Műszaki adatok
Hossz: 32.7m
Szélesség: 5.1m
Merülési mélység: 1.35m
Vízkiszorítás: 70t standard, 95t maximum
Főhajógép: 2db Doroggőz H-2 nagynyomású gőzgép
Üzemanyag: szén vagy fa
Névleges teljesítmény: 2x95kW (szén) illetve 2x75kW (fa)
Üzemanyag: 7.5t szén vagy fa
Névleges maximális sebesség: 19km/h fa illetve 22km/h széntüzelés esetén
Névleges hatótávolság (15km/h utazósebesség esetén): 275km
Fegyverzet: 2db PKM 7.62mm-es géppuska
Páncélzat: 5mm vastag lecsavarozható bronz lemezek a teljes oldalfalon a vízvonal alatt 20cm-ig
Építési adatok:
Gyártó: Nagymarosi Állami Hajóépítő Vállalat
Gerincfektetés: Kr.e. 279./Á.u. 1. február 14.
Vízrebocsátás: Kr.e. 279./Á.u. 1. május 6.
Befejezés: Kr.e. 279./Á.u. 1. június 9.
1.) A hajó építése
Az ÓmHH Cadifor (NG-1) géppuskás naszád az Dunai Hadiflotta II.kategóriás folyami naszádjának prototípusa és Ideiglenes Kormányzótanács Kr.e. 279./Á.u. 1. január …-i határozatában megrendelt öt egységből álló osztály első hajója. Ugyanezen határozat rendelkezik a hajók elnevezéséről is, mely (II.kategóriás naszádok esetén) az NG (Naszád/Géppuska) lajstromjelet illetve a behódolt népek uralkodóinak nevét írja elő.
Az NG-1 lajstromszámú naszád építése a hajógyár területének kialakítása után azonnal megkezdődött. Az eredeti terv szerint a hajó vízrebocsátását június végére, befejezését augusztus közepére tervezték. Több szerencsés körülmény együttese azonban az építést lerövidítette. Először is az enyhe időjárásnak köszönhetően az építkezés folyamatosan haladhatott a tavasz folyamán. Magát a hajógyárat is a kitűzött időpont előtt két héttel sikerült átadni. A hajóépítéshez értő szakember száma szintén pozitív meglepetést jelentett, már a második hónapban sikerült az összes álláshelyet betöltenünk.
Az építést nagymértékben megkönnyítette az … tüzép telepen katonai célokra lefoglalt épületfa készlet. Sajnos ez a mennyiség csupán további két naszád elkészítéséhez elégséges, a háttérként szolgáló faipar nélkül egy-egy hajó elkészülte akár egy évet is igénybe vehet.
Megjegyzés1: A további fejlesztésben azonban komoly gátló tényező, hogy mindössze egyetlen sólya működik a hajógyár területén.
Megjegyzés2: A generátorokat, az akkumulátorokat és a villanymotorokat az NG-1 esetén nem építettük be és az eredeti 3 helyett csupán két direkt hajtott csavart alkalmaztunk, ez az építési időt kb. három héttel lerövidítette. Üzemanyag takarékossági szempontokból a gőz-elektromos meghajtás alkalmazását javasoljuk, amint a megfelelő eszközök a rendelkezésünkre állnak.
Megjegyzés3: Az NG-1-be, elektromos rendszer hiányában nem építettünk be rádiót, navigációs fényeket valamint keresőreflektort. Emiatt a tervezettnél egyszerűbb árbocot alakítottunk ki.
Megjegyzés4: a vízhatlanítást a későbbi hajóknál szurokkal oldjuk meg, az NG-1 esetén azonban a sürgős befejezés igénye miatt a raktárakban található epoxigyantát illetve műanyag alapú festéket használtunk.
2.) Műszaki próba
a.) a motorok száraztesztje
A Dorogi Gőzgépgyár a nagynyomású energiatermelő gőzgépének a hajófedélzeti alkalmazáshoz módosított típusát építette be a hajóba. A H-2-es típusjelű gőzgépek már az április 19-ei kazánrobbanás tapasztalatainak felhasználásával készült el. A gőzgépek száraztesztjét még a gőzgépgyárban végezték el. Sajnos a lencsehegyi bánya a vártnál nehézkesebb újraindítása miatt csupán fa illetve faszén tüzelőanyag állt rendelkezésünkre. A gőzgépek fa tüzelőanyaggal a névleges 75kW helyett 74,8kW illetve 76,5kW csúcsteljesítményre voltak képesek.
A gyári tesztek során a gőzgépek 8 órát csúcsteljesítményen, 60 órát 70kW teljesítményen míg 100 órát az utazósebességhez szükséges 50kW teljesítményen üzemeltek. A szárazteszt során a gőzgépek végig megbízhatóan működtek. A gépeket május 23-án Nagymarosra szállítottuk és május 31-ével befejeztük a beépítésüket.
b.) a hajó gyári tesztje
A gőzgépek május 31-i beépítése után megkezdtük a hajó gyári tesztjét (az építés befejező fázisaival párhuzamosan). Ennek során 41 út során, összesen 147 óra alatt 1875km utat tettünk meg, benne egy maximális sebességgel végrehajtott megállás nélküli Esztergom-Szentendre-Esztergom úttal.
Tapasztalatok:
- a csúcsteljesítménnyel működő gőzgépek komoly vibrációt okoznak, melyek a csavartengelyek élettartamát megrövidíthetik, szélsőséges esetben akár tengelytörést is okozhatnak. A vibrációt a tesztek során sikerült csökkenteni, ám a 2x65kW feletti teljesítményt csak különösen indokolt esetben szabad használni.
- a hajó (vízhez képest mért) maximális sebessége a tesztek során, teljesítménykorláttal együtt teljes terhelésnél 16.9km/h, átlagos terhelésnél 18.1km/h
- az utazósebesség teljesen biztonságosan használható
- a hajó fogyasztása a vártnál nagyobb, a hatótávolság utazósebességen teljes terhelésnél 215km, míg átlagos terhelésnél 245km
- a hajó rendkívül stabil, vízfekvése kiváló még erősen hullámzó víz esetén is
- FONTOS: a tüzelőanyag ballasztként is szolgál, a tüzelőanyag-rekeszeket csak a kezelési útmutatónak megfelelő sorrendben lehet leüríteni
- a szállítható teher az előzetes várakozásoknak megfelelően 12t, a páncéllemezek leszerelésével 16t (ebben az esetben a hajót minimum 4t rakománnyal le kell terhelni!)
- a két csavartengely utazó és maximális sebességen jó kormányozhatóságot tesz lehetővé
- a direkt kihajtás miatt a hajó alacsony sebességen lomha, az önerejű kikötés nehézkes feladat
- a megtett távon jelentős műszaki meghibásodást nem észleltünk, a meghajtás igen megbízható
Az NG-1 géppuskás naszád gyári tesztjének eredményét elfogadom, és csapattesztre átadom
-------------------------
főmérnök, Dorogi Gőzgépgyár min. bizt. vezető, Nagymarosi Hajógyár
Az NG-1 géppuskás naszád gyári tesztjének eredményét elfogadom, és csapattesztre átveszem
-------------------------
alezredes
Kommentek