátszél lévén kibontották a vitorláikat, az evezősök így megpihenhettek, de a hajók mégis gyorsan távolodtak. Vitték az imént ezüstforintban kipengetett vagyont. Egy ember ennyiből még Esztergomban is jómódban élhetne pár évtizedig, itt viszont egy fél királyságra is elég lenne.

Huszár parancsnok köpött egyet utánuk, majd lekiabált a rádiósnak:

 

- Pista! Indítsuk már el ezt a truppot, hosszú még az út Fiuméba!

 

Szavát a rádió recsegése, majd a rádiós tisztán kiejtett szavai követték:

 

- Konvoj, itt Pásztor! Indulás! Konvoj-1 vezetésével. Sebesség 15!

 

Ahogy a rádiós vételre kapcsolt, a vevőből kiáradó sistergést sorban megszakította az önjáró uszályhajók rádiósainak bejelentkezése. Huszár odaszólt a kormányosnak:

 

- Irány konvoj eleje, teljes teljesítménnyel előre!

- Igenis, kapitány, irány a konvoj eleje, teljes teljesítménnyel!

 

A szoros két partja lassan úszott hátrafele. Az Alairich közben végig loholt a konvoj mentén, és az első hajótól kicsit jobbra, és lemaradva felvette a tempót.

 

Az Átkerülés előtt ez a két part végig be volt építve, és hatalmas hidak íveltek át a tengerszoros felett. Most a dombokon erdő zöldellt, már ahol nem irtották ki, hogy helyet csináljanak a szántóföldeknek, meg a szőlőknek. Gyümölcsös is akadt pár, de eléggé csenevészek voltak a fák. Mindazonáltal az Átkerülés előtti körülményekhez képest még mindig dúsabb volt a növényzet. Még ugyan nem tarolták le az emberek, de már elkezdték.

 

Lassan újabb lakott helyhez értek. A távolban feltűnt egy város, ami valószínűleg Bizancio néven Konstantinápoly őse lehetett. Egy triremis - raj igyekezett a konvoj felé. Huszár ránézett a kormányosra, és félhangosan megjegyezte:

 

- Ezeknek meg mi kell? Megkapták már a vámot, bőséggel.

 

A görög hajók oldalszéllel közeledtek, csak evezővel. Az ómagyar hajókon, a szolgálaton kívüli legénység egy része a korlát mellől nézelődött, a többi azonban folytatta a jól megérdemelt pihenőjét. Hamarosan itt az őrségváltás, akkor majd nem pihenhetnek. Huszár azért csöndes készültséget rendelt el a saját hajóján. A pihenősök ezért lementek a hálóba, és felvették a szolgálati felszerelést. A fegyverraktárt is kinyitották, és előkészítették a fegyverfelvételt.

 

A vezérhajóról aztán átkiáltott egy ember, hogy a hajók álljanak meg, mert a parancsnok átmegy. Hamarosan feltűnt egy kisebb ladik, két evezőssel, és négy utassal. Az egyik matróz elkapta a kötelet, és a kikötőbakhoz kötötte. Kidobták a hágcsót, amin felmászott egy díszesebb ruhájú, középkorú görög. Miközben a szeme ide-oda járt, bemutatkozott az odasiető kapitánynak.

 

- Sporos vagyok, a trák uralkodó, Δημήτριος Αιτωλικός (II. Démétriosz Aitólikosz), itteni hajóinak parancsnoka!

- Huszár Tibor vagyok, az Ómagyar Flottilla tisztje, a konvoj parancsnoka.

- Maguk beléptek a tengerszorosunkba. Vámot kell fizetniük az uralkodónknak!

- Már megfizettük az áthaladás díját, de még mennyit!

- Mit mondott?

- Hogy már fizettünk!

- Nekem ugyan nem! Ha valaki másnak meg mégis, akkor becsapták magukat!

- Akkor mehet utánuk, mert elvitték a pénzt!

- Még hogy én? Magukat csapták be, a maguk baja! Na, akkor annyi, mint négy nagyon nagy hajó, meg egy kisebb, az hat, nem hétszáz alexandriai drachma, vagy annak megfelelő súlyú ezüst, vagy áru. Na, pengesse ki gyorsan, nem érek rá sokáig! Árut is elfogadunk, ha nincs elég ezüstjük. Majd megmondom, hogy mit ér, amijük van!

- Na, lassítson egy kicsit, hé! Mondom már fizettünk, Ha egy kicsit megmozgatják a lusta evezősei a lapátokat estére utolérik a másik bandát! Bithynia felé eveznek éppen!

- Mondom, hogy nem érdekel, hogy átverték magukat! Fizessenek, vagy elkobzom a hajóikat!

- Mondom, hogy már fizettünk! Ami meg a hajókat illeti, semmi közük hozzájuk!

- Majd lesz, ha nem fizettek! Itt mi vagyunk az urak, ha nem kapom meg azonnal a pénzt, elkobozzuk a hajóidat!

- Nem értem, mért minket macerál? Menjen a szélhámosok után, és vegye el, amit akar, de tőlük!

- Mit nem lehet ezen érteni? Ha nem fizettek, elvesszük a hajókat! És tökmindegy, hogy melyik szélhámos kopasztotta meg magukat az előbb! Ha már csak annyi eszük volt, hogy első füttyszóra odaadták, amijük csak volt!

- Mi?! Ez a büdös halbelező minek képzeli magát?! Még hogy elkobozza a hajóinkat, ha nem fizetünk? Föl kéne ébredni, hallod-e te ostoba görög tapló! Talán nézz körbe te kerékhiányos félkézkalmár! Akármelyik hajónk eltapossa a te korhadt teknőidet, és még a festék sem karcolódik meg rajtuk!

- Befogod azt a mocskos szádat te nyavalyás halászivadék! Te, aki még úszni sem tudsz! Vagy megfizeted a vámot, vagy mész meszelt lábbal a déloszi rabszolgapiacra!

 

Huszárnak erre elöntötte a düh az agyát. A jobb öklét az öve mellől indítva egy mesterien kivitelezett csapottal leütötte a görög hajóparancsnokot. Az ütés váratlanul érte a görögöt. Megingott, de jó iskolája lehetett, mert azonnal felvette a klasszikus ökölharcos alapállást. Ütött is, de az irányzékkal is baj volt, meg az erő sem volt kellő mértékű. Huszár könnyedén elhajolt, majd egy fordulórúgással tarkón lepte a görögöt. Az azonnal a földre zuhant, és nem mozdult. A kísérete már a fegyvereikhez nyúlt, de a megtörők azonnal elbántak velük. Pillanatok alatt leütötték a harciasabbakat, a többi meg, nem mert moccanni sem a feltűzött szuronyok láttán.

 

- Lökjétek őket a csónakjukba! Ha lent vannak, tovább megyünk!

 

A megtörők az ájult görögöket leadogatták az előzőleg lehajtott eszméleten maradtaknak. Majd a matrózok ledobták a kötelet a csónakba, és helyére illesztették a korlátot. Közben a rádiós elindította a konvojt. A hajók normál utazósebséggel elindultak, ki a szorosból, a Márvány-tenger felé.

 

- Kapitány! Füstjelzés a hátunk mögött!

 

Huszár hátranézett. Két fekete füstoszlop látszott mögöttük az európai part fölött. Szóval keménykedünk! Na, meglátjuk.

 

- Riadó! Harckészültség!

 

Öt perc múlva.

 

- Kapitány! Három triremis a hátunk mögött! Próbálnak utolérni bennünket! Távolság másfél kilométer!

- Pista! Szólj a négyesnek, hogy övék a hátul keverő három teknő! Az egész konvojnak! Sebességet fokozni 20-ra! Megnézzük, hogy meddig bírják szusszal! Kormányos! Irány a konvoj eleje, teljes erő!

- Igenis, kapitány! Irány a konvoj eleje, teljes erővel előre!

 

- Kapitány! Jobbról, elöl két újabb triremis! Távolság, 700 méter!

 

A két újabb triremis ütköző pályán, egyfajta kutyagörbén, gyorsan közelített. Mikor 300 méteren belül kerültek, a katapultokkal az Alairich felé lőttek, de nem találtak. A fedélzeti géppuskás azonnal visszalőtt, és élvezettel kezdte forgácsolni a katapultok fáját. A megtörők is össztüzet adtak, a katapultosok meg, hogy a repkedő golyóktól, faszilánkoktól védelmet kapjanak, leugráltak az evezősök közé. Hamarosan alig maradt ember a fedélzeten. Ennek ellenére mindkét triremis a végsőkig felgyorsított, és jól láthatóan ütközni készült. A két RPG-s, parancs nélkül is előkészítette a fegyverét, és célba vette a két hajót. Amikor úgy száz méteren belül értek, szinte egyszerre lőttek. Mindkettő rakéta a hajók orrát érte, az egyik a vízvonalnál, a másik kissé fölötte.

 

Amelyik hajót a vízvonalnál érte a találat, azt a beömlő víz lelassította, a legénysége pedig inkább az úszást választotta a megtörők golyózápora helyett. A másik azonban gyorsan közeledett. Már nem lehetett semmit tenni, az RPG-s katonáknak kevés volt az idő az újratöltéshez.

 

Huszár elkiáltotta magát:

- Ütközés! Kapaszkodni!

 

A triremis döfőkosa hangos döndüléssel csapódott a hajóba. Át ugyan nem ütötte a hajófalat, köszönhetően az acél rátétnek, de azért megroppantotta. Az Alairich részegen megbillent, a fedélzeten sokan elestek. A görög harcosok harci üvöltéssel rohamoztak, de a veterán megtörők kézigránátot dobtak eléjük. A robbanásra elbizonytalanodó görögök harci kedvét aztán elvette pár jól irányzott lövés. Az elhanyatló sebesültek kiáltása, és ahogy a megtörők parancsszóra feltűzték a szuronyt, már sok volt a többségnek. Páran azért megrohamozták az ómagyar hajót, de ezek is elmenekültek, mikor a megtörők előre indultak, hogy fedezzék a nehézgránátot cipelő társukat. Miután ezt a robbanószerkezetet sikerül átdobni a görög hajó fenekére, mindenki fedezék mögé bújt.

 

A robbanás aztán egy fél négyzetméteres lyukat szakított a hajófenéken, így ez a hajó is elsüllyedt. Legénységéből, aki csak tudott, úszva menekült, a többit parancs nélkül is kimentették az ómagyarok.

 

Huszár körbenézett, majd elkiáltotta magát:

 

- Hajót felmérni, kárelhárítás! A megtörők készüljenek, kormányos, irány az utolsó hajó, teljes erővel előre, kormányt balra! A foglyokat megkötözni, a kettes raktérbe velük! Ne akadályozzanak bennünket itt a fedélzeten!

 

A kormányos megismételte a parancsot:

 

- Igenis kapitány! Teljes fordulat balra, teljes erővel előre! Irány, a négyes hajó!

 

Az Alairich elhúzott az első három tartályhajó mellett, és megközelítette a negyediket, ami Huszár parancsára leállt. A tatján felvették a tüzelőállást a megtörők, letérdelve a korlát mögött.

 

A trák hajók gyorsan közeledtek. A vezérhajó láthatóan a szokásos taktikával nyitott, öklelni készült. Az evezősök egyre erősebben húzták. Az egyik RGP-s katona gondosan célzott, majd akkor lőtt, amikor a vezér triremis már majdnem beleütközött a hajó oldalába. A robbanás után a triremis orra eltűnt, és a helyén támadt jókora lyukon csak úgy dőlt belé a víz. A többi megtörő golyózáporában a legénység ész nélkül ugrált a vízbe. A másik két evezőshajó gyorsan elkanyarodott, és lélekszakadva elindult vissza, Bizancio kikötőjébe. A megtörők, amikor látták, hogy az úszók a part felé tartanak, és nem a hajóhoz, nem lőttek rájuk többet. A matrózok kötelet dobtak a fuldoklóknak és kihúzták a sebesülteket.

 

Huszár odafordult a helyetteséhez:

- Mi a veszteségünk?

- Két ember súlyosabban, hatan könnyebben megsérültek, és az Alairich bal oldalán egy csúnya horzsolást okozott az egyik triremis döfőkosa. A szivárgást megállítottuk, de a léket még be kell foltozni valahol.

- A görögök?

- Három triremisük süllyedt el, a többi elmenekült. Foglyul esett mintegy nyolcvan görög, közülük a fele sebesült. A többi vagy elmenekült a hajókkal, vagy kiúszott a partra, vagy megfulladt, esetleg a harcokban lelőttük. A görög holtak számát 4-5 főre becsülöm, a sebesültjeikét úgy 70 fő körülire.

- Nyomjátok a fedélzetről a kettes raktérbe őket! Bilincset rájuk!

- Igenis, parancsnok!

 

A vízből kihalászott, reszkető embereket gyorskötözővel összebilincselték, és lelökték a raktér nyílásán a többiek közé. A megtörők a szokásos hatékonyságukkal dolgoztak, gyorsan megtisztították a fedélzetet a görögöktől. Huszár közben a fejét törte, hogy mihez is kezdjen a foglyokkal. Haza, vagy Fiuméba nem viheti őket, annyi plusz élelem nincs a hajókon, hogy ennyi embert akár csak egy hétig etessen, és most már pénze sincs venni. Ráadásul az emancipációs hatóságoknak is lenne ehhez egy-két szava. Nincs más választás, partra kell zsuppolni őket.

Ha nem lenne ennyire finnyás az ómagyar törvényhozás, akkor még valami hasznot is ki lehetne hozni ebből a csetepatéból, de ami normális húzás lenne az antiknál, azt az ómagyarok nem tehetik meg.

 

- Rádiós, parancs a konvojnak! Hozzanak át minden foglyot a vezérhajóra!

 

Némi időbe beletelt, de az összes fogoly a kettes raktárban, illetve a fedélzeten ült. Huszár a fejét vakarta, majd döntött.

 

- Kormányos, irány az ázsiai part! Félerő!

- Igenis kapitány! Irány az ázsiai part, félerővel előre!

- Amint elértük a partot, felfuttatjuk a hajó orrát, és kirakjuk a foglyokat!

- Igenis kapitány! Felfuttatjuk a partra a hajó orrát!

 

Miután a hajó orra felfutott a partra, a matrózok kidobtak egy járópallót. A megtörők az első görög fogoly kezét kiszabadították, majd egy késsel a kezében kilökték a partra. A többieket aztán megbilincselve rúgták le a hajóról. Aki nem mozdult elég gyorsan, azt vízbe lökték, vagy puskatussal noszogatták.

 

Huszár újabb parancsot adott:

 

- Irány a Dardanellák, a négyes zárkózzon fel a konvojhoz! Kormányos, irány a biztosító pozíció!

- Igenis kapitány, irány a biztosító pozíció!

 

Huszár egy darabig elgondolkozva nézett a szárazföld felé, majd fújt egy nagyot. A helyettesének címezve félhangosan megjegyezte:

 

- Keresnünk kell egy szigetet, ahol nincs túl sok figyelő szem, és meg kell javítanunk a hajót, amúgy kalózosan.

 

A hajó első tisztje homlokát ráncolta.

 

- Nem a hajó kijavítása a nehéz, én attól félek, hogy mit szólnak a fejesek Esztergomban a mi kis ütközetünkhöz...

 

A bejegyzés trackback címe:

https://omagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr892147823

drazsé 2010.07.13. 10:58:44

"get some! get some! weheeee get some!"

me like :D

T1GRIS 2010.07.13. 15:42:08

Ezt most miért? :-/

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2010.07.15. 15:29:53

Hm, logikusan előregondolva lesz egy renegát hajó tele megtörőkkel, egy elkeseredett parancsnokkal, aki semmi jót nem várhat az Ómagyar óhazától... :)

Ha nagyon beletrafáltam, töröljétek ki a kommentet! :)

Gador · http://omagyar.blog.hu 2010.07.16. 09:01:26

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: Ááá, ennyiért még nem lesz vki renegát. Ráadásul a megtörők nem is engednék, tudják ugyanis, hogy levadásznák őket ezért. Inkább a karrier elmaradása az, amitől tarthat. Szerintem mégis előrebukás lesz a dologból... :) Jól pofán csaptuk az antikat :D

@bz249: Bz, írod a sztorit? Mert támadt egy-két ötletem... ;)

bz249 2010.07.16. 09:07:52

@Gador: ez a karakter szs számára készült, és azt hiszem lestoppolta

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2010.07.16. 09:12:28

Egyelőre igen, bár lehet, hogy idén már nem jutok hozzá, bár egy rövid novella és egy áttételesen kapcsolódó elbeszélés erejéig mindenképp, legkésőbb karácsonyra.

Amúgy meg szerintem is az lehet belőle, amit Gador írt, végső soron megtámadták őket, ők meg prezentáltak. Persze széplelkek mindig vannak, főleg a rázós helyektől távol, ahol lehet elveket hangoztatva osztani az észt...

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2010.07.16. 10:24:58

Hát, ha olyan hülye volt, hogy komoly summát fizetett az első álfináncnak, aztán meg a hatóságokkal is összetűzésbe keveredik, az "elmaradt" vámnál lényegesen nagyobb anyagi kárt okoz, emberéletben is kár esik, a foglyokat ugyan partra rakja, de még véletlen sem kikötőben - ráadásul az összetűzésben kár éri az OMHH Alairichet (és a "sebezhetetlenség" nimbuszát!)... nos, ezek után nem hiszem, hogy csak sima előmenetelben visszavetésben reménykedik kapitányunk.

A Boszporusz átjárhatóságára szükség van mindenféle komoly bonyodalom nélkül, és pont itt ilyen komoly konfliktusba keveredni több mint kínos - nem csak a széplelkeknek, hanem a sokkal gec... izé, számító diplomatáknak is.

Bythatnia ekkor még nem volt római provincia, talán vele hasznosabb lett volna ujjat húzni, mint a hellénekkel... Egy ómagyar konvojparancsnoknak ezzel tisztában kellett lennie. Talán helyesebb lett volna diplomáciai síkra terelni az ügyet, és az incidens kapcsán egymásnak ugrasztani Bythaniát és a görögöket - és a végén a rómaiakkal pacifikáltatni a térséget, úgyis itt az ideje a rómaiak keleti térnyerésének, lagalábbis az általunk ismert történelem szerint).

Elég lett volna elrettenteni a görög flottát, vagy a kapitányt meggyőzni arról, hogy a vámot a túlsó partiaktól kell behajtaniuk, mert Ómagyarország nem fizet ugyanazért kétszer. Ha pedig próbálkozna, akkor nagyon komoly kár érheti a flottát, illetve természetszerűleg megingatják Ómagyarország semlegességét a térségben, és a végén néhány ilyen hajó idejön a bithyniai flottát erősíteni, amit ugye a görög kapitány sem akar...

Ha meg a Bithyniai Királysággal nem cél a jó kapcsolat, de a görögökkel igen, akár még segíthetett is volna visszaszerezni a vámot, elfoglalva, vagy legalább elsüllyesztve a vámszedő hajókat. Igaz, ezzel eléggé letettük volna a garast a hellének mellett...

Mindenesetre a diplomácia nem tartozik kapitányunk erősségei közé.

A harcérintkezést sem nagyon igyekezett elkerülni. A követő hajókat rövid időn belül lerázták volna, a szemből érkező hajókat meg sem próbálta kimanőverezni, akik ha jól értem hátszéllel, vagy fél-hátszéllel jöttek, de mivel ütközési pályán voltak, illetve erre voltak kényszerítve, a motoros hajókkal könnyen kimanőverezhetők lettek volna, utána ők is beállnak a szembeszeles üldözőbolyba.

Ha én lennék a hadbíróság, a legkevesebb, hogy adnék neki valami segédirodista munkát egy széntelepen... Emiatt gondolom, hogy ő sem nagyon igyekszik haza, a legénységet meg a megtörőket behülyíti a nagy pénzzel, meg a núbiai rabszolganőkkel, aztán mondjuk Egyiptomi szolgálatba szegődik. (szenet ők is tudnak bányászni).

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2010.07.16. 11:59:07

Hát igen, ha idegesek lesznek a fejesek, az épp azért lesz, mert a térségben egyelőre nem akarnak semmivel sem komolyan foglalkozni, Rómával meg épp mosolyszünet van (egy éve sem volt az Isztriai-válság), most meg muszáj lesz erre a hátsó udvarra is energiát fordítani, ha nem akarják, hogy elmérgesedjen a helyzet. Róma viszont nem jön szóba pacifikátorként, inkább Gallia felé orientálják és az elmaradt pun háborúk miatt flottája sincs olyan, hogy tudna valamit kezdeni a környéken. Akkor már inkább valamelyik Nagy Sándor féle utódállam, ha kell egyáltalán külső beavatkozó. De valószínűleg egyszerűbb lesz átirányítani valami komolyabb (nem partmenti) egységet, s letisztázni, hogy ómagyar hajók mennek, amerre mennek, azt annyi.

bz249 2010.07.16. 18:54:36

Amúgy nem értem.

1.) miért mennek Fiuméba a Boszporuszon keresztül? 5000 km (érintve a Duna-deltát, ami Csau idejében egy egészségtelen mocsárvidék volt, ahova meghalni vitték az embereket. Gyanítom az Átkerülés idején is egy egészségtelen mocsárvidék) miközben Sziszek és Fiume között már készen áll a vasút és végig pacifikált területen halad keresztül.

2.) mit keresnek a megtörők a hajón? Nem volt jobb dolguk? Nincs a flottának saját fegyveres ereje?

Szóval ennek az egésznek csak akkor van értelme, ha ez egy tudatos provokáció. Na de kit provokáltak? És akkor miért nem sóznak oda a végén?

Szóval WTF?

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2010.07.16. 19:37:30

A kérdéseket anno én is feltettem, amíg az illetékes válaszol, emlékezetből: végig tudják hajón vinni az olajat, folyón lejtmenetben, míg Sziszek felé a Száva túl nagy merülésű bárkákat nem bír el, ha épp olyan a vízállás.

Megtörők vs flotta - ezek nem a flotta (AS) egységei, hanem az al-dunaiak, akik szoros munkakapcsolatban állnak a megtörőkkel.

teddybear01 2010.07.16. 20:49:38

@bz249: Most kerültem gépközelbe, így csak most tudok válaszolni a felvetett kérdésekre. Akkor szépen sorban....

1. miért mennek Fiuméba a Boszporuszon keresztül?

Mert ez az egyenes út, bár kissé hosszabb. A Szörémvár-Sziszek(Károlyváros)-Fiume útvonal sem rövid, ez talán a duplája. Viszont a rakományt nem kell átpakolni a vonatra, a hajók lehetnek nagyobbak, mert van alattuk elég víz, és amíg a Dunán hajóznak lejtmenetben kevesebbet fogyasztanak ugyanakkora távon, mint a Vaskapun fel, Sziszek-ig hegymenetben.
Szóval megint a fránya logisztika, és a szállítási költségek.

2. "mit keresnek a megtörők a hajón?"

A szörémvári "8-as" Megtörő Parancsnokságtól a Dunai Flottilla Al-Dunai kötelékéhez vezényelt különítmény osztagairól van szó.

Gyakorlatilag egy speciálisan kiképzett, elit egység, amely tengerészgyalogos beosztásban szolgál. Ebben a térségben a megtörők a legkeményebb társaság, és a Hajófedélzeti Különítmény még ezeknek is a legjobbjaiból áll.

3. "Szóval ennek az egésznek csak akkor van értelme, ha ez egy tudatos provokáció. Na de kit provokáltak?"

Nem tudatos provokáció, csak éppen összejött egy kapzsi görög hivatalnok, egy nem túl kompetens, alacsony rangú ómagyar tiszt, és pár megtörő, akik előbb odaütöttek, aztán meg otthagyták a legyőzött ellenfeleiket ahol épp voltak, és nem foglalkoztak olyasmivel, hogy miként dolgozzák fel a vereségüket a görögök. Az ázsiai partra meg direkt rakatta ki a parancsnok a foglyokat, mert ott jóval kevesebb problémát okoztak neki.
A görögök viszont habozás nélkül eladták volna a hadifoglyaikat a déloszi rabszolgapiacon. Ezt az ómagyar katonák nem tehetik meg.

Hogy ebből diplomáciai botrány sikeredett? A történelemben nem ez az első eset, hogy nem az sikerül, amit a fejesek akartak.

4. "És akkor miért nem sóznak oda a végén?"

Még nincs vége a történetnek. Csak épp más dolgom van, és nem érek rá írni. De megígérem, hogy folytatom. A vázlatot már meg vitattam Sándorral. Amit véglegesítettünk, azt felraktam a Wikiára, de még csak fejben csiszolgatom a többit.

bz249 2010.07.16. 20:55:01

@szs.: belvízi hajókkal a tengeren?? Mondtam már, hogy 5000 km az út? A deltát kotorják vagy mindig keresik az utat? Nem mellesleg 5000 km az út. Ezt vagy nagy hajókkal oldják meg (akkor nincs más hátra kotorni kell a deltát, mert rengeteg hordalékot rak le a folyó) vagy utántöltő állomás kell a semmi közepén. Ja és 5000 km az út.

Bár nem én vagyok a jogtulajdonos.

bz249 2010.07.16. 20:56:13

@teddybear01: 5000 km baszki a fél világot megkerülik!!!!

Itt egy Európa-földgömb

www.geographicguide.net/europe/maps-europe/maps/europe-political.jpg

teddybear01 2010.07.16. 21:03:18

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: "Hm, logikusan előregondolva lesz egy renegát hajó tele megtörőkkel, egy elkeseredett parancsnokkal, aki semmi jót nem várhat az Ómagyar óhazától... :)"

Ezért még nem lesz hontalan kalóz egy ómagyar haditengerész tiszt. Nem mellesleg akkor lenne igazán nagy szószban! Képzeld el, mi lenne az esélye , ha az Adria-Svadron minden hajója rá vadászna?

Inkább reménykedhet a parancsnokaiban, hogy kihúzzák a szarból(hogy aztán maguk rúgják szét a hátsóját....:-)....)

teddybear01 2010.07.16. 21:05:05

@bz249: Diamantisz egy évtizeddel az aktuális történet után tűnik el. Most még csak kb. tíz éves gyerek.

teddybear01 2010.07.16. 21:17:02

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: Ebben az időben négy, egymástól független állam tekinti sajátjának ezt a fontos vízi utat.
Bithynia(más néven Bithünia), Trákia(és a főnökük, Macedónia), és Pergamon.

Adok-kapok folyik itt, és most feltűnik egy új hatalom, amely potenciálisan sokkal erősebb...

"Mindenesetre a diplomácia nem tartozik kapitányunk erősségei közé."

Nem is. Viszont van neki ágyúja, és elég merész használni azt. Ez is egyfajta diplomácia.

teddybear01 2010.07.16. 21:23:20

@bz249: Nézz utána: Duna-tengerjáró hajók. Külön csoport.

Már mondtam régebben, hogy a logisztika külön műfaj. Ami neked értelmetlen, az gyakran gazdaságosabb. Egy hosszabb hajóút, amennyiben nem kell átpakolni a rakományt, olcsóbb, mint hajón és vasúton utaztatni a cuccot.

Az átrakodás pénzbe és időbe kerül, a vasúti szállítás meg sokkal drágább. Ráadásul biztos, hogy nincs elég vasúti tartálykocsi. Honnan lenne?

teddybear01 2010.07.16. 21:44:23

@bz249: "vagy utántöltő állomás kell a semmi közepén. Ja és 5000 km az út. "

Négy, kb. ezer tonnás tartályhajó van a konvojban. Lazán visznek elég olajat magukkal. (Az Alairich és testvérhajója a Pleurateiosz az Áu. 29-ben elvégzett újjáépítés során dízelmotort kapott a nagyobb hatótávolság miatt, és a tartályhajókból bármikor újratankolhatják)

Ami az útvonalat illeti: Szörényvár(Turnu-Szeverin)-Sziszek-Fiume kb. 750km vízen (végig hegynek fel) + 240 km vasúton( ha egyáltalán megépítették már!)

A tengeri út ennek kb. a háromszorosa. Viszont elmarad a rakomány átpakolása, és a vonatozás. Olcsóbb.

bz249 2010.07.16. 22:00:24

@teddybear01: szóval a Duna-deltát karban tartani ezer tonnás tartályhajók számára az gazdaságos, egyáltalán ezer tonnás tartályhajókat építeni. Illetve az Al-Dunai egységeket tengerállóvá tenni... ja és ilyenkor ki van az Al-Dunán? Senki? Vagy tartalékban kell újabb hadihajókat építeni, amelyekre amúgy nem lenne semmi szükség, mert ugye ha nincs konvoj, akkor nem kell őket kísérni.

Légvonalban 2000 km mivel azonban rohadt Duna nem egyenesen folyik, ráadásul a szárazföldön sem lehet átvágni hajóval lesz ez ennek a duplája.

De meghajlok nagyságod előtt. Nyilván erre a legrövidebb és a legészszerűbb.

A vasút természetesen már kiépült. A terület pacifikálása után.

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2010.07.16. 22:21:22

Nem akarom elrontani a meccset (amiben még olaj is van :), de a Száva mellett a vasút is elég szűk keresztmetszet lehet, ráadásul az ezer más dologra kell. Elsőre én is csípőből visszadobtam ezt az útvonalat, de aztán arra jutottam, lehet benne ráció - meg aztán ha a léghajóimat is elbírta a világ... ;)

T1GRIS 2010.07.17. 10:21:09

@teddybear01: "Gyakorlatilag egy speciálisan kiképzett, elit egység, amely tengerészgyalogos beosztásban szolgál."

Vagyis akkor nem megtörők.
Bár Áu41-ben járunk, azért igaz még, hogy a Megtörőket sok mindennel lehet megvádolni, de hogy elit egység lennének, na azzal pont nem. Szerintem ne kezdjünk vég nélkül megtörőzni minden egyes esetben, amikor szét kell rúgni pár random anti segget.

teddybear01 2010.07.17. 11:55:57

@T1GRIS: Mondjuk én a megtörőket nem gyülevész rablóbandának képzelem el, hanem rendkívül ütőképes, fegyelmezett katonai alakulatnak.

Valami olyasminek, mint a Francia Idegenlégió. Ahol a tagoknak olyan a múltja, amilyen. De mint kiképzett légiósok, már mások. Nem azt mondom, hogy angyalok, de harcolni azt nagyon tudnak.

A Flottilla Al-dunai Köteléke mindössze pár hajóval rendelkezik ebben a korban (1 ágyús naszád, mint vezérhajó, 2 cadifor, 2 perbál, talán tucatnyi motoros). A működési területe azonban kiterjed egészen a Fekete-tengerig, illetve azon is túl. Kevés a hajó, és kevés a harcolni tudó matróz. Kell a megerősítés.

A megtörők kizárólag ezért kerültek a Flottilla hajóira, nem másért. Viszont továbbra is megtörők maradtak, csak speciális feladatot látnak el. Ide természetesen csakis a legkeményebb, legjobb katonákat választják be. Azokat, akikre lehet számítani.

teddybear01 2010.07.17. 12:09:47

@bz249: Honnan veszed, hogy a szabályozatlan Dunán felfele könnyebb hajózni? Át a Vaskapun, nem is szólva a Száváról?

Légvonalban nincs 800 kilométer a távolság, de a járható útvonalon mint már írtam, kb. 750 kilométer a hajóút, és 240 körüli a vasút.

A hajóút vitán felül hosszabb, de olcsóbb.

Ha egy tonna árú kilométerenkénti szállítási költségét hajón egy egységnek veszem, akkor a vasútnál ez már 8 körül van, tengelyen pedig(kamionnal, autópályán) már 50-re jön ki.

Az átrakodás meg még jobban megdrágítja a dolgot. Pénz és idő tekintetében.

Ezek tények. Nem én találtam ki, hanem megkérdeztem pár szakembert. Akad közöttük olyan, aki már több évtizede hajókázik a Dunán.

bz249 2010.07.17. 15:01:17

@teddybear01: tenyleg nem akarlak elkeseriteni, de miert kellene athajozni a Vaskapun? Tekintve, hogy az Belgradnal lentebb van. Illetve egy esetben kell, ha mondjuk a Boszporusz fele akarnak menni.

Szoval azon az uton, amit te kivansz hasznalni:
- ki kell epiteni a kapacitast 1000 tonna teherbirasu uszalyokhoz (amiket nem mellesleg tengerallova kell tenni, ugyanis egy laposfeneku edesvizi barka az nagyon nem alkalmas meg beltengeri hajozasra sem)
- hajozhatova kell tenni a Vaskaput, ami amugy normalisan kivul esne az omagyar erdekszferan
- rendszeresen kotorni kell a Duna-deltat, ami aztan plane kivul esik az erdeklodesi korunkon
- letre kell hozni egy uj folyami harccsoportot, ellatobazissal, hajokkal, szemelyzettel (mikozben hivatasos katonabol legfeljebb, ha 10.000-et elbir az omagyar gazdasag)... sot egybol kettovel, mert az egyik konvojt kiser

Mikozben ott a nyilvanvalo megoldas, hogy olyan rendszert kell kialakitani, ami keves utanpotlassal is mukodik. Pl. kevesebb hadihajo alkalmazasaval.

T1GRIS 2010.07.17. 16:20:29

@teddybear01: "Mondjuk én a megtörőket nem gyülevész rablóbandának képzelem el, hanem rendkívül ütőképes, fegyelmezett katonai alakulatnak."

41-ben valószínűleg valahol a kettő között félúton lehet az igazság. :)

Nem is annyira a fegyelmezettségüket kérdőjelezném meg elsősorban, hanem azt, hogy semmi keresnivalójuk hajók kísérőszemélyzeteként. Ez annyira nem a Megtörők profilja, bevetési területe, hogy csak na.
De nem kötözködöm tovább, elégre ez a Te történeted, és megmagyaráztad, miért vannak ott épp ők, úgyhogy elfogadom, csak nekem elsőre kicsit hatásvadásznak tűnt a megjelenésük ebben a történetben (mer'hogy a tipikus megtörő az nagy és félelmetes, ezért adjunk belőlük 20 dekát a forrásban levő félkész történethez, majd lassú tűzön keverjük csomómentesre).

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2010.07.17. 16:26:32

Bz249: Szerintem mielőtt folytatjátok a vitát, tisztázzátok le, hogy honnan is indulnak azok a hajók. ;)

Megtörők: Áu. 41-re már tényleg nem azok, akik anno Tigris emberei voltak, gyakorlatilag azokat hívják így, akik a klasszikus katonai feladatokat hajtják végre, az emancipátorok kb. azok, akik megszállnak, pacifikálnak, fejlesztenek (még fegyveres erőként), a felderítők meg a határokat és azok szűkebb-tágabb környezetét ápolják és gondozzák és amikor kell, erősítést kérnek. Persze továbbra is vannak olyan megtörő alakulatok, amiket nem raknának ki a kirakatba, de már nem csak ők vannak.

bz249 2010.07.17. 16:47:12

@bz249: kiegeszites, 1000 tonnas hajokhoz IV-es besorolasu viziut kell, viszont IV-es besorolasu viziutat nem Termeszet Anyacska, hanem az ember tud epiteni. Egy Duna meretu folyonal ez nem is olyan koltseges, sot viszonylag olcson VI-os kategoriaig is fel lehet vinni. A viszonylagos olcsosag termeszetesen relativ fogalom, ha a meder karbantartas es a hajozo utvonalak figyelese tobbmillio tonna arun terul szet, akkor szinte semmi. De szerintem az Atkerules utan egy fokkal kisebb lesz a forgalom.

Az osfolyam allapotban levo Duna (folyamatosan valtozo ov- es fenekzatonyok, egyaltalan minden nagyobb arvizkor odebbmegy a meder) viszont nem ilyen. Ha abbahagynank a Duna kotrasat es lerombolnank az arvizvedelmi berendezeseket akkor nagyon hamar megint nem ilyen lenne.

Arvizkor (ami egy ilyen szabalyozatlan folyon nem egy hetig tart, mint manapsag, hanem honapnal is hosszabb lehet) tele van uszadekkal, kisvizkor mindenfele zatonyok bukkannak ki. Ez kisebb merulesu hajoknak nem akkora gaz, de egy bizonyos szint felett mar csak jol karbantartott viziuton mukodik a dolog.

@szs.: elfoglaltuk volna Havasalfoldet? :-o

teddybear01 2010.07.17. 18:18:20

@bz249: Ezek szerint nem tudod hol is van Szörémvár, vagy Szörényvár( a források ezen a néven is, azon a néven is említik).

Segítek. A mai neve Turnu-Severin, és a Vaskapu déli kijárójánál kell keresni. Fontos hely, ekkor már a 8-as megtörő hadosztály parancsnoksága, a Dunai Flottilla déli határparancsnoksága, és sok más egyéb szervezet is van itt. Innentől anti csak külön engedéllyel hajózhat feljebb a Dunán.
A folyó másik oldalán helyezkedik el a Vásárváros, amit az Antikikötő mintájára szerveztek meg.

Ami pedig a hajókat illeti, csak öt nagyobb egység tartozik ehhez a parancsnoksághoz. 1 ágyús, 2 felújított cadifor, 2 perbál. Ennyinek kell megvédeni Ómagyarországot az Al-Dunán.

teddybear01 2010.07.17. 18:24:15

@T1GRIS: negyven év telt el, a megtörők folyamatosan harcoltak egész idő alatt. Szerintem komoly harci tapasztalatra tettek már szert.

Ami pedig a hadihajókat illeti, mindig két részből állt a legénység. Egyszer ott voltak a szakemberek, akik kezelték a hajót, másrészt pedig ott a harcoló legénység.
A harcoló legénység a római időkben kezdett specializálódni, akkortól lehet tengerészgyalogságnak hívni őket. De például a spanyolok is, és mások is szárazföldi alakulatokat vezényeltek a hajókra, azok is jók voltak ágyútölteléknek.

bz249 2010.07.17. 18:34:52

@teddybear01: es miert pont onnan indulnak a hajok? Ha azt valaszolod, hogy ott a vilag vegen van az olajfinomito, akkor engedelmeddel korberohoglek.

teddybear01 2010.07.17. 19:01:00

@bz249: Kezdheted. Van. Nem kellett más hozzá, mint leúsztatni a Dunán a krakkoló-tornyot, meg a hozzátartozó kazánt.

És a következő kérdésedre válaszolva, a ploesti-i olajmező olaját dolgozza fel. Mert ilyen fontos üzemet nem telepíthetnek az országon kívülre, a kőolajat viszont magánvállalkozók termelik ki, és főleg hajóval viszik fel a Dunán.

Olvasd már el a Wikit!

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2010.07.17. 20:17:32

Javasolhatom egy külön chatszoba nyitását az egymást csipkedő megjegyzésekhez?

bz249 2010.07.17. 20:18:16

@teddybear01: javaslom a következő fontos infrastruktúrát: GPS, nem kell más csak egy kilövőközpont Egyenlítői Guineán és máris óriási segítséget kapnak a hajósok.

Szóval komolyan kiépítenél többszáz kilométer árvízvédelmi töltést (enélkül a folyó arra megy amerre jól esik neki), rendszeresen kotornád a Dunát, szabályoznád a Vaskaput, megszállnál Kárpátokon túli területeket hogy Pitestiből hozhass olajat? Évi pártízezer tonnát maximum (Magyarország mindenestül évi 7.5 millió tonna olajat használt fel 2009-ben). Mikor az igényekhez bőven elegendő van a Kárpát-medencén belül. Normális? Autópálya nincs arra? Az is biztos hasznos lenne.

Ennél már csak a Fiumei szállítmány nagyobb ökörség, ugyanis évi 2 db szállítmány kedvéért tengerállóra építenél több(!) ezer tonna kapacitású(!) folyami bárkát.

Hogy mit is jelent tengerállónak lenni:
- legyen a méretezési "vihar" Beaufort 5 (30-40km/h-s szél), ez nagyjából nokedli, de ami ezt se bírja el az ne menjen tengerre. Szóval ebben a "viharban" már 2-3 méter magas hullámok vannak. Ehhez szépen meg kell emelni a hajó oldalfalát, lentebb kell ültetni (általában tengerálló feneket kell kialakítani szemben a lapos fenekű belvizi bárkával) rövidebbre kell venni gerincet. A végeredmény egy mélyebb merülésű, de stabilabb jármű amelyik viszont sokkal kényesebb a víziútra. Vagyis azonos merüléshez kisebb kapacitás tartozik (mert a merülést a víziút korlátozza). Ez az ára annak, hogy az első szellő ne süllyessze el.
- a tengervíz kiváló elektrolit amelyik kikezdi a fémfelületeket... másrészről a hajónak sokkal nagyobb erőhatásokat kell elviselnie. Az eredmény rövidebb élettartam.

Vagyis évi 2 darab útért cserébe egy drágább, rövidebb élettartamú és kisebb kapacitású (nem mintha az 1000 tonna nem lenne irdatlanul túlméretezett) folyami hajót kapunk, amivel azért ki lehet menni a tengerre anélkül, hogy előtte megírnánk a végrendeletet. Ja és cserébe kotorni kell a Duna-deltát is, ami amúgy egy vidám kis maláriafészek.

Egyébként igazad van ez nem nevetséges, ez nagyon szomorú, hogy valaki komolyan elhiszi, hogy ez egy fasza kis terv.

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2010.07.17. 21:44:23

A kommentelést ehhez a bejegyzéshez egy időre zároltam, szerintem a körök már lefutottak. Legkésőbb szeptemberre eljutok odáig, hogy - az itt felmerült pro és kontrákat figyelembe véve - letisztázzam, letisztázzuk a "hivatalos" verziót a kapcsolódó eseményekkel, wikiszócikkekkel, és utána ehhez tartva építgetünk tovább az őszi szezon során.
süti beállítások módosítása